Refinancovať dlh by mali najmä benchmarkové emisie dlhopisov

Slovensko by malo pokryť podstatnú časť svojej potreby refinancovania štátneho dlhu cez benchmarkové emisie dlhopisov s pevným výnosom.

BRATISLAVA.

Ich splatnosť by mala byť od 5 do 15 rokov a objemy v menovitej hodnote najmenej 3 mld. eur. Vyplýva to zo stratégie riadenia štátneho dlhu na roky 2011 až 2014, ktorú v stredu schválil vládny kabinet.

V prípade priaznivejších podmienok by sa mala splatnosť štátneho dlhu ešte predlžovať. "Ak to situácia na trhoch dovolí, bude snaha predĺžiť výnosovú krivku na splatnosť 20, resp. 30 rokov aj z dôvodu, aby v ekonomike existoval mechanizmus pre ocenenie dlhodobých finančných aktív a pasív," uvádza sa v stratégii z dielne ministerstva financií.

Okrem toho sa bude štát snažiť vykupovať štátne dlhopisy a štátne pokladničné poukážky a vymieňať dlhopisy z emisií pred splatnosťou za dlhopisy s novootvorených emisií s cieľom eliminovať výkyvy v peňažných tokoch spôsobené najmä veľkými menovitými hodnotami nových emisií.

Ďalším cieľom v správe štátneho dlhu v nasledujúcom období bude podľa materiálu aj pokračovanie v snahe o zmenšovanie podielu neobchodovateľného dlhu, predovšetkým vládnych úverov, pričom do úvahy budú braté relevantné finančné podmienky.

"Prijímanie nových úverov bude obmedzené na prípady, keď je úver ekonomicky výhodnejší alebo porovnateľný ako vydanie cenného papiera, prípadne prinesie ešte ďalšie sekundárne vedľajšie prínosy pre štát,“ uvádza rezort financií.

Štát bude tiež chcieť diverzifikovať svoju investorskú základňu. Preto je podľa ministerstva financií potrebné najmenej raz ročne zorganizovať informačno-prezentačné stretnutie so súčasnými a potenciálnymi investormi do štátneho dlhu SR.

Slovenský štátny dlh za necelé dva roky stúpol o vyše 6 mld. eur. Vplyvom krízy začal výraznejšie stúpať v roku 2009, keď sa z necelých 17,8 mld. eur vyšplhal až k 21 mld. eur. Po troch štvrťrokoch 2010 potom už bol takmer 24 mld. eur.

"Hlavnými faktormi stojacimi za výrazným nárastom dlhu sú hospodárska kríza, ktorá sa negatívne premieta do deficitu štátneho rozpočtu cez výpadok daňových a odvodových príjmov, realizácia proticyklickej expanzívnej fiskálnej politiky a úbytok zdrojov, ktoré sa využívajú na krytie štátneho dlhu v rámci refinančného systému,“ uvádza sa v stratégii riadenia štátneho dlhu. Podiel štátneho dlhu na hrubom domácom produkte tak ku koncu septembra dosiahol 36,6 %.

Väčšinu slovenského štátneho dlhu ovládajú domáci investori. Podľa stratégie totiž domáci štátny dlh ku koncu septembra 2010 tvoril 64,6 % z celkového štátneho dlhu na úrovni 23,838 mld. eur a zahraničný dlh bol zvyšných 35,4 %.

"Štátny dlh bol krytý prevažne domácimi subjektmi, hlavne komerčnými bankami a podielovými fondmi,“ konštatuje sa v materiáli.

Takmer celý štátny dlh je krytý emitovanými cennými papiermi, ktorých podiel na celkovom dlhu je 96,2 %, pričom podiel úverov predstavuje 3,5 %.

Z menového hľadiska bol štátny dlh do konca roku 2008 denominovaný prevažne v slovenských korunách a v eurách. Od prijatia eura je podiel dlhu denominovaného v domácej mene až 99,7 % z celkového dlhu. Podiel ostatných mien bol zanedbateľný a kumulatívne nepresiahol 0,3 % z celkového dlhu.

Z časového hľadiska tvoril dlhodobý dlh, teda dlh so splatnosťou nad jeden rok, k 30. septembru 2010 viac ako 93 % z celkového dlhu.

V roku 2007 nebolo potrebné do krytia štátneho dlhu zapojiť krátkodobé zdroje, vplyvom krízy sa koncom roka 2008 a v rokoch 2009 a 2010 pristúpilo k emisii štátnych pokladničných poukážok, teda finančných inštrumentov so splatnosťou do jedného roka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 650
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 688
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 318
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 883
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 000
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 348
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 310
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 100
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 037
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 623

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.