Tender na výstavbu prepojenia v rámci TEN-T bude na konci roka

Prvá časová etapa plánovaného prepojenia Bratislavy so železničnou magistrálou z Paríža do Viedne v rámci projektu TEN-T je po štyroch rokoch projektovo pripravená.

BRATISLAVA. Potrebné stavebné povolenia by mohli byť vydané na jeseň, najneskôr do konca tohto roka.

Následne by mal začať tender na výber dodávateľa prác. Podľa generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva projektovo-inžinierskej spoločnosti Dopravoprojekt, a.s. Gabriela Koczkáša podmienkou toho však je, aby bola potvrdená právoplatnosť jedného zo štyroch územných rozhodnutí a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako investor aktívne pristúpili k majetkovo-právnemu vysporiadaniu pozemkov.

"Potom bude reálne za štyri roky postaviť to, čo je naprojektované a vyčerpať prostriedky z Európskej únie," povedal ďalej Koczkáš v rozhovore pre agentúru SITA.

Odhadované náklady na prvú etapu projektu dosahujú okolo 500 mil. eur a mali by byť vyčerpané z európskych prostriedkov do roku 2015. Projekt TEN-T bol vzhľadom na svoj rozsah upravený z pôvodných troch na osem stavieb v troch časových etapách.

Šéfa Dopravoprojektu prekvapili informácie o údajnom prehodnotení financovania železničného projektu. Hlavné mesto SR najnovšie uvažuje o výstavbe zmiešanej koľajovej trate, po ktorej by mohli jazdiť električky i regionálne vlaky.

Bratislava chce na to získať z Operačného programu Doprava 250 mil. eur. "Ako spracovateľ celej projektovej prípravy, inžinierskej činnosti a majetkovo-právnej prípravy sme nedostali žiadnu oficiálnu informáciu, že by mal byť projekt pozastavený. Projektovú prípravu riešime bez akýchkoľvek obmedzení. Pokračujú rokovania, ktoré dolaďujú projekt do definitívnej podoby," pokračoval Koczkáš.

Oficiálne nevie nič ani o tom, že peniaze, s ktorými sa počítalo na projekt TEN-T, by mali byť presunuté čiastočne na stavbu koľajovej trate v Bratislave a na diaľnice. Tento projekt pritom môže byť základom nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave.

V memorande, uzavretom na začiatku prípravy projektu, sa ministerstvo dopravy, ŽSR a mesto Bratislava zaviazali projekt podporovať. Časť plánovanej koľajovej trate v meste mala byť pritom spolufinancovaná z peňazí pre projekt TEN-T.

Podľa Koczkáša je otázne, či by mesto stihlo vyčerpať európske peniaze na zamýšľanú hybridnú koľajovú trať do roku 2013 alebo 2015.

"Vonkoncom si neviem predstaviť, ako sa to dá tak rýchlo pripraviť, aby mohli byť prostriedky včas vyčerpané. Viem si predstaviť úpravu financovania niektorých častí tohto projektu na území Bratislavy vo vzťahu k novoprezentovaným zámerom. Dajú sa prehodnotiť priority," uviedol Koczkáš.

Teoreticky je to podľa neho možné, ale bolo by to veľmi zdĺhavé vzhľadom na potrebné schvaľovanie v Európskej komisii. Pripomenul, že len rozdelenie projektu TEN-T na tri časové etapy trvalo trištvrte roka.

"Rokujeme s ministerstvom dopravy aj ŽSR o dolaďovaní projektovoinžinierskej prípravy jednotlivých častí projektu. Zástupcovia ministerstva ani železníc neavizovali, že by tento projekt nemal žiť a že by mal byť pozastavený. Predpokladám, že má zelenú naďalej," povedal Koczkáš pre agentúru SITA.

Nepredpokladá, že by projekt TEN-T mohol niekto zastaviť, iba ak oddialiť jeho realizáciu do ďalšieho programového obdobia čerpania eurofondov. Celá projektová inžinierska činnosť a príprava projektu, ktorá trvala štyri roky, podľa neho stála doteraz okolo 20 mil. eur.

Celá stavba, ako bola zadaná, je podľa Koczkáša kompletne vyprojektovaná po stupeň dokumentácie pre stavebné povolenie. "Prvá časová etapa je doprojektovaná do realizačnej podoby a do tendrovej dokumentácie na výber zhotoviteľa," dodal Koczkáš.

Stavba má vydané štyri územné rozhodnutia, z toho tri sú už právoplatné a posledné by malo nadobudnúť právoplatnosť po rozhodnutí Krajského stavebného úradu.

Prvá etapa projektu železničného prepojenia Bratislavy s medzinárodným koridorom počíta s prepojením letiska so železničnou sieťou mesta a výstavbou podzemnej stanice.

Zároveň má byť v rámci začiatočnej etapy zrekonštruovaná železničná stanica Bratislava, Predmestie, postavená nová koľaj na zastávku Slovany s pokračovaním až po stanicu Filiálka, kde by mala byť tiež podzemná stanica. Rekonštruované by malo byť taktiež križovanie tratí kvôli mostu pri odbočke na Hlavnú stanicu.

Prípravu projektu, ktorý by mal byť podľa plánov hotový v roku 2015, zabezpečuje spoločnosť DI Koridor, s.r.o. Založili ju Dopravoprojekt a jeho dcérska firma Infraprojekt, s.r.o., keď uspeli vo verejnej súťaži na vypracovanie projektovej dokumentácie, výkon inžinierskej činnosti a autorského dozoru pre stavby projektu TEN-T. ŽSR a DI Koridor uzavreli príslušnú rámcovú dohodu o poskytnutí spomínaných služieb v novembri 2006.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. Už aj seniori presadajú do SUV
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  7. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  8. Bratislava gets a new public space and park
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 574
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 067
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 529
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 967
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 724
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 370
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 139
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 107
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 686
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 618

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polovojenská organizácia pýta peniaze na domobranu, končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia. Slovenskí branci tvrdia, že ide o dobrovoľné dary

KOMENTÁRE

Branci obchádzajú zákon a sú nebezpeční

Demokracia má právo brániť sa a je najvyšší čas, aby to v prípade brancov začala aktívne robiť.

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

Neprehliadnite tiež

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.

Americkému akciovému trhu sa nedarilo, klesli aj burzy v Európe

Akciový trh USA poškodili zlé správy o hospodárení firiem, európske akciové trhy oslabili v dôsledku teroristických útokov.