AKTUALIZOVANÉ 17:21

Presun eurofondov na diaľnice asi Brusel neschváli

Európska komisia je podľa jej generálnej tajomníčky zdržanlivá pri odsúhlasení presunov v rámci rôznych cieľov alebo rôznych operačných programov. Na stavbu diaľnic sa tak budú hľadať zdroje inde.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR)

BRUSEL. Európska komisia (EK) sa nestavia pozitívne k presunu finančných zdrojov medzi operačnými programami (OP), ktoré majú na starosti rôzne slovenské ministerstvá. Povedal to dnes v Bruseli minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ján Figeľ po stretnutí s generálnou tajomníčkou EK Catherine Dayovou.

Slovenská vláda sa snaží docieliť, aby sa dosiahlo zrýchlenie výstavby diaľničnej siete práve presunom kapacít medzi rôznymi OP a na cestnú dopravu chce presmerovať rovnako aj zdroje z ostatných oblastí v rámci OP Doprava.

"EK je podľa Catherine Dayovej zdržanlivá pri odsúhlasení presunov v rámci rôznych cieľov resp. rôznych operačných programov. Je otvorenejšia diskusii o presune v rámci OP Doprava," povedal po stretnutí minister, ktorý dodal, že aj v prípade OP Doprava bude musieť Slovensko najprv splniť podmienky EK.

"Najprv musíme preukázať absorpčnú schopnosť - predložiť konkrétne projekty, ktoré dokážu v tomto prípadne v budúcom roku rozbehnúť výstavbu a absorbovať už pridelené prostriedky, a následne otvoriť diskusiu o presune."

Hľadanie ďalších zdrojov

"Som presvedčený, že Slovensko dokáže do leta tohto roka predložiť dostatok realistických projektov na vyčerpanie celej alokácie v rámci OP Doprava a že bude ďalej hľadať zdroje tak, aby aj zostávajúce úseky mohli ísť do výstavby," sľúbil Figeľ.

Slovensko chce sústrediť cez "vnútorný" presun v OP Doprava do výstavby diaľničnej siete 250 miliónov eur, z ostatných OP by pochádzalo ďalších vyše 300 miliónov eur. Na tento postup však potrebuje súhlas exekutívy Európskej únie.

Podľa Figeľa slovenskú vyjednávaciu pozíciu značne zhoršuje to, že sa prostriedky z jednotlivých OP čerpajú len ťažko.

"Ubehli roky, keď Slovensko mohlo a malo výraznejšie využívať fondy na infraštruktúru, aby dnes nemuselo potvrdzovať, že ich naozaj vie využiť. Ak by sme minulé roky využili viac práve v spojitosti medzi diaľnicami a eurofondmi, mohli sme byť dnes oveľa ďalej a uvažovať o jednoduchšom prostredí argumentácie. Signály z EK sú logické - prichádza rok 2014, kedy bude na stole plánovanie na nové obdobie," podotkol minister.

Minimálne čerpanie

Slovenské čerpanie je vo vybraných oblastiach na minimálnej úrovni a môže sa stať, že ak sa jeho výkon nezmení, diskusia o presunoch môže zmiznúť zo stola a SR príde o značné zdroje, ktoré nevedela cez projekty za prebiehajúce plánovacie obdobie využiť.

"Na jednej strane je pohľad členskej krajiny, ktorá má svoje potreby a priority, na druhej strane je spoločenstvo, ktoré prideľuje prostriedky vo forme grantov.

"Slovensko musí zodpovedne a intenzívne využiť pridelené prostriedky vo všetkých programoch, pretože máme aj také, kde je dnes čerpanie pod 3 %, napríklad Informatizácia. Obávam sa, že ak niektoré inštitúcie nezlepšia činnosť, tak nestojí otázka, kam presunúť a ako, ale či vôbec prostriedky dostaneme," varoval minister.

Ak Slovensko podľa slov Figeľa podá oficiálne žiadosť na Európsku komisiu už v lete, tá prijme rozhodnutie o povolení alebo neschválení najskôr za päť mesiacov.

"Takýto presun prostriedkov nie je pravidelne sa opakujúcou procedúrou, ktorú by využívali členské štáty často, samozrejme, je aj pomerne zdĺhavý. Zvyčajne hodnotenie zahŕňa prácu niekoľkých expertov z rozličných oblastí a niekoľkých komisárov. Potrebujeme detailný plán, aby sme ho mohli testovať," vysvetlil hovorca komisára pre regionálny rozvoj Ton van Lierop.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 502
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 149
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 753
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 637
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 907
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 162
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 145
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 140
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 987
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 928

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Chcel byť námorníkom, školí kapitánov. Z lásky k Dunaju si urobil živobytie

Význam vodného turizmu sme nedocenili, chýbajú služby, tvrdí Komárňan Marián Molnár

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Dnes je dvadsaťpäťka novou osemnástkou, tvrdí dlhodobý výskum adolsentov.

EKONOMIKA

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Neprehliadnite tiež

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.

Čínská Alibaba chce vybudovať globálnu logistickú sieť, investuje miliardy

Alibaba, ktorá patrí k jednej z najhodnotnejších spoločností v Ázii, profituje z pokračujúceho apetítu čínskych spotrebiteľov.

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.