Slovensko dalo vlani na splácanie dlhov najmenej v histórii

Celkové výdavky spojené s dlhovou službou v relatívnom vyjadrení dosiahli najnižšiu úroveň v histórii, krajine pomohlo prijatie eura.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR/AP)

BRATISLAVA. Vlaňajšok patril v oblasti riadenia štátneho dlhu napriek svetovej kríze medzi najúspešnejšie v histórii Slovenska.

„Celkové výdavky spojené s dlhovou službou v relatívnom vyjadrení dosiahli najnižšiu úroveň v histórii Slovenskej republiky,“ uviedol pre agentúru SITA šéf Agentúry pre riadenie dlhu a likvidity Daniel Bytčánek. Ako dodal, dlh a deficit Slovenska boli vlani kryté zdrojmi s priemernou úrokovou sadzbou 3,3 % p.a.

„Aj štruktúra dlhu sa najmä prostredníctvom syndikovaných dlhodobých emisií zlepšila a v závere roka 2010 sa podarilo splniť všetky rizikové kritériá definované v Stratégii riadenia dlhu,“ konštatoval Bytčánek. V roku 2009 bol priemerný úrok predávaných štátnych dlhopisov o zhruba 0,6 percentuálneho bodu vyšší.

Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa analytika Volksbank Slovensko Vladimíra Vaňa je takýto vývoj potvrdením faktu, že Slovensko sa v uplynulých dvoch rokoch tešilo z výhod šťastného načasovania prijatia eura.

Pomohlo euro

Po vstupe do eurozóny sa totiž Slovensko objavilo v hľadáčiku širšieho okruhu investorov, vrátane ázijských centrálnych bánk, pre ktoré sa dlhopisy eurového Slovenska stali rezervnými aktívami, ktoré nakupujú rámci diverzifikácie svojich devízových rezerv medzi dolárové a eurové aktíva.

„Vďaka euru si Slovensko na refinancovanie splatného dlhu požičiava lacnejšie, než by si požičiavalo v korunách, zvlášť za takých podmienok na svetovom dlhopisovom trhu, akých sme boli svedkami v ostatných dvoch rokoch,“ uviedol Vaňo pre agentúru SITA.

V tomto roku sa však Slovensku zrejme refinancovať svoje dlhy na finančných trhoch tak lacno, ako v minulom roku, nepodarí. Pripúšťa to aj šéf Agentúry pre riadenie dlhu a likvidity.

„Celkovo očakávame zhoršenie trhových podmienok, najmä postupný rast úrokových sadzieb,“ konštatoval. Výšku rizikovej prirážky Slovenska v tomto roku podľa Vaňa okrem všeobecných podmienok na trhu bude závisieť aj od vývoja verejných financií a s tým súvisiacim ratingovým hodnotením.

„Váhavosť pri rozpočtovej konsolidácii pritom v súčasných podmienkach neznamená nič iné, než to, že o čo viac bude musieť rozpočet zaplatiť na úrokoch za refinancovanie starého dlhu, o to bolestivejšie budú musieť byť škrty v iných rezortoch,“ dodal analytik Volksbank Slovensko.

Predaj krátkodobých poukážok

Od vypuknutia krízy pritom pôvodné plány ohľadom štruktúry dlhu, zamerané predovšetkým na dlhopisy s dlhšou dobou splatnosti, nabúrala nevyhnutnosť predaja krátkodobých štátnych pokladničných poukážok. S nimi po vyše ročnej prestávke vyšlo Slovensko opäť na trh po zhoršení podmienok na finančných trhoch na jeseň 2008.

Posledné dva roky sa tak pokladničné poukážky stali opäť relatívne významnou súčasťou refinancovania štátneho dlhu. V roku 2009 si štát cez tieto cenné papiere na finančnom trhu požičal 1,258 miliardy eur, vlani to už bolo dokonca 2,421 miliardy eur.

Celkový objem refinancovania v minulom roku pritom dosiahol zhruba 9,5 miliardy eur. Štátne pokladničné poukážky sa tak na celkovom refinancovaní podieľali jednou štvrtinou.

Agentúra pre riadenie dlhu a likvidity plánuje v predávaní štátnych pokladničných poukážok pokračovať aj tento rok. Podiel poukážok na celkovom refinancovaní dlhu by však v tomto roku mohol dokonca stúpnuť.

Celková potreba refinancovania bude totiž oproti vlaňajšku nižšia zhruba o miliardu eur, poukážky by sa mali predať zhruba za toľko, ako vlani. „Celková hodnota predaja bude porovnateľná s rokom 2010,“ dodal Bytčánek.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 217
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 753
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 651
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 10 224
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 384
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 6 275
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 830
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 697
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 606
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 261

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan sa v cieli pýtal: A kto dnes vyhral?

Prvý deň v Alpách nepriniesol žiadne zmeny.

EKONOMIKA

Pozrite si nové vozne, železnice sľubujú modernejšie cestovanie

Vozne nasadia na najvyťaženejšie linky.

Neprehliadnite tiež

Kauzou Dieselgate je postihnutá ešte pätina vozidiel Volkswagen

Spoločnos splnila sľúbený akčný plán, to však bolo všetko.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje

Prestavba prináša zmeny. Vodiči sa musia vyzbrojiť trpezlivosťou.

Šefčovič dohodol rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom o tranzite plynu

Treba oddeliť staré problémy od nových, bude sa rokovať o novej zmluve.

Britská Banka Lloyds bude mať po brexite v Európe tri pobočky

Predpokladalo sa, že banka bude svoje kontinentálne podnikanie riadiť iba z Berlina.

Ukrajina a Rusko rokujú o tranzite plynu do EÚ po roku 2020

Tranzit ruského plynu cez Ukrajinu do EÚ znamená pre Kyjev príjmy.