Tender na výstavbu prepojenia v rámci TEN-T bude na konci roka

Prvá časová etapa plánovaného prepojenia Bratislavy so železničnou magistrálou z Paríža do Viedne v rámci projektu TEN-T je po štyroch rokoch projektovo pripravená.

BRATISLAVA. Potrebné stavebné povolenia by mohli byť vydané na jeseň, najneskôr do konca tohto roka.

Následne by mal začať tender na výber dodávateľa prác. Podľa generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva projektovo-inžinierskej spoločnosti Dopravoprojekt, a.s. Gabriela Koczkáša podmienkou toho však je, aby bola potvrdená právoplatnosť jedného zo štyroch územných rozhodnutí a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako investor aktívne pristúpili k majetkovo-právnemu vysporiadaniu pozemkov.

"Potom bude reálne za štyri roky postaviť to, čo je naprojektované a vyčerpať prostriedky z Európskej únie," povedal ďalej Koczkáš v rozhovore pre agentúru SITA.

Odhadované náklady na prvú etapu projektu dosahujú okolo 500 mil. eur a mali by byť vyčerpané z európskych prostriedkov do roku 2015. Projekt TEN-T bol vzhľadom na svoj rozsah upravený z pôvodných troch na osem stavieb v troch časových etapách.

Šéfa Dopravoprojektu prekvapili informácie o údajnom prehodnotení financovania železničného projektu. Hlavné mesto SR najnovšie uvažuje o výstavbe zmiešanej koľajovej trate, po ktorej by mohli jazdiť električky i regionálne vlaky.

Bratislava chce na to získať z Operačného programu Doprava 250 mil. eur. "Ako spracovateľ celej projektovej prípravy, inžinierskej činnosti a majetkovo-právnej prípravy sme nedostali žiadnu oficiálnu informáciu, že by mal byť projekt pozastavený. Projektovú prípravu riešime bez akýchkoľvek obmedzení. Pokračujú rokovania, ktoré dolaďujú projekt do definitívnej podoby," pokračoval Koczkáš.

Oficiálne nevie nič ani o tom, že peniaze, s ktorými sa počítalo na projekt TEN-T, by mali byť presunuté čiastočne na stavbu koľajovej trate v Bratislave a na diaľnice. Tento projekt pritom môže byť základom nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave.

V memorande, uzavretom na začiatku prípravy projektu, sa ministerstvo dopravy, ŽSR a mesto Bratislava zaviazali projekt podporovať. Časť plánovanej koľajovej trate v meste mala byť pritom spolufinancovaná z peňazí pre projekt TEN-T.

Podľa Koczkáša je otázne, či by mesto stihlo vyčerpať európske peniaze na zamýšľanú hybridnú koľajovú trať do roku 2013 alebo 2015.

"Vonkoncom si neviem predstaviť, ako sa to dá tak rýchlo pripraviť, aby mohli byť prostriedky včas vyčerpané. Viem si predstaviť úpravu financovania niektorých častí tohto projektu na území Bratislavy vo vzťahu k novoprezentovaným zámerom. Dajú sa prehodnotiť priority," uviedol Koczkáš.

Teoreticky je to podľa neho možné, ale bolo by to veľmi zdĺhavé vzhľadom na potrebné schvaľovanie v Európskej komisii. Pripomenul, že len rozdelenie projektu TEN-T na tri časové etapy trvalo trištvrte roka.

"Rokujeme s ministerstvom dopravy aj ŽSR o dolaďovaní projektovoinžinierskej prípravy jednotlivých častí projektu. Zástupcovia ministerstva ani železníc neavizovali, že by tento projekt nemal žiť a že by mal byť pozastavený. Predpokladám, že má zelenú naďalej," povedal Koczkáš pre agentúru SITA.

Nepredpokladá, že by projekt TEN-T mohol niekto zastaviť, iba ak oddialiť jeho realizáciu do ďalšieho programového obdobia čerpania eurofondov. Celá projektová inžinierska činnosť a príprava projektu, ktorá trvala štyri roky, podľa neho stála doteraz okolo 20 mil. eur.

Celá stavba, ako bola zadaná, je podľa Koczkáša kompletne vyprojektovaná po stupeň dokumentácie pre stavebné povolenie. "Prvá časová etapa je doprojektovaná do realizačnej podoby a do tendrovej dokumentácie na výber zhotoviteľa," dodal Koczkáš.

Stavba má vydané štyri územné rozhodnutia, z toho tri sú už právoplatné a posledné by malo nadobudnúť právoplatnosť po rozhodnutí Krajského stavebného úradu.

Prvá etapa projektu železničného prepojenia Bratislavy s medzinárodným koridorom počíta s prepojením letiska so železničnou sieťou mesta a výstavbou podzemnej stanice.

Zároveň má byť v rámci začiatočnej etapy zrekonštruovaná železničná stanica Bratislava, Predmestie, postavená nová koľaj na zastávku Slovany s pokračovaním až po stanicu Filiálka, kde by mala byť tiež podzemná stanica. Rekonštruované by malo byť taktiež križovanie tratí kvôli mostu pri odbočke na Hlavnú stanicu.

Prípravu projektu, ktorý by mal byť podľa plánov hotový v roku 2015, zabezpečuje spoločnosť DI Koridor, s.r.o. Založili ju Dopravoprojekt a jeho dcérska firma Infraprojekt, s.r.o., keď uspeli vo verejnej súťaži na vypracovanie projektovej dokumentácie, výkon inžinierskej činnosti a autorského dozoru pre stavby projektu TEN-T. ŽSR a DI Koridor uzavreli príslušnú rámcovú dohodu o poskytnutí spomínaných služieb v novembri 2006.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 368
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 079
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 684
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 226
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 750
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 499
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 214
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 501
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 714
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 569

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop