SME

Štrajk na železniciach je stále v hre

Hrozba štrajku pre plánované postupné prepúšťanie okolo 5 tisíc železničiarov počas troch rokov stále nepominula.

BRATISLAVA. Odborári si však uvedomujú, že nepriaznivá finančná situácia troch štátnych železničných spoločností si vyžaduje aj prijatie nepopulárnych opatrení.

Ozdravenie zadlžených firiem je podľa všetkých zainteresovaných strán nevyhnutné, a tak sa zástupcovia zamestnancov snažia aspoň znížiť sociálne dopady pre uvoľnených ľudí, aby neskončili na ulici.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V stredu končí medzirezortné pripomienkovanie k programu revitalizácie železničných spoločností, ktorý rezort dopravy predložil 3. marca. Vláda by mohla o programe rokovať najskôr na budúci týždeň.

SkryťVypnúť reklamu

"Zhodli sme sa, že stav v železničných spoločnostiach, ktorý zapríčinili minulé vlády a ich vedenia, je naďalej neudržateľný. Predstaviteľov odborových združení zaujímali najmä otázky zamestnanosti. Ministerstvo práce sľúbilo, že poskytne plnú súčinnosť pri riešení otázky zamestnanosti pracovníkov železníc. Taktiež pripravuje Národný program zamestnanosti, ktorý zabezpečí ľahšie uplatnenie týchto zamestnancov na pracovnom trhu," povedal hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič o poslednom stretnutí s odborármi na ministerstve dopravy. Stretnutie bolo podľa neho veľmi korektné, ale k možnostiam štrajku sa nechcel vyjadrovať.

Projekt zamestnanosti

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) po stredajšom zasadnutí vlády k utorňajšiemu rokovaniu s odborármi povedal, že projekt zamestnanosti bude súčasťou revitalizácie železníc.

SkryťVypnúť reklamu

"Úrad práce chce vytvoriť vzťah s troma železničnými spoločnosťami tak, aby už v predstihu boli vytvárané podmienky pre ponuku a zamestnávanie ľudí v nových oblastiach všade tam, kde je to možné. Na samotnom stretnutí som predstavil všetky známe investície, ktoré budú v priemysle na Slovensku realizované," uviedol Figeľ s tým, že vytvorených má byť 13 tisíc nových pracovných miest.

Figeľ pritom ocenil záujem a podporu pre národný pilotný projekt pre ľudí, ktorí budú musieť zo železníc odísť. "Zhoda je v tom, že dnešný stav je neudržateľný a ozdravenie je nevyhnutné. V tomto dialógu a spolupráci budeme pokračovať," vrátil sa Figeľ k stretnutiu so železničnými odborármi.

Líder Odborového zväzu zamestnancov železníc Zdeněk Friedrich priznal, že s plánovaným postupným odchodom 5 tisíc železničiarov sa už nedá spraviť zrejme vôbec nič.

SkryťVypnúť reklamu

"Štrajk by možno pomohol, ale bola by to dočasná výhra. Možno by sme tým položili ministerstvo, vládu, ale malo by to ešte hlbší a tvrdší dopad na všetkých ostatných, lebo niekto to zaplatiť musí," predpokladá Friedrich.

Po poslednom rokovaní o revitalizácii železníc je podľa neho potrebné všetko znovu analyzovať, lebo "nahnať ľudí do štrajku" a zodpovednosť za to sú dve veci.

Riešenie chýb z minulosti

"Každého odborára, železničiara bolí, keď má niekto stratiť prácu. Ujasnili sme si, že táto cesta je veľmi ťažká a chyby, ktoré sa urobili v minulosti, musíme riešiť veľmi rýchlo, aby železnica nebola čiernou dierou," dodal.

"Ťažko hovoriť o dohode. Cieľom tohto stretnutia skôr bolo objasnenie postupu ministerstva dopravy pri riešení problémov v železničnom sektore. Federácia strojvodcov nevyhlásila štrajkovú pohotovosť, ale štrajkový výbor je poverený uznesením rady vyhlásiť štrajk. Kedy a ako je ešte predčasné hovoriť," uviedol pre agentúru SITA prezident Federácie strojvodcov Milan Hošták.

SkryťVypnúť reklamu

Bez realizácie pripraveného revitalizačného programu by železničné spoločnosti čakal pravdepodobne postupný bankrot.

"Nevidíme možnosť ozdraviť firmy bez toho, aby sme ľudí neprepustili," vyhlásil generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Cargo, a.s. Pavol Ďuriník.

Cargo tak naďalej plánuje prepustiť do začiatku budúceho roka postupne 1 800 pracovníkov, približne každého piateho z viac ako 9 tisíc zamestnancov. Odchod železničiarov majú zmierniť sociálne programy v jednotlivých spoločnostiach v podobe odstupného a kompenzácií podľa odpracovaných rokov.

"Nie je to len vyhodenie ľudí," dodal šéf Carga. Prípadný štrajk nemohol vylúčiť. "Sú to predsa len odborári, je to ich logika," povedal Ďuriník s tým, že na stretnutí s odborármi sa o štrajku nehovorilo, skôr si vysvetľovali dôvody, prečo je ozdravenie firiem potrebné.

SkryťVypnúť reklamu

Možnosť štrajku na železniciach nevylúčil ani generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a.s. Pavel Kravec.

Šéf ZSSK: Odborári situáciu chápu

Myslí si však, že odborári pochopili súčasnú situáciu na železniciach. "Ak nepristúpime k reštriktívnym opatreniam, ktoré sme naprogramovali, tak revitalizácie železníc nemôže nikdy začať. To je základ celého sektora," zdôraznil Kravec.

Osobný železničný dopravca by mal podľa plánu revitalizácie uvoľniť počas troch rokov viac ako šesťsto ľudí. "Predpokladaný počet prepustených zamestnancov ešte nie je celkom definitívny, pretože počty redukovaných vlakov sa v týchto dňoch dolaďujú," povedal s tým, že počet ľudí, ktorý zo spoločnosti odíde, závisí od toho, koľko vlakov bude zrušených.

SkryťVypnúť reklamu

Zoznam zrušených a obmedzených vlakových spojov chce ZSSK uzavrieť 10. marca a Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) ako správcovi infraštruktúry ho plánuje odovzdať 15. marca. "Je už vecou ŽSR, aby ho zverejnili, ale nemáme s tým problém, môžeme ho zverejniť aj my," dodal Kravec.

Spoločnosť zamestná asi 25 vlakvedúcich na Tatranskej elektrickej železnici, kde funguje samoobslužný systém výdaja a kontroly cestovných lístkov. "Zdá sa nám, že bol veľmi neefektívny a dochádzalo tam k vysokým stratám na tržbách," uviedol šéf ZSSK. Cestovné v osobnej doprave na železnici by mohlo vzrásť od augusta o 5 % v najbližších troch rokoch.

O tom však zatiaľ nechcel konkrétne hovoriť. "Zatiaľ hovorme o úprave cestovného, o odstraňovaní niektorých deformácií. Napríklad o odstránení takzvaného úsekového cestovného. Keď si cestujúci rozdelí cestu po úseku z Bratislavy do Košíc, vzhľadom na to, že jednotlivé úseky majú rozdielnu cenu, dokážu na tom ušetriť," uviedol Kravec.

SkryťVypnúť reklamu

Prepravca chce pritom zaokrúhliť ceny lístkov odstránením desatiniek centov. Napríklad cesta vlakom z Bratislavy do Košíc by mala byť jednotná bez ohľadu na to, či cestujúci ide cez Žilinu alebo Zvolen.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) pozval zástupcov odborov na ďalšie stretnutie o revitalizácii železníc 21. marca v Trenčíne. Bude mať formu pracovných raňajok pri príležitosti uvedenia druhého nového poschodového vlaku pod menom Lucia, ktorý bude jazdiť v okolí Trenčína, Žiliny a Kysúc.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 740
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 553
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 069
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 902
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 617
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 675
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 104
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 099
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 298
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 686
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 164
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 432
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 387
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 153
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 298
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 686
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 164
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 432
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 387
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 153
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu