SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Štát dá milióny eur na výstavbu prekladísk

Štátne prekladiská v Bratislave, Žiline a Košiciach budú konkurovať aj súkromným, ale vládu ženie možnosť čerpať na ich výstavbu eurofondy.

Prekladisko v bratislavskom prístave bude môcť prekladať kontajnery a sypký materiál, ako je ruda či uhlia, zo železničnej dopravy na lodnú aj automobilovú.Prekladisko v bratislavskom prístave bude môcť prekladať kontajnery a sypký materiál, ako je ruda či uhlia, zo železničnej dopravy na lodnú aj automobilovú. (Zdroj: Ilustračné - Archív SME/Pavol Funtál)

BRATISLAVA. Do troch rokov vzniknú v Bratislave, Žiline a Košiciach kombinované prekladiská, kde sa bude tovar prekladať medzi železničnými vagónmi a nákladnými automobilmi.

Ich investorom budú štátne Železničná spoločnosť Slovensko Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré zaplatia pätnásť percent z nákladov na stavbu prekladísk. Zvyšok dofinancujú z eurofondov. V operačnom programe Doprava je na ich výstavbu nachystaných 120 miliónov eur.

Štát zatiaľ nepočíta s výstavbou všetkých terminálov, ktoré sú zahrnuté v programe. Projekt prekladiska vo Zvolene a v Leopoldove presunú do ďalšieho programovacieho obdobia.

Prázdne vraj nebudú

Prekladisko v Bratislave vznikne v prístave, čím sa bude môcť tovar prekladať aj na lode. V Košiciach zas bude možné prekladať aj medzi širokorozchodnými koľajami. Terminály zvládnu prekládku nákladných kontajnerov aj sypkých tovarov, ako je uhlie.

Štát napriek klesajúcim výkonom štátneho Carga uisťuje, že prekladiská nebudú prázdne. Otvorené majú byť pre všetkých dopravcov. „Projekty sú plánované v blízkosti podnikov strategických investorov, ktorí už dnes využívajú kombinovanú dopravu,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

Aj šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák hovorí, že prekladiská využitie nájdu. „Musia však byť dobre riadené a mať dobre nastavené podmienky využitia.“ Po výstavbe bude prekladiská riadiť ŽSR.

Existujúce kombinované prekladisko v Čiernej nad Tisou je dnes využívané na takmer 73 percent svojej kapacity, čo predstavuje ročne zhruba 7,7 milióna ton tovaru. Jeho celková ročná kapacita je 10,6 milióna ton tovaru.

Terminál v Maťovciach má ročnú kapacitu 1,2 milióna ton tovaru. Ročne sa tu podľa Carga preloží 792-tisíc ton tovaru, čo predstavuje zhruba 66-percentné využitie jeho kapacity.

Lebo eurofondy

Terminál v Haniske pri Košiciach bude konkurovať prekladisku, ktoré tento rok otvorí firma Metrans. Vláda však pri výstavbe prekladísk argumentuje aj eurofondmi. „Sú to jedinečné prostriedky. Ak by sme chceli v budúcnosti prekladiská stavať sami, stálo by nás to oveľa viac,“ povedal poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej.

V nasledujúcich mesiacoch bude podľa ministerstva vyhlásený tender na výstavbu prekladiska v Žiline. Stavať ho začnú tiež ešte tento rok. Prekladisko v Bratislave a Košiciach by mali začať stavať na budúci rok.

Prvé tri terminály by mali stáť podľa projektu 123 miliónov eur, čo je niečo viac ako zdroje z eurofondov. Presnejšie čísla budú známe až po ukončení verejných súťaží. Odhaduje sa, že štát bude musieť prispieť od 20 do 60 miliónov eur.

Presne sa zatiaľ nedá povedať ani to, ako pomôžu prekladiská zamestnanosti. Napríklad v košickom termináli nájde prácu priamo zhruba 50 ľudí, ďalší však môžu získať zamestnanie nepriamo cez špedičné firmy či dopravcov.


Kliknite - obrázok zväčšíte

Palčák: Pomôžu odľahčiť cesty

Správne riadené prekladiská zatraktívnia železničnú dopravu, hovorí šéf Výskumného ústavu dopravného ĽUBOMÍR PALČÁK.

Nájdu podľa vás nové prekladiská využitie?

Palcak.jpg„Keď sa robila koncepcia ich výstavby, vychádzalo sa z predpokladaných tovarových tokov aj z veľkosti miest, kde majú byť postavené. Je tu veľký predpoklad, že tieto prekladiská budú využívané, ak sa nastavia správne podmienky ich fungovania.“

Pomôžu nám prekladiská zmierniť tlak Ruska na predĺženie širokorozchodnej?

„Prekladiská by som nedával do súvislosti so širokorozchodnou. Dôvody záujmu jej predĺženia súvisia s niečím iným. Prekladiská sú najmä o zvýšení využívania koľají, aby boli uprednostňované pred cestou. Zároveň nám veľmi narastá podiel kontajnerovej prepravy. Dnes je pomer cestnej a železničnej dopravy 80 ku 20. Jednou z príčin tohoto nepriaznivého stavu sú aj chýbajúce prekladiská a technológia.“

Keď sa postavia prekladiská, zmení sa to?

„Nebude to automatické a okamžité, ale myslím si, že áno. Závisí to od toho, ako budú nastavené podmienky. Len časovo a finančne dostupné prekladiská pomôžu presmerovať tovar z ciest na železnice. Štát bude musieť manažérsky zvládnuť aj ich prevádzku, nielen výstavbu.“

Zvýši sa v budúcnosti objem tovaru prepravovaný cez naše územie?

„Určite sa zvýši z pohľadu Ázie a Západu, takže sa to bude týkať aj Slovenska. Ak budeme schopní zvyšovať našu konkurencieschopnosť.“

V Košiciach stavia prekladisko štát aj súkromná spoločnosť. Má to zmysel?

„Dnes už je v tejto oblasti isté riziko konkurencie. Štát však stavbou prekladísk podporí rozvoj kombinovanej dopravy, pretože potrebuje v dlhodobom horizonte dostať viac tovarov z ciest na železnice.“

Adam Valček
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 146
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 120
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 127
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 742
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 756
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 365
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 408
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 261
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 180
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 934
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Zmeny na železniciach

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.
Ilustračné foto.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako by Trnku potrestali u Emira Kusturicu

Sebaočistu prokuratúra ani len nepredstiera.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná snímka projektu Nesto.

Maďarská národná banka nezmenila úrokové sadzby

Banka očakáva, že zotavovanie ekonomiky z koronakrízy bude dlhšie, než sa predpokladalo.

Maďarský forint.

Švédsko zakázalo zariadenia od Huawei a ZTE pri budovaní 5G sietí

Huawei popiera, že predstavuje bezpečnostné riziko.

Ilustračné foto.

Americké ministerstvo spravodlivosti zažalovalo Google

Spoločnosť podľa ministerstva porušila hospodársku súťaž.

Google - ilustračná fotografia.