SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 20:16

Figeľ stopol široké koľaje

Téma predĺženia širokorozchodných koľají je nateraz uzatvorená. Minister dopravy chce namiesto predlžovania ruských koľají rozširovať súčasné prekladiskové kapacity Slovenska.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - PRE SME – JUDITA ČERMÁKOVÁ)

Agentúrne spravodajstvo sme o 20:16 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Modernizácia širokorozchodnej železničnej trate a prekladísk na území Slovenska je veľmi dôležitá pre budúcnosť celej slovenskej ekonomiky. Povedal to minister dopravy Ján Figeľ (KDH) po utorňajšom stretnutí so šéfom ruských železníc Vladimirom Jakuninom a ruským premiérom Vladimirom Putinom.

„Ak jeho prejav neznamená priamo odmietnutie realizácie tohto projektu, tak prinajmenšom išlo o potvrdenie toho, že tento projekt nie je pre vládu prioritou,“ komentoval Figeľove slová Ivo Samson zo Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku. Vláda podľa programu tento projekt nepodporuje, zaviazala sa ho však analyzovať.

Prekladiská čaká obnova

Poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ) je rád, že minister dopravy potvrdil potrebu modernizovať súčasné terminály na východe Slovenska. „Je výhodnejšie modernizovať a zväčšovať kontajnerové kapacity prekladísk za zhruba 250 miliónov eur, ako participovať na projekte za 6,3 miliardy eur,“ povedal Matej.

Figeľ chce tovar prekladať doma, myslí si Ivan Štulajter.

Na východe Slovenska je položených už 108 kilometrov širokorozchodných koľají. Trať z hraničného priechodu Čierna nad Tisou končí v kombinovanom prekladisku v Dobrej, kde sa môže tovar prekladať na nákladné autá aj vlaky s bežným európskym rozchodom. Na ten vedia preložiť tovar aj terminály na hraničných priechodoch.

Ficova vláda terminál v Dobrej prenajala Rusom. Pozemky v obci sú už pritom pripravené na rozširovanie jeho kapacít. Modernizáciou by mali prejsť aj terminály v Maťovciach a Čiernej nad Tisou. Uvažuje sa aj o výstavbe terminálu v Košiciach.

„Modernizáciu súčasných kapacít si viem predstaviť a je to niečo, čo by sa mne osobne páčilo,“ hovorí poslanec za SaS Ľudovít Jurčík.

Úplne ich nevylúčil

Figeľ však projekt predĺženia ruských koľají naprieč Slovenskom úplne nevylúčil. „Rezervovaný alebo negatívny postoj vlády odráža, že na taký rozsiahly projekt nemáme financie,“ povedal.

Banky podľa neho pôjdu do tohto projektu len vtedy, ak bude racionálny. Túto podmienku splní projekt podľa ministra dopravy vtedy, keď sa zvýši intenzita prepravy tovarov cez naše územie.

Podľa analýzy nemeckej firmy Roland Berger by predĺženie širokorozchodnej trate o 450 kilometrov cez naše územie až do Rakúska stálo 6,3 miliardy eur. Projekt podľa Mateja ráta s účasťou štátu v rozsahu až 2,5 miliardy eur. Štát by ich do projektu vložil zárukami alebo splátkami.

To je nepredstaviteľné pre Mateja aj pre Jurčíka. „Zatiaľ nás nič nepresvedčilo o výhodnosti predĺženia širokorozchodnej,“ povedal Jurčík.

Projekt môže byť pre Slovensko výhodný, ak by mali ruské koľaje koncovku u nás, hovorí Matej. „Nerozumiem úplne Rusku, prečo má problém s prekládkou na našom území,“ hovorí.

Konečným odberateľom je podľa neho ľahostajné, či k nim tovar pôjde 11-tisíc kilometrov po širokorozchodnej trati a 2000 po európskom rozchode, či naopak. Jurčík v postoji Rusov vidí politické dôvody.

Pre zväčšenie kliknite na obrázok.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 628
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 372
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 863
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 499
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 988
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 363
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 032
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 643
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 564
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 313
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

10 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

8 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

8 h

Neprehliadnite tiež

Podľa analytikov dôjde v roku 2021 k oživeniu slovenskej ekonomiky.

5 h

Spoje ovplyvňuje zlá epidemiologická situácia.

8 h
Minister dopravy Andrej Doležal.

Do zoznamu by mali patriť napríklad železnice či pošta.

11 h
Robert Fico.

Fico hovorí o korupcii a konflikte záujmov.

11 h