Efektívnosť mýta sa v druhom polroku 2010 nepatrne zvýšila

Efektívnosť výberu mýta v druhom polroku minulého roku dosiahla 98,99 %, čím presiahla zmluvne dohodnutú úroveň 98,91 % o 0,08 %.

BRATISLAVA.

Vyplýva to zo správy ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja o fungovaní elektronického výberu mýta. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. podľa informácie rezortu dopravy v súčasnosti rieši nesplnenie tohto kľúčového kritéria pri hodnotení prevádzky mýtneho systému v prvom polroku vlaňajška.

Vtedy efektívnosť výberu mýta predstavovala 98,81 % a bola pod zmluvnou hranicou o 0,1 %. Nezávislý znalec označil ostatných deväť sledovaných parametrov fungovania mýta za splnené. Mýto prevádzkuje od začiatku roka 2010 spoločnosť SkyToll, a.s. Vláda na stredajšom zasadnutí vypustila tento materiál z programu.

"Z dôvodu zaistenia funkčnosti elektronického výberu mýta a všetkých súčastí systému plánuje NDS v budúcnosti okrem pravidelných vyhodnocovaní uskutočňovať aj ad-hoc komplexné vyhodnotenia plnenia zmluvy s prevádzkovateľom systému a tiež zmluvy s nezávislým znalcom, ktorý výber mýta kontroluje," informuje ďalej rezort dopravy.

Cieľom je získať úplný a detailný prehľad ako jednotlivé subjekty v systéme fungujú a aký to má vplyv na výber mýta, ako aj na platiteľov mýta.

Náklady na prevádzku mýtneho systému vlani oproti plánovaným nákladom na úrovni 90,7 mil. eur vzrástli o takmer 14,5 mil. eur na 105,17 mil. eur. Plánované náklady mýta predstavovali ročnú cenu 87,6 mil. eur, náklady na nezávislého znalca 2,2 mil. eur a valorizáciu základnej ročnej ceny 900 tis. eur.

K nim pribudli dodatočné náklady - na prevádzku palivových kariet 6,2 mil. eur, implementáciu legislatívnych zmien 4,7 mil. eur, zvýšený počet mýtnych transakcií 1,97 mil. eur a na zmenu špecifikácie vozidiel mobilného vynucovania 1,6 mil. eur.

Výnosy NDS z výberu mýta v minulom roku sa z plánovaných 62,8 mil. eur znížili na 36,2 mil. eur, čiže o 42,4 %. Výber mýta mal v prvom roku prevádzky totiž vyniesť pôvodne 153,5 mil. eur, napokon bol však nižší 7,9 % a dosiahol 141,42 mil. eur. K zmluve medzi NDS a SkyToll-om o vybudovaní a prevádzke mýtneho systému z 13. januára 2009 bolo v uplynulých dvoch rokoch prijatých spolu deväť dodatkov.

Zavedenie mýta vlani znamenalo výpadok rozpočtových zdrojov takmer 75,45 mil. eur, v rokoch 2011 až 2013 sa má táto suma postupne znižovať na 50,66 mil. eur, 40,24 mil. eur a 34,92 mil. eur.

Elektronický výber mýta na Slovensku po viac ako ročnom fungovaní je podľa ministerstva dopravy funkčný, treba ho však naďalej vylaďovať, aby bola jeho prevádzka spoľahlivá.

"Zásadnou úlohou je znižovať náklady spojené s výberom mýta a prevádzkou mýtneho systému tak, aby čo najväčšie percento výnosov smerovalo do výstavby a údržby pozemných komunikácií," tvrdí rezort dopravy v správe o fungovaní elektronického výberu mýta.

Vybudovanie a zavedenie mýtneho systému sprevádzal podľa ministerstva tlak, čo bolo jedným z hlavných dôvodov vzniku viacerých komplikácií a problémov, kvôli ktorým protestovali autodopravcovia.

Vtedajšie vedenie ministerstva dopravy pod vedením Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) podľa materiálu riešilo problémy nesystémovo, legislatívnymi zmenami, ktoré zásadným spôsobom menili implementovaný systém.

"Výsledkom boli v konečnom dôsledku nižšie príjmy z výberu mýta a navýšené náklady na prevádzku systému. Keby predchádzajúce vedenie ministerstva pristupovalo k riešeniu problémov koncepčne, mohlo sa mnohým z nich predísť a nemusela by ich riešiť táto vláda po roku prevádzky," uvádza rezort dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 268
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 692
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 265
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 997
  5. Kam do tepla v januári? 1 756
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 394
  7. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 333
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 306
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 898
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 888

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Neprehliadnite tiež

Ľudí bez práce je zas o čosi menej, nezamestnanosť klesla na 5,94 percenta

Od konca minulého roka je na Slovensku bez práce historicky najmenej ľudí od vzniku republiky.

RegioJet odvezie viac ľudí, na trase medzi Bratislavou a Komárnom pridal sedadlá

RegioJet v súčasnosti prepravuje na trase medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom približne 2,7 až 3 milióny cestujúcich.

Odborári z KOVO v trnavskej automobilke odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Rozbuškou konfliktu malo byť vyjadrenie Smolinského na sociálnej sieti, v ktorom mal napadnúť odborový zväz KOVO ako celok.

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.