BRATISLAVA/BRUSEL. Európska komisia (EK) začala v stredu konania o porušení právnych predpisov proti šiestim členským štátom, vrátane Slovenska, vo veci ich dvojstranných dohôd o leteckých službách s Ruskom.
Brusel je znepokojený možnosťou, že by tieto dohody mohli brániť hospodárskej súťaži medzi európskymi leteckými spoločnosťami a poskytnúť základ pre poplatky za prelet nad Sibírou, ktoré môžu byť nezákonné vzhľadom na protimonopolné právne predpisy Európskej únie (EÚ).
Komisia poslala formálnu žiadosť o informácie okrem Slovenska, Cypru, Írsku, Poľsku, Portugalsku a Španielsku. Podobné formálne výzvy poslala už vlani v októbri aj Fínsku, Francúzsku, Nemecku a Rakúsku. Agentúru SITA o tom informovalo Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.
Členské štáty majú dva mesiace na odpoveď na formálnu výzvu. "Ak nezareagujú uspokojivo, komisia im pošle odôvodnené stanovisko, v ktorom požiada príslušné členské štáty, aby zmenili a doplnili svoje dvojstranné dohody o leteckých službách s Ruskom," informovala ďalej Európska komisia.
Tá aktívne posudzuje súlad dvojstranných dohôd o leteckých službách, ktoré s Ruskom podpísali všetky ostatné členské štáty, s právnymi predpismi EÚ.
Nespravodlivá súťaž
"Komisia teraz posudzuje súlad zvyšných dvojstranných dohôd členských štátov s Ruskom o leteckých službách s právnymi predpismi EÚ. To, že letecké spoločnosti Európskej únie musia platiť za prelet nad Sibírou na ceste do destinácií v Ázii, môže nielen spôsobiť zdraženie týchto letov, ale navyše viesť k nespravodlivej hospodárskej súťaži medzi leteckými spoločnosťami EÚ a ostatnými leteckými spoločnosťami," uvádza sa v stanovisku EK.
V dohodách o leteckej doprave podľa komisie treba pristupovať ku všetkým leteckým spoločnostiam EÚ rovnako a treba rešpektovať protimonopolné pravidlá. V opačnom prípade môžu byť niektoré letecké spoločnosti znevýhodnené voči svojim priamym konkurentom alebo môžu platiť neprimerané dodatočné poplatky, ktoré by sa mohli preniesť na zákazníkov v podobe vyššieho cestovného.
Dvojstranné dohody o leteckých službách medzi jednotlivými členskými štátmi a nečlenskými štátmi musia obsahovať takzvané ustanovenie EÚ o určení, ktorým sa uznáva, že podmienky dohody sa vzťahujú rovnako na všetky letecké spoločnosti EÚ, a nielen na letecké spoločnosti konkrétneho členského štátu.
"Ide o základnú súčasť jednotného európskeho trhu leteckej dopravy, ktorý bol vytvorený začiatkom 90-tych rokov a ktorý zaručuje leteckým spoločnostiam právo na prevádzku na základe tých istých podmienok kdekoľvek v EÚ," uviedla ďalej komisia.
Komisia: Rusko neuznáva rovnosť dopravcov
Požiadavka ustanovenia o určení bola potvrdená v rozhodnutiach Súdneho dvora vo veci otvoreného neba z roku 2002. Súdny dvor konštatoval, že ustanovenia obmedzujúce výhody dohôd o leteckých službách na štátnych príslušníkov príslušného členského štátu sú v rozpore s pravidlami EÚ o slobode usadiť sa.
"Odvtedy sa už väčšina dohôd s nečlenskými krajinami EÚ prispôsobila rozhodnutiu Súdneho dvora. Rusko ako jedna z mála krajín na svete neuznáva, že so všetkými leteckými dopravcami EÚ sa musí zaobchádzať na základe rovnosti a že podmienky akejkoľvek dvojstrannej dohody musia obsahovať takzvané ustanovenie EÚ o určení a uplatňovať sa na všetkých," dodáva Európska komisia.
Tento postoj podľa Bruselu spôsobuje vážne praktické problémy a ohrozuje napríklad dopravné práva leteckých spoločností, ktoré prevzal dopravca z iného členského štátu EÚ.
Cestujúci môžu platiť viac
Letecké spoločnosti, na ktoré sa vzťahuje ustanovenie EÚ o určení, sú povinné platiť poplatky za prelety nad Sibírou na trasách do mnohých destinácií v Ázii. Podľa odhadov zaplatili príslušné letecké spoločnosti EÚ len v roku 2008 poplatky vo výške asi 420 miliónov USD, väčšinou priamo ruskej leteckej spoločnosti Aeroflot.
Komisia sa obáva, že ide o porušenie protimonopolných právnych predpisov EÚ, podľa ktorých by letecké spoločnosti nemali byť nútené uzatvárať obchodné dohody s priamym konkurentom. Komisia sa takisto obáva, že ide o porušenie medzinárodného práva upraveného v Chicagskom dohovore.
"Týmito dvojstrannými dohodami sa takisto stanovujú pre letecké spoločností EÚ odlišné podmienky v závislosti od krajiny, v ktorej sú usadené, čím sa ešte zhoršuje narušenie hospodárskej súťaže. V konečnom dôsledku existuje riziko, že cestujúci by museli zaplatiť za lety viac, ako by inak bolo potrebné," uviedla Európska komisia.