Ak sa mladým banka páči, radi si za účet priplatia

Najlepšie hodnotené banky v prieskume audítorskej firmy PwC si účtovali aj o polovicu vyššie poplatky za bežné služby ako horšie hodnotené banky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME- MIRKA CIBULKOVÁ)

Najlepšie hodnotené banky v prieskume audítorskej firmy PwC si účtovali aj o polovicu vyššie poplatky za bežné služby ako horšie hodnotené banky.

BRATISLAVA. Za drahšie bankové služby na Slovensku sú mladí ľudia ochotní platiť napriek tomu, že ich plat je 500 až 700 eur. Ukázal to prieskum hodnotenia skúseností klientov bánk v štyroch krajinách, ktorý urobila poradenská spoločnosť PwC.

Informácie získavali konzultanti vo veku 21 až 25 rokov. „Prieskum potvrdil naše očakávania, že klient je ochotný priplatiť si za lepšie zákaznícke služby,” povedal Chris Barrett zo spoločnosti PwC. Tvrdí, že mladí klienti sa bežne nesťažujú na vysoké poplatky.

„Prekáža im však, keď za ne nedostávajú adekvátne služby,“ povedal. Najlepšie hodnotené banky v prieskume, ktorý zahŕňal aj český, ruský a ukrajinský trh, si účtovali aj o 65 percent vyššie ročné poplatky za bežné produkty, ako je debetná platobná karta.

V prieskume najlepšie hodnotená Tatra banka si podľa internetového portálu FinancnaHitparada.sk účtuje za kartu MasterCard Standard ročne 24 eur. Volksbank, ktorá skončila v prieskume najnižšie, si za rovnakú kartu pýta 20 eur.

Chýbajú produkty a služby

Najmenej spokojní sú podľaprieskumu klienti s pestrosťou produktov, ktoré banky poskytujú. Platí to v hodnotených bankách vo všetkých štyroch krajinách. Banky však výsledkom prieskumu oponujú.

Ako sa robil prieskum
  • zahŕňal 90 bánk z Česka, Slovenska, Ruska, Ukrajiny,
  • údaje zbierala spoločnosť PwC metódou „mystery shopperov“, tými boli konzultanti PwC,
  • boli vo veku 21 až 25 rokov, mali stredoškolské vzdelanie,
  • pracovali na plný úväzok s mesačným platom 500 až 700 eur,
  • bývali v prenajatom byte a využívali verejnú dopravu.

„Zo spätnej väzby od našich klientov vyplýva, že v ponuke im nechýbajú produkty a služby,“ tvrdí Štefan Frimmer zo Slovenskej sporiteľne, ktorá je u nás najväčšou bankou.

Najväčšie rezervy vidí analytik bankových produktov Maroš Ovčarik v spojení internetu a bankových služieb.

„Banky využívajú len jednoduché kontaktné formuláre s menom a telefónnym číslom, kde po vyplnení formulára klienta kontaktuje pobočkový pracovník,“ hovorí Ovčarik.

Banky sú porovnateľné

Prieskum ukázal, že osem bánk na Slovensku, ktoré PwC do hodnotenia zapojilo, má takmer porovnateľnú kvalitu. Rozdiel medzi najlepšou a najhoršou bankou bol u nás len v desatinách bodu.

V Rusku, kde PwC hodnotilo 41 bánk, bol rozdiel výraznejší. Najlepšia banka tam mala takmer o polovicu bodov viac ako najhoršia. Výraznejší rozdiel vo výsledkoch hodnotenia bánk ako na Slovensku bol aj v Česku, kde PwC posudzovalo 10 bánk.

Na slovenskom aj českom trhu však vyšli z hodnotenia najlepšie banky, ktoré patria do skupiny Raiffeisen – u nás Tatra banka, v Česku Raiffeisenbank. Podľa analytikov to ovplyvnil aj profil hodnotiteľov bánk.

„Boli mladší a preferujú skôr banku s dynamickým prístupom,“ vraví riaditeľka Next Finance Markéta Šichtařová. Veľké banky skupiny KBC, do ktorej patrí aj ČSOB, by podľa nej bodovali u konzervatívnejších klientov.

