SME
Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 20:58

Vedu za diaľnice nevymenia, Brusel na stavbu D1 nepridá

Z peňazí, ktoré chcela vláda použiť na diaľnice, môže zostať napokon len polovica. Peniaze z Európskej únie nemôžeme presúvať, kým Bruselu nedokážeme, že ich vieme čerpať.

Ján Figeľ v Bruseli zistil, že peňazí na diaľnice bude zrejme menej, ako dúfal.Ján Figeľ v Bruseli zistil, že peňazí na diaľnice bude zrejme menej, ako dúfal. (Zdroj: SME- TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Agentúrne spravodajstvo sme o 20:58 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Plány vládneho kabinetu Ivety Radičovej (SDKÚ) prepojiť Košice s Bratislavou do roku 2015 až 2016 sa komplikujú. Chcela ich totiž financovať najmä z európskych zdrojov, no Bruselu sa naše plány nepozdávajú.

Vláda začiatkom februára schválila, že v rámci samotného operačného programu dopravy by sa malo na diaľnice vyčleniť 250 miliónov eur. Ďalších takmer 400 miliónov vrátane spolufinancovania malo pritiecť z programov na podporu výskumu, vzdelania či informatizáciu spoločnosti.

Výsledkom rokovaní ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) v Bruseli je odkaz, že Slovensko má najprv dokázať, že vie na diaľnice vyčerpať to, čo už plánovalo a až potom žiadať o peniaze z iných operačných programov ako doprava.

Brusel: Dokážte, že fondy viete čerpať

"Vyčerpáte zdroje, ktoré máte k dispozícii, a keď bude chýbať na dokončenie úsekov, budeme rokovať o možnej realokácii ďalších zdrojov," tlmočila v stredu posolstvo Európskej komisie premiérka Iveta Radičová (SDKÚ).

Brusel odmieta

Na diaľnice mali ísť peniaze
z programov:

  • Informatizácia spoločnosti: 156,6 milióna eur.
  • Výskum a vývoj: 118,8 milióna eur.
  • Vzdelávanie: 60, 6 milióna eur.

Ministerstvo práce

  • Zamestnanosť: 22,9 milióna eur.
  • Konkurencieschopnosť:30 miliónov eur.
  • Presuny v rámci operačného programu doprava: 250 miliónov eur.

Dodala, že celkový program na podporu dopravy je aktuálne čerpaný asi na 17 percent, keď nastupovala nová vláda, bolo to 10 percent.

Komisii pritom prekáža vraj aj to, že staviame diaľnice pridraho. Dnes je v programe na diaľnice vyčlenených asi 700 miliónov eur.

Ján Figeľ hovorí, že priechodnejšia je realokácia fondov priamo v rámci operačného programu doprava.

„To považujem za realistický cieľ. Medzi programami to komisia hodnotí zdržanlivo, lebo považuje ciele, ako sú informatizácia, vzdelanie, za dôležité,“ povedal minister.

„Z pohľadu Európskeho sociálneho fondu je počas hospodárskej krízy a v ťažkých časoch ešte oveľa dôležitejšie než kedykoľvek predtým, aby sa udržali investície do vzdelávania,“ potvrdila výhrady sociálna sekcia Európskej komisie.

Prepojenie Bratislavy a Košíc sa podľa Figeľa neodkladá. „Ideme do výstavby a zároveň pri postupnom otváraní nových súťaží a úsekov aj do hľadania prostriedkov pre ďalšie nové úseky,“ povedal minister.

Dobudovanie diaľničnej siete zvýši konkurencieschopnosť Slovenska. Otázne je, či sa to má udiať na úkor vedy a informatizácie, píše Ivan Štulajter.

„V jarných mesiacoch“ plánuje šéf rezortu predložiť Bruselu dostatok projektov, ktoré majú potvrdiť schopnosť vyčerpať to, čo už máme pridelené.

Aké je iné riešenie

Keď sa ho novinári pýtali na plán B, hovoril napríklad o úverových možnostiach zo strany Európskej investičnej banky. Premiérkin poradca pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ) vidí šance, že sa podarí Brusel presvedčiť na 50 na 50. Podľa jeho slov budeme musieť predložiť Bruselu „kompletné podklady“ o tom, že máme napríklad potrebné stavebné povolenia.

Ak by sa nepodarilo Brusel presvedčiť o všetkých prostriedkoch, dá sa uvažovať aj o pokračovaní cez štátny rozpočet, prípadne aj formou PPP. „Neviete všetko prefinancovať z operačného programu doprava,“ povedal Matej.

Keď sa definitívne prevalí, že Slovensko nedokáže presvedčiť Brusel, aby mohlo používať na dopravu aj peniaze pôvodne určené napríklad na vedu a informatizáciu, vyhlási sa Robert Fico za víťaza, myslí si Konštantín Čikovský.

Nad plánom B už uvažuje aj SaS Richarda Sulíka. „Nejaké úvahy, predstavy máme, ale na pôde SaS ich preberieme interne v piatok,“ povedal šéf poslaneckého klubu SaS Jozef Kollár.

László Solymos z Mosta– Hídu zatiaľ nevedel presne, v čom je problém, spomenul však, že realokácia eurofondov by sa opäť mala dostať do koaličnej rady.

Fico: Nič nepresuniete

Opozičný Smer v stredu ústami svojho šéfa Roberta Fica povedal, že Radičovej vláde sa nepodarí získať žiadne prostriedky navyše.

„Rokovanie ministra dopravy a predstaviteľov Európskej komisie vo veci presunu peňazí na výstavbu diaľnic potvrdzuje, že máme absolútne nepripravenú a nespôsobilú vládu,“ povedal.

Z prostriedkov z iných operačných programov sa mali financovať okolo Žiliny najmä tunel Višňové, ktorého výstavba bude trvať najdlhšie.

Na preplatenie prvého balíka by mal byť dostatok prostriedkov už v rámci vyčlenených prostriedkov operačného programu doprava aj bez realokácie vnútri programu napríklad zo železníc.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  2. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  3. Kam patria rolky z toaletného papiera? Dávať dole etikety zo sklenených nádob?
  4. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  8. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  9. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  10. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  1. Koniec čakania na kuriéra
  2. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  3. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  6. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  7. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  8. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  9. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 11 473
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 640
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 998
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 568
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 5 498
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 864
  7. Crème de la crème po slovensky 3 259
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 957
  9. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 785
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 2 541
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Momentka zo zápasu Slovensko - Španielsko na EURO 2020 / 2021.

Čo sa udialo v zápase Slovensko - Španielsko na ME vo futbale?


Juraj Berzedi 2 h
Pablo Sarabia strieľa tretí gól Španielska v zápase proti Slovensku.

Hodnotenie hráčov.


Pavol Spál 2 h
Prezidentka SR Zuzana Čaputová.

Čaputová kritizuje opozíciu.


5 h
Medvede v Čavoji.

Ad: Šéf zásahového tímu pre medveďa hnedého: Strieľanie nič nerieši


Ján Mikuláš 22. jún

Neprehliadnite tiež

Nemecká kancelárka Angela Merkelová v rozhovore s ministrom financií Olafom Scholzom.

Návrh predpokladá schodok 99,7 miliardy eur.


SITA 2 h
Veronika Remišová prichádza na rokovanie vlády.

Ministerka Remišová bude navrhovať zníženie alokácií zle čerpajúcim rezortom.


TASR 3 h
Ilustračná fotografia.

Na rok 2021 je vyčlenených 3 642 000 eur.


TASR 5 h
Minister financií Igor Matovič.

Slovensko bude musieť vrátiť eurofondy vo výške do 55,5 milióna eur.


TASR 6 h