Morským majákom hrozí pre spoľahlivé GPS zánik

S príchodom systému globálnej navigácie GPS klesá význam majákov.

(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)

NEW YORK. Morské majáky po stáročia vysielali v noci lúče nádeje a často aj záchrany námorníkom, rybárom a cestujúcim dopravných lodí. Ukazovali bezpečnú cestu cez úžiny k pevnine. Zrejme vďaka tomu, čo dobré robili pre ľudí, v ich predstavivosti zaujali osobitne lichotivé miesto.

Avšak s príchodom čoraz prepracovanejšieho a lacnejšieho systému globálnej navigácie GPS sa stáva otáznik na morskými majákmi čoraz hrozivejším.

"Majáky sa dožili búrlivého obdobia," povedal Jeremy DEntremont, prezident American Lighthouse Foundation. "Každý ich má rád, ale vo vláde panujú názory, že už prestali byť prioritou, na ktorú treba vynakladať prostriedky."

Podľa šéfa americkej majákovej nadácie pri brehoch Spojených štátov zostáva v prevádzke ešte 75 % majákov ako navigačných zariadení. Washingtonská vláda im teraz poskytuje minimálnu pomoc. Obmedzuje sa najmä na mechanickú údržbu svietidiel. Už nikto sa nestará o údržbu budov. Ak by o ne nedbali miestni nadšenci alebo súkromní investori, ktorí ich kupujú, mnoho majákov by už devastovala vlhkosť a pleseň.

DEntremont, vášnivý majakár, ktorý bol doteraz zodpovedný za dopĺňanie databázy morských majákov na celom svete, odhaduje, že v prevádzke ich zostáva ešte 10.000 až 12.000. Ale takmer všetky zápasia s rovnakým problémom. Vzhľadom na globálnu finančnú krízu zostáva čoraz menej prostriedkov na zachovanie historických budov.

Peter Williams je pokladníkom Svetovej majákarskej spoločnosti (World Lighthouse Society). Povedal, že dávno pominuli dni usilovných strážcov majákov, ktorí sa osobne starali o svetlo a udržovali veže v poriadku.

V Británii, ktorej pobrežie je posiate stovkami majákov, posledný strážca odišiel do dôchodku v roku 1998. Teraz sú všetky majáky plne automatizované a ich činnosť sa sleduje v niekoľkých dispečingoch. Ak vypovie žiarivka, netreba ju hneď ísť vymeniť. Majú mechanizmus, ktorý ju na signál z dispečingu vymení.

Aj DEntremont aj Williams súhlasia s tým, že je ťažké odôvodniť nevyhnutnosť výdavkov na údržbu majákov. Ich bývalé životne dôležité funkcie pre námornú plavbu teraz rýchlo nahrádzajú nové technológie. Gary Sredzienski, hudobník z New Hampshire, však tvrdí, že existujú majáky, ktoré majú veľkú kultúrnu a historickú hodnotu. V januári sa rozhodol plávať štyri míle v ľadovej vode, aby získal od divákov peniaze na údržbu dvoch miestnych majákov. Tvrdí, že sú to neuveriteľné výkony projektantov a stavbárov, ale rovnako aj objekty trvalej krásy, ktoré nás spájajú s minulosťou. A dodal: "Platí to pre niekoho, ako som ja, ktorý pochádzam z rybárskej rodiny."

Budúcnosť majákov však nie je celá ponurá. Mnohé sa stali finančne sebestačnými. Stali sa z nich nielen dosť uletené hotely, ale aj miesta posledného odpočinku a všeličo iné. Williams dodal, že z bývalých majákov sa stali medzinárodne uznávané múzeá. Medzi ne patrí aj Kinnaird Head v Škótsku. Mnohé ďalšie slúžia ako ubytovne a nocľahárne. Williams odporúča záujemcom aj maják West Usk Lighthouse B & B vo Walese, ktorý má saunu na streche.

Morské majáky dosluhujú, ale to neznamená, že všetky musia skončiť ako rozvaliny. Ich poloha a ich stavebná hodnota im aj po skončení primárneho poslania môžu zabezpečiť rovnako dlhú budúcnosť ako bola ich minulosť.

Informovala o tom televízna stanica CNN na svojej internetovej stránke.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 604
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 091
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 356
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 428
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 385
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 877
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 595
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 461
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 437
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop