AKTUALIZOVANÉ 20:58

Vedu za diaľnice nevymenia, Brusel na stavbu D1 nepridá

Z peňazí, ktoré chcela vláda použiť na diaľnice, môže zostať napokon len polovica. Peniaze z Európskej únie nemôžeme presúvať, kým Bruselu nedokážeme, že ich vieme čerpať.

Ján Figeľ v Bruseli zistil, že peňazí na diaľnice bude zrejme menej, ako dúfal.(Zdroj: SME- TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Agentúrne spravodajstvo sme o 20:58 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Plány vládneho kabinetu Ivety Radičovej (SDKÚ) prepojiť Košice s Bratislavou do roku 2015 až 2016 sa komplikujú. Chcela ich totiž financovať najmä z európskych zdrojov, no Bruselu sa naše plány nepozdávajú.

Vláda začiatkom februára schválila, že v rámci samotného operačného programu dopravy by sa malo na diaľnice vyčleniť 250 miliónov eur. Ďalších takmer 400 miliónov vrátane spolufinancovania malo pritiecť z programov na podporu výskumu, vzdelania či informatizáciu spoločnosti.

Výsledkom rokovaní ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) v Bruseli je odkaz, že Slovensko má najprv dokázať, že vie na diaľnice vyčerpať to, čo už plánovalo a až potom žiadať o peniaze z iných operačných programov ako doprava.

Brusel: Dokážte, že fondy viete čerpať

"Vyčerpáte zdroje, ktoré máte k dispozícii, a keď bude chýbať na dokončenie úsekov, budeme rokovať o možnej realokácii ďalších zdrojov," tlmočila v stredu posolstvo Európskej komisie premiérka Iveta Radičová (SDKÚ).

Brusel odmieta

Na diaľnice mali ísť peniaze
z programov:

  • Informatizácia spoločnosti: 156,6 milióna eur.
  • Výskum a vývoj: 118,8 milióna eur.
  • Vzdelávanie: 60, 6 milióna eur.

Ministerstvo práce

  • Zamestnanosť: 22,9 milióna eur.
  • Konkurencieschopnosť:30 miliónov eur.
  • Presuny v rámci operačného programu doprava: 250 miliónov eur.

Dodala, že celkový program na podporu dopravy je aktuálne čerpaný asi na 17 percent, keď nastupovala nová vláda, bolo to 10 percent.

Komisii pritom prekáža vraj aj to, že staviame diaľnice pridraho. Dnes je v programe na diaľnice vyčlenených asi 700 miliónov eur.

Ján Figeľ hovorí, že priechodnejšia je realokácia fondov priamo v rámci operačného programu doprava.

„To považujem za realistický cieľ. Medzi programami to komisia hodnotí zdržanlivo, lebo považuje ciele, ako sú informatizácia, vzdelanie, za dôležité,“ povedal minister.

„Z pohľadu Európskeho sociálneho fondu je počas hospodárskej krízy a v ťažkých časoch ešte oveľa dôležitejšie než kedykoľvek predtým, aby sa udržali investície do vzdelávania,“ potvrdila výhrady sociálna sekcia Európskej komisie.

Prepojenie Bratislavy a Košíc sa podľa Figeľa neodkladá. „Ideme do výstavby a zároveň pri postupnom otváraní nových súťaží a úsekov aj do hľadania prostriedkov pre ďalšie nové úseky,“ povedal minister.

Dobudovanie diaľničnej siete zvýši konkurencieschopnosť Slovenska. Otázne je, či sa to má udiať na úkor vedy a informatizácie, píše Ivan Štulajter.

„V jarných mesiacoch“ plánuje šéf rezortu predložiť Bruselu dostatok projektov, ktoré majú potvrdiť schopnosť vyčerpať to, čo už máme pridelené.

Aké je iné riešenie

Keď sa ho novinári pýtali na plán B, hovoril napríklad o úverových možnostiach zo strany Európskej investičnej banky. Premiérkin poradca pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ) vidí šance, že sa podarí Brusel presvedčiť na 50 na 50. Podľa jeho slov budeme musieť predložiť Bruselu „kompletné podklady“ o tom, že máme napríklad potrebné stavebné povolenia.

Ak by sa nepodarilo Brusel presvedčiť o všetkých prostriedkoch, dá sa uvažovať aj o pokračovaní cez štátny rozpočet, prípadne aj formou PPP. „Neviete všetko prefinancovať z operačného programu doprava,“ povedal Matej.

Keď sa definitívne prevalí, že Slovensko nedokáže presvedčiť Brusel, aby mohlo používať na dopravu aj peniaze pôvodne určené napríklad na vedu a informatizáciu, vyhlási sa Robert Fico za víťaza, myslí si Konštantín Čikovský.

Nad plánom B už uvažuje aj SaS Richarda Sulíka. „Nejaké úvahy, predstavy máme, ale na pôde SaS ich preberieme interne v piatok,“ povedal šéf poslaneckého klubu SaS Jozef Kollár.

László Solymos z Mosta– Hídu zatiaľ nevedel presne, v čom je problém, spomenul však, že realokácia eurofondov by sa opäť mala dostať do koaličnej rady.

Fico: Nič nepresuniete

Opozičný Smer v stredu ústami svojho šéfa Roberta Fica povedal, že Radičovej vláde sa nepodarí získať žiadne prostriedky navyše.

„Rokovanie ministra dopravy a predstaviteľov Európskej komisie vo veci presunu peňazí na výstavbu diaľnic potvrdzuje, že máme absolútne nepripravenú a nespôsobilú vládu,“ povedal.

Z prostriedkov z iných operačných programov sa mali financovať okolo Žiliny najmä tunel Višňové, ktorého výstavba bude trvať najdlhšie.

Na preplatenie prvého balíka by mal byť dostatok prostriedkov už v rámci vyčlenených prostriedkov operačného programu doprava aj bez realokácie vnútri programu napríklad zo železníc.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 29 186
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 020
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 19 870
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 953
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 575
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 921
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 781
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 089
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 1 946

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Eurofondy (Ekonomika), Eurofondy (Profit)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Techniku zo základne v Dolnej Krupej žiada ministerstvo vrátiť

Čo robia Noční vlci v Dolnej Krupej.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: V RTVS môže byť ohrozené vysielanie správ

Ľudia v spravodajstve končia, spor o verejnoprávnosť pokračuje.

Stĺpček Jakuba Fila

Ešte sa chceme tváriť, že vlci sú len zvedaví turisti a branci iba obľubujú pohyb?

Tajné služby o Nočných vlkoch mlčia.

Neprehliadnite tiež

Trump kritizoval pokutu Európskej komisie pre Google

EK udelila v stredu Googlu rekordnú pokutu 4,3 miliardy eur.

Google môže prísť o veľké peniaze. Ľudia v telefónoch dostanú na výber

Technologická firma dostala od Európskej komisie rekordnú pokutu. Zneužívala svoje postavenie.

Koľko stojí presťahovanie bytu. Pripravte si stovky eur

Nízke ceny sťahovania od 100 eur sú len lákadlom, na cenu sa nabalia rôzne príplatky.

AGRO: Malí a strední farmári sú rozčarovaní z prístupu premiéra

Farmári plánujú založiť spoločnú stavovskú organizáciu.

Comcast odchádza z boja o prevzatie 21st Century Fox

Comcast tak necháva otvorenú cestu na to, aby majetok 21st Century Fox kúpil mediálny konglomerát Disney.