Štrajk na železniciach je stále v hre

Hrozba štrajku pre plánované postupné prepúšťanie okolo 5 tisíc železničiarov počas troch rokov stále nepominula.

BRATISLAVA. Odborári si však uvedomujú, že nepriaznivá finančná situácia troch štátnych železničných spoločností si vyžaduje aj prijatie nepopulárnych opatrení.

Ozdravenie zadlžených firiem je podľa všetkých zainteresovaných strán nevyhnutné, a tak sa zástupcovia zamestnancov snažia aspoň znížiť sociálne dopady pre uvoľnených ľudí, aby neskončili na ulici.

V stredu končí medzirezortné pripomienkovanie k programu revitalizácie železničných spoločností, ktorý rezort dopravy predložil 3. marca. Vláda by mohla o programe rokovať najskôr na budúci týždeň.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Zhodli sme sa, že stav v železničných spoločnostiach, ktorý zapríčinili minulé vlády a ich vedenia, je naďalej neudržateľný. Predstaviteľov odborových združení zaujímali najmä otázky zamestnanosti. Ministerstvo práce sľúbilo, že poskytne plnú súčinnosť pri riešení otázky zamestnanosti pracovníkov železníc. Taktiež pripravuje Národný program zamestnanosti, ktorý zabezpečí ľahšie uplatnenie týchto zamestnancov na pracovnom trhu," povedal hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič o poslednom stretnutí s odborármi na ministerstve dopravy. Stretnutie bolo podľa neho veľmi korektné, ale k možnostiam štrajku sa nechcel vyjadrovať.

Projekt zamestnanosti

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) po stredajšom zasadnutí vlády k utorňajšiemu rokovaniu s odborármi povedal, že projekt zamestnanosti bude súčasťou revitalizácie železníc.

"Úrad práce chce vytvoriť vzťah s troma železničnými spoločnosťami tak, aby už v predstihu boli vytvárané podmienky pre ponuku a zamestnávanie ľudí v nových oblastiach všade tam, kde je to možné. Na samotnom stretnutí som predstavil všetky známe investície, ktoré budú v priemysle na Slovensku realizované," uviedol Figeľ s tým, že vytvorených má byť 13 tisíc nových pracovných miest.

Figeľ pritom ocenil záujem a podporu pre národný pilotný projekt pre ľudí, ktorí budú musieť zo železníc odísť. "Zhoda je v tom, že dnešný stav je neudržateľný a ozdravenie je nevyhnutné. V tomto dialógu a spolupráci budeme pokračovať," vrátil sa Figeľ k stretnutiu so železničnými odborármi.

Líder Odborového zväzu zamestnancov železníc Zdeněk Friedrich priznal, že s plánovaným postupným odchodom 5 tisíc železničiarov sa už nedá spraviť zrejme vôbec nič.

"Štrajk by možno pomohol, ale bola by to dočasná výhra. Možno by sme tým položili ministerstvo, vládu, ale malo by to ešte hlbší a tvrdší dopad na všetkých ostatných, lebo niekto to zaplatiť musí," predpokladá Friedrich.

Po poslednom rokovaní o revitalizácii železníc je podľa neho potrebné všetko znovu analyzovať, lebo "nahnať ľudí do štrajku" a zodpovednosť za to sú dve veci.

Riešenie chýb z minulosti

"Každého odborára, železničiara bolí, keď má niekto stratiť prácu. Ujasnili sme si, že táto cesta je veľmi ťažká a chyby, ktoré sa urobili v minulosti, musíme riešiť veľmi rýchlo, aby železnica nebola čiernou dierou," dodal.

"Ťažko hovoriť o dohode. Cieľom tohto stretnutia skôr bolo objasnenie postupu ministerstva dopravy pri riešení problémov v železničnom sektore. Federácia strojvodcov nevyhlásila štrajkovú pohotovosť, ale štrajkový výbor je poverený uznesením rady vyhlásiť štrajk. Kedy a ako je ešte predčasné hovoriť," uviedol pre agentúru SITA prezident Federácie strojvodcov Milan Hošták.

Bez realizácie pripraveného revitalizačného programu by železničné spoločnosti čakal pravdepodobne postupný bankrot.

"Nevidíme možnosť ozdraviť firmy bez toho, aby sme ľudí neprepustili," vyhlásil generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Cargo, a.s. Pavol Ďuriník.

Cargo tak naďalej plánuje prepustiť do začiatku budúceho roka postupne 1 800 pracovníkov, približne každého piateho z viac ako 9 tisíc zamestnancov. Odchod železničiarov majú zmierniť sociálne programy v jednotlivých spoločnostiach v podobe odstupného a kompenzácií podľa odpracovaných rokov.

