Efektívnosť mýta sa v druhom polroku 2010 nepatrne zvýšila

Efektívnosť výberu mýta v druhom polroku minulého roku dosiahla 98,99 %, čím presiahla zmluvne dohodnutú úroveň 98,91 % o 0,08 %.

BRATISLAVA.

Vyplýva to zo správy ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja o fungovaní elektronického výberu mýta. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. podľa informácie rezortu dopravy v súčasnosti rieši nesplnenie tohto kľúčového kritéria pri hodnotení prevádzky mýtneho systému v prvom polroku vlaňajška.

Vtedy efektívnosť výberu mýta predstavovala 98,81 % a bola pod zmluvnou hranicou o 0,1 %. Nezávislý znalec označil ostatných deväť sledovaných parametrov fungovania mýta za splnené. Mýto prevádzkuje od začiatku roka 2010 spoločnosť SkyToll, a.s. Vláda na stredajšom zasadnutí vypustila tento materiál z programu.

"Z dôvodu zaistenia funkčnosti elektronického výberu mýta a všetkých súčastí systému plánuje NDS v budúcnosti okrem pravidelných vyhodnocovaní uskutočňovať aj ad-hoc komplexné vyhodnotenia plnenia zmluvy s prevádzkovateľom systému a tiež zmluvy s nezávislým znalcom, ktorý výber mýta kontroluje," informuje ďalej rezort dopravy.

Cieľom je získať úplný a detailný prehľad ako jednotlivé subjekty v systéme fungujú a aký to má vplyv na výber mýta, ako aj na platiteľov mýta.

Náklady na prevádzku mýtneho systému vlani oproti plánovaným nákladom na úrovni 90,7 mil. eur vzrástli o takmer 14,5 mil. eur na 105,17 mil. eur. Plánované náklady mýta predstavovali ročnú cenu 87,6 mil. eur, náklady na nezávislého znalca 2,2 mil. eur a valorizáciu základnej ročnej ceny 900 tis. eur.

K nim pribudli dodatočné náklady - na prevádzku palivových kariet 6,2 mil. eur, implementáciu legislatívnych zmien 4,7 mil. eur, zvýšený počet mýtnych transakcií 1,97 mil. eur a na zmenu špecifikácie vozidiel mobilného vynucovania 1,6 mil. eur.

Výnosy NDS z výberu mýta v minulom roku sa z plánovaných 62,8 mil. eur znížili na 36,2 mil. eur, čiže o 42,4 %. Výber mýta mal v prvom roku prevádzky totiž vyniesť pôvodne 153,5 mil. eur, napokon bol však nižší 7,9 % a dosiahol 141,42 mil. eur. K zmluve medzi NDS a SkyToll-om o vybudovaní a prevádzke mýtneho systému z 13. januára 2009 bolo v uplynulých dvoch rokoch prijatých spolu deväť dodatkov.

Zavedenie mýta vlani znamenalo výpadok rozpočtových zdrojov takmer 75,45 mil. eur, v rokoch 2011 až 2013 sa má táto suma postupne znižovať na 50,66 mil. eur, 40,24 mil. eur a 34,92 mil. eur.

Elektronický výber mýta na Slovensku po viac ako ročnom fungovaní je podľa ministerstva dopravy funkčný, treba ho však naďalej vylaďovať, aby bola jeho prevádzka spoľahlivá.

"Zásadnou úlohou je znižovať náklady spojené s výberom mýta a prevádzkou mýtneho systému tak, aby čo najväčšie percento výnosov smerovalo do výstavby a údržby pozemných komunikácií," tvrdí rezort dopravy v správe o fungovaní elektronického výberu mýta.

Vybudovanie a zavedenie mýtneho systému sprevádzal podľa ministerstva tlak, čo bolo jedným z hlavných dôvodov vzniku viacerých komplikácií a problémov, kvôli ktorým protestovali autodopravcovia.

Vtedajšie vedenie ministerstva dopravy pod vedením Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) podľa materiálu riešilo problémy nesystémovo, legislatívnymi zmenami, ktoré zásadným spôsobom menili implementovaný systém.

"Výsledkom boli v konečnom dôsledku nižšie príjmy z výberu mýta a navýšené náklady na prevádzku systému. Keby predchádzajúce vedenie ministerstva pristupovalo k riešeniu problémov koncepčne, mohlo sa mnohým z nich predísť a nemusela by ich riešiť táto vláda po roku prevádzky," uvádza rezort dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 461
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 729
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 273
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 752
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 289
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 069
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 043
  8. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 004
  9. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 954
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 627

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

KOMENTÁRE

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

AUTO

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Neprehliadnite tiež

Smrť blízkeho majú platiť poisťovne, rozhodol súd. Tie nesúhlasia

Spor, či majú poisťovne platiť blízkym bolestné, sa na Slovensku vlečie už desať rokov.

Tesco otvorilo pri Galante najväčšie distribučné centrum v strednej Európe

Nové centrum sa zameriava na distribúciu potravín, kozmetiky, oblečenia a techniky. Zamestnalo 1 200 ľudí.

Počet turistov v Dubrovníku je neúnosne vysoký, primátor ho chce obmedziť kvótou

Z krátkodobého ekonomického hľadiska obmedzenie počtu turistov bude pre mesto nevýhodné.

Minimálna mzda v Česku vzrastie na 12.200 korún, rozhodla vláda

Zvýšenie minimálnej mzdy zohľadňuje priaznivý ekonomický vývoj. Česko má v súčasnosti najnižšiu nezamestnanosť v Európskej únii.