BRATISLAVA. Vyplýva to z prieskumu divízie Retail and Technology spoločnosti GfK, ktorá získava údaje o predaji od 190 tisíc maloobchodných predajní po celom svete.
Pod pozitívny výsledok sa podpísal slabší predaj v krízovom roku 2009, čo spôsobilo, že porovnávací základ z minulého roku bol nízky. Najvýraznejšie si polepšil sektor informačných technológií (IT), ktorý v minulom roku zaznamenal medziročný rast predaja na úrovni 19,3 % s obratom 254 mil. eur.
Tradične sa v tomto segmente najlepšie darilo mobilným a stolovým počítačom, no negatívne naň vplýval pokles priemerných cien. Výrazne posilnil aj segment malých domácich spotrebičov, keď medziročne podrástol o 15,2 % a zaznamenal tržby vo výške 68 mil. eur.
Veľmi slušný nárast mala i spotrebná elektronika, ktorej predaj v minulom roku posilnil o 9 % v porovnaní s rokom 2009. Tržby sektora boli na úrovni 192 mil. eur.
Najdôležitejšou kategóriou zostali aj naďalej televízory s plochou obrazovkou a vďaka digitalizácii televízneho signálu rastie aj dopyt po set top boxoch. Predaj digitálnych fotoaparátov posilnil medziročne o 9,2 % s tržbami 26 mil. eur, keď dvojciferný nárast zaznamenali ako zrkadlovky, tak i kompakty s pevným objektívom.
Darilo sa aj segmentu veľkých domácich spotrebičov, ktorý medziročne vzrástol o 4,9 % a pripísal si obrat na úrovni 183 mil. eur. Naopak negatívny vývoj pokračoval v sektore telekomunikácií, ktorého predaj sa prepadol o 8,5 % s obratom 114 mil. eur.
Výraznejší pokles však brzdí pokračujúci dopyt po nových modeloch smartfónov. Najhoršie v minulom roku dopadol trh s kancelárskou a výpočtovou technikou, ktorý medziročne oslabil o 12,5 % s tržbami na úrovni 24 mil. eur. Tento nepriaznivý vývoj sa dotkol všetkých sledovaných produktových kategórií, pričom k prepadu tržieb prispel aj citeľný medziročný pokles priemerných cien.