SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 21:25

Figeľ dostal povolenie prepúšťať

Minister dopravy pripravil ozdravný plán pre železnice. Má podporu premiérky. Odborári zatiaľ nepovedali, či skúsia železničné prepúšťanie stopnúť.

Ako uviedol Ján Figeľ, dlhy všetkých troch železničných spoločností v súčasnosti predstavujú 60 až 80 percent ich základného imania.Ako uviedol Ján Figeľ, dlhy všetkých troch železničných spoločností v súčasnosti predstavujú 60 až 80 percent ich základného imania. (Zdroj: PRE SME- GABRIEL KUCHTA)


Agentúrne spravodajstvo sme o 21:25 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Minister dopravy a predseda KDH Ján Figeľ získal od premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ) predbežné áno na reformu železníc.

Vláda tak zrejme v marci odobrí revitalizačný plán, ktorý ráta aj s prepustením približne 5­tisíc ľudí a rušením viacerých regionálnych tratí.

„Nechceme posielať ľudí na ulicu, všetko budú sprevádzať sociálne programy,“ povedal Figeľ.Expremiér Robert Fico plány vlády odsudzuje.

„Aký plán revitalizácie bol predložený? To nie je plán revitalizácie, to je plán likvidácie ľudí, likvidácie tratí a plán likvidácie cestujúcich.“

Premiérka predsedovi Smeru odkázala, že nemal odvahu riešiť zadlženosť železníc, ktorá sa za posledných päť rokov vyšplhala na miliardu eur.

„Všetko závisí od rokovaní,“ odpovedal šéf odborového zväzu železničiarov František Petroci na otázku, či pôjdu do nátlakových akcií.

Plán

Predložte ozdravný plán. To bola podmienka, ktorú dala premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) na to, aby sa mohlo začať prepúšťať v zadlžených železničných firmách. Síce s oneskorením, ale predsa ministerstvo dopravy svoje plány spresnilo.

Čo sa chystá
  • Postupne prepustiť vyše 5-tisíc zamestnancov.
  • Začne sa v administratíve, tam sa to týka asi tisícky ľudí.
  • Zdražie cestovné.
  • Vyškrtajú sa celé trate, niektoré spoje obmedzia.

Premiérka sa v nich dočíta napríklad to, že štát by sa mal naďalej starať vo svojej réžii o koľajnice. Ľudia, ktorí cestujú s vlakmi, si však čoraz častejšie budú môcť služby štátneho prepravcu porovnať so súkromným.

Nákladné Cargo zasa čaká na investora. Štát mu v ňom predá dvojtretinový podiel. Ak sa bude firme v budúcnosti dobre dariť, súkromník môže získať aj väčší podiel, ale už za drahšie.

Spoje zmiznú

Všetko sa však začína pri šetrení. To v najväčšej miere pocíti trh práce, ktorý v nasledujúcich troch rokov zahustí zhruba päťtisíc prepustených železničiarov. Prví sú na rade ľudia z administratívy.

Ktoré spoje sa zrušia
Pre šetrenie sa zrušia trate:
  • Plešivec – Muráň,
  • Štúrovo – Štúrovo hranica,
  • Fiľakovo – hranica,
  • Medzilaborce mesto – hranica,
  • Bratislava Nové Mesto – Bratislava Petržalka.
  • Zrušiť sa má aj ďalších 374 vlakov. V prípade 74 z nich sa uvažuje o ich zrušení v určitom úseku jazdy, 36 vlakov sa zrejme obmedzí na isté dni v týždni.
Zdroj: Ministerstvo dopravy

„Celkovo sa proces dotkne viac ako tisíc miest v administratíve,“ povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH). „Nechceme posielať ľudí na ulicu, všetko budú sprevádzať sociálne programy,“ uviedol.

Pracovné miesta zaniknú aj tam, kde sa budú rušiť či obmedzovať trate. O definitívnej mape v zmenách spojov sa ešte stále rokuje. Isté je, že rušených kilometrov nesmie byť menej, než plánuje železničný prepravca.

Okrem toho, že ubudne tratí, cesta vlakom sa bude podľa vládnych plánov postupne zdražovať. Už od augusta plánuje osobný prepravca zdvihnúť cestovné o päť percent. A to sa má opakovať každý rok.

Expremiér Robert Fico plány vlády odsudzuje. „Aký plán revitalizácie bol predložený? To nie je plán revitalizácie, to je plán likvidácie ľudí, likvidácie tratí a plán likvidácie cestujúcich.“

Premiérka predsedovi Smeru odkázala, že nemal odvahu riešiť zadlženosť železníc, ktorá sa za posledných päť rokov vyšplhala na miliardu eur.

Železničné firmy budú musieť šetriť aj inak než len prepúšťaním. Nákladné Cargo chce napríklad tento rok ušetriť podobnú sumu ako prepúšťaním tým, že sa zbaví niektorých dráhových vozidiel či elektronickými aukciami.

Vláda pripravuje prvú skutočne nepopulárnu reformu, myslí si Peter Schutz.

Do troch rokov na nule

V priebehu niekoľkých rokoch by sa mali zbaviť dlhov vo výške takmer jednej miliardy eur. Plány na vyrovnané hospodárenie odkladajú. Ministerstvo tvrdí, že vo všetkých troch firmách by sa nulová strata mala objaviť do troch rokov.

Ľuďom, ktorí medzičasom prídu o prácu na železnici, má nové možnosti objaviť ministerstvo práce. Železniční odborári podľa svojho šéfa Františka Petrociho týmto sľubom neveria.

"Všetko závisí od rokovaní,“ odpovedal šéf odborového zväzu železničiarov na otázku, či pôjdu do nátlakových akcií.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 817
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 525
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 792
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 487
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 993
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 365
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 002
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 656
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 571
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 554
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Sme v obrazoch

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

13 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

12 h
Mobilné odberové miesto v budove ružinovskej Polikliniky.

V pondelok sa začalo na Slovensku celoplošné skríningové testovanie, ktoré potrvá do 27. januára.

21. jan

Neprehliadnite tiež

Podľa analytikov dôjde v roku 2021 k oživeniu slovenskej ekonomiky.

9 h

Spoje ovplyvňuje zlá epidemiologická situácia.

12 h
Minister dopravy Andrej Doležal.

Do zoznamu by mali patriť napríklad železnice či pošta.

14 h
Robert Fico.

Fico hovorí o korupcii a konflikte záujmov.

14 h