Koľaje prehrávajú boj s diaľnicami

Do diaľnic sa investuje viac než do železníc. Pritom nemajú až tak veľa výhod.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME- PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Hoci sú železnice ekologickejšie a oficiálne by mali byť aj protežované, v praxi doprave autom nestíhajú.

„Len okolo šesť percent osobnej dopravy zabezpečuje železnica a zhruba 13 percent autobusová verejná doprava,“ povedal Ľubomír Palčák, riaditeľ výskumného ústavu dopravného. Štyri pätiny osobnej dopravy patria autám.

Štát chce dosiahnuť aspoň to, aby tam, kde vedie železnica, neviedol zároveň aj dotovaný autobus. Prímestské autobusy však manažujú župy.

Problém je, ako sa s nimi dohodnúť. Aj analýza fungovania železníc hovorí, že župy umiestňujú autobusy podľa toho, ako je to pre ne výhodné a nehľadia na to, že po tej istej trase už chodí vlak.

Ak totiž župy uvažujú prísne podľa finančných kritérií, vychádza im takmer vždy lacnejšie poslať po ľudí autobus ako vlak.

A nie je to len preto, že premávka osobného vlaku začína byť efektívna až v momente, keď za rušňom sú aspoň štyri vozne.

Hlavný rozdiel je v tom, že do ceny cestnej dopravy sa napríklad nezapočítava, že doprava vlakom neprodukuje toľko splodín a hluku.

Bez investícií

Ak by podľa vládnej analýzy motoristi platili všetky náklady na dopravu autom, rozhodovali by sa inak.

„V prípade individuálnej automobilovej dopravy by zvýšenie nákladov bolo ekvivalentné vzrastu spotreby priemerného osobného automobilu o štyri litre benzínu na 100 kilometrov,“ píše sa v materiáli ministerstva dopravy.

Štát nateraz žiadne extra investície do železníc nechystá, hlavný cieľ vlády je dostavať aspoň základnú kostru diaľničnej siete.

Ministerstvo dopravy len sľubuje, že zmení zákony tak, aby sa na tej istej trase nedotoval aj vlak, aj autobus. A aby boli automaticky uprednostňované koľaje.

Plánom je aspoň vyhľadávať trasy, po ktorých sa chodí hromadne za prácou či do školy. Tam by sa mala železnica posilňovať a konkurenčné autobusy ustupovať. Naopak, tam, kde by vlak zostal poloprázdny, zostane ľuďom autobus.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 316
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 592
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 060
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 581
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 701
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 278
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 237
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 057
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 023
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 984

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Eddy Merckx nevidel na MS poriadne preteky, Slovák mal všetkých pod kontrolou.

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

KOMENTÁRE

Sulík vie, že z týchto rečí rastú preferencie

V SaS by sa nemali tváriť prekvapene. Sterilizácie im už neraz expertná verejnosť ofrflala.

Neprehliadnite tiež

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.

Rusi sa vyhrážajú, že na budúci rok zablokuje Facebook

Podľa šéfa ruského telekomunikačného úradu Moskva sociálnu sieť zablokuje, ak Facebook nebude v krajine skladovať svoje údaje.

Časť severného obchvatu Prešova je o krok bližšie, NDS chystá súťaž

Výstavbu rýchlostnej cesty neďaleko metropoly Šariša štát rozdelil na dve etapy. Kratšiu časť by chcel začať stavať budúci rok