Žiadna krajina únie ešte nie je pripravená na tretí energetický balík

Ani jedna z členských krajín Európskej únie ešte nie je stopercentne pripravená na prevzatie a aplikovanie tretieho legislatívneho balíka liberalizácie energetického trhu, ktorý vstupuje oficiálne do platnosti dnešným dňom.

BRUSEL. Ani jedna z členských krajín Európskej únie ešte nie je stopercentne pripravená na prevzatie a aplikovanie tretieho legislatívneho balíka liberalizácie energetického trhu, ktorý vstúpil oficiálne do platnosti dnešným dňom.

Slovenské orgány zatiaľ nedokážu odhadnúť časový bod legislatívnej pripravenosti, od ktorého by sa mohli začať implementovať dôležité nové prvky aj do slovenského energetického prostredia.

Európska komisia (EK) očakáva v najbližších týždňoch len od siedmich krajín - Českej republiky, Dánska, Francúzska, Grécka, Portugalska, Rakúska a Talianska ohlásenie legislatívnej i reálnej pripravenosti na zavedenie nových pravidiel. Tie sú určené tromi nariadeniami a dvoma smernicami o novom fungovaní trhu so zemným plynom a elektrickou energiou.

Ostatných 20 krajín, medzi nimi aj Slovensko, má zatiaľ problémy s právnymi úpravami, ktoré majú v prvom rade zabezpečiť oddelenie producentov energie od tých, ktorí majú na starosti jej transport. Do prvej skupiny patria zväčša krajiny, ktoré už "predišli svoju dobu" a separáciu odvetví na energetickom trhu už absolvovali.

Komisia dala členským krajinám na výber z troch alternatív, ktorými možno previesť prechod na nový systém. Prvou (Ownership Unbundling) je úplné odčlenenie transportu a výroby. To znamená obe firmy sú samostatným právnym subjektom a spoločnosť zodpovedná za transport je aj vlastníkom infraštruktúry, pričom v oboch prípadoch môže ísť o štátom kontrolovaný podnikateľský subjekt i o súkromnú firmu.

Druhou možnosťou (Independent System Operator) je, že producent môže zostať majiteľom transportnej infraštruktúry, ale iný právny subjekt sa stará o manažment dopravy a robí aj investičné rozhodnutia.

Treťou formou vyrovnania sa s novými podmienkami je "najmäkšie" oddelenie oboch oblastí (Independent Transmission System Operator), to znamená producent je vlastníkom infraštruktúry a v rámci svojho manažmentu vyčlení autonómnu a nezávislú divíziu, majúcu na starosti transport energie.

Súčasťou oboch posledných možností je aj pravidelná kontrola zo strany štátu, na túto funkciu musí byť vymenovaný samostatný človek (compliance officer).

Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré má na starosti legislatívne úlohy i implementáciu opatrení, zatiaľ nepozná formu, ktorú využije Slovensko na oddelenie oboch odvetví v rámci energetického sektora.

"Vzhľadom na v súčasnosti prebiehajúci legislatívny proces je predčasné určiť, ktorá forma bude použitá v SR," poskytlo TASR stanovisko komunikačné oddelenie Ministerstva hospodárstva SR.

Aj keď EK zaradila Slovensko medzi krajiny, ktoré by mali všetky nevyhnutné legislatívne procesy hotové do leta tohto roka, ministerstvo je zdržanlivé v odhadnutí časového horizontu, dokedy si dokáže splniť povinnosti v tejto veci, ktoré mu vyplývajú z členstva v únii.

"Mimoriadna zložitosť procesu navrhovaných štrukturálnych zmien, ktoré menia pravidlá naprieč celým sektorom energetiky a potrebnými rokovaniami so všetkými zainteresovanými stranami, ako aj potreba dôkladne analyzovať možné vplyvy tohto procesu najmä vo vzťahu k nákladom na adaptáciu regulovaných subjektov na zmenu regulačného rámca, vytvára časovú náročnosť celého procesu transpozície," konštatuje ministerstvo.

"Sme v kontakte s členskými krajinami a starostlivo sledujeme ich progres v tejto dôležitej oblasti. V prípade niektorých sme zaznamenali, že nastane časový posun. S procesmi skúmania transponovania smerníc a nariadení začneme najskôr na jeseň tohto roka," odkázal členským krajinám komisár pre energetiku Günther Oettinger.

Členské krajiny mali problémy aj s transponovaním predošlých balíkov pre energetiku - v súčasnosti má komisia na stole 16 priestupkových konaní za nedokonalé prevzatie európskeho práva.

Po premietnutí smerníc a nariadení bude mať členská krajina do 3. marca 2012 čas, aby nastavila prostredie energetického trhu do komisiou požadovanej formy.

Snahou dvadsaťsedmičky je odkryť výhody jednotného trhu aj na poli energetiky, čo sa doteraz napriek deklaráciám nepodarilo uskutočniť.

Napriek tomu, že v niektorých prípadoch už funguje prepojenie jednotlivých národných sietí elektriny a plynu, v budúcnosti sa plánuje spojenie všetkých systémov do jedného paneurópskeho.

Potom by si aj spotrebiteľ namiesto spoliehania sa na národné monopoly mohol vybrať podľa cenovej výhodnosti svojho dodávateľa z ktorejkoľvek časti únie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 684
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 831
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 809
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 483
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 281
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 164
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 796
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 683
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 446
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 257

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Nivy zatvoria. Pozrite si, kde vystúpite v Bratislave z autobusu

Novú stanicu chcú postaviť do troch rokov.

SVET

Zomrela dedička L'Oréalu, najbohatšia žena sveta

Zásluhy Liliane Bettencourtovej sa ocitli v tieni afér.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu