Efektívnosť mýta sa v druhom polroku 2010 nepatrne zvýšila

Efektívnosť výberu mýta v druhom polroku minulého roku dosiahla 98,99 %, čím presiahla zmluvne dohodnutú úroveň 98,91 % o 0,08 %.

BRATISLAVA.

Vyplýva to zo správy ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja o fungovaní elektronického výberu mýta. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. podľa informácie rezortu dopravy v súčasnosti rieši nesplnenie tohto kľúčového kritéria pri hodnotení prevádzky mýtneho systému v prvom polroku vlaňajška.

Vtedy efektívnosť výberu mýta predstavovala 98,81 % a bola pod zmluvnou hranicou o 0,1 %. Nezávislý znalec označil ostatných deväť sledovaných parametrov fungovania mýta za splnené. Mýto prevádzkuje od začiatku roka 2010 spoločnosť SkyToll, a.s. Vláda na stredajšom zasadnutí vypustila tento materiál z programu.

"Z dôvodu zaistenia funkčnosti elektronického výberu mýta a všetkých súčastí systému plánuje NDS v budúcnosti okrem pravidelných vyhodnocovaní uskutočňovať aj ad-hoc komplexné vyhodnotenia plnenia zmluvy s prevádzkovateľom systému a tiež zmluvy s nezávislým znalcom, ktorý výber mýta kontroluje," informuje ďalej rezort dopravy.

Cieľom je získať úplný a detailný prehľad ako jednotlivé subjekty v systéme fungujú a aký to má vplyv na výber mýta, ako aj na platiteľov mýta.

Náklady na prevádzku mýtneho systému vlani oproti plánovaným nákladom na úrovni 90,7 mil. eur vzrástli o takmer 14,5 mil. eur na 105,17 mil. eur. Plánované náklady mýta predstavovali ročnú cenu 87,6 mil. eur, náklady na nezávislého znalca 2,2 mil. eur a valorizáciu základnej ročnej ceny 900 tis. eur.

K nim pribudli dodatočné náklady - na prevádzku palivových kariet 6,2 mil. eur, implementáciu legislatívnych zmien 4,7 mil. eur, zvýšený počet mýtnych transakcií 1,97 mil. eur a na zmenu špecifikácie vozidiel mobilného vynucovania 1,6 mil. eur.

Výnosy NDS z výberu mýta v minulom roku sa z plánovaných 62,8 mil. eur znížili na 36,2 mil. eur, čiže o 42,4 %. Výber mýta mal v prvom roku prevádzky totiž vyniesť pôvodne 153,5 mil. eur, napokon bol však nižší 7,9 % a dosiahol 141,42 mil. eur. K zmluve medzi NDS a SkyToll-om o vybudovaní a prevádzke mýtneho systému z 13. januára 2009 bolo v uplynulých dvoch rokoch prijatých spolu deväť dodatkov.

Zavedenie mýta vlani znamenalo výpadok rozpočtových zdrojov takmer 75,45 mil. eur, v rokoch 2011 až 2013 sa má táto suma postupne znižovať na 50,66 mil. eur, 40,24 mil. eur a 34,92 mil. eur.

Elektronický výber mýta na Slovensku po viac ako ročnom fungovaní je podľa ministerstva dopravy funkčný, treba ho však naďalej vylaďovať, aby bola jeho prevádzka spoľahlivá.

"Zásadnou úlohou je znižovať náklady spojené s výberom mýta a prevádzkou mýtneho systému tak, aby čo najväčšie percento výnosov smerovalo do výstavby a údržby pozemných komunikácií," tvrdí rezort dopravy v správe o fungovaní elektronického výberu mýta.

Vybudovanie a zavedenie mýtneho systému sprevádzal podľa ministerstva tlak, čo bolo jedným z hlavných dôvodov vzniku viacerých komplikácií a problémov, kvôli ktorým protestovali autodopravcovia.

Vtedajšie vedenie ministerstva dopravy pod vedením Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) podľa materiálu riešilo problémy nesystémovo, legislatívnymi zmenami, ktoré zásadným spôsobom menili implementovaný systém.

"Výsledkom boli v konečnom dôsledku nižšie príjmy z výberu mýta a navýšené náklady na prevádzku systému. Keby predchádzajúce vedenie ministerstva pristupovalo k riešeniu problémov koncepčne, mohlo sa mnohým z nich predísť a nemusela by ich riešiť táto vláda po roku prevádzky," uvádza rezort dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 043
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 5 184
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 782
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 195
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 828
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 724
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 346
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 165
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 067
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 064

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

SVET

Rádioaktívny mrak prišiel z Uralu. Potvrdili to aj Rusi

Znečistenie izotopom Ru-106 presiahlo normu až tisícnásobne.

ROZHOVOR

Režisér Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.

Neprehliadnite tiež

Brannobezpečnostný výbor neodobril rozpočet rezortu vnútra

Posledné slovo k rozpočtu bude mať najbližšie plénum Národnej rady Slovenskej republiky.

Online nakupovanie v EÚ sa zjednoduší, prijali dohodu o geoblokácii

Firmy už nebudú môcť brániť zákazníkom pri nakupovaní len preto, že majú bydlisko v inom členskom štáte Únie.

Dolárových milionárov pribúda, najbohatším regiónom zostáva Severná Amerika

Desatina najbohatších ľudí na svete vlastní takmer 88 percent celkového svetového bohatstva.

Šéf odborov Volkswagenu: Strach o miesta v Škode je zbytočný

V českých médiách sa v októbri objavili špekulácie, že koncern by mohol presunúť časť produkcie Škody Auto do Nemecka.