Štrajk na železniciach je stále v hre

Hrozba štrajku pre plánované postupné prepúšťanie okolo 5 tisíc železničiarov počas troch rokov stále nepominula.

BRATISLAVA. Odborári si však uvedomujú, že nepriaznivá finančná situácia troch štátnych železničných spoločností si vyžaduje aj prijatie nepopulárnych opatrení.

Ozdravenie zadlžených firiem je podľa všetkých zainteresovaných strán nevyhnutné, a tak sa zástupcovia zamestnancov snažia aspoň znížiť sociálne dopady pre uvoľnených ľudí, aby neskončili na ulici.

V stredu končí medzirezortné pripomienkovanie k programu revitalizácie železničných spoločností, ktorý rezort dopravy predložil 3. marca. Vláda by mohla o programe rokovať najskôr na budúci týždeň.

"Zhodli sme sa, že stav v železničných spoločnostiach, ktorý zapríčinili minulé vlády a ich vedenia, je naďalej neudržateľný. Predstaviteľov odborových združení zaujímali najmä otázky zamestnanosti. Ministerstvo práce sľúbilo, že poskytne plnú súčinnosť pri riešení otázky zamestnanosti pracovníkov železníc. Taktiež pripravuje Národný program zamestnanosti, ktorý zabezpečí ľahšie uplatnenie týchto zamestnancov na pracovnom trhu," povedal hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič o poslednom stretnutí s odborármi na ministerstve dopravy. Stretnutie bolo podľa neho veľmi korektné, ale k možnostiam štrajku sa nechcel vyjadrovať.

Projekt zamestnanosti

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) po stredajšom zasadnutí vlády k utorňajšiemu rokovaniu s odborármi povedal, že projekt zamestnanosti bude súčasťou revitalizácie železníc.

"Úrad práce chce vytvoriť vzťah s troma železničnými spoločnosťami tak, aby už v predstihu boli vytvárané podmienky pre ponuku a zamestnávanie ľudí v nových oblastiach všade tam, kde je to možné. Na samotnom stretnutí som predstavil všetky známe investície, ktoré budú v priemysle na Slovensku realizované," uviedol Figeľ s tým, že vytvorených má byť 13 tisíc nových pracovných miest.

Figeľ pritom ocenil záujem a podporu pre národný pilotný projekt pre ľudí, ktorí budú musieť zo železníc odísť. "Zhoda je v tom, že dnešný stav je neudržateľný a ozdravenie je nevyhnutné. V tomto dialógu a spolupráci budeme pokračovať," vrátil sa Figeľ k stretnutiu so železničnými odborármi.

Líder Odborového zväzu zamestnancov železníc Zdeněk Friedrich priznal, že s plánovaným postupným odchodom 5 tisíc železničiarov sa už nedá spraviť zrejme vôbec nič.

"Štrajk by možno pomohol, ale bola by to dočasná výhra. Možno by sme tým položili ministerstvo, vládu, ale malo by to ešte hlbší a tvrdší dopad na všetkých ostatných, lebo niekto to zaplatiť musí," predpokladá Friedrich.

Po poslednom rokovaní o revitalizácii železníc je podľa neho potrebné všetko znovu analyzovať, lebo "nahnať ľudí do štrajku" a zodpovednosť za to sú dve veci.

Riešenie chýb z minulosti

"Každého odborára, železničiara bolí, keď má niekto stratiť prácu. Ujasnili sme si, že táto cesta je veľmi ťažká a chyby, ktoré sa urobili v minulosti, musíme riešiť veľmi rýchlo, aby železnica nebola čiernou dierou," dodal.

"Ťažko hovoriť o dohode. Cieľom tohto stretnutia skôr bolo objasnenie postupu ministerstva dopravy pri riešení problémov v železničnom sektore. Federácia strojvodcov nevyhlásila štrajkovú pohotovosť, ale štrajkový výbor je poverený uznesením rady vyhlásiť štrajk. Kedy a ako je ešte predčasné hovoriť," uviedol pre agentúru SITA prezident Federácie strojvodcov Milan Hošták.

Bez realizácie pripraveného revitalizačného programu by železničné spoločnosti čakal pravdepodobne postupný bankrot.

"Nevidíme možnosť ozdraviť firmy bez toho, aby sme ľudí neprepustili," vyhlásil generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Cargo, a.s. Pavol Ďuriník.

Cargo tak naďalej plánuje prepustiť do začiatku budúceho roka postupne 1 800 pracovníkov, približne každého piateho z viac ako 9 tisíc zamestnancov. Odchod železničiarov majú zmierniť sociálne programy v jednotlivých spoločnostiach v podobe odstupného a kompenzácií podľa odpracovaných rokov.

"Nie je to len vyhodenie ľudí," dodal šéf Carga. Prípadný štrajk nemohol vylúčiť. "Sú to predsa len odborári, je to ich logika," povedal Ďuriník s tým, že na stretnutí s odborármi sa o štrajku nehovorilo, skôr si vysvetľovali dôvody, prečo je ozdravenie firiem potrebné.

Možnosť štrajku na železniciach nevylúčil ani generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a.s. Pavel Kravec.

Šéf ZSSK: Odborári situáciu chápu

Myslí si však, že odborári pochopili súčasnú situáciu na železniciach. "Ak nepristúpime k reštriktívnym opatreniam, ktoré sme naprogramovali, tak revitalizácie železníc nemôže nikdy začať. To je základ celého sektora," zdôraznil Kravec.

Osobný železničný dopravca by mal podľa plánu revitalizácie uvoľniť počas troch rokov viac ako šesťsto ľudí. "Predpokladaný počet prepustených zamestnancov ešte nie je celkom definitívny, pretože počty redukovaných vlakov sa v týchto dňoch dolaďujú," povedal s tým, že počet ľudí, ktorý zo spoločnosti odíde, závisí od toho, koľko vlakov bude zrušených.

Zoznam zrušených a obmedzených vlakových spojov chce ZSSK uzavrieť 10. marca a Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) ako správcovi infraštruktúry ho plánuje odovzdať 15. marca. "Je už vecou ŽSR, aby ho zverejnili, ale nemáme s tým problém, môžeme ho zverejniť aj my," dodal Kravec.

Spoločnosť zamestná asi 25 vlakvedúcich na Tatranskej elektrickej železnici, kde funguje samoobslužný systém výdaja a kontroly cestovných lístkov. "Zdá sa nám, že bol veľmi neefektívny a dochádzalo tam k vysokým stratám na tržbách," uviedol šéf ZSSK. Cestovné v osobnej doprave na železnici by mohlo vzrásť od augusta o 5 % v najbližších troch rokoch.

O tom však zatiaľ nechcel konkrétne hovoriť. "Zatiaľ hovorme o úprave cestovného, o odstraňovaní niektorých deformácií. Napríklad o odstránení takzvaného úsekového cestovného. Keď si cestujúci rozdelí cestu po úseku z Bratislavy do Košíc, vzhľadom na to, že jednotlivé úseky majú rozdielnu cenu, dokážu na tom ušetriť," uviedol Kravec.

Prepravca chce pritom zaokrúhliť ceny lístkov odstránením desatiniek centov. Napríklad cesta vlakom z Bratislavy do Košíc by mala byť jednotná bez ohľadu na to, či cestujúci ide cez Žilinu alebo Zvolen.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) pozval zástupcov odborov na ďalšie stretnutie o revitalizácii železníc 21. marca v Trenčíne. Bude mať formu pracovných raňajok pri príležitosti uvedenia druhého nového poschodového vlaku pod menom Lucia, ktorý bude jazdiť v okolí Trenčína, Žiliny a Kysúc.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 944
  2. Od septembra opäť po starom 4 731
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 378
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 2 410
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 836
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 752
  7. Ako sme jazdili v socializme 1 367
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 274
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 082
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 044

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Kedy dostanete 13. a 14. plat? Fico podporil Dankov návrh

Koalícia sa zrejme dohodne na úľavách.

KOMENTÁRE

Kresťanstvo stojí v otázke homosexuality na križovatke

Neudržateľnou sa stala argumentácia Bibliou.

PLUS

Školákov učí jesť zdravo. Bez cukru či bielej múky

Niekdajší šéfkuchár v hoteli je teraz vedúcim školskej jedálne.

KOMENTÁRE

Keď si náckovia robia genetické testy. A potom sa čudujú

Zavádzanie antivedeckého konzervativizmu paralyzuje celú generáciu.

Neprehliadnite tiež

Britské firmy majú čoraz väčšie obavy z vývoja ekonomiky

Firmy v Británii potrebujú nielen ľahký prístup na jednotný trh EÚ, ale mnohé z nich aj kvalifikovanú silu z kontinentu.

RTVS nakupovala, futbalový šampionát môže vysielať päť rokov

Za balík vysielacích práv na futbalové turnaje zaplatí verejnoprávne médium 1,6 milióna eur v piatich splátkach.

Český Lidl sťahuje z predaja vajcia, našli v nich salmonelu

Ak spotrebitelia zakúpili vajcia, môžu ich vrátiť do akejkoľvek predajne reťazca.

Banky vo Veľkej Británii sa chystajú zatvoriť rekordných 762 pobočiek

Politici v parlamentnej rozprave označili toto správanie bánk za tichý škandál.