Tender na výstavbu prepojenia v rámci TEN-T bude na konci roka

Prvá časová etapa plánovaného prepojenia Bratislavy so železničnou magistrálou z Paríža do Viedne v rámci projektu TEN-T je po štyroch rokoch projektovo pripravená.

BRATISLAVA. Potrebné stavebné povolenia by mohli byť vydané na jeseň, najneskôr do konca tohto roka.

Následne by mal začať tender na výber dodávateľa prác. Podľa generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva projektovo-inžinierskej spoločnosti Dopravoprojekt, a.s. Gabriela Koczkáša podmienkou toho však je, aby bola potvrdená právoplatnosť jedného zo štyroch územných rozhodnutí a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako investor aktívne pristúpili k majetkovo-právnemu vysporiadaniu pozemkov.

"Potom bude reálne za štyri roky postaviť to, čo je naprojektované a vyčerpať prostriedky z Európskej únie," povedal ďalej Koczkáš v rozhovore pre agentúru SITA.

Odhadované náklady na prvú etapu projektu dosahujú okolo 500 mil. eur a mali by byť vyčerpané z európskych prostriedkov do roku 2015. Projekt TEN-T bol vzhľadom na svoj rozsah upravený z pôvodných troch na osem stavieb v troch časových etapách.

Šéfa Dopravoprojektu prekvapili informácie o údajnom prehodnotení financovania železničného projektu. Hlavné mesto SR najnovšie uvažuje o výstavbe zmiešanej koľajovej trate, po ktorej by mohli jazdiť električky i regionálne vlaky.

Bratislava chce na to získať z Operačného programu Doprava 250 mil. eur. "Ako spracovateľ celej projektovej prípravy, inžinierskej činnosti a majetkovo-právnej prípravy sme nedostali žiadnu oficiálnu informáciu, že by mal byť projekt pozastavený. Projektovú prípravu riešime bez akýchkoľvek obmedzení. Pokračujú rokovania, ktoré dolaďujú projekt do definitívnej podoby," pokračoval Koczkáš.

Oficiálne nevie nič ani o tom, že peniaze, s ktorými sa počítalo na projekt TEN-T, by mali byť presunuté čiastočne na stavbu koľajovej trate v Bratislave a na diaľnice. Tento projekt pritom môže byť základom nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave.

V memorande, uzavretom na začiatku prípravy projektu, sa ministerstvo dopravy, ŽSR a mesto Bratislava zaviazali projekt podporovať. Časť plánovanej koľajovej trate v meste mala byť pritom spolufinancovaná z peňazí pre projekt TEN-T.

Podľa Koczkáša je otázne, či by mesto stihlo vyčerpať európske peniaze na zamýšľanú hybridnú koľajovú trať do roku 2013 alebo 2015.

"Vonkoncom si neviem predstaviť, ako sa to dá tak rýchlo pripraviť, aby mohli byť prostriedky včas vyčerpané. Viem si predstaviť úpravu financovania niektorých častí tohto projektu na území Bratislavy vo vzťahu k novoprezentovaným zámerom. Dajú sa prehodnotiť priority," uviedol Koczkáš.

Teoreticky je to podľa neho možné, ale bolo by to veľmi zdĺhavé vzhľadom na potrebné schvaľovanie v Európskej komisii. Pripomenul, že len rozdelenie projektu TEN-T na tri časové etapy trvalo trištvrte roka.

"Rokujeme s ministerstvom dopravy aj ŽSR o dolaďovaní projektovoinžinierskej prípravy jednotlivých častí projektu. Zástupcovia ministerstva ani železníc neavizovali, že by tento projekt nemal žiť a že by mal byť pozastavený. Predpokladám, že má zelenú naďalej," povedal Koczkáš pre agentúru SITA.

Nepredpokladá, že by projekt TEN-T mohol niekto zastaviť, iba ak oddialiť jeho realizáciu do ďalšieho programového obdobia čerpania eurofondov. Celá projektová inžinierska činnosť a príprava projektu, ktorá trvala štyri roky, podľa neho stála doteraz okolo 20 mil. eur.

Celá stavba, ako bola zadaná, je podľa Koczkáša kompletne vyprojektovaná po stupeň dokumentácie pre stavebné povolenie. "Prvá časová etapa je doprojektovaná do realizačnej podoby a do tendrovej dokumentácie na výber zhotoviteľa," dodal Koczkáš.

Stavba má vydané štyri územné rozhodnutia, z toho tri sú už právoplatné a posledné by malo nadobudnúť právoplatnosť po rozhodnutí Krajského stavebného úradu.

Prvá etapa projektu železničného prepojenia Bratislavy s medzinárodným koridorom počíta s prepojením letiska so železničnou sieťou mesta a výstavbou podzemnej stanice.

Zároveň má byť v rámci začiatočnej etapy zrekonštruovaná železničná stanica Bratislava, Predmestie, postavená nová koľaj na zastávku Slovany s pokračovaním až po stanicu Filiálka, kde by mala byť tiež podzemná stanica. Rekonštruované by malo byť taktiež križovanie tratí kvôli mostu pri odbočke na Hlavnú stanicu.

Prípravu projektu, ktorý by mal byť podľa plánov hotový v roku 2015, zabezpečuje spoločnosť DI Koridor, s.r.o. Založili ju Dopravoprojekt a jeho dcérska firma Infraprojekt, s.r.o., keď uspeli vo verejnej súťaži na vypracovanie projektovej dokumentácie, výkon inžinierskej činnosti a autorského dozoru pre stavby projektu TEN-T. ŽSR a DI Koridor uzavreli príslušnú rámcovú dohodu o poskytnutí spomínaných služieb v novembri 2006.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 116
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 585
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 655
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 186
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 862
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 644
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 342
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 310
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 647
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 231

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

ŠPORT

Kozák má problém. Príde Slovensko o svoju jednotku?

Slovákov čaká 10. júna v Litve kvalifikačný zápas o postup na MS 2018.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.