SME
Utorok, 11. máj, 2021 | Meniny má BlaženaKrížovkyKrížovky

Štát dá milióny eur na výstavbu prekladísk

Štátne prekladiská v Bratislave, Žiline a Košiciach budú konkurovať aj súkromným, ale vládu ženie možnosť čerpať na ich výstavbu eurofondy.

Prekladisko v bratislavskom prístave bude môcť prekladať kontajnery a sypký materiál, ako je ruda či uhlia, zo železničnej dopravy na lodnú aj automobilovú.Prekladisko v bratislavskom prístave bude môcť prekladať kontajnery a sypký materiál, ako je ruda či uhlia, zo železničnej dopravy na lodnú aj automobilovú. (Zdroj: Ilustračné - Archív SME/Pavol Funtál)

BRATISLAVA. Do troch rokov vzniknú v Bratislave, Žiline a Košiciach kombinované prekladiská, kde sa bude tovar prekladať medzi železničnými vagónmi a nákladnými automobilmi.

Ich investorom budú štátne Železničná spoločnosť Slovensko Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré zaplatia pätnásť percent z nákladov na stavbu prekladísk. Zvyšok dofinancujú z eurofondov. V operačnom programe Doprava je na ich výstavbu nachystaných 120 miliónov eur.

Štát zatiaľ nepočíta s výstavbou všetkých terminálov, ktoré sú zahrnuté v programe. Projekt prekladiska vo Zvolene a v Leopoldove presunú do ďalšieho programovacieho obdobia.

Prázdne vraj nebudú

Prekladisko v Bratislave vznikne v prístave, čím sa bude môcť tovar prekladať aj na lode. V Košiciach zas bude možné prekladať aj medzi širokorozchodnými koľajami. Terminály zvládnu prekládku nákladných kontajnerov aj sypkých tovarov, ako je uhlie.

Štát napriek klesajúcim výkonom štátneho Carga uisťuje, že prekladiská nebudú prázdne. Otvorené majú byť pre všetkých dopravcov. „Projekty sú plánované v blízkosti podnikov strategických investorov, ktorí už dnes využívajú kombinovanú dopravu,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

Aj šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák hovorí, že prekladiská využitie nájdu. „Musia však byť dobre riadené a mať dobre nastavené podmienky využitia.“ Po výstavbe bude prekladiská riadiť ŽSR.

Existujúce kombinované prekladisko v Čiernej nad Tisou je dnes využívané na takmer 73 percent svojej kapacity, čo predstavuje ročne zhruba 7,7 milióna ton tovaru. Jeho celková ročná kapacita je 10,6 milióna ton tovaru.

Terminál v Maťovciach má ročnú kapacitu 1,2 milióna ton tovaru. Ročne sa tu podľa Carga preloží 792-tisíc ton tovaru, čo predstavuje zhruba 66-percentné využitie jeho kapacity.

Lebo eurofondy

Terminál v Haniske pri Košiciach bude konkurovať prekladisku, ktoré tento rok otvorí firma Metrans. Vláda však pri výstavbe prekladísk argumentuje aj eurofondmi. „Sú to jedinečné prostriedky. Ak by sme chceli v budúcnosti prekladiská stavať sami, stálo by nás to oveľa viac,“ povedal poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej.

V nasledujúcich mesiacoch bude podľa ministerstva vyhlásený tender na výstavbu prekladiska v Žiline. Stavať ho začnú tiež ešte tento rok. Prekladisko v Bratislave a Košiciach by mali začať stavať na budúci rok.

Prvé tri terminály by mali stáť podľa projektu 123 miliónov eur, čo je niečo viac ako zdroje z eurofondov. Presnejšie čísla budú známe až po ukončení verejných súťaží. Odhaduje sa, že štát bude musieť prispieť od 20 do 60 miliónov eur.

