Tender na výstavbu prepojenia v rámci TEN-T bude na konci roka

Prvá časová etapa plánovaného prepojenia Bratislavy so železničnou magistrálou z Paríža do Viedne v rámci projektu TEN-T je po štyroch rokoch projektovo pripravená.

BRATISLAVA. Potrebné stavebné povolenia by mohli byť vydané na jeseň, najneskôr do konca tohto roka.

Následne by mal začať tender na výber dodávateľa prác. Podľa generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva projektovo-inžinierskej spoločnosti Dopravoprojekt, a.s. Gabriela Koczkáša podmienkou toho však je, aby bola potvrdená právoplatnosť jedného zo štyroch územných rozhodnutí a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako investor aktívne pristúpili k majetkovo-právnemu vysporiadaniu pozemkov.

"Potom bude reálne za štyri roky postaviť to, čo je naprojektované a vyčerpať prostriedky z Európskej únie," povedal ďalej Koczkáš v rozhovore pre agentúru SITA.

Odhadované náklady na prvú etapu projektu dosahujú okolo 500 mil. eur a mali by byť vyčerpané z európskych prostriedkov do roku 2015. Projekt TEN-T bol vzhľadom na svoj rozsah upravený z pôvodných troch na osem stavieb v troch časových etapách.

Šéfa Dopravoprojektu prekvapili informácie o údajnom prehodnotení financovania železničného projektu. Hlavné mesto SR najnovšie uvažuje o výstavbe zmiešanej koľajovej trate, po ktorej by mohli jazdiť električky i regionálne vlaky.

Bratislava chce na to získať z Operačného programu Doprava 250 mil. eur. "Ako spracovateľ celej projektovej prípravy, inžinierskej činnosti a majetkovo-právnej prípravy sme nedostali žiadnu oficiálnu informáciu, že by mal byť projekt pozastavený. Projektovú prípravu riešime bez akýchkoľvek obmedzení. Pokračujú rokovania, ktoré dolaďujú projekt do definitívnej podoby," pokračoval Koczkáš.

Oficiálne nevie nič ani o tom, že peniaze, s ktorými sa počítalo na projekt TEN-T, by mali byť presunuté čiastočne na stavbu koľajovej trate v Bratislave a na diaľnice. Tento projekt pritom môže byť základom nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave.

V memorande, uzavretom na začiatku prípravy projektu, sa ministerstvo dopravy, ŽSR a mesto Bratislava zaviazali projekt podporovať. Časť plánovanej koľajovej trate v meste mala byť pritom spolufinancovaná z peňazí pre projekt TEN-T.

Podľa Koczkáša je otázne, či by mesto stihlo vyčerpať európske peniaze na zamýšľanú hybridnú koľajovú trať do roku 2013 alebo 2015.

"Vonkoncom si neviem predstaviť, ako sa to dá tak rýchlo pripraviť, aby mohli byť prostriedky včas vyčerpané. Viem si predstaviť úpravu financovania niektorých častí tohto projektu na území Bratislavy vo vzťahu k novoprezentovaným zámerom. Dajú sa prehodnotiť priority," uviedol Koczkáš.

Teoreticky je to podľa neho možné, ale bolo by to veľmi zdĺhavé vzhľadom na potrebné schvaľovanie v Európskej komisii. Pripomenul, že len rozdelenie projektu TEN-T na tri časové etapy trvalo trištvrte roka.

"Rokujeme s ministerstvom dopravy aj ŽSR o dolaďovaní projektovoinžinierskej prípravy jednotlivých častí projektu. Zástupcovia ministerstva ani železníc neavizovali, že by tento projekt nemal žiť a že by mal byť pozastavený. Predpokladám, že má zelenú naďalej," povedal Koczkáš pre agentúru SITA.

Nepredpokladá, že by projekt TEN-T mohol niekto zastaviť, iba ak oddialiť jeho realizáciu do ďalšieho programového obdobia čerpania eurofondov. Celá projektová inžinierska činnosť a príprava projektu, ktorá trvala štyri roky, podľa neho stála doteraz okolo 20 mil. eur.

Celá stavba, ako bola zadaná, je podľa Koczkáša kompletne vyprojektovaná po stupeň dokumentácie pre stavebné povolenie. "Prvá časová etapa je doprojektovaná do realizačnej podoby a do tendrovej dokumentácie na výber zhotoviteľa," dodal Koczkáš.

Stavba má vydané štyri územné rozhodnutia, z toho tri sú už právoplatné a posledné by malo nadobudnúť právoplatnosť po rozhodnutí Krajského stavebného úradu.

Prvá etapa projektu železničného prepojenia Bratislavy s medzinárodným koridorom počíta s prepojením letiska so železničnou sieťou mesta a výstavbou podzemnej stanice.

Zároveň má byť v rámci začiatočnej etapy zrekonštruovaná železničná stanica Bratislava, Predmestie, postavená nová koľaj na zastávku Slovany s pokračovaním až po stanicu Filiálka, kde by mala byť tiež podzemná stanica. Rekonštruované by malo byť taktiež križovanie tratí kvôli mostu pri odbočke na Hlavnú stanicu.

Prípravu projektu, ktorý by mal byť podľa plánov hotový v roku 2015, zabezpečuje spoločnosť DI Koridor, s.r.o. Založili ju Dopravoprojekt a jeho dcérska firma Infraprojekt, s.r.o., keď uspeli vo verejnej súťaži na vypracovanie projektovej dokumentácie, výkon inžinierskej činnosti a autorského dozoru pre stavby projektu TEN-T. ŽSR a DI Koridor uzavreli príslušnú rámcovú dohodu o poskytnutí spomínaných služieb v novembri 2006.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 400
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 422
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 178
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 705
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 288
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 162
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 063
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 000
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 754
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 645

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Málo tu oslavujeme to dobro, čo na Slovensku bolo, je a bude

Možno to zle vidím; možno Slovákom budú tieto slová znieť trochu pateticky alebo prehnane.

KOMENTÁRE

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

Neprehliadnite tiež

Smrť blízkeho majú platiť poisťovne, rozhodol súd. Tie nesúhlasia

Spor, či majú poisťovne platiť blízkym bolestné, sa na Slovensku vlečie už desať rokov.

Tesco otvorilo pri Galante najväčšie distribučné centrum v strednej Európe

Nové centrum sa zameriava na distribúciu potravín, kozmetiky, oblečenia a techniky. Zamestnalo 1 200 ľudí.

Počet turistov v Dubrovníku je neúnosne vysoký, primátor ho chce obmedziť kvótou

Z krátkodobého ekonomického hľadiska obmedzenie počtu turistov bude pre mesto nevýhodné.

Minimálna mzda v Česku vzrastie na 12.200 korún, rozhodla vláda

Zvýšenie minimálnej mzdy zohľadňuje priaznivý ekonomický vývoj. Česko má v súčasnosti najnižšiu nezamestnanosť v Európskej únii.