SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Radičová: Fico nemal silu ani odvahu riešiť situáciu železníc

Ozdravenie železničných spoločností je nevyhnutné, aby opäť fungovali efektívne bez tvorenia nových dlhov.

BRATISLAVA.

"Môj predchodca (Robert Fico, pozn. TASR) nemal síl ani odvahy riešiť situáciu v železničných spoločnostiach. Namiesto toho dal ďalšiu pôžičku do totálne zadlžených podnikov. Samozrejme, že túto pôžičku železničné spoločnosti nie sú schopné splácať," konštatovala dnes premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS).

Ozdravný plán pre tri železničné spoločnosti dnes dopoludnia predstavil minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

"Revitalizačný plán obsahuje množstvo krokov, rušenie externých zmlúv, zníženie poplatkov za nákladnú dopravu. To je rad opatrení, ktoré je nevyhnutné urobiť, aby sa znovu začalo prepravovať našimi traťami, aby znovu nákladná doprava začala jazdiť cez Slovensko a nie okolo Slovenska," priblížila vo svojej reakcii šéfka exekutívy.

Skryť Vypnúť reklamu

Rovnako však program podľa nej obsahuje aj perspektívu rozvoja železničnej dopravy na Slovensku. Súčasťou ozdravenia železníc je aj znižovanie zamestnanosti, ktoré sa podľa Radičovej začalo v administratíve, kde bolo prepustených už 800 administratívnych pracovníkov.

"Zároveň vláda rozhodla, že v okamihu realizácie revitalizačného programu, ozdravenia všetkých troch spoločností, si štát prvýkrát po 16 rokoch začne plniť svoje povinnosti voči železniciam," avizovala premiérka.

Ich dlh totiž vznikol aj tým, že štát na jednej strane využíval služby železníc vo verejnom záujme, ale neplatil za ne zodpovedajúcu sumu. Štát tiež určoval regulované ceny, ale nedoplácal rozdiel, ktoré bolo nutné firmám dorovnať.

"Vláda v okamihu spustenia ozdravných procesov bude platiť železniciam zodpovedajúce sumy za poskytované služby a predpokladáme, že rok 2012 bude rokom rovnovážneho hospodárenia železničných spoločností," dodala Radičová.

Skryť Vypnúť reklamu

Ozdravný plán železničných spoločností, ktorý so sebou prináša aj prepúšťanie takmer 5000 pracovníkov, sa týka troch firiem - Železničná spoločnosť Cargo (ZSSK Cargo), Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Ich dlhy v súčasnosti predstavujú 60 % až 80 % ich základného imania. Kumulovaná strata za roky 2005 až 2010 predstavovala v ŽSR 195 miliónov eur, v ZSSK 157 miliónov eur a v Cargu až 600 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 314
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 531
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 783
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 971
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 954
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 630
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 803
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 729
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 589
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 918
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Železnice Slovenskej republiky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.
Ilustračná snímka

Čaputová podpísala zákon o minimálnej mzde a o trinástom dôchodku

Budúcoročná minimálna mzda tak bude na úrovni 623 eur.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Podnikatelia chcú v obstarávaní odbornosť a hodnotu za peniaze

Zástupcovia obchodu pripomienkovali novelu Úradu pre verejné obstarávanie.

Predseda Úradu pre verejné obstarávanie Miroslav Hlivák.