V prieskume, ktorý porovnával banky štyroch štátov, dosiahli naše banky druhé najlepšie skóre spomedzi krajín. Napriek tomu majú podľa PwC banky na Slovensku stále priestor na uvádzanie nových produktov či na zlepšenie prístupu k zákazníkom.

Pre zväčšenie kliknite na obrázok

Hodnotené kritériá

Značka

Obchodnou značkou vie u nás najlepšie osloviť mladých klientov Tatra banka. Druhou bankou, s ktorej značkou sa dokážu zákazníci najviac stotožniť, je UniCredit Bank. Na treťom mieste skončila v prieskume VÚB. Zaujímavé je, že v niektorých prípadoch hodnotitelia nezaregistrovali medzi bankami žiadne odlíšenie značky na základe dizajnu. V niektorých prípadoch dokonca nevedeli nájsť ani pobočku banky.

Komunikácia

Každý klient chce dostať v banke čo najkomplexnejšie informácie. Najlepšie s klientmi podľa prieskumu komunikuje UniCredit Bank. Za ňou nasledujú Tatra banka a VÚB banka. Informácie poskytujú banky nielen prostredníctvom pracovníkov, ale aj formou informačných letákov. V niektorých pobočkách sú podľa PwC letáky dobre umiestnené, niekde sú však stojany prázdne a letáky neaktuálne.

Prostredie

V čase mojej návštevy boli v banke štyria zamestnanci. Napriek tomu som musel čakať, pretože dvaja z nich sa venovali inej činnosti. Aj takéto boli postrehy počas hodnotenia prostredia bánk. Hodnotitelia navyše museli v niektorých prípadoch v banke stáť, pretože pri väčšom počte ľudí nebolo dosť miest na sedenie. Najlepšie prostredie má u nás Dexia banka. Tesne za ňou skončili VÚB a UniCredit Bank.

Ponuka

Dostal som iba málo informácií o produkte, ktorý by odlišoval banku od iných. To bol častý povzdych hodnotiteľov nespokojných so slabou ponukou. Očakávania zákazníkov sú vysoké a privítali by rôznorodejšie produkty, tvrdí PwC. Obmedzená ponuka však môže byť aj zámerom, aby banky zvýšili efektívnosť. Najlepšie skóre dosiahla v tejto oblasti VÚB banka, len o niečo slabšie dopadla Tatra banka a UniCreditBank.

Kultúra

Ak sa úsilie a kvalita poskytovaných informácií líši od zamestnanca k zamestnancovi, uberá to bankám body z hodnotenia. Klienti zle vnímajú aj to, keď pracovník počas konzultácie s nimi telefonuje s inými ľuďmi. Najlepšie dopadla v hodnotení kultúry Tatra banka, za ňou nasledujú VÚB a UniCredit Bank. Oblasť kultúry bola podľa prieskumu najvyššie hodnotenou oblasťou spomedzi piatich ukazovateľov.

Customer Experience Index 2010

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 644
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 5 647
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 233
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 4 742
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 129
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 079
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 972
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 948
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 685
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 314

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žitňanská chce, aby polícia vysvetľovala, prečo nekoná. Poslanci váhajú

Ak vyšetrovatelia či prokuratúra podrobnosti nepovedia, musia to zdôvodniť. Mimovládne organizácie možnosť odmietnutia znepokojila.

KOMENTÁRE

Zlomí sa charakter Mosta aj pri infozákone?

Žitňanská môže mať s presadením návrhu pri partii, ktorá desať rokov klondajkuje štát, problém.

DOMOV

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre

Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú.

DOMOV

Slovensku hrozí, že príde o desiatky miliónov eur

Peniaze z Únie Slovensko zrejme nestihne odčerpať do konca roka.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním. Chýbajú jej kuriéri.

Jaguar sa už začína podobať na fabriku. Takto vyzerá stavba v Nitre

S výrobou sa plánuje začať na budúci rok, zo začiatku zamestná továreň 1300 ľudí.

Mercedes-Benz investuje miliardu dolárov do výroby elektrických áut v USA

Automobilka oznámila, že tým vytvorí 600 pracovných miest.

Air Berlin už pozná možných kupcov. Veritelia vybrali Lufthansu a EasyJet

Lufthansa a EasyJet sa odmietli k správe vyjadriť.