AKTUALIZOVANÉ 21:25

Figeľ dostal povolenie prepúšťať

Minister dopravy pripravil ozdravný plán pre železnice. Má podporu premiérky. Odborári zatiaľ nepovedali, či skúsia železničné prepúšťanie stopnúť.

Ako uviedol Ján Figeľ, dlhy všetkých troch železničných spoločností v súčasnosti predstavujú 60 až 80 percent ich základného imania.(Zdroj: PRE SME- GABRIEL KUCHTA)


Agentúrne spravodajstvo sme o 21:25 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Minister dopravy a predseda KDH Ján Figeľ získal od premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ) predbežné áno na reformu železníc.

Vláda tak zrejme v marci odobrí revitalizačný plán, ktorý ráta aj s prepustením približne 5­tisíc ľudí a rušením viacerých regionálnych tratí.

„Nechceme posielať ľudí na ulicu, všetko budú sprevádzať sociálne programy,“ povedal Figeľ.Expremiér Robert Fico plány vlády odsudzuje.

„Aký plán revitalizácie bol predložený? To nie je plán revitalizácie, to je plán likvidácie ľudí, likvidácie tratí a plán likvidácie cestujúcich.“

Premiérka predsedovi Smeru odkázala, že nemal odvahu riešiť zadlženosť železníc, ktorá sa za posledných päť rokov vyšplhala na miliardu eur.

„Všetko závisí od rokovaní,“ odpovedal šéf odborového zväzu železničiarov František Petroci na otázku, či pôjdu do nátlakových akcií.

Plán

Predložte ozdravný plán. To bola podmienka, ktorú dala premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) na to, aby sa mohlo začať prepúšťať v zadlžených železničných firmách. Síce s oneskorením, ale predsa ministerstvo dopravy svoje plány spresnilo.

Čo sa chystá
  • Postupne prepustiť vyše 5-tisíc zamestnancov.
  • Začne sa v administratíve, tam sa to týka asi tisícky ľudí.
  • Zdražie cestovné.
  • Vyškrtajú sa celé trate, niektoré spoje obmedzia.

Premiérka sa v nich dočíta napríklad to, že štát by sa mal naďalej starať vo svojej réžii o koľajnice. Ľudia, ktorí cestujú s vlakmi, si však čoraz častejšie budú môcť služby štátneho prepravcu porovnať so súkromným.

Nákladné Cargo zasa čaká na investora. Štát mu v ňom predá dvojtretinový podiel. Ak sa bude firme v budúcnosti dobre dariť, súkromník môže získať aj väčší podiel, ale už za drahšie.

Spoje zmiznú

Všetko sa však začína pri šetrení. To v najväčšej miere pocíti trh práce, ktorý v nasledujúcich troch rokov zahustí zhruba päťtisíc prepustených železničiarov. Prví sú na rade ľudia z administratívy.

Ktoré spoje sa zrušia
Pre šetrenie sa zrušia trate:
  • Plešivec – Muráň,
  • Štúrovo – Štúrovo hranica,
  • Fiľakovo – hranica,
  • Medzilaborce mesto – hranica,
  • Bratislava Nové Mesto – Bratislava Petržalka.
  • Zrušiť sa má aj ďalších 374 vlakov. V prípade 74 z nich sa uvažuje o ich zrušení v určitom úseku jazdy, 36 vlakov sa zrejme obmedzí na isté dni v týždni.
Zdroj: Ministerstvo dopravy

„Celkovo sa proces dotkne viac ako tisíc miest v administratíve,“ povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH). „Nechceme posielať ľudí na ulicu, všetko budú sprevádzať sociálne programy,“ uviedol.

Pracovné miesta zaniknú aj tam, kde sa budú rušiť či obmedzovať trate. O definitívnej mape v zmenách spojov sa ešte stále rokuje. Isté je, že rušených kilometrov nesmie byť menej, než plánuje železničný prepravca.

Okrem toho, že ubudne tratí, cesta vlakom sa bude podľa vládnych plánov postupne zdražovať. Už od augusta plánuje osobný prepravca zdvihnúť cestovné o päť percent. A to sa má opakovať každý rok.

Expremiér Robert Fico plány vlády odsudzuje. „Aký plán revitalizácie bol predložený? To nie je plán revitalizácie, to je plán likvidácie ľudí, likvidácie tratí a plán likvidácie cestujúcich.“

Premiérka predsedovi Smeru odkázala, že nemal odvahu riešiť zadlženosť železníc, ktorá sa za posledných päť rokov vyšplhala na miliardu eur.

Železničné firmy budú musieť šetriť aj inak než len prepúšťaním. Nákladné Cargo chce napríklad tento rok ušetriť podobnú sumu ako prepúšťaním tým, že sa zbaví niektorých dráhových vozidiel či elektronickými aukciami.

Vláda pripravuje prvú skutočne nepopulárnu reformu, myslí si Peter Schutz.

Do troch rokov na nule

V priebehu niekoľkých rokoch by sa mali zbaviť dlhov vo výške takmer jednej miliardy eur. Plány na vyrovnané hospodárenie odkladajú. Ministerstvo tvrdí, že vo všetkých troch firmách by sa nulová strata mala objaviť do troch rokov.

Ľuďom, ktorí medzičasom prídu o prácu na železnici, má nové možnosti objaviť ministerstvo práce. Železniční odborári podľa svojho šéfa Františka Petrociho týmto sľubom neveria.

"Všetko závisí od rokovaní,“ odpovedal šéf odborového zväzu železničiarov na otázku, či pôjdu do nátlakových akcií.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 521
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 593
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 16 391
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 797
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 603
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 508
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 664
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 509
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 949
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 664

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vlaky, Železnice Slovenskej republiky, Zmeny na železniciach, Sme v obrazoch

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.

Rakúski hydinári zápasia s cenovým dumpingom zo zahraničia

V Rakúsku sa počet spracovateľských podnikov v priebehu 15 rokov znížil na polovicu.

Česko zažíva karavanový rozmach, dopyt rastie

Česi si čoraz viac volia dovolenku na domácom trhu namiesto zahraničnej.

Hirošima straší Ružinov už vyše desaťročie

Z projektu Yosaria Plaza zostal len železobetónový skelet.

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.