Štát dá milióny eur na výstavbu prekladísk

Štátne prekladiská v Bratislave, Žiline a Košiciach budú konkurovať aj súkromným, ale vládu ženie možnosť čerpať na ich výstavbu eurofondy.

Prekladisko v bratislavskom prístave bude môcť prekladať kontajnery a sypký materiál, ako je ruda či uhlia, zo železničnej dopravy na lodnú aj automobilovú.(Zdroj: Ilustračné - Archív SME/Pavol Funtál)

BRATISLAVA. Do troch rokov vzniknú v Bratislave, Žiline a Košiciach kombinované prekladiská, kde sa bude tovar prekladať medzi železničnými vagónmi a nákladnými automobilmi.

Ich investorom budú štátne Železničná spoločnosť Slovensko Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré zaplatia pätnásť percent z nákladov na stavbu prekladísk. Zvyšok dofinancujú z eurofondov. V operačnom programe Doprava je na ich výstavbu nachystaných 120 miliónov eur.

Štát zatiaľ nepočíta s výstavbou všetkých terminálov, ktoré sú zahrnuté v programe. Projekt prekladiska vo Zvolene a v Leopoldove presunú do ďalšieho programovacieho obdobia.

Prázdne vraj nebudú

Prekladisko v Bratislave vznikne v prístave, čím sa bude môcť tovar prekladať aj na lode. V Košiciach zas bude možné prekladať aj medzi širokorozchodnými koľajami. Terminály zvládnu prekládku nákladných kontajnerov aj sypkých tovarov, ako je uhlie.

Štát napriek klesajúcim výkonom štátneho Carga uisťuje, že prekladiská nebudú prázdne. Otvorené majú byť pre všetkých dopravcov. „Projekty sú plánované v blízkosti podnikov strategických investorov, ktorí už dnes využívajú kombinovanú dopravu,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.

Aj šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák hovorí, že prekladiská využitie nájdu. „Musia však byť dobre riadené a mať dobre nastavené podmienky využitia.“ Po výstavbe bude prekladiská riadiť ŽSR.

Existujúce kombinované prekladisko v Čiernej nad Tisou je dnes využívané na takmer 73 percent svojej kapacity, čo predstavuje ročne zhruba 7,7 milióna ton tovaru. Jeho celková ročná kapacita je 10,6 milióna ton tovaru.

Terminál v Maťovciach má ročnú kapacitu 1,2 milióna ton tovaru. Ročne sa tu podľa Carga preloží 792-tisíc ton tovaru, čo predstavuje zhruba 66-percentné využitie jeho kapacity.

Lebo eurofondy

Terminál v Haniske pri Košiciach bude konkurovať prekladisku, ktoré tento rok otvorí firma Metrans. Vláda však pri výstavbe prekladísk argumentuje aj eurofondmi. „Sú to jedinečné prostriedky. Ak by sme chceli v budúcnosti prekladiská stavať sami, stálo by nás to oveľa viac,“ povedal poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej.

V nasledujúcich mesiacoch bude podľa ministerstva vyhlásený tender na výstavbu prekladiska v Žiline. Stavať ho začnú tiež ešte tento rok. Prekladisko v Bratislave a Košiciach by mali začať stavať na budúci rok.

Prvé tri terminály by mali stáť podľa projektu 123 miliónov eur, čo je niečo viac ako zdroje z eurofondov. Presnejšie čísla budú známe až po ukončení verejných súťaží. Odhaduje sa, že štát bude musieť prispieť od 20 do 60 miliónov eur.

Presne sa zatiaľ nedá povedať ani to, ako pomôžu prekladiská zamestnanosti. Napríklad v košickom termináli nájde prácu priamo zhruba 50 ľudí, ďalší však môžu získať zamestnanie nepriamo cez špedičné firmy či dopravcov.


Kliknite - obrázok zväčšíte

Palčák: Pomôžu odľahčiť cesty

Správne riadené prekladiská zatraktívnia železničnú dopravu, hovorí šéf Výskumného ústavu dopravného ĽUBOMÍR PALČÁK.

Nájdu podľa vás nové prekladiská využitie?

Palcak.jpg„Keď sa robila koncepcia ich výstavby, vychádzalo sa z predpokladaných tovarových tokov aj z veľkosti miest, kde majú byť postavené. Je tu veľký predpoklad, že tieto prekladiská budú využívané, ak sa nastavia správne podmienky ich fungovania.“

Pomôžu nám prekladiská zmierniť tlak Ruska na predĺženie širokorozchodnej?

„Prekladiská by som nedával do súvislosti so širokorozchodnou. Dôvody záujmu jej predĺženia súvisia s niečím iným. Prekladiská sú najmä o zvýšení využívania koľají, aby boli uprednostňované pred cestou. Zároveň nám veľmi narastá podiel kontajnerovej prepravy. Dnes je pomer cestnej a železničnej dopravy 80 ku 20. Jednou z príčin tohoto nepriaznivého stavu sú aj chýbajúce prekladiská a technológia.“

Keď sa postavia prekladiská, zmení sa to?

„Nebude to automatické a okamžité, ale myslím si, že áno. Závisí to od toho, ako budú nastavené podmienky. Len časovo a finančne dostupné prekladiská pomôžu presmerovať tovar z ciest na železnice. Štát bude musieť manažérsky zvládnuť aj ich prevádzku, nielen výstavbu.“

Zvýši sa v budúcnosti objem tovaru prepravovaný cez naše územie?

„Určite sa zvýši z pohľadu Ázie a Západu, takže sa to bude týkať aj Slovenska. Ak budeme schopní zvyšovať našu konkurencieschopnosť.“

V Košiciach stavia prekladisko štát aj súkromná spoločnosť. Má to zmysel?

„Dnes už je v tejto oblasti isté riziko konkurencie. Štát však stavbou prekladísk podporí rozvoj kombinovanej dopravy, pretože potrebuje v dlhodobom horizonte dostať viac tovarov z ciest na železnice.“

Adam Valček

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 213
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 168
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 047
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 921
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 373
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 259
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 526
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 117
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 476
  10. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 4 236

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.