BRATISLAVA. Navrhuje to ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja v analýze činnosti rezortu a subjektov v jeho pôsobnosti. Vláda na stredajšom zasadnutí však tento materiál vypustila.
Podľa návrhu uznesenia malo ministerstvo dopravy do konca tohto roka predložiť na rokovanie vlády návrh zákona o založení spoločného regulačného úradu pre elektronické komunikácie a poštové služby.
Rezort Jána Figeľa (KDH) považuje za vhodnejší termín vytvorenia spoločného regulačného úradu pre elektronické komunikácie a poštové služby začiatok roka 2013. Príprava na zlúčenie PRÚ a TÚ by sa pritom mohla začať už v tomto roku. Spojenie oboch úradov má ročne ušetriť mzdové náklady okolo 73,6 tis. eur.
Ak by bol spoločný regulačný orgán založený začiatkom budúceho roka, podľa ministerstva dopravy by to spôsobilo niektoré riziká.
"Termín 1. 1. 2012 sa dostáva do kolízie s procesom schvaľovania nových zákonov, ktorých účinnosť sa predpokladá v lete 2011, respektíve 1. 1. 2012. Časový rámec konvergencie úradov v roku 2011, respektíve od 1. 1. 2012 nie je vhodný. Poštový regulačný úrad, ako aj Telekomunikačný úrad SR stoja pred strategickými činnosťami," uviedlo ministerstvo s tým, že z týchto dôvodov uprednostňuje ich spojenie k 1. januáru 2013.
TÚ totiž čaká v terajšom roku implementácia nového regulačného rámca, ako aj rozhodnutie o univerzálnej službe a prideľovanie frekvencií. PRÚ sa v súčasnosti taktiež zameriava na implementáciu nového regulačného rámca pre oblasť poštových služieb a ich úplnú liberalizáciu od začiatku roka 2012.
"Pri vytvorení spoločného regulačného orgánu neodporúčame zrušenie sídla v Žiline a jeho premiestnenie do Bratislavy, keďže môže dôjsť k strate kvalifikovaných zamestnancov, ktorí v súčasnosti zabezpečujú regulácie poštových služieb, a takýto krok sa taktiež nejaví ako ekonomicky vhodný," navrhlo ministerstvo dopravy.
PRÚ má sídlo v Žiline a TÚ v Bratislave. TÚ má 165 zamestnancov, z toho 131 odborných. PRÚ zamestnáva 16 pracovníkov, z toho je 13 odborných. Predsedu oboch úradov volí a odvoláva Národná rada SR na návrh vlády, podpredsedov menuje a odvoláva vláda.
Funkčné obdobie predsedov a podpredsedov je šesť rokov, funkciu môžu vykonávať najviac dve obdobia po sebe. Predsedovi TÚ končí funkčné obdobie vo februári 2015 a podpredsedovi v máji 2013, predsedovi PRÚ vo februári 2014 a podpredsedovi v novembri 2013.
O vytvorení spoločného regulačného úradu pre elektronické komunikácie a poštové služby rozhodla vláda pôvodne už v roku 2005. Ministerstvo dopravy vypracovalo návrh príslušného zákona, Legislatívna rada vlády však predloženú podobu zlúčeného zákona neschválila. Ministerstvo následne vypracovalo novú podobu zlúčenia.
Dotknuté subjekty sa na definitívnej podobe zlúčenia nedohodli. Spoločný regulačný orgán pre elektronické komunikácie a poštové služby pôsobí v súčasnosti v 18 členských štátoch Európskej únie. Samostatné regulačné orgány pre elektronické komunikácie sú zriadené vo Veľkej Británii a Dánsku a pre poštové služby vo Veľkej Británii a Španielsku.
Reguláciu poštových služieb v Dánsku vykonáva národný regulačný orgán pre dopravu a v ďalších štyroch členských krajinách pôsobia multisektorové regulačné úrady.
Opačnému vývoju ako je riešenie spájania regulátorov nasvedčuje súčasný vývoj, keď sa v poslednom čase špecializujú a vznikajú európski regulátori alebo konzultačné orgány Európskej komisie zvlášť pre elektronické komunikácie a poštové služby. Agenda elektronických komunikácií a poštových služieb spadá pod rôzne generálne riaditeľstvá v Európskej komisii.
Ministerstvo dopravy zároveň pripravuje zlúčenie Slovenskej správy ciest a Národnej diaľničnej spoločnosti ku koncu roka 2011. Tento zámer takisto vyplýva z programového vyhlásenia vlády. Dôvodom spojenia oboch subjektov je prelínanie mnohých ich činností.
"Účelom zlúčenia je vytvorenie silnej a trhovo úspešnej spoločnosti na úseku investičnej výstavby, správy a údržby diaľnic a ciest," zdôvodnil rezort dopravy potrebu ich zlúčenia.
Rezort dopravy zároveň analyzuje možnosti spojenia krajských stavebných úradov a krajských úradov pre dopravu a pozemné komunikácie. Ministerstvo chce pripraviť aj analýzu ďalšieho smerovania Inštitútu urbanizmu a územného plánovania URBION s predpokladaným posilnením jeho činností do konca septembra tohto roka.