Tender na výstavbu prepojenia v rámci TEN-T bude na konci roka

Prvá časová etapa plánovaného prepojenia Bratislavy so železničnou magistrálou z Paríža do Viedne v rámci projektu TEN-T je po štyroch rokoch projektovo pripravená.

BRATISLAVA. Potrebné stavebné povolenia by mohli byť vydané na jeseň, najneskôr do konca tohto roka.

Následne by mal začať tender na výber dodávateľa prác. Podľa generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva projektovo-inžinierskej spoločnosti Dopravoprojekt, a.s. Gabriela Koczkáša podmienkou toho však je, aby bola potvrdená právoplatnosť jedného zo štyroch územných rozhodnutí a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako investor aktívne pristúpili k majetkovo-právnemu vysporiadaniu pozemkov.

"Potom bude reálne za štyri roky postaviť to, čo je naprojektované a vyčerpať prostriedky z Európskej únie," povedal ďalej Koczkáš v rozhovore pre agentúru SITA.

Odhadované náklady na prvú etapu projektu dosahujú okolo 500 mil. eur a mali by byť vyčerpané z európskych prostriedkov do roku 2015. Projekt TEN-T bol vzhľadom na svoj rozsah upravený z pôvodných troch na osem stavieb v troch časových etapách.

Šéfa Dopravoprojektu prekvapili informácie o údajnom prehodnotení financovania železničného projektu. Hlavné mesto SR najnovšie uvažuje o výstavbe zmiešanej koľajovej trate, po ktorej by mohli jazdiť električky i regionálne vlaky.

Bratislava chce na to získať z Operačného programu Doprava 250 mil. eur. "Ako spracovateľ celej projektovej prípravy, inžinierskej činnosti a majetkovo-právnej prípravy sme nedostali žiadnu oficiálnu informáciu, že by mal byť projekt pozastavený. Projektovú prípravu riešime bez akýchkoľvek obmedzení. Pokračujú rokovania, ktoré dolaďujú projekt do definitívnej podoby," pokračoval Koczkáš.

Oficiálne nevie nič ani o tom, že peniaze, s ktorými sa počítalo na projekt TEN-T, by mali byť presunuté čiastočne na stavbu koľajovej trate v Bratislave a na diaľnice. Tento projekt pritom môže byť základom nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave.

V memorande, uzavretom na začiatku prípravy projektu, sa ministerstvo dopravy, ŽSR a mesto Bratislava zaviazali projekt podporovať. Časť plánovanej koľajovej trate v meste mala byť pritom spolufinancovaná z peňazí pre projekt TEN-T.

Podľa Koczkáša je otázne, či by mesto stihlo vyčerpať európske peniaze na zamýšľanú hybridnú koľajovú trať do roku 2013 alebo 2015.

"Vonkoncom si neviem predstaviť, ako sa to dá tak rýchlo pripraviť, aby mohli byť prostriedky včas vyčerpané. Viem si predstaviť úpravu financovania niektorých častí tohto projektu na území Bratislavy vo vzťahu k novoprezentovaným zámerom. Dajú sa prehodnotiť priority," uviedol Koczkáš.

Teoreticky je to podľa neho možné, ale bolo by to veľmi zdĺhavé vzhľadom na potrebné schvaľovanie v Európskej komisii. Pripomenul, že len rozdelenie projektu TEN-T na tri časové etapy trvalo trištvrte roka.

"Rokujeme s ministerstvom dopravy aj ŽSR o dolaďovaní projektovoinžinierskej prípravy jednotlivých častí projektu. Zástupcovia ministerstva ani železníc neavizovali, že by tento projekt nemal žiť a že by mal byť pozastavený. Predpokladám, že má zelenú naďalej," povedal Koczkáš pre agentúru SITA.

Nepredpokladá, že by projekt TEN-T mohol niekto zastaviť, iba ak oddialiť jeho realizáciu do ďalšieho programového obdobia čerpania eurofondov. Celá projektová inžinierska činnosť a príprava projektu, ktorá trvala štyri roky, podľa neho stála doteraz okolo 20 mil. eur.

Celá stavba, ako bola zadaná, je podľa Koczkáša kompletne vyprojektovaná po stupeň dokumentácie pre stavebné povolenie. "Prvá časová etapa je doprojektovaná do realizačnej podoby a do tendrovej dokumentácie na výber zhotoviteľa," dodal Koczkáš.

Stavba má vydané štyri územné rozhodnutia, z toho tri sú už právoplatné a posledné by malo nadobudnúť právoplatnosť po rozhodnutí Krajského stavebného úradu.

Prvá etapa projektu železničného prepojenia Bratislavy s medzinárodným koridorom počíta s prepojením letiska so železničnou sieťou mesta a výstavbou podzemnej stanice.

Zároveň má byť v rámci začiatočnej etapy zrekonštruovaná železničná stanica Bratislava, Predmestie, postavená nová koľaj na zastávku Slovany s pokračovaním až po stanicu Filiálka, kde by mala byť tiež podzemná stanica. Rekonštruované by malo byť taktiež križovanie tratí kvôli mostu pri odbočke na Hlavnú stanicu.

Prípravu projektu, ktorý by mal byť podľa plánov hotový v roku 2015, zabezpečuje spoločnosť DI Koridor, s.r.o. Založili ju Dopravoprojekt a jeho dcérska firma Infraprojekt, s.r.o., keď uspeli vo verejnej súťaži na vypracovanie projektovej dokumentácie, výkon inžinierskej činnosti a autorského dozoru pre stavby projektu TEN-T. ŽSR a DI Koridor uzavreli príslušnú rámcovú dohodu o poskytnutí spomínaných služieb v novembri 2006.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 5 201
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 023
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 4 648
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 430
  5. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 2 256
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 970
  7. Splnený sen 1 104
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 095
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 967
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 911

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kto ovláda svet a Kurzov kurz vo V4 (týždeň podľa Schutza)

Sto rokov po monarchii a stopäťdesiat po rakúsko-uhorskom vyrovnaní sa stredná Európa môže pripraviť na veľký „relaunch“ nacionálnych vášní.

AUTO

Dopravu v okolí Ružomberka zastavili protesty

Chodci zablokovali autá na troch miestach.

ŠPORT

Len Sagan nestačí. Príde Tour de France na Slovensko?

Najlepší cyklisti v Žiline, Trnave či v Tatrách. Je to vôbec možné?

Neprehliadnite tiež

Hygienici upozorňujú na nebezpečnú kozmetiku i naberačku

Výrobky sa môžu vyskytovať aj na Slovensku.

Konkurentmi Kažimíra na post šéfa Euroskupiny sú ministri financií Francúzska či Luxemburska

Peter Kažimír sa ako možný nástupca Jeroena Dijsselbloema spomína už niekoľko mesiacov. Nahráva mu aj jeho stranícka príslušnosť k sociálnym demokratom.

Fico: Nemôžeme riešiť s Britániou obchod, kým nevyriešime podmienky odchodu

Podľa Fica platí, že kým nie sme dohodnutí na pravidlách ukončenia členstva Británie, nemôžeme diskutovať o pravidlách pre budúcnosť.

Štát súhlasí, aby si za volanty kamiónov a autobusov sadali aj mladší šoféri

Ministerstvo vnútra súhlasí, aby sa znížil vek pre vodičov kamiónov a autobusov na 18 a 21 rokov vo vnútroštátnej doprave.