AKTUALIZOVANÉ 20:16

Figeľ stopol široké koľaje

Téma predĺženia širokorozchodných koľají je nateraz uzatvorená. Minister dopravy chce namiesto predlžovania ruských koľají rozširovať súčasné prekladiskové kapacity Slovenska.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - PRE SME – JUDITA ČERMÁKOVÁ)

Agentúrne spravodajstvo sme o 20:16 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Modernizácia širokorozchodnej železničnej trate a prekladísk na území Slovenska je veľmi dôležitá pre budúcnosť celej slovenskej ekonomiky. Povedal to minister dopravy Ján Figeľ (KDH) po utorňajšom stretnutí so šéfom ruských železníc Vladimirom Jakuninom a ruským premiérom Vladimirom Putinom.

„Ak jeho prejav neznamená priamo odmietnutie realizácie tohto projektu, tak prinajmenšom išlo o potvrdenie toho, že tento projekt nie je pre vládu prioritou,“ komentoval Figeľove slová Ivo Samson zo Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku. Vláda podľa programu tento projekt nepodporuje, zaviazala sa ho však analyzovať.

Prekladiská čaká obnova

Poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ) je rád, že minister dopravy potvrdil potrebu modernizovať súčasné terminály na východe Slovenska. „Je výhodnejšie modernizovať a zväčšovať kontajnerové kapacity prekladísk za zhruba 250 miliónov eur, ako participovať na projekte za 6,3 miliardy eur,“ povedal Matej.

Figeľ chce tovar prekladať doma, myslí si Ivan Štulajter.

Na východe Slovenska je položených už 108 kilometrov širokorozchodných koľají. Trať z hraničného priechodu Čierna nad Tisou končí v kombinovanom prekladisku v Dobrej, kde sa môže tovar prekladať na nákladné autá aj vlaky s bežným európskym rozchodom. Na ten vedia preložiť tovar aj terminály na hraničných priechodoch.

Ficova vláda terminál v Dobrej prenajala Rusom. Pozemky v obci sú už pritom pripravené na rozširovanie jeho kapacít. Modernizáciou by mali prejsť aj terminály v Maťovciach a Čiernej nad Tisou. Uvažuje sa aj o výstavbe terminálu v Košiciach.

„Modernizáciu súčasných kapacít si viem predstaviť a je to niečo, čo by sa mne osobne páčilo,“ hovorí poslanec za SaS Ľudovít Jurčík.

Úplne ich nevylúčil

Figeľ však projekt predĺženia ruských koľají naprieč Slovenskom úplne nevylúčil. „Rezervovaný alebo negatívny postoj vlády odráža, že na taký rozsiahly projekt nemáme financie,“ povedal.

Banky podľa neho pôjdu do tohto projektu len vtedy, ak bude racionálny. Túto podmienku splní projekt podľa ministra dopravy vtedy, keď sa zvýši intenzita prepravy tovarov cez naše územie.

Podľa analýzy nemeckej firmy Roland Berger by predĺženie širokorozchodnej trate o 450 kilometrov cez naše územie až do Rakúska stálo 6,3 miliardy eur. Projekt podľa Mateja ráta s účasťou štátu v rozsahu až 2,5 miliardy eur. Štát by ich do projektu vložil zárukami alebo splátkami.

To je nepredstaviteľné pre Mateja aj pre Jurčíka. „Zatiaľ nás nič nepresvedčilo o výhodnosti predĺženia širokorozchodnej,“ povedal Jurčík.

Projekt môže byť pre Slovensko výhodný, ak by mali ruské koľaje koncovku u nás, hovorí Matej. „Nerozumiem úplne Rusku, prečo má problém s prekládkou na našom území,“ hovorí.

Konečným odberateľom je podľa neho ľahostajné, či k nim tovar pôjde 11-tisíc kilometrov po širokorozchodnej trati a 2000 po európskom rozchode, či naopak. Jurčík v postoji Rusov vidí politické dôvody.

Pre zväčšenie kliknite na obrázok.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 789
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 048
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 441
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 948
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 535
  6. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 534
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 475
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 347
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 292
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 252

Téma: Vladimir Putin


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

SVET

Stala sa nehoda? Treba natáčať

Prácu záchranárov komplikujú ľudia, ktorí sa chcú pochváliť zábermi.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo o vás píšu úverové registre a kedy je to zlé? (prehľad)

Banky aj nebankovky si pred odklepnutím úveru preverujú človeka v rôznych registroch.

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.