AKTUALIZOVANÉ 19:53

Figeľ chce stavať D1 tak ako Vážny, cez Fatru

Hoci má Európska komisia výhrady k plánu prepojiť Turany s Hubovou diaľnicou po povrchu, minister dopravy ju chce presvedčiť, že nejde o výrazný zásah do prírody.

O budúcom diaľničnom prepojení obcí Turany a Hubová sa stále rozhoduje.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) trvá na tom, že obce Turany a Hubová má prepojiť diaľnica D1 po povrchu a nie tunelom, ako chcú ochranári prírody. „Sme už vo fáze, keď sa začali predbežné práce," povedal Figeľ.

Narážal na to, že povrchový variant tejto časti diaľnice je dlhšie rozpracovaný. Presadzovala ho aj Ficova vláda.
Ochranári na nepriaznivé vplyvy takéhoto modelu upozorňujú už veľmi dlho.

Presadzujú iný variant diaľničného úseku, s výstavbou tunela Korbeľka. Problémom sa zaoberá aj Európska komisia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Presvedčia Brusel

„Budú ohrozené viaceré biotopy a územia európskeho významu, ktoré nemajú ekvivalent v štátoch únie," tvrdí Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti.

Ekológovia vravia o štúdii, podľa ktorej je variant s tunelom lacnejší než diaľnica na povrchu. Diaľnica v podobe, v akej je dnes naplánovaná, by podľa štúdie stála 750 miliónov eur, pod povrchom zeme o 150 miliónov eur menej.

Štát nemusí podľa niektorých ochranárov ušetriť ani čas, ak bude trvať na výstavbe po povrchu. Môže sa stať, že eurokomisiu nepresvedčí.

Figeľ však tvrdí, že Brusel nemá s diaľnicou také problémy, ako sa hovorí. Európsku komisiu podľa neho zaujíma, či existujú aj iné alternatívy výstavby tejto časti diaľnice. Treba vraj jasne zdôvodniť, že práve diaľnica po povrchu je najlepšie možné riešenie.

„Ak takýto variant bol zvolený a je pred realizáciou, tak by mali byť prijaté účinné kompenzačné alebo zmierňujúce opatrenia vo vzťahu k životnému prostrediu," vraví Figeľ.

Dodal, že ide skôr o zosúladenie našej a európskej legislatívy. Minister životného prostredia József Nagy (Most­Híd) povedal, že osobne preferuje tunelový variant diaľnice. Rád by však videl analýzy.

Vážnemu preto padlo PPP

O výhodnosti výstavby diaľnice cez Fatru sa snažila Brusel presvedčiť už bývalá vláda, no neuspela. Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) tvrdil, že Bruselu stačí ukázať dostatočné opatrenia na ochranu prírody, ako napríklad protihlukové bariéry.

Napokon mu pre tento úsek stroskotal PPP projekt na 75 kilometrov D1 medzi Martinom a Prešovom. Európska investičná banka totiž pre výhrady Európskej komisie neposkytla Slovensku miliardovú pôžičku.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 20 167
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 214
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 12 410
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 874
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 455
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 889
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 542
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 552
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 446
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 201

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto bude udeľovať Ficove štátne vyznamenania

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Stĺpček Jakuba Fila

Vatry zvrchovanosti, Svätopluk. Prečo nie august 1968?

Že si komunisti nevšimli november ´89, sa stalo smutnosmiešnou glosou ich sveta.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Neprehliadnite tiež

Kauzou Dieselgate je postihnutá ešte pätina vozidiel Volkswagen

Spoločnos splnila sľúbený akčný plán, to však bolo všetko.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje

Prestavba prináša zmeny. Vodiči sa musia vyzbrojiť trpezlivosťou.

Šefčovič dohodol rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom o tranzite plynu

Treba oddeliť staré problémy od nových, bude sa rokovať o novej zmluve.

Britská Banka Lloyds bude mať po brexite v Európe tri pobočky

Predpokladalo sa, že banka bude svoje kontinentálne podnikanie riadiť iba z Berlina.

Ukrajina a Rusko rokujú o tranzite plynu do EÚ po roku 2020

Tranzit ruského plynu cez Ukrajinu do EÚ znamená pre Kyjev príjmy.