Mimovládky vyzývajú vládu zastaviť realokáciu na diaľnice

Predstavitelia 26 občianskych organizácií vyzývajú Vládu SR, aby zastavila realokáciu prostriedkov z fondov EÚ na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest.

BRATISLAVA. Považujú to za nesystémový krok, ktorý môže výrazne poškodiť viaceré oblasti financované z fondov EÚ, kľúčové pre rozvoj regiónov na Slovensku. Kritizujú, že vláda nezverejnila žiadnu analýzu, ktorá by obhajovala systematickosť tohto kroku, a nepodrobila zámer verejnej diskusii.

Združenia si od úradu vlády vyžiadali dokument, ktorý slúžil ako podklad pre rozhodnutie o realokácii. "Neobsahuje však žiaden argument v prospech presunu financií do operačného programu Doprava. To podporuje domnienku, že ide o nesystémové, politicky motivované rozhodnutie. V konečnom dôsledku na to môžu doplatiť slovenské regióny, ktoré prídu o časť financií z fondov EÚ,“ hovorí národný koordinátor Priateľov Zeme-CEPA pre fondy EÚ Miroslav Mojžiš.

Okrem iných sa pod výzvu podpísali aj zástupcovia organizácií SOSNA, Ľudia proti rasizmu, Romano kher – Rómsky dom, Člověk v tísni Slovensko, ďalej Nadácie Ekopolis, Centra pre filantropiu n.o., Centra vzdelávania neziskových organizácií, Spoločnosti pre trvalo udržateľný život v SR a ďalších.

Mimovládky vidia v presune 350 miliónov eur z operačných programov Zamestnanosť a sociálna inklúzia, Vzdelávanie, Výskum a vývoj a Informatizácia spoločnosti do operačného programu Doprava rozpor s princípmi platnými pre regionálnu politiku EÚ. Predsedníčka vlády Iveta Radičová v návrhu na navýšenie financií z fondov EÚ na výstavbu diaľnic argumentuje tým, že financie z fondov sa nečerpajú efektívne. Podľa návrhu je zámerom vlády bojovať výstavbou proti vplyvom ekonomickej krízy.

Signatári výzvy nepopierajú, že vo využívaní fondov EÚ sú vážne problémy. Z viacerých operačných programov sa čerpá menej peňazí ako je naplánované a prípady zneužívania fondov sú časté. To však nemôže byť zámienkou pre nesystematický presun zdrojov. Občianske organizácie preto apelujú na vládu SR, aby neuprednostňovala politické záujmy pred záujmom verejným, aby prehodnotila plány na realokáciu prostriedkov a sústredila sa na zlepšovanie fungovania operačných programov.

„Pokiaľ chceme zvýšiť efektívnosť využívania európskych peňazí, musíme sa zamerať predovšetkým na kvalitný výber projektov a ich dôslednú kontrolu. Nízke množstvo vyčerpaných peňazí je aj dôsledkom toho, že pre množstvo potenciálnych žiadateľov sú fondy prakticky nedostupné kvôli nevýhodne nastaveným podmienkam a náročnej administratíve,“ dodáva Mojžiš.

Občianske organizácie poukazujú na veľké riziká odlivu zdrojov z oblastí, ktoré sú už dnes finančne výrazne poddimenzované. Operačné programy, ktoré majú byť zdrojom pre realokáciu, sú zamerané napríklad na rozvoj malého a stredného podnikania, podporu zamestnanosti, vzdelávania, výskumu a vývoja, boj proti sociálnemu vylúčeniu či rozvoj železničnej dopravy. Investície do týchto oblastí by mohli výrazne posilniť slovenské regióny a ich dlhodobú stabilitu.

Výstavbu diaľnic ako boj proti následkom krízy považujú mimovládky za neobhájiteľný argument. Kabinet totiž plánuje znížiť množstvo prostriedkov určených práve na pomoc ľuďom, ktorí sú krízou ohrození najviac. „V období ekonomickej krízy je stále viac ľudí ohrozených stratou zamestnania. V tejto situácii je kľúčové vytvárať a rozvíjať nástroje, ktoré pomáhajú tým najslabším vymaniť sa z ťažkej životnej situácie a podporovať zamestnávateľov, ktorí pre nich vytvárajú príležitosti,“ hovorí Helena Woleková z nadácie SOCIA.

Programový riaditeľ Nadácie Milana Šimečku Laco Oravec sa obáva, že sa na výstavbu diaľnic presunú aj financie určené na podporu marginalizovaných rómskych komunít. „Hrozí tak, že sa prestanú používať overené a fungujúce nástroje, ktoré už roky zlepšujú situáciu v rómskych osadách a vzťahy Rómov s väčšinovým obyvateľstvom, akým je napríklad terénna sociálna práca,“ konštatuje Oravec.

Oblasti, z ktorých majú ísť peniaze na diaľnice, považujú nespokojné združenia za základ stability a rozvoja ekonomiky. Mojžiš z Priateľov Zeme upozorňuje, že investície do vzdelávania, vedy a výskumu majú pre ekonomiku najvyššiu návratnosť. Malé a stredné podniky podľa neho tvoria najväčšiu časť ekonomickej aktivity na Slovensku.

"Mali by byť považované za jej kostru, sú základom ekonomickej stability a predstavujú potenciál pre oživenie a rozvoj zaostávajúcich regiónov. Výstavba diaľnic pôjde na úkor podpory týchto oblastí, ktoré majú pre ekonomiku Slovenska z dlhodobého hľadiska obrovský význam,“ dodáva

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 314
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 981
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 687
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 491
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 429
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 732
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 470
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 322
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 740
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 667

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ani vyšetrovanie Dúhu nepripraví o verejné zákazky. Pozrite sa, čo stavia

Zmluva na výstavbu tunela za 500 miliónov eur rieši korupciu, vyšetrovanie daní nie.

KOMENTÁRE

Keď je na výber medzi Dúhou a Váhostavom

Kde uviazlo trestné oznámenie vyzerá ako otázka na policajných šéfov.

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.