Radičová: Fico nemal silu ani odvahu riešiť situáciu železníc

Ozdravenie železničných spoločností je nevyhnutné, aby opäť fungovali efektívne bez tvorenia nových dlhov.

BRATISLAVA.

"Môj predchodca (Robert Fico, pozn. TASR) nemal síl ani odvahy riešiť situáciu v železničných spoločnostiach. Namiesto toho dal ďalšiu pôžičku do totálne zadlžených podnikov. Samozrejme, že túto pôžičku železničné spoločnosti nie sú schopné splácať," konštatovala dnes premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS).

Ozdravný plán pre tri železničné spoločnosti dnes dopoludnia predstavil minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

"Revitalizačný plán obsahuje množstvo krokov, rušenie externých zmlúv, zníženie poplatkov za nákladnú dopravu. To je rad opatrení, ktoré je nevyhnutné urobiť, aby sa znovu začalo prepravovať našimi traťami, aby znovu nákladná doprava začala jazdiť cez Slovensko a nie okolo Slovenska," priblížila vo svojej reakcii šéfka exekutívy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Rovnako však program podľa nej obsahuje aj perspektívu rozvoja železničnej dopravy na Slovensku. Súčasťou ozdravenia železníc je aj znižovanie zamestnanosti, ktoré sa podľa Radičovej začalo v administratíve, kde bolo prepustených už 800 administratívnych pracovníkov.

"Zároveň vláda rozhodla, že v okamihu realizácie revitalizačného programu, ozdravenia všetkých troch spoločností, si štát prvýkrát po 16 rokoch začne plniť svoje povinnosti voči železniciam," avizovala premiérka.

Ich dlh totiž vznikol aj tým, že štát na jednej strane využíval služby železníc vo verejnom záujme, ale neplatil za ne zodpovedajúcu sumu. Štát tiež určoval regulované ceny, ale nedoplácal rozdiel, ktoré bolo nutné firmám dorovnať.

"Vláda v okamihu spustenia ozdravných procesov bude platiť železniciam zodpovedajúce sumy za poskytované služby a predpokladáme, že rok 2012 bude rokom rovnovážneho hospodárenia železničných spoločností," dodala Radičová.

Ozdravný plán železničných spoločností, ktorý so sebou prináša aj prepúšťanie takmer 5000 pracovníkov, sa týka troch firiem - Železničná spoločnosť Cargo (ZSSK Cargo), Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Ich dlhy v súčasnosti predstavujú 60 % až 80 % ich základného imania. Kumulovaná strata za roky 2005 až 2010 predstavovala v ŽSR 195 miliónov eur, v ZSSK 157 miliónov eur a v Cargu až 600 miliónov eur.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 343
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 835
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 633
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 13 797
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 906
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 351
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 189
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 536
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 712
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 569

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan skončil v štrnástej etape štvrtý, po skvelom závere vyhral Fraile

Slovenský cyklista opäť zvýšil svoj náskok v bodovacej súťaži.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

Dnes píše Jaroslav Rumpli

Trump je tým najhorším spojením Danka s Gašparovičom

Metafory zlyhávajú.

Neprehliadnite tiež

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.

Rakúski hydinári zápasia s cenovým dumpingom zo zahraničia

V Rakúsku sa počet spracovateľských podnikov v priebehu 15 rokov znížil na polovicu.

Česko zažíva karavanový rozmach, dopyt rastie

Česi si čoraz viac volia dovolenku na domácom trhu namiesto zahraničnej.

Hirošima straší v Ružinov už vyše desaťročie

Z projektu Yosaria Plaza zostal len železobetónový skelet.

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.