Morským majákom hrozí pre spoľahlivé GPS zánik

S príchodom systému globálnej navigácie GPS klesá význam majákov.

(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)

NEW YORK. Morské majáky po stáročia vysielali v noci lúče nádeje a často aj záchrany námorníkom, rybárom a cestujúcim dopravných lodí. Ukazovali bezpečnú cestu cez úžiny k pevnine. Zrejme vďaka tomu, čo dobré robili pre ľudí, v ich predstavivosti zaujali osobitne lichotivé miesto.

Avšak s príchodom čoraz prepracovanejšieho a lacnejšieho systému globálnej navigácie GPS sa stáva otáznik na morskými majákmi čoraz hrozivejším.

"Majáky sa dožili búrlivého obdobia," povedal Jeremy DEntremont, prezident American Lighthouse Foundation. "Každý ich má rád, ale vo vláde panujú názory, že už prestali byť prioritou, na ktorú treba vynakladať prostriedky."

Podľa šéfa americkej majákovej nadácie pri brehoch Spojených štátov zostáva v prevádzke ešte 75 % majákov ako navigačných zariadení. Washingtonská vláda im teraz poskytuje minimálnu pomoc. Obmedzuje sa najmä na mechanickú údržbu svietidiel. Už nikto sa nestará o údržbu budov. Ak by o ne nedbali miestni nadšenci alebo súkromní investori, ktorí ich kupujú, mnoho majákov by už devastovala vlhkosť a pleseň.

DEntremont, vášnivý majakár, ktorý bol doteraz zodpovedný za dopĺňanie databázy morských majákov na celom svete, odhaduje, že v prevádzke ich zostáva ešte 10.000 až 12.000. Ale takmer všetky zápasia s rovnakým problémom. Vzhľadom na globálnu finančnú krízu zostáva čoraz menej prostriedkov na zachovanie historických budov.

Peter Williams je pokladníkom Svetovej majákarskej spoločnosti (World Lighthouse Society). Povedal, že dávno pominuli dni usilovných strážcov majákov, ktorí sa osobne starali o svetlo a udržovali veže v poriadku.

V Británii, ktorej pobrežie je posiate stovkami majákov, posledný strážca odišiel do dôchodku v roku 1998. Teraz sú všetky majáky plne automatizované a ich činnosť sa sleduje v niekoľkých dispečingoch. Ak vypovie žiarivka, netreba ju hneď ísť vymeniť. Majú mechanizmus, ktorý ju na signál z dispečingu vymení.

Aj DEntremont aj Williams súhlasia s tým, že je ťažké odôvodniť nevyhnutnosť výdavkov na údržbu majákov. Ich bývalé životne dôležité funkcie pre námornú plavbu teraz rýchlo nahrádzajú nové technológie. Gary Sredzienski, hudobník z New Hampshire, však tvrdí, že existujú majáky, ktoré majú veľkú kultúrnu a historickú hodnotu. V januári sa rozhodol plávať štyri míle v ľadovej vode, aby získal od divákov peniaze na údržbu dvoch miestnych majákov. Tvrdí, že sú to neuveriteľné výkony projektantov a stavbárov, ale rovnako aj objekty trvalej krásy, ktoré nás spájajú s minulosťou. A dodal: "Platí to pre niekoho, ako som ja, ktorý pochádzam z rybárskej rodiny."

Budúcnosť majákov však nie je celá ponurá. Mnohé sa stali finančne sebestačnými. Stali sa z nich nielen dosť uletené hotely, ale aj miesta posledného odpočinku a všeličo iné. Williams dodal, že z bývalých majákov sa stali medzinárodne uznávané múzeá. Medzi ne patrí aj Kinnaird Head v Škótsku. Mnohé ďalšie slúžia ako ubytovne a nocľahárne. Williams odporúča záujemcom aj maják West Usk Lighthouse B & B vo Walese, ktorý má saunu na streche.

Morské majáky dosluhujú, ale to neznamená, že všetky musia skončiť ako rozvaliny. Ich poloha a ich stavebná hodnota im aj po skončení primárneho poslania môžu zabezpečiť rovnako dlhú budúcnosť ako bola ich minulosť.

Informovala o tom televízna stanica CNN na svojej internetovej stránke.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 678
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 802
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 752
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 626
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 866
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 751
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 313
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 265
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 198
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 817

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.