SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Kapacita železničnej osobnej dopravy je využitá na štvrtinu

Z prvej časti analýzy Výskumného ústavu dopravného vyplýva, že 19 percent úsekov železničných tratí má využitie dokonca nižšie ako 10 percet

Pätina tratí je podľa žilinského Výskumného dopravného ústavu využitá len na desať percent.

BRATISLAVA. Výskumný ústav dopravný (VÚD) v Žiline už spracoval časť analýzy o priemernom využití kapacít železničnej osobnej dopravy na jednotlivých tratiach z pohľadu ponuky a dopytu.

"Využitie ponúkanej kapacity ako podiel ponúkaných miestokilometrov a realizovaného prepravného výkonu v osobokilometroch je veľmi nízke. Priemerné využitie ponúkanej kapacity za všetky posudzované trate je 22,95 %," informoval agentúru SITA generálny riaditeľ VÚD Ľubomír Palčák.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa neho 19 % úsekov železničných tratí má využitie dokonca nižšie ako 10 % a, naopak, nadpriemerné využitie má 29,3 % úsekov.

Skúmať budú aj autobusy

Prvé ucelené výsledky analýzy žilinskej inštitúcie by mali byť hotové koncom apríla a definitívne výsledky v máji.

"Samozrejme, toto je podmienené získaním údajov od vyšších územných celkov, respektíve autobusových dopravcov ohľadom výkonov verejnej autobusovej dopravy, ktorá je financovaná z rozpočtov vyšších územných celkov," uviedol ďalej Palčák.

Ďalšia etapa analýzy je totiž zameraná na využitie kapacity verejnej autobusovej dopravy, pričom má určiť, na ktorých úsekoch je dopravná obslužnosť vykonávaná duplicitne autobusovou aj železničnou dopravou.

"Narazili sme na problém neochoty autobusových dopravcov poskytnúť nám alebo ministerstvu potrebné údaje o skutočne prepravených cestujúcich," upozornil Palčák.

Skryť Vypnúť reklamu

Chýbajú údaje

Predsedovia samosprávnych krajov podľa neho na stretnutí na ministerstve dopravy prisľúbili, že autobusoví dopravcovia tieto údaje poskytnú, ale s výnimkou Žilinského samosprávneho kraja, sa tak doposiaľ nestalo.

"Je pre mňa nepochopiteľné, že nie je ochota poskytnúť údaje, ktoré sú podkladom pre úhradu výkonov vo verejnom záujme z verejných zdrojov. Rešpektujeme ochranu obchodných záujmov autobusových dopravcov, ale informácie o počtoch cestujúcich by mali byť bezproblémovo poskytnuté," uviedol Palčák.

Pri takomto postoji je podľa neho veľmi ťažké hľadať oveľa väčšiu integritu medzi železničnou osobnou dopravou a autobusovou dopravou. Tá by bola totiž na prospech občanov z pohľadu kvality a štát by na takúto činnosť vynakladal finančné prostriedky oveľa efektívnejšie. Šéf VÚD si myslí, že to skôr niekedy vyzerá, ako by si oba druhy dopravy konkurovali, pritom by mali v oveľa väčšej miere spolupracovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Žilinský ústav znova požiadal predsedov samosprávnych krajov o urýchlené poskytnutie potrebných údajov za autobusovú dopravu.

"Výsledkom našej analýzy bude komplexné zmapovanie kapacít a ich využitia v železničnej a autobusovej doprave a existujúcich duplicít," dodal Palčák s tým, že získané informácie by mali byť následne dôležitým podkladom pre rozhodovanie ministerstva dopravy, Železničnej spoločnosti Slovensko a samosprávnych krajov.

Vlaky a autobusy treba prepojiť

Riaditeľ VÚD poznamenal, že zabezpečenie dopravnej obslužnosti štátom sa má vykonávať efektívne, pričom treba odstrániť jej duplicitu. Tam, kde je to možné a efektívne, by sa podľa Palčáka mala uprednostniť železničná osobná doprava, potrebné je však nájsť oveľa väčšiu integritu medzi železničnou a autobusovou verejnou dopravou.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ak sme sa v minulosti rozhodli, že železnice budú fungovať v riadnych ekonomických podmienkach a inej možnosti ani niet, musia sa prijať také opatrenia, aby to boli životaschopné podniky, ktoré splnia svoj veľmi dôležitý účel a zabezpečujú aj pre svojich zamestnancov dlhodobú perspektívu," povedal Palčák v súvislosti s programom revitalizácie železničných spoločností.

Zdôraznil, že treba určiť priestor a rozsah pre železničnú dopravu a následne postaviť ekonomiku železničných firiem tak, aby bola dlhodobo udržateľná.

Železničná preprava má na celkovej osobnej doprave v súčasnosti podiel 6,2 %, na cestnú verejnú dopravu pripadá 13,6 % a individuálny motorizmus tvorí 80,2 %. Potenciál rastu osobnej prepravy na železniciach je podľa neho pri optimistickom dlhodobom variante okolo 10 %, musí sa však zvýšiť jej konkurencieschopnosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 957
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 241
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 19 883
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 962
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 673
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 746
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 944
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 838
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 699
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 029
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.

Keď Sagana sledujem v médiách, vôbec sa nezmenil, tvrdí spolužiak

Už v šestnástich sníval, že pôjde na Tour.

Peter Sagan a René  Valent.
Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.
Ilustračná snímka

Čaputová podpísala zákon o minimálnej mzde a o trinástom dôchodku

Budúcoročná minimálna mzda tak bude na úrovni 623 eur.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Podnikatelia chcú v obstarávaní odbornosť a hodnotu za peniaze

Zástupcovia obchodu pripomienkovali novelu Úradu pre verejné obstarávanie.

Predseda Úradu pre verejné obstarávanie Miroslav Hlivák.