Bratislavské letisko môže byť prenajaté na 30 až 50 rokov

Ministerstvo dopravy navrhuje dať bratislavské letisko do dlhodobého prenájmu súkromnému investorovi formou koncesie na 30 až 50 rokov.

BRATISLAVA. Pôvodne navrhovaný čas prenájmu letiska na 20 až 30 rokov predĺžilo na žiadosť ministerstva financií v medzirezortnom pripomienkovom konaní k návrhu zámerov rozvoja letiska v Bratislave a malých letísk. Výber strategického partnera pre letisko v slovenskej metropole by sa mal zároveň o pol roka urýchliť do konca júna 2012.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) najprv navrhoval, aby bol celý proces výberu vhodného konzultanta a medzinárodný tender na výber koncesionára letiska ukončený do konca roka 2012. Rezort financií žiadal tento termín skrátiť najneskôr do marca budúceho roka, nakoniec sa dohodli na kompromisnej lehote do leta nasledujúceho roka. Tento proces sa má začať ihneď po schválení návrhu vo vláde.

Ministerstvo financií zdôvodnilo navrhované predĺženie času prenájmu bratislavského letiska tým, že kratšia doba by znižovala motiváciu investorov vložiť peniaze do jeho rozvoja. "V prípade, ak bude doba prenájmu viac ako 30 rokov, bude si to vyžadovať novelizáciu zákona o letiskových spoločnostiach a o zmene a doplnení zákona o civilnom letectve," uvádza rezort dopravy v návrhu riešenia rozvoja letiska v hlavnom meste SR. Obe podstatné zmeny v navrhovanej dĺžke prenájmu letiska a termíne výberu koncesionára obsahuje aj návrh uznesenia vlády, ktorá by sa mala zaoberať materiálom ministerstva dopravy na niektorom z najbližších zasadnutí.

Na rozvoj bratislavského letiska v najbližších desiatich rokoch treba minimálne 350 mil. eur, najmä na kompletnú rekonštrukciu a predĺženie hlavnej vzletovej a pristávacej dráhy, dobudovanie a skvalitnenie rolovacích dráh, či vybudovanie odmrazovacieho stojiska pre lietadlá a rozšírenie počtu parkovacích stojísk lietadiel pred terminálom.

Ministerstvo dopravy uprednostnilo prenájom pred predajom letiska, pretože hospodárska kríza a situácia v Európskej únii a eurozóne negatívne vplýva na výšku jednorazového výnosu v prípade jeho privatizácie. "Nie je možné očakávať rovnako výhodné podmienky, ako pri zamýšľanej privatizácii letiska Bratislava v roku 2006. Niektoré procesy privatizácie v EÚ boli dokonca zastavené, napríklad letisko Praha - Ruzyně. Udelenie koncesie alebo prenájmu práv k činnosti na letisku na stanovenú dobu, spravidla na 30 až 50 rokov, prenáša na investora všetky riziká podnikania a budúcich investícií," informuje rezort dopravy v návrhu zámerov rozvoja letiska v Bratislave a malých letísk.

Na rozdiel od predaja pri prenájme letiska zostane vláde väčší vplyv a stupeň kontroly a bude mať zabezpečený pravidelný príjem z prevádzky letiska. "Po ukončení koncesie má štát možnosť celý proces opakovať za výhodnejších podmienok, alebo zvoliť inú formu," uvádza sa ďalej v materiáli. Letisko si dokáže pokryť náklady na prevádzku a malé investície z vlastných výnosov, jeho kapacita však nie je využitá v osobnej ani nákladnej preprave.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že záujem o partnerstvo s bratislavským letiskom majú potenciálni investori aj mimo Európy a navrhovaná forma partnerstva je pre nich zaujímavá. "Konečné rozhodnutie ovplyvní fungovanie letiska na dlhé roky," dodáva rezort dopravy. Obdobie do udelenia koncesie však nebude znamenať nečinnosť letiska. Musí sa stabilizovať, bude pokračovať dostavba nového terminálu a pribudnú nové linky. Štát bude počas tohto obdobia naďalej prispievať na bezpečnostnú ochranu letiska a na lety oslobodené od odplát ako doteraz ročne 3 mil. eur.

Spoločnosť Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 292,428 mil. eur. História letiska siaha do roku 1946. Letisko malo ku koncu júna 604 zamestnancov v pracovnom pomere. Spoločnosť je v úplnom vlastníctve štátu, keď Fond národného majetku spravuje 52 % akcií a ministerstvo dopravy 48 % akcií.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 978
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 946
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 644
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 966
  5. Kam do tepla v januári? 2 498
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 381
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 356
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 232
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 313
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 101

Téma: Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je Harabin a kto ho chce za prezidenta

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

Neprehliadnite tiež

PSD2: Bez zvolenia banky nič neprevedú

Históriu transakcií uvidia tretie strany aj bez autorizácie klienta.

PSD2: Treba ustrážiť, komu dávate súhlas a na čo

Osobné údaje klientov budú môcť noví hráči speňažiť, napríklad podľa histórie transakcií môžu lepšie cieliť reklamu.

Vďaka PSD2 vzniknú k účtom lepšie aplikácie

Európska smernica: cez nové aplikácie budete môcť obsluhovať účty vo viacerých bankách naraz

Swan oslobodil svoju mobilnú sieť od Číňanov

V prospech čínskej štátnej banky bola doteraz založená celá mobilná sieť Štvorky aj príjmy od jej zákazníkov.

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.