BRATISLAVA. Európske vlády však musia popracovať na tom, aby štát poskytoval také služby, ktoré kopírujú bežný život občanov a podnikateľov, a to na jednom kontaktnom mieste. Vyplýva to z najnovšej porovnávacej štúdie eGovernment Benchmark 2010, ktorú pre Európsku komisiu vypracovala konzultačná spoločnosť Capgemini.
„Štúdia analyzuje 32 krajín Európy, zahŕňa členské krajiny EÚ a Island, Turecko, Chorvátsko, Nórsko a Švajčiarsko,“ povedal na dnešnej tlačovej besede vedúci divízie verejnej správy Capgemini Peter Fedák. Štúdia sa zamerala na dva aspekty, a to plnú online dostupnosť a sofistikovanosť služieb.
Z výsledkov vyplýva, že online dostupnosť 20 základných služieb v sledovaných európskych krajinách dosahuje v roku 2010 v priemere 82 percent, čo oproti roku 2009 predstavuje nárast o 13 percent. Celková sofistikovanosť e-služieb vlani vzrástla o sedem percent na súčasných 90 percent. V oboch ukazovateľoch dominujú Írsko, Rakúsko, Malta a Portugalsko, ktoré dosiahli maximálne skóre.
Slovensko sa oproti poslednému meraniu zlepšilo v dostupnosti elektronických služieb o osem percent na úroveň 63 percent a v sofistikovanosti o deväť percent na súčasných 81. Napriek posunu je však Slovensko stále pod priemerom Európy, čo nás zaraďuje na chvost rebríčkov.
„Ani v ukazovateli online dostupnosti ani v ukazovateli sofistikovanosti sme sa neposunuli. Na Slovensku je ešte veľa čo robiť, aby sme sa preklopili do prvej polovice,“ zhodnotil Fedák. Slovensko pri jednotlivých službách dosahuje dobré ukazovatele pri výbere daní, na najnižšej úrovni sú oznámenia pre
Správa sa po prvýkrát zameriava aj na regionálny a miestny rozmer elektronickej verejnej správy a poukazuje na výrazné rozdiely medzi jednotlivými krajinami. Pokiaľ ide o služby poskytované predovšetkým na miestnej úrovni, menšie obce ich majú sprístupnené o polovicu menej ako väčšie mestá. Napríklad kým menšie obce alebo mestá poskytujú na svojich webových stránkach len informácie, ako žiadať o kópiu rodného listu, na stránkach väčších miest je možné aj stiahnuť si potrebné formuláre.
Porovnávacia správa Európskej komisie o pokroku elektronickej verejnej správy v EÚ sa pripravuje od roka 2001. Cieľom prieskumu je porovnať rôzne európske krajiny a ich pokrok a rozlišovať najlepšie postupy. Analýza pokrýva viac ako 10 000 webových stránok a porovnáva napríklad online služby občanom ako daň z príjmu, hľadanie zamestnania, dávky sociálneho zabezpečenia, osobné doklady či možnosť zaregistrovať auto a prihlásiť sa na vysokú školu.