Mimovládky vyzývajú vládu zastaviť realokáciu na diaľnice

Predstavitelia 26 občianskych organizácií vyzývajú Vládu SR, aby zastavila realokáciu prostriedkov z fondov EÚ na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest.

BRATISLAVA. Považujú to za nesystémový krok, ktorý môže výrazne poškodiť viaceré oblasti financované z fondov EÚ, kľúčové pre rozvoj regiónov na Slovensku. Kritizujú, že vláda nezverejnila žiadnu analýzu, ktorá by obhajovala systematickosť tohto kroku, a nepodrobila zámer verejnej diskusii.

Združenia si od úradu vlády vyžiadali dokument, ktorý slúžil ako podklad pre rozhodnutie o realokácii. "Neobsahuje však žiaden argument v prospech presunu financií do operačného programu Doprava. To podporuje domnienku, že ide o nesystémové, politicky motivované rozhodnutie. V konečnom dôsledku na to môžu doplatiť slovenské regióny, ktoré prídu o časť financií z fondov EÚ,“ hovorí národný koordinátor Priateľov Zeme-CEPA pre fondy EÚ Miroslav Mojžiš.

Okrem iných sa pod výzvu podpísali aj zástupcovia organizácií SOSNA, Ľudia proti rasizmu, Romano kher – Rómsky dom, Člověk v tísni Slovensko, ďalej Nadácie Ekopolis, Centra pre filantropiu n.o., Centra vzdelávania neziskových organizácií, Spoločnosti pre trvalo udržateľný život v SR a ďalších.

Mimovládky vidia v presune 350 miliónov eur z operačných programov Zamestnanosť a sociálna inklúzia, Vzdelávanie, Výskum a vývoj a Informatizácia spoločnosti do operačného programu Doprava rozpor s princípmi platnými pre regionálnu politiku EÚ. Predsedníčka vlády Iveta Radičová v návrhu na navýšenie financií z fondov EÚ na výstavbu diaľnic argumentuje tým, že financie z fondov sa nečerpajú efektívne. Podľa návrhu je zámerom vlády bojovať výstavbou proti vplyvom ekonomickej krízy.

Signatári výzvy nepopierajú, že vo využívaní fondov EÚ sú vážne problémy. Z viacerých operačných programov sa čerpá menej peňazí ako je naplánované a prípady zneužívania fondov sú časté. To však nemôže byť zámienkou pre nesystematický presun zdrojov. Občianske organizácie preto apelujú na vládu SR, aby neuprednostňovala politické záujmy pred záujmom verejným, aby prehodnotila plány na realokáciu prostriedkov a sústredila sa na zlepšovanie fungovania operačných programov.

„Pokiaľ chceme zvýšiť efektívnosť využívania európskych peňazí, musíme sa zamerať predovšetkým na kvalitný výber projektov a ich dôslednú kontrolu. Nízke množstvo vyčerpaných peňazí je aj dôsledkom toho, že pre množstvo potenciálnych žiadateľov sú fondy prakticky nedostupné kvôli nevýhodne nastaveným podmienkam a náročnej administratíve,“ dodáva Mojžiš.

Občianske organizácie poukazujú na veľké riziká odlivu zdrojov z oblastí, ktoré sú už dnes finančne výrazne poddimenzované. Operačné programy, ktoré majú byť zdrojom pre realokáciu, sú zamerané napríklad na rozvoj malého a stredného podnikania, podporu zamestnanosti, vzdelávania, výskumu a vývoja, boj proti sociálnemu vylúčeniu či rozvoj železničnej dopravy. Investície do týchto oblastí by mohli výrazne posilniť slovenské regióny a ich dlhodobú stabilitu.

Výstavbu diaľnic ako boj proti následkom krízy považujú mimovládky za neobhájiteľný argument. Kabinet totiž plánuje znížiť množstvo prostriedkov určených práve na pomoc ľuďom, ktorí sú krízou ohrození najviac. „V období ekonomickej krízy je stále viac ľudí ohrozených stratou zamestnania. V tejto situácii je kľúčové vytvárať a rozvíjať nástroje, ktoré pomáhajú tým najslabším vymaniť sa z ťažkej životnej situácie a podporovať zamestnávateľov, ktorí pre nich vytvárajú príležitosti,“ hovorí Helena Woleková z nadácie SOCIA.

Programový riaditeľ Nadácie Milana Šimečku Laco Oravec sa obáva, že sa na výstavbu diaľnic presunú aj financie určené na podporu marginalizovaných rómskych komunít. „Hrozí tak, že sa prestanú používať overené a fungujúce nástroje, ktoré už roky zlepšujú situáciu v rómskych osadách a vzťahy Rómov s väčšinovým obyvateľstvom, akým je napríklad terénna sociálna práca,“ konštatuje Oravec.

Oblasti, z ktorých majú ísť peniaze na diaľnice, považujú nespokojné združenia za základ stability a rozvoja ekonomiky. Mojžiš z Priateľov Zeme upozorňuje, že investície do vzdelávania, vedy a výskumu majú pre ekonomiku najvyššiu návratnosť. Malé a stredné podniky podľa neho tvoria najväčšiu časť ekonomickej aktivity na Slovensku.

"Mali by byť považované za jej kostru, sú základom ekonomickej stability a predstavujú potenciál pre oživenie a rozvoj zaostávajúcich regiónov. Výstavba diaľnic pôjde na úkor podpory týchto oblastí, ktoré majú pre ekonomiku Slovenska z dlhodobého hľadiska obrovský význam,“ dodáva

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 16 458
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 538
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 3 707
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 025
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 144
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 139
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 028
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 879
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 336
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 106

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Článok je zaradený aj do ďalších tém Kauza Plavčan a eurofondy, Eurofondy (Ekonomika), Eurofondy (Profit)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focus: Vládne strany oslabujú

Smer stratil takmer dve percentá. Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

KULTÚRA

BBC bude cez víkend pripravovať reláciu o slovenskej hudbe

World Music Festival v Bratislave pomôže zviditeľniť našu hudbu.

BANSKÁ BYSTRICA

V Banskej Bystrici otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku

Dopravná časť je v testovacej prevádzke.

Neprehliadnite tiež

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu

Ekonomika má rásť 3,3-percentným tempom, v budúcom roku ešte zrýchli

Vyplýva to z dát, ktoré zverejnil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií.

Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018

Odhaduje to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.