AKTUALIZOVANÉ 21:25

Figeľ dostal povolenie prepúšťať

Minister dopravy pripravil ozdravný plán pre železnice. Má podporu premiérky. Odborári zatiaľ nepovedali, či skúsia železničné prepúšťanie stopnúť.

Ako uviedol Ján Figeľ, dlhy všetkých troch železničných spoločností v súčasnosti predstavujú 60 až 80 percent ich základného imania.(Zdroj: PRE SME- GABRIEL KUCHTA)


Agentúrne spravodajstvo sme o 21:25 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Minister dopravy a predseda KDH Ján Figeľ získal od premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ) predbežné áno na reformu železníc.

Vláda tak zrejme v marci odobrí revitalizačný plán, ktorý ráta aj s prepustením približne 5­tisíc ľudí a rušením viacerých regionálnych tratí.

„Nechceme posielať ľudí na ulicu, všetko budú sprevádzať sociálne programy,“ povedal Figeľ.Expremiér Robert Fico plány vlády odsudzuje.

„Aký plán revitalizácie bol predložený? To nie je plán revitalizácie, to je plán likvidácie ľudí, likvidácie tratí a plán likvidácie cestujúcich.“

Premiérka predsedovi Smeru odkázala, že nemal odvahu riešiť zadlženosť železníc, ktorá sa za posledných päť rokov vyšplhala na miliardu eur.

„Všetko závisí od rokovaní,“ odpovedal šéf odborového zväzu železničiarov František Petroci na otázku, či pôjdu do nátlakových akcií.

Plán

Predložte ozdravný plán. To bola podmienka, ktorú dala premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) na to, aby sa mohlo začať prepúšťať v zadlžených železničných firmách. Síce s oneskorením, ale predsa ministerstvo dopravy svoje plány spresnilo.

Čo sa chystá
  • Postupne prepustiť vyše 5-tisíc zamestnancov.
  • Začne sa v administratíve, tam sa to týka asi tisícky ľudí.
  • Zdražie cestovné.
  • Vyškrtajú sa celé trate, niektoré spoje obmedzia.

Premiérka sa v nich dočíta napríklad to, že štát by sa mal naďalej starať vo svojej réžii o koľajnice. Ľudia, ktorí cestujú s vlakmi, si však čoraz častejšie budú môcť služby štátneho prepravcu porovnať so súkromným.

Nákladné Cargo zasa čaká na investora. Štát mu v ňom predá dvojtretinový podiel. Ak sa bude firme v budúcnosti dobre dariť, súkromník môže získať aj väčší podiel, ale už za drahšie.

Spoje zmiznú

Všetko sa však začína pri šetrení. To v najväčšej miere pocíti trh práce, ktorý v nasledujúcich troch rokov zahustí zhruba päťtisíc prepustených železničiarov. Prví sú na rade ľudia z administratívy.

Ktoré spoje sa zrušia
Pre šetrenie sa zrušia trate:
  • Plešivec – Muráň,
  • Štúrovo – Štúrovo hranica,
  • Fiľakovo – hranica,
  • Medzilaborce mesto – hranica,
  • Bratislava Nové Mesto – Bratislava Petržalka.
  • Zrušiť sa má aj ďalších 374 vlakov. V prípade 74 z nich sa uvažuje o ich zrušení v určitom úseku jazdy, 36 vlakov sa zrejme obmedzí na isté dni v týždni.
Zdroj: Ministerstvo dopravy

„Celkovo sa proces dotkne viac ako tisíc miest v administratíve,“ povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH). „Nechceme posielať ľudí na ulicu, všetko budú sprevádzať sociálne programy,“ uviedol.

Pracovné miesta zaniknú aj tam, kde sa budú rušiť či obmedzovať trate. O definitívnej mape v zmenách spojov sa ešte stále rokuje. Isté je, že rušených kilometrov nesmie byť menej, než plánuje železničný prepravca.

Okrem toho, že ubudne tratí, cesta vlakom sa bude podľa vládnych plánov postupne zdražovať. Už od augusta plánuje osobný prepravca zdvihnúť cestovné o päť percent. A to sa má opakovať každý rok.

Expremiér Robert Fico plány vlády odsudzuje. „Aký plán revitalizácie bol predložený? To nie je plán revitalizácie, to je plán likvidácie ľudí, likvidácie tratí a plán likvidácie cestujúcich.“

Premiérka predsedovi Smeru odkázala, že nemal odvahu riešiť zadlženosť železníc, ktorá sa za posledných päť rokov vyšplhala na miliardu eur.

Železničné firmy budú musieť šetriť aj inak než len prepúšťaním. Nákladné Cargo chce napríklad tento rok ušetriť podobnú sumu ako prepúšťaním tým, že sa zbaví niektorých dráhových vozidiel či elektronickými aukciami.

Vláda pripravuje prvú skutočne nepopulárnu reformu, myslí si Peter Schutz.

Do troch rokov na nule

V priebehu niekoľkých rokoch by sa mali zbaviť dlhov vo výške takmer jednej miliardy eur. Plány na vyrovnané hospodárenie odkladajú. Ministerstvo tvrdí, že vo všetkých troch firmách by sa nulová strata mala objaviť do troch rokov.

Ľuďom, ktorí medzičasom prídu o prácu na železnici, má nové možnosti objaviť ministerstvo práce. Železniční odborári podľa svojho šéfa Františka Petrociho týmto sľubom neveria.

"Všetko závisí od rokovaní,“ odpovedal šéf odborového zväzu železničiarov na otázku, či pôjdu do nátlakových akcií.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  8. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  9. Kam do tepla v januári?
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 299
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 023
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 824
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 209
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 795
  6. Kam do tepla v januári? 2 546
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 289
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 211
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 513
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 1 469

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vlaky, Železnice Slovenskej republiky, Zmeny na železniciach, Sme v obrazoch

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Čím viac hlasov, tým ľahšie rozhodovanie o kandidatúre, tvrdí konšpirátor a bývalý minister spravodlivosti. Zneužitia svojich údajov sa nebojí.

Neprehliadnite tiež

Amazon vybral dvadsať kandidátov na umiestnenie druhej centrály

Výber miest a lokalít odštartoval prvú etapu súboja o tisícky pracovných miest a miliardy dolárov

Prečo zas meškajú tlačivá daňových priznaní a ako tomu predchádzať

Štát roky nerešpektuje vlastné pravidlá, aby zmeny zákonov plánoval dostatočne vopred.

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Zo susediacich krajín je lepším miestom pre život iba Česko a Rakúsko.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.