AKTUALIZOVANÉ 20:16

Figeľ stopol široké koľaje

Téma predĺženia širokorozchodných koľají je nateraz uzatvorená. Minister dopravy chce namiesto predlžovania ruských koľají rozširovať súčasné prekladiskové kapacity Slovenska.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - PRE SME – JUDITA ČERMÁKOVÁ)

Agentúrne spravodajstvo sme o 20:16 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Modernizácia širokorozchodnej železničnej trate a prekladísk na území Slovenska je veľmi dôležitá pre budúcnosť celej slovenskej ekonomiky. Povedal to minister dopravy Ján Figeľ (KDH) po utorňajšom stretnutí so šéfom ruských železníc Vladimirom Jakuninom a ruským premiérom Vladimirom Putinom.

„Ak jeho prejav neznamená priamo odmietnutie realizácie tohto projektu, tak prinajmenšom išlo o potvrdenie toho, že tento projekt nie je pre vládu prioritou,“ komentoval Figeľove slová Ivo Samson zo Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku. Vláda podľa programu tento projekt nepodporuje, zaviazala sa ho však analyzovať.

Prekladiská čaká obnova

Poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ) je rád, že minister dopravy potvrdil potrebu modernizovať súčasné terminály na východe Slovenska. „Je výhodnejšie modernizovať a zväčšovať kontajnerové kapacity prekladísk za zhruba 250 miliónov eur, ako participovať na projekte za 6,3 miliardy eur,“ povedal Matej.

Figeľ chce tovar prekladať doma, myslí si Ivan Štulajter.

Na východe Slovenska je položených už 108 kilometrov širokorozchodných koľají. Trať z hraničného priechodu Čierna nad Tisou končí v kombinovanom prekladisku v Dobrej, kde sa môže tovar prekladať na nákladné autá aj vlaky s bežným európskym rozchodom. Na ten vedia preložiť tovar aj terminály na hraničných priechodoch.

Ficova vláda terminál v Dobrej prenajala Rusom. Pozemky v obci sú už pritom pripravené na rozširovanie jeho kapacít. Modernizáciou by mali prejsť aj terminály v Maťovciach a Čiernej nad Tisou. Uvažuje sa aj o výstavbe terminálu v Košiciach.

„Modernizáciu súčasných kapacít si viem predstaviť a je to niečo, čo by sa mne osobne páčilo,“ hovorí poslanec za SaS Ľudovít Jurčík.

Úplne ich nevylúčil

Figeľ však projekt predĺženia ruských koľají naprieč Slovenskom úplne nevylúčil. „Rezervovaný alebo negatívny postoj vlády odráža, že na taký rozsiahly projekt nemáme financie,“ povedal.

Banky podľa neho pôjdu do tohto projektu len vtedy, ak bude racionálny. Túto podmienku splní projekt podľa ministra dopravy vtedy, keď sa zvýši intenzita prepravy tovarov cez naše územie.

Podľa analýzy nemeckej firmy Roland Berger by predĺženie širokorozchodnej trate o 450 kilometrov cez naše územie až do Rakúska stálo 6,3 miliardy eur. Projekt podľa Mateja ráta s účasťou štátu v rozsahu až 2,5 miliardy eur. Štát by ich do projektu vložil zárukami alebo splátkami.

To je nepredstaviteľné pre Mateja aj pre Jurčíka. „Zatiaľ nás nič nepresvedčilo o výhodnosti predĺženia širokorozchodnej,“ povedal Jurčík.

Projekt môže byť pre Slovensko výhodný, ak by mali ruské koľaje koncovku u nás, hovorí Matej. „Nerozumiem úplne Rusku, prečo má problém s prekládkou na našom území,“ hovorí.

Konečným odberateľom je podľa neho ľahostajné, či k nim tovar pôjde 11-tisíc kilometrov po širokorozchodnej trati a 2000 po európskom rozchode, či naopak. Jurčík v postoji Rusov vidí politické dôvody.

Pre zväčšenie kliknite na obrázok.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 673
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 731
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 101
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 051
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 183
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 623
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 620
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 446
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 433
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 046

Téma: Vladimir Putin


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Termíny sú šibeničné, zmluvu na migy budeme musieť predĺžiť

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.