Morským majákom hrozí pre spoľahlivé GPS zánik

S príchodom systému globálnej navigácie GPS klesá význam majákov.

(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)

NEW YORK. Morské majáky po stáročia vysielali v noci lúče nádeje a často aj záchrany námorníkom, rybárom a cestujúcim dopravných lodí. Ukazovali bezpečnú cestu cez úžiny k pevnine. Zrejme vďaka tomu, čo dobré robili pre ľudí, v ich predstavivosti zaujali osobitne lichotivé miesto.

Avšak s príchodom čoraz prepracovanejšieho a lacnejšieho systému globálnej navigácie GPS sa stáva otáznik na morskými majákmi čoraz hrozivejším.

"Majáky sa dožili búrlivého obdobia," povedal Jeremy DEntremont, prezident American Lighthouse Foundation. "Každý ich má rád, ale vo vláde panujú názory, že už prestali byť prioritou, na ktorú treba vynakladať prostriedky."

Podľa šéfa americkej majákovej nadácie pri brehoch Spojených štátov zostáva v prevádzke ešte 75 % majákov ako navigačných zariadení. Washingtonská vláda im teraz poskytuje minimálnu pomoc. Obmedzuje sa najmä na mechanickú údržbu svietidiel. Už nikto sa nestará o údržbu budov. Ak by o ne nedbali miestni nadšenci alebo súkromní investori, ktorí ich kupujú, mnoho majákov by už devastovala vlhkosť a pleseň.

DEntremont, vášnivý majakár, ktorý bol doteraz zodpovedný za dopĺňanie databázy morských majákov na celom svete, odhaduje, že v prevádzke ich zostáva ešte 10.000 až 12.000. Ale takmer všetky zápasia s rovnakým problémom. Vzhľadom na globálnu finančnú krízu zostáva čoraz menej prostriedkov na zachovanie historických budov.

Peter Williams je pokladníkom Svetovej majákarskej spoločnosti (World Lighthouse Society). Povedal, že dávno pominuli dni usilovných strážcov majákov, ktorí sa osobne starali o svetlo a udržovali veže v poriadku.

V Británii, ktorej pobrežie je posiate stovkami majákov, posledný strážca odišiel do dôchodku v roku 1998. Teraz sú všetky majáky plne automatizované a ich činnosť sa sleduje v niekoľkých dispečingoch. Ak vypovie žiarivka, netreba ju hneď ísť vymeniť. Majú mechanizmus, ktorý ju na signál z dispečingu vymení.

Aj DEntremont aj Williams súhlasia s tým, že je ťažké odôvodniť nevyhnutnosť výdavkov na údržbu majákov. Ich bývalé životne dôležité funkcie pre námornú plavbu teraz rýchlo nahrádzajú nové technológie. Gary Sredzienski, hudobník z New Hampshire, však tvrdí, že existujú majáky, ktoré majú veľkú kultúrnu a historickú hodnotu. V januári sa rozhodol plávať štyri míle v ľadovej vode, aby získal od divákov peniaze na údržbu dvoch miestnych majákov. Tvrdí, že sú to neuveriteľné výkony projektantov a stavbárov, ale rovnako aj objekty trvalej krásy, ktoré nás spájajú s minulosťou. A dodal: "Platí to pre niekoho, ako som ja, ktorý pochádzam z rybárskej rodiny."

Budúcnosť majákov však nie je celá ponurá. Mnohé sa stali finančne sebestačnými. Stali sa z nich nielen dosť uletené hotely, ale aj miesta posledného odpočinku a všeličo iné. Williams dodal, že z bývalých majákov sa stali medzinárodne uznávané múzeá. Medzi ne patrí aj Kinnaird Head v Škótsku. Mnohé ďalšie slúžia ako ubytovne a nocľahárne. Williams odporúča záujemcom aj maják West Usk Lighthouse B & B vo Walese, ktorý má saunu na streche.

Morské majáky dosluhujú, ale to neznamená, že všetky musia skončiť ako rozvaliny. Ich poloha a ich stavebná hodnota im aj po skončení primárneho poslania môžu zabezpečiť rovnako dlhú budúcnosť ako bola ich minulosť.

Informovala o tom televízna stanica CNN na svojej internetovej stránke.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  1. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  2. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  3. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  8. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 13 716
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 686
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 206
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 524
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 862
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 504
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 346
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 189
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 773
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 732

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

EKONOMIKA

Analytici ukázali, v akom stave je naozaj výstavba diaľnic

Štát chce D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Pozrite si mapu.

REPORTÁŽ

Prežil pochod púšťou, aby si zaraftoval v Líbyi

Zostať doma, sa stáva luxusom.

Neprehliadnite tiež

Naši inšpektori možno preveria firmu, ktorej zadržali kamióny

V skladoch prístavu Zeebrugge zadržali v pondelok 112 kamiónov so slovenskými značkami.

Spolumajiteľa Poštovej banky, ktorý chce kúpiť Markízu, vyšetrujú pre korupciu

Čínska CEFC China Energy sa od obvinení z korupcie či prania špinavých peňazí dištancuje.

Komisia potvrdila, že návrh rozpočtu je v súlade s európskymi pravidlami

Európska komisia analyzovala plány rozpočtu na rok 2018 všetkých členov eurozóny s výnimkou Grécka.

Francúzsky Amazon vymyslel udavačskú hru, aby prevychoval šéfov

Zamestnanec, ktorému sa podarí nazbierať najviac bodov, vyhrá dron.

Analytici ukázali mapu diaľnic. Pozrite si, v akom stave je naozaj výstavba

Štát chce diaľnicu D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Problém s dokončením je na úseku medzi Turanmi a Hubovou.