Štát dá milióny eur na výstavbu prekladísk

Štátne prekladiská v Bratislave, Žiline a Košiciach budú konkurovať aj súkromným, ale vládu ženie možnosť čerpať na ich výstavbu eurofondy.

Prekladisko v bratislavskom prístave bude môcť prekladať kontajnery a sypký materiál, ako je ruda či uhlia, zo železničnej dopravy na lodnú aj automobilovú.(Zdroj: Ilustračné - Archív SME/Pavol Funtál)

BRATISLAVA. Do troch rokov vzniknú v Bratislave, Žiline a Košiciach kombinované prekladiská, kde sa bude tovar prekladať medzi železničnými vagónmi a nákladnými automobilmi.

Ich investorom budú štátne Železničná spoločnosť Slovensko Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré zaplatia pätnásť percent z nákladov na stavbu prekladísk. Zvyšok dofinancujú z eurofondov. V operačnom programe Doprava je na ich výstavbu nachystaných 120 miliónov eur.

Štát zatiaľ nepočíta s výstavbou všetkých terminálov, ktoré sú zahrnuté v programe. Projekt prekladiska vo Zvolene a v Leopoldove presunú do ďalšieho programovacieho obdobia.

Prázdne vraj nebudú

Prekladisko v Bratislave vznikne v prístave, čím sa bude môcť tovar prekladať aj na lode. V Košiciach zas bude možné prekladať aj medzi širokorozchodnými koľajami. Terminály zvládnu prekládku nákladných kontajnerov aj sypkých tovarov, ako je uhlie.

Štát napriek klesajúcim výkonom štátneho Carga uisťuje, že prekladiská nebudú prázdne. Otvorené majú byť pre všetkých dopravcov. „Projekty sú plánované v blízkosti podnikov strategických investorov, ktorí už dnes využívajú kombinovanú dopravu,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

Aj šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák hovorí, že prekladiská využitie nájdu. „Musia však byť dobre riadené a mať dobre nastavené podmienky využitia.“ Po výstavbe bude prekladiská riadiť ŽSR.

Existujúce kombinované prekladisko v Čiernej nad Tisou je dnes využívané na takmer 73 percent svojej kapacity, čo predstavuje ročne zhruba 7,7 milióna ton tovaru. Jeho celková ročná kapacita je 10,6 milióna ton tovaru.

Terminál v Maťovciach má ročnú kapacitu 1,2 milióna ton tovaru. Ročne sa tu podľa Carga preloží 792-tisíc ton tovaru, čo predstavuje zhruba 66-percentné využitie jeho kapacity.

Lebo eurofondy

Terminál v Haniske pri Košiciach bude konkurovať prekladisku, ktoré tento rok otvorí firma Metrans. Vláda však pri výstavbe prekladísk argumentuje aj eurofondmi. „Sú to jedinečné prostriedky. Ak by sme chceli v budúcnosti prekladiská stavať sami, stálo by nás to oveľa viac,“ povedal poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej.

V nasledujúcich mesiacoch bude podľa ministerstva vyhlásený tender na výstavbu prekladiska v Žiline. Stavať ho začnú tiež ešte tento rok. Prekladisko v Bratislave a Košiciach by mali začať stavať na budúci rok.

Prvé tri terminály by mali stáť podľa projektu 123 miliónov eur, čo je niečo viac ako zdroje z eurofondov. Presnejšie čísla budú známe až po ukončení verejných súťaží. Odhaduje sa, že štát bude musieť prispieť od 20 do 60 miliónov eur.

Presne sa zatiaľ nedá povedať ani to, ako pomôžu prekladiská zamestnanosti. Napríklad v košickom termináli nájde prácu priamo zhruba 50 ľudí, ďalší však môžu získať zamestnanie nepriamo cez špedičné firmy či dopravcov.


Kliknite - obrázok zväčšíte

Palčák: Pomôžu odľahčiť cesty

Správne riadené prekladiská zatraktívnia železničnú dopravu, hovorí šéf Výskumného ústavu dopravného ĽUBOMÍR PALČÁK.

Nájdu podľa vás nové prekladiská využitie?

Palcak.jpg„Keď sa robila koncepcia ich výstavby, vychádzalo sa z predpokladaných tovarových tokov aj z veľkosti miest, kde majú byť postavené. Je tu veľký predpoklad, že tieto prekladiská budú využívané, ak sa nastavia správne podmienky ich fungovania.“

Pomôžu nám prekladiská zmierniť tlak Ruska na predĺženie širokorozchodnej?

„Prekladiská by som nedával do súvislosti so širokorozchodnou. Dôvody záujmu jej predĺženia súvisia s niečím iným. Prekladiská sú najmä o zvýšení využívania koľají, aby boli uprednostňované pred cestou. Zároveň nám veľmi narastá podiel kontajnerovej prepravy. Dnes je pomer cestnej a železničnej dopravy 80 ku 20. Jednou z príčin tohoto nepriaznivého stavu sú aj chýbajúce prekladiská a technológia.“

Keď sa postavia prekladiská, zmení sa to?

„Nebude to automatické a okamžité, ale myslím si, že áno. Závisí to od toho, ako budú nastavené podmienky. Len časovo a finančne dostupné prekladiská pomôžu presmerovať tovar z ciest na železnice. Štát bude musieť manažérsky zvládnuť aj ich prevádzku, nielen výstavbu.“

Zvýši sa v budúcnosti objem tovaru prepravovaný cez naše územie?

„Určite sa zvýši z pohľadu Ázie a Západu, takže sa to bude týkať aj Slovenska. Ak budeme schopní zvyšovať našu konkurencieschopnosť.“

V Košiciach stavia prekladisko štát aj súkromná spoločnosť. Má to zmysel?

„Dnes už je v tejto oblasti isté riziko konkurencie. Štát však stavbou prekladísk podporí rozvoj kombinovanej dopravy, pretože potrebuje v dlhodobom horizonte dostať viac tovarov z ciest na železnice.“

Adam Valček

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 530
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 751
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 080
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 070
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 175
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 635
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 629
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 429
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 051

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.