Železnice vyškrtnú menej spojov ako chceli

Vláda má na budúci týždeň rozhodovať o ozdravovaní železníc. Odborári hovoria o štrajkovej pohotovosti.

Železnice plánovali prepustiť vyše sto ľudí pracujúcich na vlakových spojoch, ktoré sa mali rušiť alebo obmedzovať. Teraz prepúšťacie plány redukuje.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)



BRATISLAVA. Vlakových spojov neubudne toľko, ako sa očakávalo. Z pôvodného plánu Železničnej spoločnosti Slovensko vyškrtať 2,17 milióna vlakokilometrov zostane zhruba 1,3 milióna. To je číslo, na ktorom sa železnice dohodli so županmi. Povedal to hovorca železničnej firmy Alexander Buzinkay.

Vyčiarknu sa tak len asi tri percentá spojov. Najväčšie ústupky si dohodli župani v Prešovskom a v Žilinskom kraji a tiež v okolí Trenčína. Tam bola podľa Buzinkaya dohoda so županmi a primátormi najťažšia.

Nižšie počty prepustených

Menej zrušených spojov znamená pre železičnú firmu hlbší prepad do červených čísiel. Cez škrtanie spojov chcela firma ročne ušetriť takmer 11 miliónov eur, po novom to bude podstatne menej.

Výhrady odborov
  • Nepáči sa im prepúšťanie vyše 5­tisíc ľudí v ŽSR, ZSSK a Cargu, rušenie tratí či obmedzovanie spojov.
  • Chcú efektívnejšie a adresnejšie sprievodné sociálne programy k prepúšťaniu.
  • Štát má nájsť spôsoby, ako dostať železnice z nevýhodnej pozície oproti cestám.
  • Štát má prevziať svoj diel zodpovednosti za stav firiem.

Keďže nezruší toľko kilometrov ako plánovala, bude potrebovať aj viac ľudí, než predpokladala. Priamo v súvislosti s obmedzovaním spojov malo firmu opustiť 131 ľudí. Píše sa to aj v ozdravnom pláne železníc. Počty prepustených teraz asi budú nižšie.

K ozdravnému plánu, ktorý má schváliť vláda budúcu stredu, včera prichádzali posledné pripomienky. Konečnú podobu materiálu chcú ovplyvniť ešte železniční odborári. Predstaviteľ najväčšej železničiarskej odborovej organizácie František Petroci tvrdí, že až kým vláda materiál neschváli, ešte stále sa dá meniť.

S návrhmi ministerstva dopravy nie je spokojný. Tvrdí, že ak vláda nevyjde odborom v ústrety v zásadných otázkach, sú zamestnanci pripravení vstúpiť do štrajku. Najviac sa im nepozdáva prepúšťanie vyše 5­tisíc zamestnancov. Dve menšie odborové organizácie už teraz hovoria o štrajkovej pohotovosti.

Zdeněk Friedrich, predseda Odborového zväzu zamestnancov železníc, by od vlády privítal lepšie sprievodné programy, napríklad výsluhové dôchodky pre starších železničiarov. „Už sa nezamestnajú, hlavne nie v hladových dolinách,“ povedal.

Mikloš: Predajme celé Cargo

Premiérkin poradca pre dopravu a poslanec za SDKÚ Ondrej Matej však predpokladá, že plán prepúšťania na železnici sa zrejme zaobíde bez štrajkov. Vláda totiž chce podľa Mateja vychádzať v ústrety železničným firmám tým, že im bude preplácať straty spôsobené štátom, čo chcú aj odbory.

Ani v rámci vlády však nie je úplná zhoda v tom, ako ozdraviť tri železničné firmy s takmer miliardovými dlhmi. Zatiaľ čo minister dopravy Ján Figeľ (KDH) chce najprv sprivatizovať 66 percent nákladného prepravcu Cargo, minister financií by rád predal celú firmu naraz.

„Najväčšia hodnota Carga je jeho trhový podiel, ktorý Cargo stále stráca,“ napísal rezort financií v pripomienkovom konaní.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 514
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 233
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 401
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 870
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 691
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 581
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 536
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 369
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 280
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 957

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke. Či by bol za odvolanie Plavčana, dosiaľ nepovedal.

Autorská strana Petra Schutza

Obama nechal Trumpovi problém

Nevypočítateľný a cholerický premiér, ktorý mení pozície cez noc, nie je lepši než bláznivý predseda parlamentu.

PLUS

Oklamať eurokomisiu nebude také jednoduché

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú pod úroveň civilizovaného sveta.

Neprehliadnite tiež

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.

Najpočúvanejším rádiom v prvom polroku bolo Rádio Expres

Rádio Expres dominuje v slovenskom éteri s 19,2-percentnou počúvanosťou.