AKTUALIZOVANÉ 20:13

Figeľ posúdi aj predaj letiska

Vláda o prenájme letiska nerozhodla. Ministerstvo vypracuje analýzu, ktorá povie, či je výhodnejšie ho predať, alebo prenajať.

O budúcnosti letiska rozhodne kabinet o dva týždne.(Zdroj: Ilustračné - SME/Vladimír Šimíček)

Agentúrne spravodajstvo sme o 20:13 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Vláda sa včera nedohodla na dlhodobom prenájme bratislavského letiska. Neprešiel zatiaľ ani návrh previesť štyri regionálne letiská na samosprávy. Na návrh premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ) musí ministerstvo dopravy spracovať ekonomické porovnanie jednotlivých variantov budúcnosti bratislavského letiska.

Ministerstvo sa musí podľa Radičovej pozrieť na všetky možné alternatívy a ich dosah na štát cez jeho možné budúce investície. Porovnávať sa má najmä prenájom s privatizáciou, ale aj s nadnárodným partnerstvom.

Partnerstvo s Viedňou?

Medzinárodné partnerstvo je forma, ktorá sa skloňovala za druhej Dzurindovej vlády. „Napríklad viedenské letisko by získalo účasť v našom letisku a my by sme získali miesto vo vlastníckej štruktúre viedenského letiska,“ vysvetlila Radičová.

Väčšina akcií letiska by v takomto prípade ostala v rukách štátu, došlo by však k spoločnému know-how a najmä k využitiu blízkosti letísk. Otázkou však je, čo by na spoluprácu povedal Brusel.

Porovnanie všetkých variantov budú robiť úradníci ministerstva, nie externá firma. Vláda o ňom bude rokovať o dva týždne. „Súčasný návrh rozvoja letísk rozdelíme na dve časti, jeden pre bratislavské letisko a jeden pre regionálne letiská,“ povedal šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH). O budúcnosti regionálnych letísk bude vláda rokovať zrejme neskôr.

Záujemcovia už sú

Požadovaná analýza bola jedným z nedostatkov súčasného návrhu. Pýtal ju aj druhý akcionár letiska, Fond národného majetku.

Čo s letiskom
  • počas prenájmu na 30 až 50 rokov by letisko ostalo štátne, spravovala by ho súkromná firma,
  • predaj by mohol priniesť vyšší príjem, štát však príde o väčšinu akcií,
  • letisko by ostalo štátne aj počas medzinárodného partnerstva s viedenským letiskom, ktoré by prinieslo jeho lepšie využitie.

Na jej absenciu poukazoval aj poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ). „Bez nej nemožno zodpovedne rozhodnúť,“ povedal v minulosti.

Figeľ po včerajšom rokovaní vlády pripustil, že „dnes sú otvorené všetky varianty“. On sám však preferuje prenájom, pretože je podľa neho výhodnejší.

Kroky vlády v súvislosti s koncesiou bratislavského letiska už sledujú aj zahraničné firmy. „Ak vláda spresní podmienky tendra, budeme sa o ne zaujímať,“ povedal Maxence Naouri z francúzskej firmy Vinci, ktorá spravuje štátne letisko v Nice. O letisko sa zaujíma aj indický koncesionár, skupina GMR.

Posúdia aj malé letiská

Ekonomickú analýzu čaká aj návrh rozvoja štyroch regionálnych letísk. V súčasnom návrhu sa hovorí o ich presune na samosprávy.

Most-Híd je za to, aby sa mohli mestá neskôr rozhodnúť predať ich. „Bol by som nerád, keby ich mestá vnímali len ako príležitosť na vlastné obohatenie,“ povedal Figeľ.

Sám pripúšťa, že nový materiál zmení niektoré pôvodné návrhy. „Ďalšia diskusia určí, kto by bol najlepším správcom týchto letísk,“ uzavrel Figeľ. Pri niektorých aeroportoch, ako napríklad v Poprade, pripúšťa aj zváženie predaja v réžii štátu.

Popradské letisko má totiž nevyužitý potenciál, ale štát nemá desiatky miliónov eur na rekonštrukciu jeho terminálu či pristávacích dráh.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 327
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 032
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 839
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 241
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 541
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 568
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 253
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 485
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 749
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 597

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop