Odškodňovanie cestujúcich môžu posunúť prechodné ustanovenia

Slovensko pri implementácii európskeho nariadenia o odškodňovaní cestujúcich v diaľkovej doprave bude uvažovať o prechodných ustanoveniach.

BRATISLAVA. Táto norma by po odsúhlasení členskými štátmi Európskej únie (EÚ) mala začať platiť od roku 2013 s tým, že krajiny môžu požiadať o 4-ročný odklad jej implementácie.

"Ako pri inej európskej legislatíve, aj tu budeme v nadchádzajúcom čase pripravovať transpozíciu legislatívy do slovenského práva s tým, že v niektorých súvislostiach je rozumné zvážiť aj možné ďalšie prechodné ustanovenia, teda neskoršiu realizáciu konkrétnych opatrení," vysvetlil dnes šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH).

Minister dodal, že o konkrétnych krokoch by sa malo rokovať nielen v rámci rezortu, ale aj s autobusovými dopravcami.

"Ochrana práv spotrebiteľa je veľmi dôležitá, zvyšuje to kultúru na cestách. Som za to, aby sa realizovali potrebné opatrenia, ale zároveň s rozumnými prechodnými ustanoveniami, nie aby to likvidovalo autobusových dopravcov, ale pomáhalo im modernizovať sa," podotkol.

Európsky parlament (EP) v utorok (15. 2.) schválil nové nariadenia o právach pasažierov v cestnej doprave. Cestujúci môžu rátať v prípade neuskutočnenia prepravy s adekvátnou peňažnou alebo inou náhradou, pri poškodení batožiny sa bude musieť prepravca zodpovedať až do výšky 1200 eur.

Ide tak o ďalšiu dimenziu snahy EÚ o ochranu spotrebiteľa. Zahŕňa podmienky povinného odškodnenia cestujúcich diaľkových autobusov. Kompenzáciu by mali dostať pasažieri diaľkových liniek (nad 250 kilometrov), ktorých batožina sa zničila alebo poškodila, až do výšky 1200 eur.

Cestujúci budú mať nárok na odškodnenie aj v prípade zranenia alebo úmrtia. Horná hranica je v tomto prípade stanovená na 220.000 eur.

V prípade zrušenia dopravy alebo meškania autobusu o viac ako 120 minút budú mať cestujúci možnosť výberu medzi pokračovaním v ceste prípadne presmerovaním bez ďalších dodatočných nákladov, alebo sa takémuto pasažierovi vráti cestovné v plnej výške. Ak prepravca nebude schopný zabezpečiť cestujúcemu náhradnú dopravu, bude mať takto odmietnutý pasažier nárok na 1,5-násobok plnej sumy cestovného.

Prepravca bude povinný poskytnúť cestujúcim občerstvenie v prípade, ak meškanie autobusu prekročí 90 minút.

Ak dôjde k prerušeniu cesty, k nehode či meškaniu, ktoré si vyžaduje prenocovanie na mieste, prepravca cestujúcim zabezpečí ubytovanie v hoteli v hodnote maximálne 80 eur na noc a osobu, a to na obdobie nie viac ako dve noci. Táto povinnosť sa nevzťahuje na prípady, keď dôjde k prerušeniu cesty v dôsledku prírodných katastrof alebo extrémnych poveternostných podmienok.

Právny predpis pôjde teraz na odsúhlasenie pred členské štáty. Zvyčajne po publikovaní vo Vestníku EÚ plynie 2-ročné obdobie na jej zavedenie do národných legislatív, v tomto prípade však členská krajina môže požiadať o výnimku, po ktorej jej bude plynúť 4-ročné prechodné obdobie.

Schválenie nariadenia je poslednou fázou dokončenia legislatívy týkajúcej sa ochrany práv cestujúcich vo všeobecnosti; v minulosti sa už prijali legislatívne zmeny na ošetrenie efektívnejšieho dodržania práv cestujúcich vlakom, loďou i lietadlom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 421
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 4 387
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 956
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 122
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 571
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 484
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 362
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 235
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 091
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 069

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Esbéeskar môže v obchode šacovať. Ak je to dobrovoľné

Ak zariadenie zapípa, pracovník SBS by mal zákazníka požiadať o blok.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

Neprehliadnite tiež

USA nesúhlasí s prevzatím Time Warner spoločnosťou AT&T

Nesúhlas vlády s akvizíciou prekvapil mnohých na Wall Street.

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.