Odborári pre prepúšťanie na železniciach hrozia štrajkom

Odborári sa pokúsia rokovaním zmierniť sociálne dopady programu revitalizácie železničných spoločností, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.

BRATISLAVA. Ak sa im to nepodarí, chcú pristúpiť k nátlakovým akciám vrátane štrajku.

Zástupcovia trinástich odborových centrál pôsobiacich na železniciach majú v utorok popoludní na ministerstve dopravy predstaviť svoje výhrady k revitalizačnému programu. Súčasťou plánovaných opatrení na zlepšenie finančnej situácie zadlžených železničných spoločností je aj uvoľnenie okolo 5 tisíc z ich 31 tisíc zamestnancov počas tohto a ďalších dvoch rokov, ako aj rušenie a obmedzenie vlakových spojov.

Odborový zväz zamestnancov železníc (OZZŽ) vyhlásil od 7. marca štrajkovú pohotovosť do vyriešenia sporných bodov v programe revitalizácie železničných spoločností. Odborový zväz očakáva, že "bude možné rokovaním napraviť návrhy ministerstva dopravy, ktoré majú tvrdý dopad na zamestnancov i na existenciu všetkých troch spoločnosti".

Federácia strojvodcov dostala od svojej rady poverenie na vyhlásenie štrajku. Prezident Federácie strojvodcov Martin Hošták v utorok pre agentúru SITA povedal, že ešte nevie kedy a či vyhlásia avizovaný štrajk. Podľa neho to bude závisieť od rokovaní odborárov s rezortom dopravy. Odborové združenie železničiarov (OZŽ), najväčšia organizácia odborov na železniciach, by malo zaujať stanovisko k revitalizačnému programu v utorok.

Program revitalizácie, ktorý rezort dopravy predložil do medzirezortného pripomienkového konania vo štvrtok 3. marca, je podľa Odborového zväzu zamestnancov železníc o cielenej likvidácii Železničnej spoločnosti Cargo a Železničnej spoločnosti Slovensko. Súčasný stav na železniciach podľa predsedu odborového zväzu Zdeňka Friedricha spôsobil štát ako ich vlastník prostredníctvom nominovaných manažérov a preto za tento stav nesie aj plnú zodpovednosť. "V materiáli sú uvedené údaje, ktoré takto neboli prerokované a preto sa OZZŽ cíti byť týmto materiálom podvedený," zdôvodnil Friedrich pre agentúru SITA nespokojnosť s programom revitalizácie železníc.

Podľa Friedricha je potrebné vyriešiť sociálnu situáciu uvoľnených pracovníkov železníc. Odborový zväz navrhoval vytvorenie vlastného sociálneho systému pre železničný sektor. "Sociálne kompenzácie, ktoré boli s odborovými centrálami prerokované, sú pekným gestom, ale v hladových dolinách pomôžu iba krátkodobo. Rovnako, ak príde o prácu zamestnanec vo veku okolo 50 rokov, nemá šancu uplatniť sa na trhu práce. Medové reči o tom, že úrady práce si vytvoria pracoviská podľa potreby železníc, nič nevyriešia," tvrdí Friedrich.

Rušenie niektorých tratí podľa odborového zväzu úplne odreže obyvateľov od možností dochádzania do práce. "Rušenie niektorých spojov v určité dni nesplní požiadavku na ušetrenie, ale ešte viac popudí obyvateľov voči železniciam. Rušenie zastavovania niektorých vlakov v železničných staniciach, napríklad R 606 s odchodom o 14:17 z Trenčianskej Teplej, znemožní slušný návrat z práce nielen zamestnancov iných odvetví, ale i železničiarov, ktorí dochádzajú zo vzdialenejších lokalít tým, že nemajú vhodné prípoje," uviedol ďalej Friedrich. Zrušenie zastavenia vlakov nie je podľa neho tým najefektívnejším a správnym rozhodnutím. Pokiaľ nebudú na riadiacich miestach skutočne najlepší a s plnou zodpovednosťou za vykonané opatrenia či podpisy nevýhodných zmlúv, firmy budú prešľapovať na mieste, uzavrel predseda OZZŽ.

Podľa lídra OZZŽ v programe revitalizácie železníc nikde nie je zmienka o tom, že by bol niekto bratý na zodpovednosť za ich súčasný stav. Friedrich s odvolaním na rokovanie na ministerstve dopravy pred mesiacom ďalej uviedol, že v rámci rezortu dopravy vzniklo 60 % všetkých milionárov na Slovensku. "Napriek tomu nikdy nebol nikto za takéto rozhodnutia a následné obohatenie sa, pravdepodobne v súlade so zákonom, povinný vzniknutú škodu nahradiť," dodal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 7 219
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 536
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 321
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 2 927
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 178
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 1 618
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 1 058
  8. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 986
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 983
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 981

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V bašte Smeru deti chorľavejú a starším sa cnie za socializmom

Baníci cítia krivdu, keď niekto kritizuje umelé dotovanie Hornonitrianskych baní vládou. Na ťažkú prácu nedajú dopustiť.

SVET

Minúta po minúte: České voľby pokračujú druhým dňom

Česi rozhodnú o smerovaní krajiny.

Neprehliadnite tiež

Hygienici upozorňujú na nebezpečnú kozmetiku i naberačku

Výrobky sa môžu vyskytovať aj na Slovensku.

Konkurentmi Kažimíra na post šéfa Euroskupiny sú ministri financií Francúzska či Luxemburska

Peter Kažimír sa ako možný nástupca Jeroena Dijsselbloema spomína už niekoľko mesiacov. Nahráva mu aj jeho stranícka príslušnosť k sociálnym demokratom.

Fico: Nemôžeme riešiť s Britániou obchod, kým nevyriešime podmienky odchodu

Podľa Fica platí, že kým nie sme dohodnutí na pravidlách ukončenia členstva Británie, nemôžeme diskutovať o pravidlách pre budúcnosť.

Štát súhlasí, aby si za volanty kamiónov a autobusov sadali aj mladší šoféri

Ministerstvo vnútra súhlasí, aby sa znížil vek pre vodičov kamiónov a autobusov na 18 a 21 rokov vo vnútroštátnej doprave.