Mimovládky vyzývajú vládu zastaviť realokáciu na diaľnice

Predstavitelia 26 občianskych organizácií vyzývajú Vládu SR, aby zastavila realokáciu prostriedkov z fondov EÚ na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest.

BRATISLAVA. Považujú to za nesystémový krok, ktorý môže výrazne poškodiť viaceré oblasti financované z fondov EÚ, kľúčové pre rozvoj regiónov na Slovensku. Kritizujú, že vláda nezverejnila žiadnu analýzu, ktorá by obhajovala systematickosť tohto kroku, a nepodrobila zámer verejnej diskusii.

Združenia si od úradu vlády vyžiadali dokument, ktorý slúžil ako podklad pre rozhodnutie o realokácii. "Neobsahuje však žiaden argument v prospech presunu financií do operačného programu Doprava. To podporuje domnienku, že ide o nesystémové, politicky motivované rozhodnutie. V konečnom dôsledku na to môžu doplatiť slovenské regióny, ktoré prídu o časť financií z fondov EÚ,“ hovorí národný koordinátor Priateľov Zeme-CEPA pre fondy EÚ Miroslav Mojžiš.

Okrem iných sa pod výzvu podpísali aj zástupcovia organizácií SOSNA, Ľudia proti rasizmu, Romano kher – Rómsky dom, Člověk v tísni Slovensko, ďalej Nadácie Ekopolis, Centra pre filantropiu n.o., Centra vzdelávania neziskových organizácií, Spoločnosti pre trvalo udržateľný život v SR a ďalších.

Mimovládky vidia v presune 350 miliónov eur z operačných programov Zamestnanosť a sociálna inklúzia, Vzdelávanie, Výskum a vývoj a Informatizácia spoločnosti do operačného programu Doprava rozpor s princípmi platnými pre regionálnu politiku EÚ. Predsedníčka vlády Iveta Radičová v návrhu na navýšenie financií z fondov EÚ na výstavbu diaľnic argumentuje tým, že financie z fondov sa nečerpajú efektívne. Podľa návrhu je zámerom vlády bojovať výstavbou proti vplyvom ekonomickej krízy.

Signatári výzvy nepopierajú, že vo využívaní fondov EÚ sú vážne problémy. Z viacerých operačných programov sa čerpá menej peňazí ako je naplánované a prípady zneužívania fondov sú časté. To však nemôže byť zámienkou pre nesystematický presun zdrojov. Občianske organizácie preto apelujú na vládu SR, aby neuprednostňovala politické záujmy pred záujmom verejným, aby prehodnotila plány na realokáciu prostriedkov a sústredila sa na zlepšovanie fungovania operačných programov.

„Pokiaľ chceme zvýšiť efektívnosť využívania európskych peňazí, musíme sa zamerať predovšetkým na kvalitný výber projektov a ich dôslednú kontrolu. Nízke množstvo vyčerpaných peňazí je aj dôsledkom toho, že pre množstvo potenciálnych žiadateľov sú fondy prakticky nedostupné kvôli nevýhodne nastaveným podmienkam a náročnej administratíve,“ dodáva Mojžiš.

Občianske organizácie poukazujú na veľké riziká odlivu zdrojov z oblastí, ktoré sú už dnes finančne výrazne poddimenzované. Operačné programy, ktoré majú byť zdrojom pre realokáciu, sú zamerané napríklad na rozvoj malého a stredného podnikania, podporu zamestnanosti, vzdelávania, výskumu a vývoja, boj proti sociálnemu vylúčeniu či rozvoj železničnej dopravy. Investície do týchto oblastí by mohli výrazne posilniť slovenské regióny a ich dlhodobú stabilitu.

Výstavbu diaľnic ako boj proti následkom krízy považujú mimovládky za neobhájiteľný argument. Kabinet totiž plánuje znížiť množstvo prostriedkov určených práve na pomoc ľuďom, ktorí sú krízou ohrození najviac. „V období ekonomickej krízy je stále viac ľudí ohrozených stratou zamestnania. V tejto situácii je kľúčové vytvárať a rozvíjať nástroje, ktoré pomáhajú tým najslabším vymaniť sa z ťažkej životnej situácie a podporovať zamestnávateľov, ktorí pre nich vytvárajú príležitosti,“ hovorí Helena Woleková z nadácie SOCIA.

Programový riaditeľ Nadácie Milana Šimečku Laco Oravec sa obáva, že sa na výstavbu diaľnic presunú aj financie určené na podporu marginalizovaných rómskych komunít. „Hrozí tak, že sa prestanú používať overené a fungujúce nástroje, ktoré už roky zlepšujú situáciu v rómskych osadách a vzťahy Rómov s väčšinovým obyvateľstvom, akým je napríklad terénna sociálna práca,“ konštatuje Oravec.

Oblasti, z ktorých majú ísť peniaze na diaľnice, považujú nespokojné združenia za základ stability a rozvoja ekonomiky. Mojžiš z Priateľov Zeme upozorňuje, že investície do vzdelávania, vedy a výskumu majú pre ekonomiku najvyššiu návratnosť. Malé a stredné podniky podľa neho tvoria najväčšiu časť ekonomickej aktivity na Slovensku.

"Mali by byť považované za jej kostru, sú základom ekonomickej stability a predstavujú potenciál pre oživenie a rozvoj zaostávajúcich regiónov. Výstavba diaľnic pôjde na úkor podpory týchto oblastí, ktoré majú pre ekonomiku Slovenska z dlhodobého hľadiska obrovský význam,“ dodáva

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 151
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 694
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 924
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 287
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 139
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 971
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 777
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 693
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 497
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 888

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop