BRATISLAVA. Táto norma by po odsúhlasení členskými štátmi Európskej únie (EÚ) mala začať platiť od roku 2013 s tým, že krajiny môžu požiadať o 4-ročný odklad jej implementácie.
"Ako pri inej európskej legislatíve, aj tu budeme v nadchádzajúcom čase pripravovať transpozíciu legislatívy do slovenského práva s tým, že v niektorých súvislostiach je rozumné zvážiť aj možné ďalšie prechodné ustanovenia, teda neskoršiu realizáciu konkrétnych opatrení," vysvetlil dnes šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH).
Minister dodal, že o konkrétnych krokoch by sa malo rokovať nielen v rámci rezortu, ale aj s autobusovými dopravcami.
"Ochrana práv spotrebiteľa je veľmi dôležitá, zvyšuje to kultúru na cestách. Som za to, aby sa realizovali potrebné opatrenia, ale zároveň s rozumnými prechodnými ustanoveniami, nie aby to likvidovalo autobusových dopravcov, ale pomáhalo im modernizovať sa," podotkol.
Európsky parlament (EP) v utorok (15. 2.) schválil nové nariadenia o právach pasažierov v cestnej doprave. Cestujúci môžu rátať v prípade neuskutočnenia prepravy s adekvátnou peňažnou alebo inou náhradou, pri poškodení batožiny sa bude musieť prepravca zodpovedať až do výšky 1200 eur.
Ide tak o ďalšiu dimenziu snahy EÚ o ochranu spotrebiteľa. Zahŕňa podmienky povinného odškodnenia cestujúcich diaľkových autobusov. Kompenzáciu by mali dostať pasažieri diaľkových liniek (nad 250 kilometrov), ktorých batožina sa zničila alebo poškodila, až do výšky 1200 eur.
Cestujúci budú mať nárok na odškodnenie aj v prípade zranenia alebo úmrtia. Horná hranica je v tomto prípade stanovená na 220.000 eur.
V prípade zrušenia dopravy alebo meškania autobusu o viac ako 120 minút budú mať cestujúci možnosť výberu medzi pokračovaním v ceste prípadne presmerovaním bez ďalších dodatočných nákladov, alebo sa takémuto pasažierovi vráti cestovné v plnej výške. Ak prepravca nebude schopný zabezpečiť cestujúcemu náhradnú dopravu, bude mať takto odmietnutý pasažier nárok na 1,5-násobok plnej sumy cestovného.
Prepravca bude povinný poskytnúť cestujúcim občerstvenie v prípade, ak meškanie autobusu prekročí 90 minút.
Ak dôjde k prerušeniu cesty, k nehode či meškaniu, ktoré si vyžaduje prenocovanie na mieste, prepravca cestujúcim zabezpečí ubytovanie v hoteli v hodnote maximálne 80 eur na noc a osobu, a to na obdobie nie viac ako dve noci. Táto povinnosť sa nevzťahuje na prípady, keď dôjde k prerušeniu cesty v dôsledku prírodných katastrof alebo extrémnych poveternostných podmienok.
Právny predpis pôjde teraz na odsúhlasenie pred členské štáty. Zvyčajne po publikovaní vo Vestníku EÚ plynie 2-ročné obdobie na jej zavedenie do národných legislatív, v tomto prípade však členská krajina môže požiadať o výnimku, po ktorej jej bude plynúť 4-ročné prechodné obdobie.
Schválenie nariadenia je poslednou fázou dokončenia legislatívy týkajúcej sa ochrany práv cestujúcich vo všeobecnosti; v minulosti sa už prijali legislatívne zmeny na ošetrenie efektívnejšieho dodržania práv cestujúcich vlakom, loďou i lietadlom.