Únia bude finančne podporovať veľké infraštruktúrne projekty

Aj napriek kritike mnohých štátov chce Európska komisia (EK) podporiť veľké infraštruktúrne projekty.

BRUSEL. Financovať by sa mali prostredníctvom špeciálnych dlhopisov, ktorých emisie by mohli vytvoriť nový segment na dlhopisovom trhu, uviedol dnes v Bruseli komisár EÚ pre hospodárske a menové záležitosti Olli Rehn pri príležitosti prezentácie projektu.

Podľa plánov komisie by dlhopisy na financovanie projektov neemitovala EÚ, ale súkromné spoločnosti. EK by potom spoločne s Európskou investičnou bankou (EIB) prevzala časť rizika, napríklad prostredníctvom garancií alebo úverov. Prípadné straty z projektov by sa rozdelili medzi EÚ a EIB. Vysoké ratingové hodnotenie dlhopisov by z nich urobilo zaujímavú investíciu pre investorov, ako sú dôchodkové fondy alebo poisťovne.

Mnohé vlády odmietajú spoločné dlhopisy, pretože ich emisia by vytvorila pre EK a EÚ vlastný priestor na finančných trhoch a znížila tlak na jednotlivé vlády, aby šetrili. Rovnako by mohli zhoršiť podmienky financovania pre krajiny so zdravými verejnými financiami. "Návrh nemôžeme zamieňať s európskymi dlhopismi," zdôraznil Rehn.

Podľa komisie Európa potrebuje obrovské investície. Krajiny únie musia v najbližších 10 rokoch minúť 1,5 až 2 bilióny eur na budovanie ciest, železníc a energetických sietí. "V časoch napätých rozpočtov musíme nájsť rafinovanejšie cesty, ako financovať projekty," uviedol Rehn, ktorý predstavil plán spoločne s prezidentom EIB Philippom Maystadtom.

Teraz začnú konzultácie s jednotlivými vládami, po ktorých EK predloží návrh realizácie tohto plánu. Prezident komisie José Manuel Barroso informoval o tomto zámere už vlani v septembri.

Informovala o tom agentúra DPA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 8 682
  2. Moskva alebo Petrohrad? 8 113
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 2 655
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 238
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 169
  6. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 139
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 029
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 763
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 605
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 069

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

V radoch stúpencov opozície sa znížili nároky.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

kázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.