Kapacita železničnej osobnej dopravy je využitá na štvrtinu

Z prvej časti analýzy Výskumného ústavu dopravného vyplýva, že 19 percent úsekov železničných tratí má využitie dokonca nižšie ako 10 percet

Pätina tratí je podľa žilinského Výskumného dopravného ústavu využitá len na desať percent.

BRATISLAVA. Výskumný ústav dopravný (VÚD) v Žiline už spracoval časť analýzy o priemernom využití kapacít železničnej osobnej dopravy na jednotlivých tratiach z pohľadu ponuky a dopytu.

"Využitie ponúkanej kapacity ako podiel ponúkaných miestokilometrov a realizovaného prepravného výkonu v osobokilometroch je veľmi nízke. Priemerné využitie ponúkanej kapacity za všetky posudzované trate je 22,95 %," informoval agentúru SITA generálny riaditeľ VÚD Ľubomír Palčák.

Podľa neho 19 % úsekov železničných tratí má využitie dokonca nižšie ako 10 % a, naopak, nadpriemerné využitie má 29,3 % úsekov.

Skúmať budú aj autobusy

Prvé ucelené výsledky analýzy žilinskej inštitúcie by mali byť hotové koncom apríla a definitívne výsledky v máji.

"Samozrejme, toto je podmienené získaním údajov od vyšších územných celkov, respektíve autobusových dopravcov ohľadom výkonov verejnej autobusovej dopravy, ktorá je financovaná z rozpočtov vyšších územných celkov," uviedol ďalej Palčák.

Ďalšia etapa analýzy je totiž zameraná na využitie kapacity verejnej autobusovej dopravy, pričom má určiť, na ktorých úsekoch je dopravná obslužnosť vykonávaná duplicitne autobusovou aj železničnou dopravou.

"Narazili sme na problém neochoty autobusových dopravcov poskytnúť nám alebo ministerstvu potrebné údaje o skutočne prepravených cestujúcich," upozornil Palčák.

Chýbajú údaje

Predsedovia samosprávnych krajov podľa neho na stretnutí na ministerstve dopravy prisľúbili, že autobusoví dopravcovia tieto údaje poskytnú, ale s výnimkou Žilinského samosprávneho kraja, sa tak doposiaľ nestalo.

"Je pre mňa nepochopiteľné, že nie je ochota poskytnúť údaje, ktoré sú podkladom pre úhradu výkonov vo verejnom záujme z verejných zdrojov. Rešpektujeme ochranu obchodných záujmov autobusových dopravcov, ale informácie o počtoch cestujúcich by mali byť bezproblémovo poskytnuté," uviedol Palčák.

Pri takomto postoji je podľa neho veľmi ťažké hľadať oveľa väčšiu integritu medzi železničnou osobnou dopravou a autobusovou dopravou. Tá by bola totiž na prospech občanov z pohľadu kvality a štát by na takúto činnosť vynakladal finančné prostriedky oveľa efektívnejšie. Šéf VÚD si myslí, že to skôr niekedy vyzerá, ako by si oba druhy dopravy konkurovali, pritom by mali v oveľa väčšej miere spolupracovať.

Žilinský ústav znova požiadal predsedov samosprávnych krajov o urýchlené poskytnutie potrebných údajov za autobusovú dopravu.

"Výsledkom našej analýzy bude komplexné zmapovanie kapacít a ich využitia v železničnej a autobusovej doprave a existujúcich duplicít," dodal Palčák s tým, že získané informácie by mali byť následne dôležitým podkladom pre rozhodovanie ministerstva dopravy, Železničnej spoločnosti Slovensko a samosprávnych krajov.

Vlaky a autobusy treba prepojiť

Riaditeľ VÚD poznamenal, že zabezpečenie dopravnej obslužnosti štátom sa má vykonávať efektívne, pričom treba odstrániť jej duplicitu. Tam, kde je to možné a efektívne, by sa podľa Palčáka mala uprednostniť železničná osobná doprava, potrebné je však nájsť oveľa väčšiu integritu medzi železničnou a autobusovou verejnou dopravou.

"Ak sme sa v minulosti rozhodli, že železnice budú fungovať v riadnych ekonomických podmienkach a inej možnosti ani niet, musia sa prijať také opatrenia, aby to boli životaschopné podniky, ktoré splnia svoj veľmi dôležitý účel a zabezpečujú aj pre svojich zamestnancov dlhodobú perspektívu," povedal Palčák v súvislosti s programom revitalizácie železničných spoločností.

Zdôraznil, že treba určiť priestor a rozsah pre železničnú dopravu a následne postaviť ekonomiku železničných firiem tak, aby bola dlhodobo udržateľná.

Železničná preprava má na celkovej osobnej doprave v súčasnosti podiel 6,2 %, na cestnú verejnú dopravu pripadá 13,6 % a individuálny motorizmus tvorí 80,2 %. Potenciál rastu osobnej prepravy na železniciach je podľa neho pri optimistickom dlhodobom variante okolo 10 %, musí sa však zvýšiť jej konkurencieschopnosť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 218
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 8 485
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 647
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 396
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 808
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 586
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 334
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 752
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 424
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik 1 340

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Fakturant Fico, vojna inštitúcií a klaun Danko (Schutzov týždeň)

Danko rečou v Štátnej dume upozornil na čoraz zrejmejší fakt, že je komplexne mimo reality.

KULTÚRA

Fond pre umenie funguje, najmä ak ho porovnáme v Maďarsku

V Budapešti dostávajú peniaze umelci a firmy blízke vláde.

SVET

Teroristi útočili v egyptskej mešite, zabili najmenej 235 ľudí

Bombový útok smeroval na členov bezpečnostných síl.

Neprehliadnite tiež

Danko povedal, ako bude fungovať 13. a 14. plat

Je dôležité, aby ľudia dostávali systémové odmeny, povedal predseda parlamentu a SNS.

V Poľsku si už v nedeľu nenakúpite. Ale až od roku 2020

Poslanci dolnej komory poľského parlamentu v piatok schválili návrh zákona, ktorý počíta s úplným zákazom nedeľných nákupov.

Talianska energetická firma Eni bude hľadať plyn pri Cypre

Generálny riaditeľ Eni Claudio Descalzi uviedol, že firma má o región strategický záujem.

ČEZ Slovensko prestane energie dodávať ľuďom, preberie ich RWE

Na základe tendra preberie spoločnosť Východoslovenská energetika (VSE), člen skupiny innogy, takmer 50-tisíc domácnosti

J&T otvára v Prešove nové obchodné centrum. Aké obchody ponúka

Developerská spoločnosť Petra Korbačku investovala do projektu 50 miliónov eur.