AKTUALIZOVANÉ 20:58

Vedu za diaľnice nevymenia, Brusel na stavbu D1 nepridá

Z peňazí, ktoré chcela vláda použiť na diaľnice, môže zostať napokon len polovica. Peniaze z Európskej únie nemôžeme presúvať, kým Bruselu nedokážeme, že ich vieme čerpať.

Ján Figeľ v Bruseli zistil, že peňazí na diaľnice bude zrejme menej, ako dúfal.(Zdroj: SME- TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Agentúrne spravodajstvo sme o 20:58 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Plány vládneho kabinetu Ivety Radičovej (SDKÚ) prepojiť Košice s Bratislavou do roku 2015 až 2016 sa komplikujú. Chcela ich totiž financovať najmä z európskych zdrojov, no Bruselu sa naše plány nepozdávajú.

Vláda začiatkom februára schválila, že v rámci samotného operačného programu dopravy by sa malo na diaľnice vyčleniť 250 miliónov eur. Ďalších takmer 400 miliónov vrátane spolufinancovania malo pritiecť z programov na podporu výskumu, vzdelania či informatizáciu spoločnosti.

Výsledkom rokovaní ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) v Bruseli je odkaz, že Slovensko má najprv dokázať, že vie na diaľnice vyčerpať to, čo už plánovalo a až potom žiadať o peniaze z iných operačných programov ako doprava.

Brusel: Dokážte, že fondy viete čerpať

"Vyčerpáte zdroje, ktoré máte k dispozícii, a keď bude chýbať na dokončenie úsekov, budeme rokovať o možnej realokácii ďalších zdrojov," tlmočila v stredu posolstvo Európskej komisie premiérka Iveta Radičová (SDKÚ).

Brusel odmieta

Na diaľnice mali ísť peniaze
z programov:

  • Informatizácia spoločnosti: 156,6 milióna eur.
  • Výskum a vývoj: 118,8 milióna eur.
  • Vzdelávanie: 60, 6 milióna eur.

Ministerstvo práce

  • Zamestnanosť: 22,9 milióna eur.
  • Konkurencieschopnosť:30 miliónov eur.
  • Presuny v rámci operačného programu doprava: 250 miliónov eur.

Dodala, že celkový program na podporu dopravy je aktuálne čerpaný asi na 17 percent, keď nastupovala nová vláda, bolo to 10 percent.

Komisii pritom prekáža vraj aj to, že staviame diaľnice pridraho. Dnes je v programe na diaľnice vyčlenených asi 700 miliónov eur.

Ján Figeľ hovorí, že priechodnejšia je realokácia fondov priamo v rámci operačného programu doprava.

„To považujem za realistický cieľ. Medzi programami to komisia hodnotí zdržanlivo, lebo považuje ciele, ako sú informatizácia, vzdelanie, za dôležité,“ povedal minister.

„Z pohľadu Európskeho sociálneho fondu je počas hospodárskej krízy a v ťažkých časoch ešte oveľa dôležitejšie než kedykoľvek predtým, aby sa udržali investície do vzdelávania,“ potvrdila výhrady sociálna sekcia Európskej komisie.

Prepojenie Bratislavy a Košíc sa podľa Figeľa neodkladá. „Ideme do výstavby a zároveň pri postupnom otváraní nových súťaží a úsekov aj do hľadania prostriedkov pre ďalšie nové úseky,“ povedal minister.

Dobudovanie diaľničnej siete zvýši konkurencieschopnosť Slovenska. Otázne je, či sa to má udiať na úkor vedy a informatizácie, píše Ivan Štulajter.

„V jarných mesiacoch“ plánuje šéf rezortu predložiť Bruselu dostatok projektov, ktoré majú potvrdiť schopnosť vyčerpať to, čo už máme pridelené.

Aké je iné riešenie

Keď sa ho novinári pýtali na plán B, hovoril napríklad o úverových možnostiach zo strany Európskej investičnej banky. Premiérkin poradca pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ) vidí šance, že sa podarí Brusel presvedčiť na 50 na 50. Podľa jeho slov budeme musieť predložiť Bruselu „kompletné podklady“ o tom, že máme napríklad potrebné stavebné povolenia.

Ak by sa nepodarilo Brusel presvedčiť o všetkých prostriedkoch, dá sa uvažovať aj o pokračovaní cez štátny rozpočet, prípadne aj formou PPP. „Neviete všetko prefinancovať z operačného programu doprava,“ povedal Matej.

Keď sa definitívne prevalí, že Slovensko nedokáže presvedčiť Brusel, aby mohlo používať na dopravu aj peniaze pôvodne určené napríklad na vedu a informatizáciu, vyhlási sa Robert Fico za víťaza, myslí si Konštantín Čikovský.

Nad plánom B už uvažuje aj SaS Richarda Sulíka. „Nejaké úvahy, predstavy máme, ale na pôde SaS ich preberieme interne v piatok,“ povedal šéf poslaneckého klubu SaS Jozef Kollár.

László Solymos z Mosta– Hídu zatiaľ nevedel presne, v čom je problém, spomenul však, že realokácia eurofondov by sa opäť mala dostať do koaličnej rady.

Fico: Nič nepresuniete

Opozičný Smer v stredu ústami svojho šéfa Roberta Fica povedal, že Radičovej vláde sa nepodarí získať žiadne prostriedky navyše.

„Rokovanie ministra dopravy a predstaviteľov Európskej komisie vo veci presunu peňazí na výstavbu diaľnic potvrdzuje, že máme absolútne nepripravenú a nespôsobilú vládu,“ povedal.

Z prostriedkov z iných operačných programov sa mali financovať okolo Žiliny najmä tunel Višňové, ktorého výstavba bude trvať najdlhšie.

Na preplatenie prvého balíka by mal byť dostatok prostriedkov už v rámci vyčlenených prostriedkov operačného programu doprava aj bez realokácie vnútri programu napríklad zo železníc.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 074
  2. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 5 792
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 622
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 293
  5. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 856
  6. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 703
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 307
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 140
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 553
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 1 445

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Článok je zaradený aj do ďalších tém Kauza Plavčan a eurofondy, Eurofondy (Ekonomika), Eurofondy (Profit)

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Bosniansky mäsiar dostal doživotie. Mladič stále rozdeľuje Srbov aj Bosniakov

Niektorí ho považujú za vojnového hrdinu, iní za kriminálnika. Rozsudok ich názor nezmení.

SVET

Mladič dostal za zverstvá v Bosne doživotie

Je to posledný verdikt Medzinárodného trestného tribunálu pre bývalú Juhosláviu.

SVET

Mariňák: Ak ponorku nájdu, námorníkov aj tak nezachránia

Stratenú argentínsku ponorku by mohol nájsť sonar, hovorí Ross Hall.

Neprehliadnite tiež

Fico kritizuje postoj veľkých krajín Únie pri projekte Nord Stream 2

Podľa Roberta Fica veľkí hráči v EÚ nedodržiavajú dohodnuté kritériá a robia si s malými hráčmi, čo chcú.

Financie: Poštová spoločnosť nemá od NBS oprávnenie na výkon činnosti

Poštová banka v reakcii upozornila, že nie je so spomínanou spoločnosťou nijakým spôsobom prepojená.

V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

Reuters: Penta sa spája s Číňanmi, aby kúpili Markízu a Novu

Hodnota podielu americkej firmy v spoločnosti CME by mala dosahovať pol miliardy eur.