AKTUALIZOVANÉ 20:13

Figeľ posúdi aj predaj letiska

Vláda o prenájme letiska nerozhodla. Ministerstvo vypracuje analýzu, ktorá povie, či je výhodnejšie ho predať, alebo prenajať.

O budúcnosti letiska rozhodne kabinet o dva týždne.(Zdroj: Ilustračné - SME/Vladimír Šimíček)

Agentúrne spravodajstvo sme o 20:13 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Vláda sa včera nedohodla na dlhodobom prenájme bratislavského letiska. Neprešiel zatiaľ ani návrh previesť štyri regionálne letiská na samosprávy. Na návrh premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ) musí ministerstvo dopravy spracovať ekonomické porovnanie jednotlivých variantov budúcnosti bratislavského letiska.

Ministerstvo sa musí podľa Radičovej pozrieť na všetky možné alternatívy a ich dosah na štát cez jeho možné budúce investície. Porovnávať sa má najmä prenájom s privatizáciou, ale aj s nadnárodným partnerstvom.

Partnerstvo s Viedňou?

Medzinárodné partnerstvo je forma, ktorá sa skloňovala za druhej Dzurindovej vlády. „Napríklad viedenské letisko by získalo účasť v našom letisku a my by sme získali miesto vo vlastníckej štruktúre viedenského letiska,“ vysvetlila Radičová.

Väčšina akcií letiska by v takomto prípade ostala v rukách štátu, došlo by však k spoločnému know-how a najmä k využitiu blízkosti letísk. Otázkou však je, čo by na spoluprácu povedal Brusel.

Porovnanie všetkých variantov budú robiť úradníci ministerstva, nie externá firma. Vláda o ňom bude rokovať o dva týždne. „Súčasný návrh rozvoja letísk rozdelíme na dve časti, jeden pre bratislavské letisko a jeden pre regionálne letiská,“ povedal šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH). O budúcnosti regionálnych letísk bude vláda rokovať zrejme neskôr.

Záujemcovia už sú

Požadovaná analýza bola jedným z nedostatkov súčasného návrhu. Pýtal ju aj druhý akcionár letiska, Fond národného majetku.

Čo s letiskom
  • počas prenájmu na 30 až 50 rokov by letisko ostalo štátne, spravovala by ho súkromná firma,
  • predaj by mohol priniesť vyšší príjem, štát však príde o väčšinu akcií,
  • letisko by ostalo štátne aj počas medzinárodného partnerstva s viedenským letiskom, ktoré by prinieslo jeho lepšie využitie.

Na jej absenciu poukazoval aj poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ). „Bez nej nemožno zodpovedne rozhodnúť,“ povedal v minulosti.

Figeľ po včerajšom rokovaní vlády pripustil, že „dnes sú otvorené všetky varianty“. On sám však preferuje prenájom, pretože je podľa neho výhodnejší.

Kroky vlády v súvislosti s koncesiou bratislavského letiska už sledujú aj zahraničné firmy. „Ak vláda spresní podmienky tendra, budeme sa o ne zaujímať,“ povedal Maxence Naouri z francúzskej firmy Vinci, ktorá spravuje štátne letisko v Nice. O letisko sa zaujíma aj indický koncesionár, skupina GMR.

Posúdia aj malé letiská

Ekonomickú analýzu čaká aj návrh rozvoja štyroch regionálnych letísk. V súčasnom návrhu sa hovorí o ich presune na samosprávy.

Most-Híd je za to, aby sa mohli mestá neskôr rozhodnúť predať ich. „Bol by som nerád, keby ich mestá vnímali len ako príležitosť na vlastné obohatenie,“ povedal Figeľ.

Sám pripúšťa, že nový materiál zmení niektoré pôvodné návrhy. „Ďalšia diskusia určí, kto by bol najlepším správcom týchto letísk,“ uzavrel Figeľ. Pri niektorých aeroportoch, ako napríklad v Poprade, pripúšťa aj zváženie predaja v réžii štátu.

Popradské letisko má totiž nevyužitý potenciál, ale štát nemá desiatky miliónov eur na rekonštrukciu jeho terminálu či pristávacích dráh.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 946
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 749
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 187
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 708
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 300
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 268
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 129
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 362
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 315
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 196

Téma: Letisko M. R. Štefánika v Bratislave


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

KOMENTÁRE

Akékoľvek súkromné peniaze do zdravotníctva sú vítané

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

Neprehliadnite tiež

Prečo u nás jazdia vlaky s menom Horalky a koľko to stojí

Firmy si môžu zaplatiť nielen názvy vlakov, ale aj autobusových zastávok.

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Írsko od Apple vyberie nezaplatenú daň, ako nariadil Brusel

Európska komisia nariadila Apple, aby doplatil daň vo výške 13 miliárd eur.

Ikea opäť sťahuje z trhu komody, ktoré usmrtili osem detí

Od roku 2015 Ikea reklamovala, refundovala alebo pomohla upevniť k stene viac ako jeden milión komôd.