SME
Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Kapacita železničnej osobnej dopravy je využitá na štvrtinu

Z prvej časti analýzy Výskumného ústavu dopravného vyplýva, že 19 percent úsekov železničných tratí má využitie dokonca nižšie ako 10 percet

Pätina tratí je podľa žilinského Výskumného dopravného ústavu využitá len na desať percent.

BRATISLAVA. Výskumný ústav dopravný (VÚD) v Žiline už spracoval časť analýzy o priemernom využití kapacít železničnej osobnej dopravy na jednotlivých tratiach z pohľadu ponuky a dopytu.

"Využitie ponúkanej kapacity ako podiel ponúkaných miestokilometrov a realizovaného prepravného výkonu v osobokilometroch je veľmi nízke. Priemerné využitie ponúkanej kapacity za všetky posudzované trate je 22,95 %," informoval agentúru SITA generálny riaditeľ VÚD Ľubomír Palčák.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa neho 19 % úsekov železničných tratí má využitie dokonca nižšie ako 10 % a, naopak, nadpriemerné využitie má 29,3 % úsekov.

Skúmať budú aj autobusy

Prvé ucelené výsledky analýzy žilinskej inštitúcie by mali byť hotové koncom apríla a definitívne výsledky v máji.

"Samozrejme, toto je podmienené získaním údajov od vyšších územných celkov, respektíve autobusových dopravcov ohľadom výkonov verejnej autobusovej dopravy, ktorá je financovaná z rozpočtov vyšších územných celkov," uviedol ďalej Palčák.

Ďalšia etapa analýzy je totiž zameraná na využitie kapacity verejnej autobusovej dopravy, pričom má určiť, na ktorých úsekoch je dopravná obslužnosť vykonávaná duplicitne autobusovou aj železničnou dopravou.

"Narazili sme na problém neochoty autobusových dopravcov poskytnúť nám alebo ministerstvu potrebné údaje o skutočne prepravených cestujúcich," upozornil Palčák.

Skryť Vypnúť reklamu

Chýbajú údaje

Predsedovia samosprávnych krajov podľa neho na stretnutí na ministerstve dopravy prisľúbili, že autobusoví dopravcovia tieto údaje poskytnú, ale s výnimkou Žilinského samosprávneho kraja, sa tak doposiaľ nestalo.

"Je pre mňa nepochopiteľné, že nie je ochota poskytnúť údaje, ktoré sú podkladom pre úhradu výkonov vo verejnom záujme z verejných zdrojov. Rešpektujeme ochranu obchodných záujmov autobusových dopravcov, ale informácie o počtoch cestujúcich by mali byť bezproblémovo poskytnuté," uviedol Palčák.

Pri takomto postoji je podľa neho veľmi ťažké hľadať oveľa väčšiu integritu medzi železničnou osobnou dopravou a autobusovou dopravou. Tá by bola totiž na prospech občanov z pohľadu kvality a štát by na takúto činnosť vynakladal finančné prostriedky oveľa efektívnejšie. Šéf VÚD si myslí, že to skôr niekedy vyzerá, ako by si oba druhy dopravy konkurovali, pritom by mali v oveľa väčšej miere spolupracovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Žilinský ústav znova požiadal predsedov samosprávnych krajov o urýchlené poskytnutie potrebných údajov za autobusovú dopravu.

"Výsledkom našej analýzy bude komplexné zmapovanie kapacít a ich využitia v železničnej a autobusovej doprave a existujúcich duplicít," dodal Palčák s tým, že získané informácie by mali byť následne dôležitým podkladom pre rozhodovanie ministerstva dopravy, Železničnej spoločnosti Slovensko a samosprávnych krajov.

Vlaky a autobusy treba prepojiť

Riaditeľ VÚD poznamenal, že zabezpečenie dopravnej obslužnosti štátom sa má vykonávať efektívne, pričom treba odstrániť jej duplicitu. Tam, kde je to možné a efektívne, by sa podľa Palčáka mala uprednostniť železničná osobná doprava, potrebné je však nájsť oveľa väčšiu integritu medzi železničnou a autobusovou verejnou dopravou.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ak sme sa v minulosti rozhodli, že železnice budú fungovať v riadnych ekonomických podmienkach a inej možnosti ani niet, musia sa prijať také opatrenia, aby to boli životaschopné podniky, ktoré splnia svoj veľmi dôležitý účel a zabezpečujú aj pre svojich zamestnancov dlhodobú perspektívu," povedal Palčák v súvislosti s programom revitalizácie železničných spoločností.

Zdôraznil, že treba určiť priestor a rozsah pre železničnú dopravu a následne postaviť ekonomiku železničných firiem tak, aby bola dlhodobo udržateľná.

Železničná preprava má na celkovej osobnej doprave v súčasnosti podiel 6,2 %, na cestnú verejnú dopravu pripadá 13,6 % a individuálny motorizmus tvorí 80,2 %. Potenciál rastu osobnej prepravy na železniciach je podľa neho pri optimistickom dlhodobom variante okolo 10 %, musí sa však zvýšiť jej konkurencieschopnosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  2. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  3. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  4. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  5. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  6. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  8. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  9. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  10. Vážení poslanci, to naozaj?
  1. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  2. Vážení poslanci, to naozaj?
  3. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  4. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  5. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  6. Vážení poslanci, to naozaj?
  7. Koniec čakania na kuriéra
  8. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  9. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  10. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 659
  2. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 095
  3. Stiahnite si stovky e-kníh 5 999
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 998
  5. Vážení poslanci, to naozaj? 4 192
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 520
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 427
  8. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 276
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 3 261
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 054
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Ministerstvo na tento účel dodatočne vyčlení takmer 15 miliónov eur.


TASR 2 h
Ilustračné foto.

Krajina sa snaží o znižovanie emisií uhlíka.


SITA 4 h
Minister pôdohospodárstva Samuel Vlčan.

V lesoch by sa muselo hospodáriť citlivejšie.


TASR 5 h
Minister životného prostredia Ján Budaj.

Nový predpis schválili europoslanci vo štvrtok.


TASR 5 h