AKTUALIZOVANÉ 20:13

Figeľ posúdi aj predaj letiska

Vláda o prenájme letiska nerozhodla. Ministerstvo vypracuje analýzu, ktorá povie, či je výhodnejšie ho predať, alebo prenajať.

O budúcnosti letiska rozhodne kabinet o dva týždne.(Zdroj: Ilustračné - SME/Vladimír Šimíček)

Agentúrne spravodajstvo sme o 20:13 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Vláda sa včera nedohodla na dlhodobom prenájme bratislavského letiska. Neprešiel zatiaľ ani návrh previesť štyri regionálne letiská na samosprávy. Na návrh premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ) musí ministerstvo dopravy spracovať ekonomické porovnanie jednotlivých variantov budúcnosti bratislavského letiska.

Ministerstvo sa musí podľa Radičovej pozrieť na všetky možné alternatívy a ich dosah na štát cez jeho možné budúce investície. Porovnávať sa má najmä prenájom s privatizáciou, ale aj s nadnárodným partnerstvom.

Partnerstvo s Viedňou?

Medzinárodné partnerstvo je forma, ktorá sa skloňovala za druhej Dzurindovej vlády. „Napríklad viedenské letisko by získalo účasť v našom letisku a my by sme získali miesto vo vlastníckej štruktúre viedenského letiska,“ vysvetlila Radičová.

Väčšina akcií letiska by v takomto prípade ostala v rukách štátu, došlo by však k spoločnému know-how a najmä k využitiu blízkosti letísk. Otázkou však je, čo by na spoluprácu povedal Brusel.

Porovnanie všetkých variantov budú robiť úradníci ministerstva, nie externá firma. Vláda o ňom bude rokovať o dva týždne. „Súčasný návrh rozvoja letísk rozdelíme na dve časti, jeden pre bratislavské letisko a jeden pre regionálne letiská,“ povedal šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH). O budúcnosti regionálnych letísk bude vláda rokovať zrejme neskôr.

Záujemcovia už sú

Požadovaná analýza bola jedným z nedostatkov súčasného návrhu. Pýtal ju aj druhý akcionár letiska, Fond národného majetku.

Čo s letiskom
  • počas prenájmu na 30 až 50 rokov by letisko ostalo štátne, spravovala by ho súkromná firma,
  • predaj by mohol priniesť vyšší príjem, štát však príde o väčšinu akcií,
  • letisko by ostalo štátne aj počas medzinárodného partnerstva s viedenským letiskom, ktoré by prinieslo jeho lepšie využitie.

Na jej absenciu poukazoval aj poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ). „Bez nej nemožno zodpovedne rozhodnúť,“ povedal v minulosti.

Figeľ po včerajšom rokovaní vlády pripustil, že „dnes sú otvorené všetky varianty“. On sám však preferuje prenájom, pretože je podľa neho výhodnejší.

Kroky vlády v súvislosti s koncesiou bratislavského letiska už sledujú aj zahraničné firmy. „Ak vláda spresní podmienky tendra, budeme sa o ne zaujímať,“ povedal Maxence Naouri z francúzskej firmy Vinci, ktorá spravuje štátne letisko v Nice. O letisko sa zaujíma aj indický koncesionár, skupina GMR.

Posúdia aj malé letiská

Ekonomickú analýzu čaká aj návrh rozvoja štyroch regionálnych letísk. V súčasnom návrhu sa hovorí o ich presune na samosprávy.

Most-Híd je za to, aby sa mohli mestá neskôr rozhodnúť predať ich. „Bol by som nerád, keby ich mestá vnímali len ako príležitosť na vlastné obohatenie,“ povedal Figeľ.

Sám pripúšťa, že nový materiál zmení niektoré pôvodné návrhy. „Ďalšia diskusia určí, kto by bol najlepším správcom týchto letísk,“ uzavrel Figeľ. Pri niektorých aeroportoch, ako napríklad v Poprade, pripúšťa aj zváženie predaja v réžii štátu.

Popradské letisko má totiž nevyužitý potenciál, ale štát nemá desiatky miliónov eur na rekonštrukciu jeho terminálu či pristávacích dráh.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 530
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 945
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 216
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 382
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 935
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 931
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 690
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 494
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 289
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 790

Téma: Letisko M. R. Štefánika v Bratislave


Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Nábor agentov aj získavanie informácii. To sú Noční vlci

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

SVET

Scenár ako na Kryme? Putin chce referendum na Donbase

Trump sa má rozhodnúť, čo si myslí o referende na Ukrajine.

Neprehliadnite tiež

Agentúra S&P zlepšila výhľad ratingu dlhodobých záväzkov Grécka

Predvídateľnosť politiky krajiny a tiež perspektíva jej ekonomiky sa podľa agentúry zlepšujú.

Šéf automobilky Fiat Chrysler skončil zo zdravotných dôvodov

Marchionne sa podrobil operácii ramena, prišlo však k nečakaným komplikáciám.

Eskalácia obchodnej vojny odkrýva ďalšie riziká

Eskalácia obchodného napätia je zlá správa pre svetové trhy.

Najnižšia miera nezamestnanosti bola v júni v okrese Galanta

Miera evidovanej nezamestnanosti v júni tohto roku vzrástla na 5,43 percenta.

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.