SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 20:06

Bane predražujú elektrinu

Ceny elektriny rastú najmä pre podporu baní a ekobiznisu.

Firmy u nás platia za elektrinu takmer najviac v Európskej únii.Firmy u nás platia za elektrinu takmer najviac v Európskej únii. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ- ČTK)

Agentúrne spravodajstvo sme o 19:51 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Slovenské firmy platia za elektrickú energiu takmer najvyššie ceny v rámci Európskej únie. Konštatuje to analýza Inštitútu finančnej politiky rezortu financií.

Vládni analytici v nej kritizujú dotácie na obnoviteľné zdroje a ťažbu uhlia. Každý odberateľ elektriny vrátane domácností totiž v jej cene platí aj tieto dotácie. Len v tomto roku podporia odberatelia elektriny ťažbu uhlia a využívanie obnoviteľných zdrojov vyše 320 miliónmi eur (zhruba 10 miliárd korún).

Pripravujú analýzu dotácií

Pri skladaní konečných cien tak podľa analýzy vzniká paradox. „Všetci odberatelia dnes dotujú neekologické uhlie a zároveň aj obnoviteľné zdroje,“ uvádza inštitút.

Časť konečnej ceny elektriny, ktorá zahŕňa dotácie baní a ekozdrojov, sa medziročne zvýšila viac ako dvakrát. Z vlaňajších 6,3 eura na megawatthodinu na tohtoročných 14,85 eura. „Nič nenaznačuje tomu, že by sa tieto náklady mali v najbližších rokoch znižovať. Skôr naopak,“ píše sa v analýze.

„Budeme komplexne analyzovať celý systém podpory baníctva,“ povedal štátny tajomník ministerstva hospodárstva Martin Chren (SaS). Materiál, ktorý by mal navrhnúť riešenia, chce ministerstvo predložiť na najbližšie rokovanie vlády.

Zrušenie dotácií je jednou z možností podľa šéfa Podnikateľskej aliancie Slovenska Róberta Kičinu.

V praxi by to znamenalo napríklad zavretie baní v regióne Prievidze, ktoré zamestnávajú asi štyritisíc ľudí.

Otvoriť systém regulácie?

Analýza ministerstva financií poukazuje aj na to, že cena elektriny pre firmy je u nás po Cypre najdrahšia v Európskej únii. Autori štúdie pritom poznamenávajú, že Cyprus je ostrov, a tak je tam trh s energiou uzavretý.

Vyše polovicu koncovej ceny elektriny tvoria regulované poplatky, ktoré má upravovať Úrad pre reguláciu sieťových odvetví. Ten dnes vedie Jozef Holjenčík, ktorého do funkcie zvolili za minulej vlády.

„Je práve na úrade, aby skúmal oprávnené náklady dodávateľov a určil správnu reguláciu,“ hovorí Peter Marčan z Inštitútu pre energetickú bezpečnosť.

Zvyšok konečnej ceny pre odberateľov tvorí takzvaná silová elektrina. Tú vedia noví dodávatelia nakupovať lacnejšie. Väčšia konkurencia na trhu preto podľa inštitútu dokáže čiastočne znížiť ceny.

Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj navrhuje v najnovšom ekonomickom pohľade na Slovensko použiť na zníženie cien elektriny takzvané nákladové benchmarky. Čiastočne by sa tak zmenil systém regulácie, ich tvorba by závisela aj od cien v okolitých krajinách.

„Neviem, či benchmarky sú správna cesta pre Slovensko,“ povedal Marčan. Nedajú sa totiž podľa neho porovnávať náklady na údržbu prenosovej sústavy u nás a v rovinatom teréne, ako je Maďarsko.

IFP_Pridraha elektrina

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 956
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 911
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 650
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 433
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 676
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 567
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 291
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 225
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 217
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 061
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Ceny energií

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Dobré ráno

Dobré ráno: Štát ani neverí, že otestuje každého

Slovensko si vyskúša skríningové pretestovanie krajiny.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Výtery bez pointy

Vláda vyhodí milióny na testy, keď svet už beží preteky v očkovaní.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Minister financií Olaf Scholz (vpravo) v debate s kancelárkou Angelou Merkelovou a ministrom zdravotníctva Jensom Spahnom.
Ilustračná fotografia.

USA plánujú uvaliť sankcie na ruskú loď, ktorá sa podieľa na výstavbe Nord Stream 2

Sankcie majú byť uvalené na loď a jej majiteľa od utorka.

Loď Fortuna, ktorá sa podieľa na výstavbe plynovodu Nord Stream 2.

Kanada schválila návrat lietadla Boeing 737 MAX do prevádzky

Kríza modelov MAX sa začala haváriou tohto lietadla v Indonézii v roku 2018.

Boeing 737 MAX.