Žiadna krajina únie ešte nie je pripravená na tretí energetický balík

Ani jedna z členských krajín Európskej únie ešte nie je stopercentne pripravená na prevzatie a aplikovanie tretieho legislatívneho balíka liberalizácie energetického trhu, ktorý vstupuje oficiálne do platnosti dnešným dňom.

BRUSEL. Ani jedna z členských krajín Európskej únie ešte nie je stopercentne pripravená na prevzatie a aplikovanie tretieho legislatívneho balíka liberalizácie energetického trhu, ktorý vstúpil oficiálne do platnosti dnešným dňom.

Slovenské orgány zatiaľ nedokážu odhadnúť časový bod legislatívnej pripravenosti, od ktorého by sa mohli začať implementovať dôležité nové prvky aj do slovenského energetického prostredia.

Európska komisia (EK) očakáva v najbližších týždňoch len od siedmich krajín - Českej republiky, Dánska, Francúzska, Grécka, Portugalska, Rakúska a Talianska ohlásenie legislatívnej i reálnej pripravenosti na zavedenie nových pravidiel. Tie sú určené tromi nariadeniami a dvoma smernicami o novom fungovaní trhu so zemným plynom a elektrickou energiou.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ostatných 20 krajín, medzi nimi aj Slovensko, má zatiaľ problémy s právnymi úpravami, ktoré majú v prvom rade zabezpečiť oddelenie producentov energie od tých, ktorí majú na starosti jej transport. Do prvej skupiny patria zväčša krajiny, ktoré už "predišli svoju dobu" a separáciu odvetví na energetickom trhu už absolvovali.

Komisia dala členským krajinám na výber z troch alternatív, ktorými možno previesť prechod na nový systém. Prvou (Ownership Unbundling) je úplné odčlenenie transportu a výroby. To znamená obe firmy sú samostatným právnym subjektom a spoločnosť zodpovedná za transport je aj vlastníkom infraštruktúry, pričom v oboch prípadoch môže ísť o štátom kontrolovaný podnikateľský subjekt i o súkromnú firmu.

Druhou možnosťou (Independent System Operator) je, že producent môže zostať majiteľom transportnej infraštruktúry, ale iný právny subjekt sa stará o manažment dopravy a robí aj investičné rozhodnutia.

Treťou formou vyrovnania sa s novými podmienkami je "najmäkšie" oddelenie oboch oblastí (Independent Transmission System Operator), to znamená producent je vlastníkom infraštruktúry a v rámci svojho manažmentu vyčlení autonómnu a nezávislú divíziu, majúcu na starosti transport energie.

Súčasťou oboch posledných možností je aj pravidelná kontrola zo strany štátu, na túto funkciu musí byť vymenovaný samostatný človek (compliance officer).

Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré má na starosti legislatívne úlohy i implementáciu opatrení, zatiaľ nepozná formu, ktorú využije Slovensko na oddelenie oboch odvetví v rámci energetického sektora.

"Vzhľadom na v súčasnosti prebiehajúci legislatívny proces je predčasné určiť, ktorá forma bude použitá v SR," poskytlo TASR stanovisko komunikačné oddelenie Ministerstva hospodárstva SR.

Aj keď EK zaradila Slovensko medzi krajiny, ktoré by mali všetky nevyhnutné legislatívne procesy hotové do leta tohto roka, ministerstvo je zdržanlivé v odhadnutí časového horizontu, dokedy si dokáže splniť povinnosti v tejto veci, ktoré mu vyplývajú z členstva v únii.

"Mimoriadna zložitosť procesu navrhovaných štrukturálnych zmien, ktoré menia pravidlá naprieč celým sektorom energetiky a potrebnými rokovaniami so všetkými zainteresovanými stranami, ako aj potreba dôkladne analyzovať možné vplyvy tohto procesu najmä vo vzťahu k nákladom na adaptáciu regulovaných subjektov na zmenu regulačného rámca, vytvára časovú náročnosť celého procesu transpozície," konštatuje ministerstvo.

"Sme v kontakte s členskými krajinami a starostlivo sledujeme ich progres v tejto dôležitej oblasti. V prípade niektorých sme zaznamenali, že nastane časový posun. S procesmi skúmania transponovania smerníc a nariadení začneme najskôr na jeseň tohto roka," odkázal členským krajinám komisár pre energetiku Günther Oettinger.

Členské krajiny mali problémy aj s transponovaním predošlých balíkov pre energetiku - v súčasnosti má komisia na stole 16 priestupkových konaní za nedokonalé prevzatie európskeho práva.

Po premietnutí smerníc a nariadení bude mať členská krajina do 3. marca 2012 čas, aby nastavila prostredie energetického trhu do komisiou požadovanej formy.

Snahou dvadsaťsedmičky je odkryť výhody jednotného trhu aj na poli energetiky, čo sa doteraz napriek deklaráciám nepodarilo uskutočniť.

Napriek tomu, že v niektorých prípadoch už funguje prepojenie jednotlivých národných sietí elektriny a plynu, v budúcnosti sa plánuje spojenie všetkých systémov do jedného paneurópskeho.

Potom by si aj spotrebiteľ namiesto spoliehania sa na národné monopoly mohol vybrať podľa cenovej výhodnosti svojho dodávateľa z ktorejkoľvek časti únie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 474
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 568
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 16 275
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 867
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 607
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 501
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 688
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 507
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 933
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 663

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.

Rakúski hydinári zápasia s cenovým dumpingom zo zahraničia

V Rakúsku sa počet spracovateľských podnikov v priebehu 15 rokov znížil na polovicu.

Česko zažíva karavanový rozmach, dopyt rastie

Česi si čoraz viac volia dovolenku na domácom trhu namiesto zahraničnej.

Hirošima straší Ružinov už vyše desaťročie

Z projektu Yosaria Plaza zostal len železobetónový skelet.

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.