Únia by mala uzavrieť s Ruskom dohodu o leteckej doprave

Žiadnemu členskému štátu Európskej únie sa zatiaľ nepodarilo zapracovať do bilaterálnej dohody o leteckých dopravných službách s Ruskom designačnú klauzulu.

BRATISLAVA. Tá by umožnila otvorenie konkurencie pri prevádzkovaní vzájomného vzdušného spojenia, s čím však ruská strana naďalej nesúhlasí.

Ministerstvo dopravy pozorne sleduje rokovania ostatných členských štátov únie s Ruskom, no v prípade designácie leteckých prepravcov a transsibírskych preletov doteraz nebol dosiahnutý jediný pozitívny výsledok alebo ústupok Ruska.

"Členské štáty sa zhodujú v názore, že riešením by bola horizontálna dohoda medzi Európskou komisiou a Ruskom, v ktorej by designačná klauzula EÚ bola zapracovaná," informoval agentúru SITA hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič.

Slovensko chcelo designačnú klauzulu vložiť do príslušnej dvojstrannej dohody s Ruskom už v roku 2005. "Rokovania o tomto návrhu sa uskutočnili v decembri 2006, ale Rusko zmenu dohody striktne odmietlo a dodnes nedošlo k obnoveniu rokovaní, aj napriek prísľubu," uviedol ďalej Krajčovič. Rusko plánuje rokovať o designačnej klauzule EÚ s Fínskom 17. februára a prisľúbilo snahu o jej kompromisné znenie.

"Ak komisia dohodnuté znenie príjme, SR ihneď otvorí korešpondenčné rokovania s Ruskom a bude žiadať o rovnakú zmenu v texte platnej dvojstrannej dohody s Ruskom o leteckých dopravných službách," ubezpečil hovorca ministra dopravy.

Bilaterálna dohoda o leteckých dopravných službách medzi SR a Ruskom bola podpísaná 31. októbra 1995 v Moskve na dobu neurčitú a platí od 8. augusta 1996. Podľa zmluvy platí dvojitá designácia pre dvoch dopravcov z oboch štátov na trasu Moskva - Bratislava. Rusko designovalo spoločnosť Aeroflot, tá však vlani prevádzku pravidelnej linky ukončila.

"Ďalší ruskí dopravcovia UTair a Moskovia informovali ministerstvo o svojom záujme, ruská strana však tieto spoločnosti dodnes nedesignovala," informoval Krajčovič. Za SR nie je v súčasnosti designovaný žiadny dopravca a ani neprejavil záujem. V minulosti zabezpečovali lety do Moskvy Slovenské aerolínie, pred štyrmi rokmi skrachovali.

Designovanie aerolínií je vecou príslušných vládnych orgánov civilného letectva, kvôli ich výmene netreba meniť zmluvu. "V prípade, že letecká spoločnosť ukončí svoju činnosť, otvára sa možnosť pre inú leteckú spoločnosť za rovnakých podmienok. Dôvodom zmeny textu dohody je výlučne zapracovanie príslušných klauzúl EÚ," spresnil Krajčovič. Ministerstvo dopravy podľa neho vytvára podmienky pre otvorenie takýchto liniek práve na základe bilaterálnych zmlúv. "Reálna prevádzka je však výlučne vecou leteckých dopravcov a dopytu po takejto službe," dodal.

V prípade zmluvy o leteckej doprave s Ukrajinou nehrozí podobný stav ako s Ruskom. Vlani totiž SR a Ukrajina podpísali príslušný protokol. "Vychádzalo sa pritom z horizontálnej dohody s EÚ. Ukrajina na rozdiel od Ruska klauzuly EÚ akceptovala," uviedol Krajčovič.

Podľa bilaterálnej dohody s Ukrajinou platí multilaterálna designácia leteckých dopravcov. Schválení prepravcovia Aerosvit Airlines a Wizz Air Ukraine však linku z Kyjeva do Bratislavy neotvorili. Podobne spoločnosť VIP Wings, prevádzkujúca lety Danube Wings, nezačala prevádzkovať spojenie z Popradu do Kyjeva.

Európska komisia začala 16. februára konania o porušení právnych predpisov proti šiestim členským krajinám, vrátane Slovenska, kvôli ich dvojstranným dohodám o leteckých službách s Ruskom. Tieto dohody môžu podľa Bruselu brániť hospodárskej súťaži medzi európskymi leteckými spoločnosťami a poskytovať základ pre možné nezákonné poplatky za prelet nad Sibírou.

Komisia poslala formálnu žiadosť o informácie okrem Slovenska aj Cypru, Írsku, Poľsku, Portugalsku a Španielsku. Podobné formálne výzvy poslala už vlani v októbri aj Fínsku, Francúzsku, Nemecku a Rakúsku. Členské štáty majú dva mesiace na odpoveď na formálnu výzvu. Európska komisia teraz posudzuje súlad zvyšných dvojstranných dohôd členských štátov s Ruskom o leteckých službách.

"To, že letecké spoločnosti Európskej únie musia platiť za prelet nad Sibírou na ceste do destinácií v Ázii, môže nielen spôsobiť zdraženie týchto letov, ale navyše viesť k nespravodlivej hospodárskej súťaži medzi leteckými spoločnosťami EÚ a ostatnými leteckými spoločnosťami," uviedla komisia.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 664
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 796
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 770
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 645
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 863
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 754
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 312
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 264
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 197
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 816

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.