Koľaje prehrávajú boj s diaľnicami

Do diaľnic sa investuje viac než do železníc. Pritom nemajú až tak veľa výhod.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME- PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Hoci sú železnice ekologickejšie a oficiálne by mali byť aj protežované, v praxi doprave autom nestíhajú.

„Len okolo šesť percent osobnej dopravy zabezpečuje železnica a zhruba 13 percent autobusová verejná doprava,“ povedal Ľubomír Palčák, riaditeľ výskumného ústavu dopravného. Štyri pätiny osobnej dopravy patria autám.

Štát chce dosiahnuť aspoň to, aby tam, kde vedie železnica, neviedol zároveň aj dotovaný autobus. Prímestské autobusy však manažujú župy.

Problém je, ako sa s nimi dohodnúť. Aj analýza fungovania železníc hovorí, že župy umiestňujú autobusy podľa toho, ako je to pre ne výhodné a nehľadia na to, že po tej istej trase už chodí vlak.

Ak totiž župy uvažujú prísne podľa finančných kritérií, vychádza im takmer vždy lacnejšie poslať po ľudí autobus ako vlak.

A nie je to len preto, že premávka osobného vlaku začína byť efektívna až v momente, keď za rušňom sú aspoň štyri vozne.

Hlavný rozdiel je v tom, že do ceny cestnej dopravy sa napríklad nezapočítava, že doprava vlakom neprodukuje toľko splodín a hluku.

Bez investícií

Ak by podľa vládnej analýzy motoristi platili všetky náklady na dopravu autom, rozhodovali by sa inak.

„V prípade individuálnej automobilovej dopravy by zvýšenie nákladov bolo ekvivalentné vzrastu spotreby priemerného osobného automobilu o štyri litre benzínu na 100 kilometrov,“ píše sa v materiáli ministerstva dopravy.

Štát nateraz žiadne extra investície do železníc nechystá, hlavný cieľ vlády je dostavať aspoň základnú kostru diaľničnej siete.

Ministerstvo dopravy len sľubuje, že zmení zákony tak, aby sa na tej istej trase nedotoval aj vlak, aj autobus. A aby boli automaticky uprednostňované koľaje.

Plánom je aspoň vyhľadávať trasy, po ktorých sa chodí hromadne za prácou či do školy. Tam by sa mala železnica posilňovať a konkurenčné autobusy ustupovať. Naopak, tam, kde by vlak zostal poloprázdny, zostane ľuďom autobus.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 514
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 233
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 401
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 870
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 691
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 581
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 536
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 369
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 280
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 957

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke. Či by bol za odvolanie Plavčana, dosiaľ nepovedal.

Autorská strana Petra Schutza

Obama nechal Trumpovi problém

Nevypočítateľný a cholerický premiér, ktorý mení pozície cez noc, nie je lepši než bláznivý predseda parlamentu.

PLUS

Oklamať eurokomisiu nebude také jednoduché

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú pod úroveň civilizovaného sveta.

Neprehliadnite tiež

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.

Najpočúvanejším rádiom v prvom polroku bolo Rádio Expres

Rádio Expres dominuje v slovenskom éteri s 19,2-percentnou počúvanosťou.