AKTUALIZOVANÉ 17:21

Presun eurofondov na diaľnice asi Brusel neschváli

Európska komisia je podľa jej generálnej tajomníčky zdržanlivá pri odsúhlasení presunov v rámci rôznych cieľov alebo rôznych operačných programov. Na stavbu diaľnic sa tak budú hľadať zdroje inde.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR)

BRUSEL. Európska komisia (EK) sa nestavia pozitívne k presunu finančných zdrojov medzi operačnými programami (OP), ktoré majú na starosti rôzne slovenské ministerstvá. Povedal to dnes v Bruseli minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ján Figeľ po stretnutí s generálnou tajomníčkou EK Catherine Dayovou.

Slovenská vláda sa snaží docieliť, aby sa dosiahlo zrýchlenie výstavby diaľničnej siete práve presunom kapacít medzi rôznymi OP a na cestnú dopravu chce presmerovať rovnako aj zdroje z ostatných oblastí v rámci OP Doprava.

"EK je podľa Catherine Dayovej zdržanlivá pri odsúhlasení presunov v rámci rôznych cieľov resp. rôznych operačných programov. Je otvorenejšia diskusii o presune v rámci OP Doprava," povedal po stretnutí minister, ktorý dodal, že aj v prípade OP Doprava bude musieť Slovensko najprv splniť podmienky EK.

"Najprv musíme preukázať absorpčnú schopnosť - predložiť konkrétne projekty, ktoré dokážu v tomto prípadne v budúcom roku rozbehnúť výstavbu a absorbovať už pridelené prostriedky, a následne otvoriť diskusiu o presune."

Hľadanie ďalších zdrojov

"Som presvedčený, že Slovensko dokáže do leta tohto roka predložiť dostatok realistických projektov na vyčerpanie celej alokácie v rámci OP Doprava a že bude ďalej hľadať zdroje tak, aby aj zostávajúce úseky mohli ísť do výstavby," sľúbil Figeľ.

Slovensko chce sústrediť cez "vnútorný" presun v OP Doprava do výstavby diaľničnej siete 250 miliónov eur, z ostatných OP by pochádzalo ďalších vyše 300 miliónov eur. Na tento postup však potrebuje súhlas exekutívy Európskej únie.

Podľa Figeľa slovenskú vyjednávaciu pozíciu značne zhoršuje to, že sa prostriedky z jednotlivých OP čerpajú len ťažko.

"Ubehli roky, keď Slovensko mohlo a malo výraznejšie využívať fondy na infraštruktúru, aby dnes nemuselo potvrdzovať, že ich naozaj vie využiť. Ak by sme minulé roky využili viac práve v spojitosti medzi diaľnicami a eurofondmi, mohli sme byť dnes oveľa ďalej a uvažovať o jednoduchšom prostredí argumentácie. Signály z EK sú logické - prichádza rok 2014, kedy bude na stole plánovanie na nové obdobie," podotkol minister.

Minimálne čerpanie

Slovenské čerpanie je vo vybraných oblastiach na minimálnej úrovni a môže sa stať, že ak sa jeho výkon nezmení, diskusia o presunoch môže zmiznúť zo stola a SR príde o značné zdroje, ktoré nevedela cez projekty za prebiehajúce plánovacie obdobie využiť.

"Na jednej strane je pohľad členskej krajiny, ktorá má svoje potreby a priority, na druhej strane je spoločenstvo, ktoré prideľuje prostriedky vo forme grantov.

"Slovensko musí zodpovedne a intenzívne využiť pridelené prostriedky vo všetkých programoch, pretože máme aj také, kde je dnes čerpanie pod 3 %, napríklad Informatizácia. Obávam sa, že ak niektoré inštitúcie nezlepšia činnosť, tak nestojí otázka, kam presunúť a ako, ale či vôbec prostriedky dostaneme," varoval minister.

Ak Slovensko podľa slov Figeľa podá oficiálne žiadosť na Európsku komisiu už v lete, tá prijme rozhodnutie o povolení alebo neschválení najskôr za päť mesiacov.

"Takýto presun prostriedkov nie je pravidelne sa opakujúcou procedúrou, ktorú by využívali členské štáty často, samozrejme, je aj pomerne zdĺhavý. Zvyčajne hodnotenie zahŕňa prácu niekoľkých expertov z rozličných oblastí a niekoľkých komisárov. Potrebujeme detailný plán, aby sme ho mohli testovať," vysvetlil hovorca komisára pre regionálny rozvoj Ton van Lierop.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 472
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 854
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 490
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 142
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 016
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 954
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 773
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 541
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 303
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 892

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.