Štátny podiel v SAD má trhovú cenu 69 až 92 miliónov eur

Štát chce naďalej predať svoje menšinové podiely v 17 autobusových spoločnostiach (SAD) cez obchodné verejné súťaže.

BRATISLAVA.

Navrhuje to Fond národného majetku (FNM) SR s tým, že odhadovaná trhová cena jeho akcií v autobusových firmách by mohla predstavovať 68,9 mil. až 91,7 mil. eur.

Vyplýva to z analýzy Ministerstva financií (MF) a FNM o ekonomickej výhodnosti držania akcií s cieľom príjmu z dividend alebo predaja akcií v spoločnostiach s majetkovou účasťou štátu.

"Postavenie FNM ako minoritného akcionára znamená len určité kontrolné právomoci v spoločnostiach SAD bez reálneho vplyvu na ich chod, hospodárenie a dividendovú politiku. Vzhľadom na dlhodobé trendy ovplyvňujúce fungovanie spoločností SAD existuje predpoklad očakávania slabých alebo žiadnych dividend," uvádza analýza.

Predaj majetkových účastí fondu v autobusových spoločnostiach by tak podľa nej predstavoval nezanedbateľný príjem.

Podiel štátu v autobusových firmách sa pohybuje od 37,84 % do 44,01 %. Z ich celkového základného imania v objeme 179,342 mil. eur pripadá na majetkovú účasť štátu 72,128 mil. eur. Príjmy fondu z dividend vyplatených v rokoch 2003 až 2010 dosiahli spolu 797,45 tis. eur.

V roku 2005 získal fond na dividendách 267,4 tis. eur, v roku 2003 tvorili 248,54 tis. eur a ďalší rok 104,69 tis. eur. Pred troma rokmi jeho príjmy z dividend predstavovali 88,23 tis. eur.

Päť autobusových spoločností nevyplatilo za celé obdobie svojej existencie žiadne dividendy a ani jedna spoločnosť nevyplatila dividendy za rok 2009. Pred dvoma rokmi vykázalo zisk 14 autobusových prepravcov a stratu tri spoločnosti.

Všetky bývalé štátne podniky SAD boli zaradené do privatizácie, pričom ich transformácia na akciové spoločnosti sa uskutočnila v rokoch 2001 a 2002. FNM predal v 17 autobusových spoločnostiach väčšinové podiely akcií v rokoch 2002 až 2005.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 296
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 781
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 082
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 037
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 161
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 653
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 638
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 423
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 421
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 061

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.