Štát dá milióny eur na výstavbu prekladísk

Štátne prekladiská v Bratislave, Žiline a Košiciach budú konkurovať aj súkromným, ale vládu ženie možnosť čerpať na ich výstavbu eurofondy.

Prekladisko v bratislavskom prístave bude môcť prekladať kontajnery a sypký materiál, ako je ruda či uhlia, zo železničnej dopravy na lodnú aj automobilovú.(Zdroj: Ilustračné - Archív SME/Pavol Funtál)

BRATISLAVA. Do troch rokov vzniknú v Bratislave, Žiline a Košiciach kombinované prekladiská, kde sa bude tovar prekladať medzi železničnými vagónmi a nákladnými automobilmi.

Ich investorom budú štátne Železničná spoločnosť Slovensko Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré zaplatia pätnásť percent z nákladov na stavbu prekladísk. Zvyšok dofinancujú z eurofondov. V operačnom programe Doprava je na ich výstavbu nachystaných 120 miliónov eur.

Štát zatiaľ nepočíta s výstavbou všetkých terminálov, ktoré sú zahrnuté v programe. Projekt prekladiska vo Zvolene a v Leopoldove presunú do ďalšieho programovacieho obdobia.

Prázdne vraj nebudú

Prekladisko v Bratislave vznikne v prístave, čím sa bude môcť tovar prekladať aj na lode. V Košiciach zas bude možné prekladať aj medzi širokorozchodnými koľajami. Terminály zvládnu prekládku nákladných kontajnerov aj sypkých tovarov, ako je uhlie.

Štát napriek klesajúcim výkonom štátneho Carga uisťuje, že prekladiská nebudú prázdne. Otvorené majú byť pre všetkých dopravcov. „Projekty sú plánované v blízkosti podnikov strategických investorov, ktorí už dnes využívajú kombinovanú dopravu,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

Aj šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák hovorí, že prekladiská využitie nájdu. „Musia však byť dobre riadené a mať dobre nastavené podmienky využitia.“ Po výstavbe bude prekladiská riadiť ŽSR.

Existujúce kombinované prekladisko v Čiernej nad Tisou je dnes využívané na takmer 73 percent svojej kapacity, čo predstavuje ročne zhruba 7,7 milióna ton tovaru. Jeho celková ročná kapacita je 10,6 milióna ton tovaru.

Terminál v Maťovciach má ročnú kapacitu 1,2 milióna ton tovaru. Ročne sa tu podľa Carga preloží 792-tisíc ton tovaru, čo predstavuje zhruba 66-percentné využitie jeho kapacity.

Lebo eurofondy

Terminál v Haniske pri Košiciach bude konkurovať prekladisku, ktoré tento rok otvorí firma Metrans. Vláda však pri výstavbe prekladísk argumentuje aj eurofondmi. „Sú to jedinečné prostriedky. Ak by sme chceli v budúcnosti prekladiská stavať sami, stálo by nás to oveľa viac,“ povedal poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej.

V nasledujúcich mesiacoch bude podľa ministerstva vyhlásený tender na výstavbu prekladiska v Žiline. Stavať ho začnú tiež ešte tento rok. Prekladisko v Bratislave a Košiciach by mali začať stavať na budúci rok.

Prvé tri terminály by mali stáť podľa projektu 123 miliónov eur, čo je niečo viac ako zdroje z eurofondov. Presnejšie čísla budú známe až po ukončení verejných súťaží. Odhaduje sa, že štát bude musieť prispieť od 20 do 60 miliónov eur.

Presne sa zatiaľ nedá povedať ani to, ako pomôžu prekladiská zamestnanosti. Napríklad v košickom termináli nájde prácu priamo zhruba 50 ľudí, ďalší však môžu získať zamestnanie nepriamo cez špedičné firmy či dopravcov.


Kliknite - obrázok zväčšíte

Palčák: Pomôžu odľahčiť cesty

Správne riadené prekladiská zatraktívnia železničnú dopravu, hovorí šéf Výskumného ústavu dopravného ĽUBOMÍR PALČÁK.

Nájdu podľa vás nové prekladiská využitie?

Palcak.jpg„Keď sa robila koncepcia ich výstavby, vychádzalo sa z predpokladaných tovarových tokov aj z veľkosti miest, kde majú byť postavené. Je tu veľký predpoklad, že tieto prekladiská budú využívané, ak sa nastavia správne podmienky ich fungovania.“

Pomôžu nám prekladiská zmierniť tlak Ruska na predĺženie širokorozchodnej?

„Prekladiská by som nedával do súvislosti so širokorozchodnou. Dôvody záujmu jej predĺženia súvisia s niečím iným. Prekladiská sú najmä o zvýšení využívania koľají, aby boli uprednostňované pred cestou. Zároveň nám veľmi narastá podiel kontajnerovej prepravy. Dnes je pomer cestnej a železničnej dopravy 80 ku 20. Jednou z príčin tohoto nepriaznivého stavu sú aj chýbajúce prekladiská a technológia.“

Keď sa postavia prekladiská, zmení sa to?

„Nebude to automatické a okamžité, ale myslím si, že áno. Závisí to od toho, ako budú nastavené podmienky. Len časovo a finančne dostupné prekladiská pomôžu presmerovať tovar z ciest na železnice. Štát bude musieť manažérsky zvládnuť aj ich prevádzku, nielen výstavbu.“

Zvýši sa v budúcnosti objem tovaru prepravovaný cez naše územie?

„Určite sa zvýši z pohľadu Ázie a Západu, takže sa to bude týkať aj Slovenska. Ak budeme schopní zvyšovať našu konkurencieschopnosť.“

V Košiciach stavia prekladisko štát aj súkromná spoločnosť. Má to zmysel?

„Dnes už je v tejto oblasti isté riziko konkurencie. Štát však stavbou prekladísk podporí rozvoj kombinovanej dopravy, pretože potrebuje v dlhodobom horizonte dostať viac tovarov z ciest na železnice.“

Adam Valček

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 958
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 160
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 733
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 114
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 414
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 411
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 306
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 171
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 148
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 119

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.