Železnice vyškrtnú menej spojov ako chceli

Vláda má na budúci týždeň rozhodovať o ozdravovaní železníc. Odborári hovoria o štrajkovej pohotovosti.

Železnice plánovali prepustiť vyše sto ľudí pracujúcich na vlakových spojoch, ktoré sa mali rušiť alebo obmedzovať. Teraz prepúšťacie plány redukuje.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)



BRATISLAVA. Vlakových spojov neubudne toľko, ako sa očakávalo. Z pôvodného plánu Železničnej spoločnosti Slovensko vyškrtať 2,17 milióna vlakokilometrov zostane zhruba 1,3 milióna. To je číslo, na ktorom sa železnice dohodli so županmi. Povedal to hovorca železničnej firmy Alexander Buzinkay.

Vyčiarknu sa tak len asi tri percentá spojov. Najväčšie ústupky si dohodli župani v Prešovskom a v Žilinskom kraji a tiež v okolí Trenčína. Tam bola podľa Buzinkaya dohoda so županmi a primátormi najťažšia.

Nižšie počty prepustených

Menej zrušených spojov znamená pre železičnú firmu hlbší prepad do červených čísiel. Cez škrtanie spojov chcela firma ročne ušetriť takmer 11 miliónov eur, po novom to bude podstatne menej.

Výhrady odborov
  • Nepáči sa im prepúšťanie vyše 5­tisíc ľudí v ŽSR, ZSSK a Cargu, rušenie tratí či obmedzovanie spojov.
  • Chcú efektívnejšie a adresnejšie sprievodné sociálne programy k prepúšťaniu.
  • Štát má nájsť spôsoby, ako dostať železnice z nevýhodnej pozície oproti cestám.
  • Štát má prevziať svoj diel zodpovednosti za stav firiem.

Keďže nezruší toľko kilometrov ako plánovala, bude potrebovať aj viac ľudí, než predpokladala. Priamo v súvislosti s obmedzovaním spojov malo firmu opustiť 131 ľudí. Píše sa to aj v ozdravnom pláne železníc. Počty prepustených teraz asi budú nižšie.

K ozdravnému plánu, ktorý má schváliť vláda budúcu stredu, včera prichádzali posledné pripomienky. Konečnú podobu materiálu chcú ovplyvniť ešte železniční odborári. Predstaviteľ najväčšej železničiarskej odborovej organizácie František Petroci tvrdí, že až kým vláda materiál neschváli, ešte stále sa dá meniť.

S návrhmi ministerstva dopravy nie je spokojný. Tvrdí, že ak vláda nevyjde odborom v ústrety v zásadných otázkach, sú zamestnanci pripravení vstúpiť do štrajku. Najviac sa im nepozdáva prepúšťanie vyše 5­tisíc zamestnancov. Dve menšie odborové organizácie už teraz hovoria o štrajkovej pohotovosti.

Zdeněk Friedrich, predseda Odborového zväzu zamestnancov železníc, by od vlády privítal lepšie sprievodné programy, napríklad výsluhové dôchodky pre starších železničiarov. „Už sa nezamestnajú, hlavne nie v hladových dolinách,“ povedal.

Mikloš: Predajme celé Cargo

Premiérkin poradca pre dopravu a poslanec za SDKÚ Ondrej Matej však predpokladá, že plán prepúšťania na železnici sa zrejme zaobíde bez štrajkov. Vláda totiž chce podľa Mateja vychádzať v ústrety železničným firmám tým, že im bude preplácať straty spôsobené štátom, čo chcú aj odbory.

Ani v rámci vlády však nie je úplná zhoda v tom, ako ozdraviť tri železničné firmy s takmer miliardovými dlhmi. Zatiaľ čo minister dopravy Ján Figeľ (KDH) chce najprv sprivatizovať 66 percent nákladného prepravcu Cargo, minister financií by rád predal celú firmu naraz.

„Najväčšia hodnota Carga je jeho trhový podiel, ktorý Cargo stále stráca,“ napísal rezort financií v pripomienkovom konaní.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 386
  2. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 7 274
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 339
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 463
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 873
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 765
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 310
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 083
  9. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 1 713
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 599

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Najskôr rozdal cukríky, potom nariadil zabíjanie. Bosnianskeho mäsiara odsúdili

Niektorí Mladiča považujú za vojnového hrdinu, iní za kriminálnika. Rozsudok ich názor nezmení.

ARCHÍVNY ROZHOVOR

Nedžad Avdič: Chlapec, ktorý prežil vlastnú smrť v Srebrenici

Rozhovor s mužom, ktorý vraždenie v Srebrenici prežil.

KOMENTÁRE

Bezdôsledkový Smer nám zahral komédiu

Smer je len napodobenina s niekoľkými vonkajšími znakmi politickej strany.

SVET

Mladič dostal za zverstvá v Bosne doživotie

Priznali mu zodpovednosť za etnické čistky aj za genocídu v Srebrenici.

Neprehliadnite tiež

Česká mena posilnila pod 25,50 korún za euro, je najsilnejšia za 4,5 roka

Analytik odhaduje, že koruna bude posilňovať aj v budúcom roku.

Fico kritizuje postoj veľkých krajín Únie pri projekte Nord Stream 2

Podľa Roberta Fica veľkí hráči v EÚ nedodržiavajú dohodnuté kritériá a robia si s malými hráčmi, čo chcú.

V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

Reuters: Penta sa spája s Číňanmi, aby kúpili Markízu a Novu

Po tomto obchode môže vzniknúť nepriame prepojenie všetkých dôležitých médií v krajine.