Odborári pre prepúšťanie na železniciach hrozia štrajkom

Odborári sa pokúsia rokovaním zmierniť sociálne dopady programu revitalizácie železničných spoločností, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.

BRATISLAVA. Ak sa im to nepodarí, chcú pristúpiť k nátlakovým akciám vrátane štrajku.

Zástupcovia trinástich odborových centrál pôsobiacich na železniciach majú v utorok popoludní na ministerstve dopravy predstaviť svoje výhrady k revitalizačnému programu. Súčasťou plánovaných opatrení na zlepšenie finančnej situácie zadlžených železničných spoločností je aj uvoľnenie okolo 5 tisíc z ich 31 tisíc zamestnancov počas tohto a ďalších dvoch rokov, ako aj rušenie a obmedzenie vlakových spojov.

Odborový zväz zamestnancov železníc (OZZŽ) vyhlásil od 7. marca štrajkovú pohotovosť do vyriešenia sporných bodov v programe revitalizácie železničných spoločností. Odborový zväz očakáva, že "bude možné rokovaním napraviť návrhy ministerstva dopravy, ktoré majú tvrdý dopad na zamestnancov i na existenciu všetkých troch spoločnosti".

Federácia strojvodcov dostala od svojej rady poverenie na vyhlásenie štrajku. Prezident Federácie strojvodcov Martin Hošták v utorok pre agentúru SITA povedal, že ešte nevie kedy a či vyhlásia avizovaný štrajk. Podľa neho to bude závisieť od rokovaní odborárov s rezortom dopravy. Odborové združenie železničiarov (OZŽ), najväčšia organizácia odborov na železniciach, by malo zaujať stanovisko k revitalizačnému programu v utorok.

Program revitalizácie, ktorý rezort dopravy predložil do medzirezortného pripomienkového konania vo štvrtok 3. marca, je podľa Odborového zväzu zamestnancov železníc o cielenej likvidácii Železničnej spoločnosti Cargo a Železničnej spoločnosti Slovensko. Súčasný stav na železniciach podľa predsedu odborového zväzu Zdeňka Friedricha spôsobil štát ako ich vlastník prostredníctvom nominovaných manažérov a preto za tento stav nesie aj plnú zodpovednosť. "V materiáli sú uvedené údaje, ktoré takto neboli prerokované a preto sa OZZŽ cíti byť týmto materiálom podvedený," zdôvodnil Friedrich pre agentúru SITA nespokojnosť s programom revitalizácie železníc.

Podľa Friedricha je potrebné vyriešiť sociálnu situáciu uvoľnených pracovníkov železníc. Odborový zväz navrhoval vytvorenie vlastného sociálneho systému pre železničný sektor. "Sociálne kompenzácie, ktoré boli s odborovými centrálami prerokované, sú pekným gestom, ale v hladových dolinách pomôžu iba krátkodobo. Rovnako, ak príde o prácu zamestnanec vo veku okolo 50 rokov, nemá šancu uplatniť sa na trhu práce. Medové reči o tom, že úrady práce si vytvoria pracoviská podľa potreby železníc, nič nevyriešia," tvrdí Friedrich.

Rušenie niektorých tratí podľa odborového zväzu úplne odreže obyvateľov od možností dochádzania do práce. "Rušenie niektorých spojov v určité dni nesplní požiadavku na ušetrenie, ale ešte viac popudí obyvateľov voči železniciam. Rušenie zastavovania niektorých vlakov v železničných staniciach, napríklad R 606 s odchodom o 14:17 z Trenčianskej Teplej, znemožní slušný návrat z práce nielen zamestnancov iných odvetví, ale i železničiarov, ktorí dochádzajú zo vzdialenejších lokalít tým, že nemajú vhodné prípoje," uviedol ďalej Friedrich. Zrušenie zastavenia vlakov nie je podľa neho tým najefektívnejším a správnym rozhodnutím. Pokiaľ nebudú na riadiacich miestach skutočne najlepší a s plnou zodpovednosťou za vykonané opatrenia či podpisy nevýhodných zmlúv, firmy budú prešľapovať na mieste, uzavrel predseda OZZŽ.

Podľa lídra OZZŽ v programe revitalizácie železníc nikde nie je zmienka o tom, že by bol niekto bratý na zodpovednosť za ich súčasný stav. Friedrich s odvolaním na rokovanie na ministerstve dopravy pred mesiacom ďalej uviedol, že v rámci rezortu dopravy vzniklo 60 % všetkých milionárov na Slovensku. "Napriek tomu nikdy nebol nikto za takéto rozhodnutia a následné obohatenie sa, pravdepodobne v súlade so zákonom, povinný vzniknutú škodu nahradiť," dodal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 932
  2. Od septembra opäť po starom 4 996
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 456
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 2 554
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 821
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 769
  7. Ako sme jazdili v socializme 1 300
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 262
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 059
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 023

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Odsedel si trest za protest proti okupácii ČSSR. Neľutuje

O stovkách tých, ktorí sa nebáli pozdvihnúť hlas proti vojenskej intervencii, netušíme takmer nič.

EKONOMIKA

Kedy dostanete 13. a 14. plat? Fico podporil Dankov návrh

Koalícia sa zrejme dohodne na úľavách.

KOMENTÁRE

Kresťanstvo stojí v otázke homosexuality na križovatke

Neudržateľnou sa stala argumentácia Bibliou.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.