Presne sa zatiaľ nedá povedať ani to, ako pomôžu prekladiská zamestnanosti. Napríklad v košickom termináli nájde prácu priamo zhruba 50 ľudí, ďalší však môžu získať zamestnanie nepriamo cez špedičné firmy či dopravcov.


Kliknite - obrázok zväčšíte

Palčák: Pomôžu odľahčiť cesty

Správne riadené prekladiská zatraktívnia železničnú dopravu, hovorí šéf Výskumného ústavu dopravného ĽUBOMÍR PALČÁK.

Nájdu podľa vás nové prekladiská využitie?

Palcak.jpg„Keď sa robila koncepcia ich výstavby, vychádzalo sa z predpokladaných tovarových tokov aj z veľkosti miest, kde majú byť postavené. Je tu veľký predpoklad, že tieto prekladiská budú využívané, ak sa nastavia správne podmienky ich fungovania.“

Pomôžu nám prekladiská zmierniť tlak Ruska na predĺženie širokorozchodnej?

„Prekladiská by som nedával do súvislosti so širokorozchodnou. Dôvody záujmu jej predĺženia súvisia s niečím iným. Prekladiská sú najmä o zvýšení využívania koľají, aby boli uprednostňované pred cestou. Zároveň nám veľmi narastá podiel kontajnerovej prepravy. Dnes je pomer cestnej a železničnej dopravy 80 ku 20. Jednou z príčin tohoto nepriaznivého stavu sú aj chýbajúce prekladiská a technológia.“

Keď sa postavia prekladiská, zmení sa to?

„Nebude to automatické a okamžité, ale myslím si, že áno. Závisí to od toho, ako budú nastavené podmienky. Len časovo a finančne dostupné prekladiská pomôžu presmerovať tovar z ciest na železnice. Štát bude musieť manažérsky zvládnuť aj ich prevádzku, nielen výstavbu.“

Zvýši sa v budúcnosti objem tovaru prepravovaný cez naše územie?

„Určite sa zvýši z pohľadu Ázie a Západu, takže sa to bude týkať aj Slovenska. Ak budeme schopní zvyšovať našu konkurencieschopnosť.“

V Košiciach stavia prekladisko štát aj súkromná spoločnosť. Má to zmysel?

„Dnes už je v tejto oblasti isté riziko konkurencie. Štát však stavbou prekladísk podporí rozvoj kombinovanej dopravy, pretože potrebuje v dlhodobom horizonte dostať viac tovarov z ciest na železnice.“

Adam Valček
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poistkou dlhej životnosti kúpeľne je hydroizolácia
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  4. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie investície
  5. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  6. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  7. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  8. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  9. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  10. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  1. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  2. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  3. Posúvajú svet k lepšiemu: Sociálni inovátori
  4. Kupujete nový spotrebič? V PLANEO Elektro naň dostanete zľavu
  5. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  6. Poistkou dlhej životnosti kúpeľne je hydroizolácia
  7. New financial contribution for meals vs. meal vouchers
  8. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  9. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  10. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  1. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 744
  2. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 16 065
  3. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 13 152
  4. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 10 752
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 10 042
  6. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 9 158
  7. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 624
  8. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 6 915
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 5 833
  10. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 5 591
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Chorvátsko tento rok pre koronavírus očakáva menej návštevníkov.

Slovensko chce zavádzať cestovateľský semafor.

7 h

Čo hovorí o koalícii kauza ministerky spravodlivosti.

4 h

Neprehliadnite tiež

Reštaurácie museli pre pandémiu zatvoriť aj terasy.

Ako s čo najmenšími stratami a výdavkami z podnikania vycúvať?

3 h
Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)

S majetkom firmy nemôže spoločník narábať ako s vlastným.

4 h
Ugur Sahin, jeden zo zakladateľov spoločnosti BioNTech.

BioNTech vyvinula prvú široko používanú vakcínu proti ochoreniu Covid-19.

11 h

Vláda vyčlenila na projekt dve miliardy eur.

12 h