Odborári pre prepúšťanie na železniciach hrozia štrajkom

Odborári sa pokúsia rokovaním zmierniť sociálne dopady programu revitalizácie železničných spoločností, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.

BRATISLAVA. Ak sa im to nepodarí, chcú pristúpiť k nátlakovým akciám vrátane štrajku.

Zástupcovia trinástich odborových centrál pôsobiacich na železniciach majú v utorok popoludní na ministerstve dopravy predstaviť svoje výhrady k revitalizačnému programu. Súčasťou plánovaných opatrení na zlepšenie finančnej situácie zadlžených železničných spoločností je aj uvoľnenie okolo 5 tisíc z ich 31 tisíc zamestnancov počas tohto a ďalších dvoch rokov, ako aj rušenie a obmedzenie vlakových spojov.

Odborový zväz zamestnancov železníc (OZZŽ) vyhlásil od 7. marca štrajkovú pohotovosť do vyriešenia sporných bodov v programe revitalizácie železničných spoločností. Odborový zväz očakáva, že "bude možné rokovaním napraviť návrhy ministerstva dopravy, ktoré majú tvrdý dopad na zamestnancov i na existenciu všetkých troch spoločnosti".

Federácia strojvodcov dostala od svojej rady poverenie na vyhlásenie štrajku. Prezident Federácie strojvodcov Martin Hošták v utorok pre agentúru SITA povedal, že ešte nevie kedy a či vyhlásia avizovaný štrajk. Podľa neho to bude závisieť od rokovaní odborárov s rezortom dopravy. Odborové združenie železničiarov (OZŽ), najväčšia organizácia odborov na železniciach, by malo zaujať stanovisko k revitalizačnému programu v utorok.

Program revitalizácie, ktorý rezort dopravy predložil do medzirezortného pripomienkového konania vo štvrtok 3. marca, je podľa Odborového zväzu zamestnancov železníc o cielenej likvidácii Železničnej spoločnosti Cargo a Železničnej spoločnosti Slovensko. Súčasný stav na železniciach podľa predsedu odborového zväzu Zdeňka Friedricha spôsobil štát ako ich vlastník prostredníctvom nominovaných manažérov a preto za tento stav nesie aj plnú zodpovednosť. "V materiáli sú uvedené údaje, ktoré takto neboli prerokované a preto sa OZZŽ cíti byť týmto materiálom podvedený," zdôvodnil Friedrich pre agentúru SITA nespokojnosť s programom revitalizácie železníc.

Podľa Friedricha je potrebné vyriešiť sociálnu situáciu uvoľnených pracovníkov železníc. Odborový zväz navrhoval vytvorenie vlastného sociálneho systému pre železničný sektor. "Sociálne kompenzácie, ktoré boli s odborovými centrálami prerokované, sú pekným gestom, ale v hladových dolinách pomôžu iba krátkodobo. Rovnako, ak príde o prácu zamestnanec vo veku okolo 50 rokov, nemá šancu uplatniť sa na trhu práce. Medové reči o tom, že úrady práce si vytvoria pracoviská podľa potreby železníc, nič nevyriešia," tvrdí Friedrich.

Rušenie niektorých tratí podľa odborového zväzu úplne odreže obyvateľov od možností dochádzania do práce. "Rušenie niektorých spojov v určité dni nesplní požiadavku na ušetrenie, ale ešte viac popudí obyvateľov voči železniciam. Rušenie zastavovania niektorých vlakov v železničných staniciach, napríklad R 606 s odchodom o 14:17 z Trenčianskej Teplej, znemožní slušný návrat z práce nielen zamestnancov iných odvetví, ale i železničiarov, ktorí dochádzajú zo vzdialenejších lokalít tým, že nemajú vhodné prípoje," uviedol ďalej Friedrich. Zrušenie zastavenia vlakov nie je podľa neho tým najefektívnejším a správnym rozhodnutím. Pokiaľ nebudú na riadiacich miestach skutočne najlepší a s plnou zodpovednosťou za vykonané opatrenia či podpisy nevýhodných zmlúv, firmy budú prešľapovať na mieste, uzavrel predseda OZZŽ.

Podľa lídra OZZŽ v programe revitalizácie železníc nikde nie je zmienka o tom, že by bol niekto bratý na zodpovednosť za ich súčasný stav. Friedrich s odvolaním na rokovanie na ministerstve dopravy pred mesiacom ďalej uviedol, že v rámci rezortu dopravy vzniklo 60 % všetkých milionárov na Slovensku. "Napriek tomu nikdy nebol nikto za takéto rozhodnutia a následné obohatenie sa, pravdepodobne v súlade so zákonom, povinný vzniknutú škodu nahradiť," dodal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 23 041
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 481
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 089
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 550
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 382
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 488
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 401
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 383
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 346
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 009

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Piekol macesy a mal baňu. Jeho slovenská továreň prežila dodnes

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali mory.

ŠPORT

Kuzminová skončila druhá v stíhacích pretekoch

Napriek štyrom chybám v streľbe prišla len o jedno miesto.

Neprehliadnite tiež

Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

Agentúra Fitch priznala Portugalsku plnú úverovú spoľahlivosť

Ratingová agentúra zvýšila úverovú dôveryhodnosť Portugalska o dva stupne.

Slováci obľubujú ručne vyrábané výrobky, kupujú ich však málo

Len malé percento Slovákov ich však kupuje pravidelne.

Väčšina ekonómov na Wall Street považuje bitcoin za bublinu

Bitcoin napriek prudkému nárastu popularity nepresvedčil.

Zdravotné poisťovne posielajú naspäť doplatky za lieky

Poisťovne vrátia za tretí kvartál tohto roka naspäť okolo 2,3 milióna eur.