"Nie je to len vyhodenie ľudí," dodal šéf Carga. Prípadný štrajk nemohol vylúčiť. "Sú to predsa len odborári, je to ich logika," povedal Ďuriník s tým, že na stretnutí s odborármi sa o štrajku nehovorilo, skôr si vysvetľovali dôvody, prečo je ozdravenie firiem potrebné.

Možnosť štrajku na železniciach nevylúčil ani generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a.s. Pavel Kravec.

Šéf ZSSK: Odborári situáciu chápu

Myslí si však, že odborári pochopili súčasnú situáciu na železniciach. "Ak nepristúpime k reštriktívnym opatreniam, ktoré sme naprogramovali, tak revitalizácie železníc nemôže nikdy začať. To je základ celého sektora," zdôraznil Kravec.

Osobný železničný dopravca by mal podľa plánu revitalizácie uvoľniť počas troch rokov viac ako šesťsto ľudí. "Predpokladaný počet prepustených zamestnancov ešte nie je celkom definitívny, pretože počty redukovaných vlakov sa v týchto dňoch dolaďujú," povedal s tým, že počet ľudí, ktorý zo spoločnosti odíde, závisí od toho, koľko vlakov bude zrušených.

Zoznam zrušených a obmedzených vlakových spojov chce ZSSK uzavrieť 10. marca a Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) ako správcovi infraštruktúry ho plánuje odovzdať 15. marca. "Je už vecou ŽSR, aby ho zverejnili, ale nemáme s tým problém, môžeme ho zverejniť aj my," dodal Kravec.

Spoločnosť zamestná asi 25 vlakvedúcich na Tatranskej elektrickej železnici, kde funguje samoobslužný systém výdaja a kontroly cestovných lístkov. "Zdá sa nám, že bol veľmi neefektívny a dochádzalo tam k vysokým stratám na tržbách," uviedol šéf ZSSK. Cestovné v osobnej doprave na železnici by mohlo vzrásť od augusta o 5 % v najbližších troch rokoch.

O tom však zatiaľ nechcel konkrétne hovoriť. "Zatiaľ hovorme o úprave cestovného, o odstraňovaní niektorých deformácií. Napríklad o odstránení takzvaného úsekového cestovného. Keď si cestujúci rozdelí cestu po úseku z Bratislavy do Košíc, vzhľadom na to, že jednotlivé úseky majú rozdielnu cenu, dokážu na tom ušetriť," uviedol Kravec.

Prepravca chce pritom zaokrúhliť ceny lístkov odstránením desatiniek centov. Napríklad cesta vlakom z Bratislavy do Košíc by mala byť jednotná bez ohľadu na to, či cestujúci ide cez Žilinu alebo Zvolen.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) pozval zástupcov odborov na ďalšie stretnutie o revitalizácii železníc 21. marca v Trenčíne. Bude mať formu pracovných raňajok pri príležitosti uvedenia druhého nového poschodového vlaku pod menom Lucia, ktorý bude jazdiť v okolí Trenčína, Žiliny a Kysúc.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 689
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 10 245
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 706
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 482
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 7 423
  6. Kreditná karta – áno alebo nie 6 705
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 671
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 5 088
  9. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 4 062
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 979

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Kočner a Rusko do väzby nepôjdu, rozhodol súd

Špecializovaný trestný súd v sobotu viac ako osem hodín rozhodoval tom, či budú Kočner a Rusko stíhaní vo väzbe.

EKONOMIKA

Mestá už môžu vykázať staré autá z centier, ale veľmi nechcú

Ministerstvo vytvorilo priestor na vytváranie zón s nízkymi emisiami.

Neprehliadnite tiež

Pellegrini: V štáte nie je situácia, aby museli farmári ísť do ulíc

Premiér odmietol, že by sa Matečná alebo on sám báli prísť medzi farmárov.

Americký výrobca motoriek Harley-Davidson predpokladá zvýšenie cien v Európe

Harley-Davidson uviedol, že clá ho poškodia dvakrát.

Inštitút osobného bankrotu využíva čoraz viac ľudí

Dlhov sa môže po novom dlžník zbaviť pomocou jednej z dvoch alternatív.

Kurz eura rastie, obchodníkov upokojilo Taliansko

Dolár klesá, čiastočne na úkor vyššieho záujmu o takzvané komoditné meny.

Ropa výrazne zdražuje, OPEC zvýšil produkciu o milión barelov denne

Analytici tvrdia, že zvýšenie produkcie o milión barelov denne nestačí