AKTUALIZOVANÉ 19:53

Figeľ chce stavať D1 tak ako Vážny, cez Fatru

Hoci má Európska komisia výhrady k plánu prepojiť Turany s Hubovou diaľnicou po povrchu, minister dopravy ju chce presvedčiť, že nejde o výrazný zásah do prírody.

O budúcom diaľničnom prepojení obcí Turany a Hubová sa stále rozhoduje.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) trvá na tom, že obce Turany a Hubová má prepojiť diaľnica D1 po povrchu a nie tunelom, ako chcú ochranári prírody. „Sme už vo fáze, keď sa začali predbežné práce," povedal Figeľ.

Narážal na to, že povrchový variant tejto časti diaľnice je dlhšie rozpracovaný. Presadzovala ho aj Ficova vláda.
Ochranári na nepriaznivé vplyvy takéhoto modelu upozorňujú už veľmi dlho.

Presadzujú iný variant diaľničného úseku, s výstavbou tunela Korbeľka. Problémom sa zaoberá aj Európska komisia.

Presvedčia Brusel

„Budú ohrozené viaceré biotopy a územia európskeho významu, ktoré nemajú ekvivalent v štátoch únie," tvrdí Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti.

Ekológovia vravia o štúdii, podľa ktorej je variant s tunelom lacnejší než diaľnica na povrchu. Diaľnica v podobe, v akej je dnes naplánovaná, by podľa štúdie stála 750 miliónov eur, pod povrchom zeme o 150 miliónov eur menej.

Štát nemusí podľa niektorých ochranárov ušetriť ani čas, ak bude trvať na výstavbe po povrchu. Môže sa stať, že eurokomisiu nepresvedčí.

Figeľ však tvrdí, že Brusel nemá s diaľnicou také problémy, ako sa hovorí. Európsku komisiu podľa neho zaujíma, či existujú aj iné alternatívy výstavby tejto časti diaľnice. Treba vraj jasne zdôvodniť, že práve diaľnica po povrchu je najlepšie možné riešenie.

„Ak takýto variant bol zvolený a je pred realizáciou, tak by mali byť prijaté účinné kompenzačné alebo zmierňujúce opatrenia vo vzťahu k životnému prostrediu," vraví Figeľ.

Dodal, že ide skôr o zosúladenie našej a európskej legislatívy. Minister životného prostredia József Nagy (Most­Híd) povedal, že osobne preferuje tunelový variant diaľnice. Rád by však videl analýzy.

Vážnemu preto padlo PPP

O výhodnosti výstavby diaľnice cez Fatru sa snažila Brusel presvedčiť už bývalá vláda, no neuspela. Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) tvrdil, že Bruselu stačí ukázať dostatočné opatrenia na ochranu prírody, ako napríklad protihlukové bariéry.

Napokon mu pre tento úsek stroskotal PPP projekt na 75 kilometrov D1 medzi Martinom a Prešovom. Európska investičná banka totiž pre výhrady Európskej komisie neposkytla Slovensku miliardovú pôžičku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 019
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 807
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 052
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 312
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 220
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 958
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 709
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 677
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 491
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 877

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

DOMOV

‘Kaliňák dáva peniaze na prijatie migrantov’ je hoax

Konšpirátori si vymýšľajú štátne dotácie.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop