Produkcia plynu na lodiach môže byť lukratívny biznis

Produkcia skvapalneného plynu priamo na lodiach by sa mohla v blízkej budúcnosti zmeniť na multimiliardový biznis, ktorý umožní rýchlejšie reagovať na rastúci dopyt Ázie po energiách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Projekt pri brehoch Austrálie by mal plyn začať produkovať do piatich až šiestich rokov. Umožní rýchlejšie reagovať na rastúci dopyt Ázie po energiách.

OSLO. Produkcia skvapalneného plynu (LNG) priamo na lodiach by sa mohla v blízkej budúcnosti zmeniť na lukratívny multimiliardový biznis, ktorý umožní rýchlejšie reagovať na rastúci dopyt Ázie po energiách. Uviedli to tento týždeň experti z energetického sektora na konferencii v Oslo o vývoji trhu s plynom.

Produkcia LNG priamo na lodiach, ktorá je známa pod označením FLNG (Floating Liquefied Natural Gas) by sa mohla spustiť v budúcom desaťročí, ak by súčasné pevninské projekty LNG nestačili pokrývať dopyt.

Článok pokračuje pod video reklamou

Medzinárodná agentúra pre energiu (IEA) očakáva, že globálna spotreba plynu vzrastie v rokoch 2008 až 2035 o 44 %, čo znamená najvyšší rast spomedzi všetkých fosílnych palív. Najväčšou mierou sa na tomto raste bude podieľať Čína, zhruba jednou pätinou.

Ako prvá by s FLNG projektom mohla podľa analytikov prísť na trh spoločnosť Royal Dutch Shell, ktorej projekt Prelude pri brehoch Austrálie by mal plyn začať produkovať do piatich až šiestich rokov. Veľký záujem o FLNG má aj brazílska spoločnosť Petrobras.

"Dopyt po plyne bude v neskoršom období rásť, najmä v Ázii a z vlastných zdrojov tento dopyt nepokryjú," povedal nórsky expert v oblasti energetiky Jarand Rystad. Najsľubnejšie sa pre túto technológiu javia ložiská plynu pri brehoch Austrálie a krajín juhovýchodnej Ázie, ktoré sú príliš ďaleko od pobrežia na to, aby sa plyn dal z nich bez väčších problémov dopravovať na pevninu. Medzi ďalšie možné lokality patria ložiská vo vodách Kanady, Brazílie a arktickej oblasti Ruska.

Problémom pre nástup FLNG v skoršom období je momentálne presýtenie trhu plynom, ktoré podľa IEA potrvá ešte nejaký čas. Nízka cena napriek rastúcemu dopytu komplikuje investície do náročných projektov, ako je aj FLNG. Druhým je obava z možného výbuchu plynu, ktorý sa bude vo veľkom objeme nachádzať na neveľkom priestore. Lode určené na projekty FLNG budú síce obrovské, ale oproti pevninským komplexom stále malých rozmerov. Shell však už uviedol, že rieši aj tieto problémy a napriek komplikáciám je presvedčený, že produkcia plynu na mori má do budúcnosti veľké šance.

Informovala o tom agentúra Reuters.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 868
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 322
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 151
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 465
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 034
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 981
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 548
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 217
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 810
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 032

Téma: Ceny energií 2018


Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: V akom stave sú slovenské autobusy, ak ich nepustia do Rakúska

Aká je kvalita autobusov na cestách.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Majstra populizmu nemá kto nahradiť

Skutočný talent vie škodiť aj z opozície.

Neprehliadnite tiež

Na dostavbu Mochoviec si elektrárne požičajú 700 miliónov eur

Akcionári majú záujem uviesť elektráreň do komerčnej prevádzky v čo najkratšom čase.

Ako môže pasažier skontrolovať autobus

Ročne neprejde technickou kontrolou každý desiaty autobus.

Ročne idú na technickú kontrolu tisícky autobusov. Desatina ňou neprejde

Rakúska polícia koncom júna zastavila spoj pre jeho zlý technický stav neďaleko Viedne.

Ryanair zrušil na budúci týždeň tristo letov

Dôvodom je hrozba štrajku členov palubného personálu.

Producenti ropy v USA zaznamenali rekordný týždeň

Motorom rastu je pokračujúci boom v oblasti ťažby z bridlíc.