Kapacita železničnej osobnej dopravy je využitá na štvrtinu

Z prvej časti analýzy Výskumného ústavu dopravného vyplýva, že 19 percent úsekov železničných tratí má využitie dokonca nižšie ako 10 percet

Pätina tratí je podľa žilinského Výskumného dopravného ústavu využitá len na desať percent.

BRATISLAVA. Výskumný ústav dopravný (VÚD) v Žiline už spracoval časť analýzy o priemernom využití kapacít železničnej osobnej dopravy na jednotlivých tratiach z pohľadu ponuky a dopytu.

"Využitie ponúkanej kapacity ako podiel ponúkaných miestokilometrov a realizovaného prepravného výkonu v osobokilometroch je veľmi nízke. Priemerné využitie ponúkanej kapacity za všetky posudzované trate je 22,95 %," informoval agentúru SITA generálny riaditeľ VÚD Ľubomír Palčák.

Podľa neho 19 % úsekov železničných tratí má využitie dokonca nižšie ako 10 % a, naopak, nadpriemerné využitie má 29,3 % úsekov.

Skúmať budú aj autobusy

Prvé ucelené výsledky analýzy žilinskej inštitúcie by mali byť hotové koncom apríla a definitívne výsledky v máji.

"Samozrejme, toto je podmienené získaním údajov od vyšších územných celkov, respektíve autobusových dopravcov ohľadom výkonov verejnej autobusovej dopravy, ktorá je financovaná z rozpočtov vyšších územných celkov," uviedol ďalej Palčák.

Ďalšia etapa analýzy je totiž zameraná na využitie kapacity verejnej autobusovej dopravy, pričom má určiť, na ktorých úsekoch je dopravná obslužnosť vykonávaná duplicitne autobusovou aj železničnou dopravou.

"Narazili sme na problém neochoty autobusových dopravcov poskytnúť nám alebo ministerstvu potrebné údaje o skutočne prepravených cestujúcich," upozornil Palčák.

Chýbajú údaje

Predsedovia samosprávnych krajov podľa neho na stretnutí na ministerstve dopravy prisľúbili, že autobusoví dopravcovia tieto údaje poskytnú, ale s výnimkou Žilinského samosprávneho kraja, sa tak doposiaľ nestalo.

"Je pre mňa nepochopiteľné, že nie je ochota poskytnúť údaje, ktoré sú podkladom pre úhradu výkonov vo verejnom záujme z verejných zdrojov. Rešpektujeme ochranu obchodných záujmov autobusových dopravcov, ale informácie o počtoch cestujúcich by mali byť bezproblémovo poskytnuté," uviedol Palčák.

Pri takomto postoji je podľa neho veľmi ťažké hľadať oveľa väčšiu integritu medzi železničnou osobnou dopravou a autobusovou dopravou. Tá by bola totiž na prospech občanov z pohľadu kvality a štát by na takúto činnosť vynakladal finančné prostriedky oveľa efektívnejšie. Šéf VÚD si myslí, že to skôr niekedy vyzerá, ako by si oba druhy dopravy konkurovali, pritom by mali v oveľa väčšej miere spolupracovať.

Žilinský ústav znova požiadal predsedov samosprávnych krajov o urýchlené poskytnutie potrebných údajov za autobusovú dopravu.

"Výsledkom našej analýzy bude komplexné zmapovanie kapacít a ich využitia v železničnej a autobusovej doprave a existujúcich duplicít," dodal Palčák s tým, že získané informácie by mali byť následne dôležitým podkladom pre rozhodovanie ministerstva dopravy, Železničnej spoločnosti Slovensko a samosprávnych krajov.

Vlaky a autobusy treba prepojiť

Riaditeľ VÚD poznamenal, že zabezpečenie dopravnej obslužnosti štátom sa má vykonávať efektívne, pričom treba odstrániť jej duplicitu. Tam, kde je to možné a efektívne, by sa podľa Palčáka mala uprednostniť železničná osobná doprava, potrebné je však nájsť oveľa väčšiu integritu medzi železničnou a autobusovou verejnou dopravou.

"Ak sme sa v minulosti rozhodli, že železnice budú fungovať v riadnych ekonomických podmienkach a inej možnosti ani niet, musia sa prijať také opatrenia, aby to boli životaschopné podniky, ktoré splnia svoj veľmi dôležitý účel a zabezpečujú aj pre svojich zamestnancov dlhodobú perspektívu," povedal Palčák v súvislosti s programom revitalizácie železničných spoločností.

Zdôraznil, že treba určiť priestor a rozsah pre železničnú dopravu a následne postaviť ekonomiku železničných firiem tak, aby bola dlhodobo udržateľná.

Železničná preprava má na celkovej osobnej doprave v súčasnosti podiel 6,2 %, na cestnú verejnú dopravu pripadá 13,6 % a individuálny motorizmus tvorí 80,2 %. Potenciál rastu osobnej prepravy na železniciach je podľa neho pri optimistickom dlhodobom variante okolo 10 %, musí sa však zvýšiť jej konkurencieschopnosť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 890
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 610
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 567
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 149
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 821
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 660
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 518
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 304
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 470
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 406

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Michael Kocáb: Som hrdý slniečkar, s tvrdou silou nemáme šancu

Pre SME hovorí, že nie je rusofób. Aj to mohlo podľa neho prispieť k bezproblémovému odsunu sovietskych vojsk.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

KOMENTÁRE

Drop sa vracia. Domov, na Slovensko

Je to jeden z najzvláštnejších vtákov.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop