AKTUALIZOVANÉ 20:58

Vedu za diaľnice nevymenia, Brusel na stavbu D1 nepridá

Z peňazí, ktoré chcela vláda použiť na diaľnice, môže zostať napokon len polovica. Peniaze z Európskej únie nemôžeme presúvať, kým Bruselu nedokážeme, že ich vieme čerpať.

Ján Figeľ v Bruseli zistil, že peňazí na diaľnice bude zrejme menej, ako dúfal.(Zdroj: SME- TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Agentúrne spravodajstvo sme o 20:58 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Plány vládneho kabinetu Ivety Radičovej (SDKÚ) prepojiť Košice s Bratislavou do roku 2015 až 2016 sa komplikujú. Chcela ich totiž financovať najmä z európskych zdrojov, no Bruselu sa naše plány nepozdávajú.

Vláda začiatkom februára schválila, že v rámci samotného operačného programu dopravy by sa malo na diaľnice vyčleniť 250 miliónov eur. Ďalších takmer 400 miliónov vrátane spolufinancovania malo pritiecť z programov na podporu výskumu, vzdelania či informatizáciu spoločnosti.

Výsledkom rokovaní ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) v Bruseli je odkaz, že Slovensko má najprv dokázať, že vie na diaľnice vyčerpať to, čo už plánovalo a až potom žiadať o peniaze z iných operačných programov ako doprava.

Brusel: Dokážte, že fondy viete čerpať

"Vyčerpáte zdroje, ktoré máte k dispozícii, a keď bude chýbať na dokončenie úsekov, budeme rokovať o možnej realokácii ďalších zdrojov," tlmočila v stredu posolstvo Európskej komisie premiérka Iveta Radičová (SDKÚ).

Brusel odmieta

Na diaľnice mali ísť peniaze
z programov:

  • Informatizácia spoločnosti: 156,6 milióna eur.
  • Výskum a vývoj: 118,8 milióna eur.
  • Vzdelávanie: 60, 6 milióna eur.

Ministerstvo práce

  • Zamestnanosť: 22,9 milióna eur.
  • Konkurencieschopnosť:30 miliónov eur.
  • Presuny v rámci operačného programu doprava: 250 miliónov eur.

Dodala, že celkový program na podporu dopravy je aktuálne čerpaný asi na 17 percent, keď nastupovala nová vláda, bolo to 10 percent.

Komisii pritom prekáža vraj aj to, že staviame diaľnice pridraho. Dnes je v programe na diaľnice vyčlenených asi 700 miliónov eur.

Ján Figeľ hovorí, že priechodnejšia je realokácia fondov priamo v rámci operačného programu doprava.

„To považujem za realistický cieľ. Medzi programami to komisia hodnotí zdržanlivo, lebo považuje ciele, ako sú informatizácia, vzdelanie, za dôležité,“ povedal minister.

„Z pohľadu Európskeho sociálneho fondu je počas hospodárskej krízy a v ťažkých časoch ešte oveľa dôležitejšie než kedykoľvek predtým, aby sa udržali investície do vzdelávania,“ potvrdila výhrady sociálna sekcia Európskej komisie.

Prepojenie Bratislavy a Košíc sa podľa Figeľa neodkladá. „Ideme do výstavby a zároveň pri postupnom otváraní nových súťaží a úsekov aj do hľadania prostriedkov pre ďalšie nové úseky,“ povedal minister.

Dobudovanie diaľničnej siete zvýši konkurencieschopnosť Slovenska. Otázne je, či sa to má udiať na úkor vedy a informatizácie, píše Ivan Štulajter.

„V jarných mesiacoch“ plánuje šéf rezortu predložiť Bruselu dostatok projektov, ktoré majú potvrdiť schopnosť vyčerpať to, čo už máme pridelené.

Aké je iné riešenie

Keď sa ho novinári pýtali na plán B, hovoril napríklad o úverových možnostiach zo strany Európskej investičnej banky. Premiérkin poradca pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ) vidí šance, že sa podarí Brusel presvedčiť na 50 na 50. Podľa jeho slov budeme musieť predložiť Bruselu „kompletné podklady“ o tom, že máme napríklad potrebné stavebné povolenia.

Ak by sa nepodarilo Brusel presvedčiť o všetkých prostriedkoch, dá sa uvažovať aj o pokračovaní cez štátny rozpočet, prípadne aj formou PPP. „Neviete všetko prefinancovať z operačného programu doprava,“ povedal Matej.

Keď sa definitívne prevalí, že Slovensko nedokáže presvedčiť Brusel, aby mohlo používať na dopravu aj peniaze pôvodne určené napríklad na vedu a informatizáciu, vyhlási sa Robert Fico za víťaza, myslí si Konštantín Čikovský.

Nad plánom B už uvažuje aj SaS Richarda Sulíka. „Nejaké úvahy, predstavy máme, ale na pôde SaS ich preberieme interne v piatok,“ povedal šéf poslaneckého klubu SaS Jozef Kollár.

László Solymos z Mosta– Hídu zatiaľ nevedel presne, v čom je problém, spomenul však, že realokácia eurofondov by sa opäť mala dostať do koaličnej rady.

Fico: Nič nepresuniete

Opozičný Smer v stredu ústami svojho šéfa Roberta Fica povedal, že Radičovej vláde sa nepodarí získať žiadne prostriedky navyše.

„Rokovanie ministra dopravy a predstaviteľov Európskej komisie vo veci presunu peňazí na výstavbu diaľnic potvrdzuje, že máme absolútne nepripravenú a nespôsobilú vládu,“ povedal.

Z prostriedkov z iných operačných programov sa mali financovať okolo Žiliny najmä tunel Višňové, ktorého výstavba bude trvať najdlhšie.

Na preplatenie prvého balíka by mal byť dostatok prostriedkov už v rámci vyčlenených prostriedkov operačného programu doprava aj bez realokácie vnútri programu napríklad zo železníc.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 818
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 553
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 723
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 680
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 400
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 616
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 399
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 559
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 056
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 895

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

KULTÚRA

Iva Bittová: Nemôžem si dovoliť strácať čas a báť sa

Česká speváčka žije v USA. Koncertuje u nás so skupinou Čikori.

TECH

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory.

TECH

Na čom hrať hry? Na PC či konzolách?

Porovnávať má zmysel hlavne produkty najväčších hráčov na trhu.

Neprehliadnite tiež

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.