Koľaje prehrávajú boj s diaľnicami

Do diaľnic sa investuje viac než do železníc. Pritom nemajú až tak veľa výhod.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME- PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Hoci sú železnice ekologickejšie a oficiálne by mali byť aj protežované, v praxi doprave autom nestíhajú.

„Len okolo šesť percent osobnej dopravy zabezpečuje železnica a zhruba 13 percent autobusová verejná doprava,“ povedal Ľubomír Palčák, riaditeľ výskumného ústavu dopravného. Štyri pätiny osobnej dopravy patria autám.

Štát chce dosiahnuť aspoň to, aby tam, kde vedie železnica, neviedol zároveň aj dotovaný autobus. Prímestské autobusy však manažujú župy.

Problém je, ako sa s nimi dohodnúť. Aj analýza fungovania železníc hovorí, že župy umiestňujú autobusy podľa toho, ako je to pre ne výhodné a nehľadia na to, že po tej istej trase už chodí vlak.

Ak totiž župy uvažujú prísne podľa finančných kritérií, vychádza im takmer vždy lacnejšie poslať po ľudí autobus ako vlak.

A nie je to len preto, že premávka osobného vlaku začína byť efektívna až v momente, keď za rušňom sú aspoň štyri vozne.

Hlavný rozdiel je v tom, že do ceny cestnej dopravy sa napríklad nezapočítava, že doprava vlakom neprodukuje toľko splodín a hluku.

Bez investícií

Ak by podľa vládnej analýzy motoristi platili všetky náklady na dopravu autom, rozhodovali by sa inak.

„V prípade individuálnej automobilovej dopravy by zvýšenie nákladov bolo ekvivalentné vzrastu spotreby priemerného osobného automobilu o štyri litre benzínu na 100 kilometrov,“ píše sa v materiáli ministerstva dopravy.

Štát nateraz žiadne extra investície do železníc nechystá, hlavný cieľ vlády je dostavať aspoň základnú kostru diaľničnej siete.

Ministerstvo dopravy len sľubuje, že zmení zákony tak, aby sa na tej istej trase nedotoval aj vlak, aj autobus. A aby boli automaticky uprednostňované koľaje.

Plánom je aspoň vyhľadávať trasy, po ktorých sa chodí hromadne za prácou či do školy. Tam by sa mala železnica posilňovať a konkurenčné autobusy ustupovať. Naopak, tam, kde by vlak zostal poloprázdny, zostane ľuďom autobus.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 201
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 8 330
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 653
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 861
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 608
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 313
  7. Kam do tepla v januári? 2 297
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 055
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 216
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 206

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

KOMENTÁRE

Exekučné amnestie sú nový morálny hazard

Možno do oddlžovania idú s najlepšími úmyslami, ale dopadne to ako vždy.

KULTÚRA

Woody Allen možno nakrútil svoj posledný film

Herci sa hanbia pred jeho adoptívnou dcérou, ktorá tvrdí, že ju zneužíval.

Neprehliadnite tiež

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.

Staviteľovi tunela Višňové hrozí pokuta za meškanie

Tunel mal byť prerazený do konca roka 2017, NDS začala konať.