Kapacita železničnej osobnej dopravy je využitá na štvrtinu

Z prvej časti analýzy Výskumného ústavu dopravného vyplýva, že 19 percent úsekov železničných tratí má využitie dokonca nižšie ako 10 percet

Pätina tratí je podľa žilinského Výskumného dopravného ústavu využitá len na desať percent.

BRATISLAVA. Výskumný ústav dopravný (VÚD) v Žiline už spracoval časť analýzy o priemernom využití kapacít železničnej osobnej dopravy na jednotlivých tratiach z pohľadu ponuky a dopytu.

"Využitie ponúkanej kapacity ako podiel ponúkaných miestokilometrov a realizovaného prepravného výkonu v osobokilometroch je veľmi nízke. Priemerné využitie ponúkanej kapacity za všetky posudzované trate je 22,95 %," informoval agentúru SITA generálny riaditeľ VÚD Ľubomír Palčák.

Podľa neho 19 % úsekov železničných tratí má využitie dokonca nižšie ako 10 % a, naopak, nadpriemerné využitie má 29,3 % úsekov.

Skúmať budú aj autobusy

Prvé ucelené výsledky analýzy žilinskej inštitúcie by mali byť hotové koncom apríla a definitívne výsledky v máji.

"Samozrejme, toto je podmienené získaním údajov od vyšších územných celkov, respektíve autobusových dopravcov ohľadom výkonov verejnej autobusovej dopravy, ktorá je financovaná z rozpočtov vyšších územných celkov," uviedol ďalej Palčák.

Ďalšia etapa analýzy je totiž zameraná na využitie kapacity verejnej autobusovej dopravy, pričom má určiť, na ktorých úsekoch je dopravná obslužnosť vykonávaná duplicitne autobusovou aj železničnou dopravou.

"Narazili sme na problém neochoty autobusových dopravcov poskytnúť nám alebo ministerstvu potrebné údaje o skutočne prepravených cestujúcich," upozornil Palčák.

Chýbajú údaje

Predsedovia samosprávnych krajov podľa neho na stretnutí na ministerstve dopravy prisľúbili, že autobusoví dopravcovia tieto údaje poskytnú, ale s výnimkou Žilinského samosprávneho kraja, sa tak doposiaľ nestalo.

"Je pre mňa nepochopiteľné, že nie je ochota poskytnúť údaje, ktoré sú podkladom pre úhradu výkonov vo verejnom záujme z verejných zdrojov. Rešpektujeme ochranu obchodných záujmov autobusových dopravcov, ale informácie o počtoch cestujúcich by mali byť bezproblémovo poskytnuté," uviedol Palčák.

Pri takomto postoji je podľa neho veľmi ťažké hľadať oveľa väčšiu integritu medzi železničnou osobnou dopravou a autobusovou dopravou. Tá by bola totiž na prospech občanov z pohľadu kvality a štát by na takúto činnosť vynakladal finančné prostriedky oveľa efektívnejšie. Šéf VÚD si myslí, že to skôr niekedy vyzerá, ako by si oba druhy dopravy konkurovali, pritom by mali v oveľa väčšej miere spolupracovať.

Žilinský ústav znova požiadal predsedov samosprávnych krajov o urýchlené poskytnutie potrebných údajov za autobusovú dopravu.

"Výsledkom našej analýzy bude komplexné zmapovanie kapacít a ich využitia v železničnej a autobusovej doprave a existujúcich duplicít," dodal Palčák s tým, že získané informácie by mali byť následne dôležitým podkladom pre rozhodovanie ministerstva dopravy, Železničnej spoločnosti Slovensko a samosprávnych krajov.

Vlaky a autobusy treba prepojiť

Riaditeľ VÚD poznamenal, že zabezpečenie dopravnej obslužnosti štátom sa má vykonávať efektívne, pričom treba odstrániť jej duplicitu. Tam, kde je to možné a efektívne, by sa podľa Palčáka mala uprednostniť železničná osobná doprava, potrebné je však nájsť oveľa väčšiu integritu medzi železničnou a autobusovou verejnou dopravou.

"Ak sme sa v minulosti rozhodli, že železnice budú fungovať v riadnych ekonomických podmienkach a inej možnosti ani niet, musia sa prijať také opatrenia, aby to boli životaschopné podniky, ktoré splnia svoj veľmi dôležitý účel a zabezpečujú aj pre svojich zamestnancov dlhodobú perspektívu," povedal Palčák v súvislosti s programom revitalizácie železničných spoločností.

Zdôraznil, že treba určiť priestor a rozsah pre železničnú dopravu a následne postaviť ekonomiku železničných firiem tak, aby bola dlhodobo udržateľná.

Železničná preprava má na celkovej osobnej doprave v súčasnosti podiel 6,2 %, na cestnú verejnú dopravu pripadá 13,6 % a individuálny motorizmus tvorí 80,2 %. Potenciál rastu osobnej prepravy na železniciach je podľa neho pri optimistickom dlhodobom variante okolo 10 %, musí sa však zvýšiť jej konkurencieschopnosť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. Už aj seniori presadajú do SUV
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  7. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  8. Bratislava gets a new public space and park
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 548
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 071
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 478
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 939
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 727
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 371
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 127
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 103
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 684
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 604

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polovojenská organizácia pýta peniaze na domobranu, končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia. Slovenskí branci tvrdia, že ide o dobrovoľné dary

KOMENTÁRE

Branci obchádzajú zákon a sú nebezpeční

Demokracia má právo brániť sa a je najvyšší čas, aby to v prípade brancov začala aktívne robiť.

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

Neprehliadnite tiež

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.

Americkému akciovému trhu sa nedarilo, klesli aj burzy v Európe

Akciový trh USA poškodili zlé správy o hospodárení firiem, európske akciové trhy oslabili v dôsledku teroristických útokov.