AKTUALIZOVANÉ 20:06

Bane predražujú elektrinu

Ceny elektriny rastú najmä pre podporu baní a ekobiznisu.

Firmy u nás platia za elektrinu takmer najviac v Európskej únii.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- ČTK)

Agentúrne spravodajstvo sme o 19:51 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Slovenské firmy platia za elektrickú energiu takmer najvyššie ceny v rámci Európskej únie. Konštatuje to analýza Inštitútu finančnej politiky rezortu financií.

Vládni analytici v nej kritizujú dotácie na obnoviteľné zdroje a ťažbu uhlia. Každý odberateľ elektriny vrátane domácností totiž v jej cene platí aj tieto dotácie. Len v tomto roku podporia odberatelia elektriny ťažbu uhlia a využívanie obnoviteľných zdrojov vyše 320 miliónmi eur (zhruba 10 miliárd korún).

Pripravujú analýzu dotácií

Pri skladaní konečných cien tak podľa analýzy vzniká paradox. „Všetci odberatelia dnes dotujú neekologické uhlie a zároveň aj obnoviteľné zdroje,“ uvádza inštitút.

Časť konečnej ceny elektriny, ktorá zahŕňa dotácie baní a ekozdrojov, sa medziročne zvýšila viac ako dvakrát. Z vlaňajších 6,3 eura na megawatthodinu na tohtoročných 14,85 eura. „Nič nenaznačuje tomu, že by sa tieto náklady mali v najbližších rokoch znižovať. Skôr naopak,“ píše sa v analýze.

„Budeme komplexne analyzovať celý systém podpory baníctva,“ povedal štátny tajomník ministerstva hospodárstva Martin Chren (SaS). Materiál, ktorý by mal navrhnúť riešenia, chce ministerstvo predložiť na najbližšie rokovanie vlády.

Zrušenie dotácií je jednou z možností podľa šéfa Podnikateľskej aliancie Slovenska Róberta Kičinu.

V praxi by to znamenalo napríklad zavretie baní v regióne Prievidze, ktoré zamestnávajú asi štyritisíc ľudí.

Otvoriť systém regulácie?

Analýza ministerstva financií poukazuje aj na to, že cena elektriny pre firmy je u nás po Cypre najdrahšia v Európskej únii. Autori štúdie pritom poznamenávajú, že Cyprus je ostrov, a tak je tam trh s energiou uzavretý.

Vyše polovicu koncovej ceny elektriny tvoria regulované poplatky, ktoré má upravovať Úrad pre reguláciu sieťových odvetví. Ten dnes vedie Jozef Holjenčík, ktorého do funkcie zvolili za minulej vlády.

„Je práve na úrade, aby skúmal oprávnené náklady dodávateľov a určil správnu reguláciu,“ hovorí Peter Marčan z Inštitútu pre energetickú bezpečnosť.

Zvyšok konečnej ceny pre odberateľov tvorí takzvaná silová elektrina. Tú vedia noví dodávatelia nakupovať lacnejšie. Väčšia konkurencia na trhu preto podľa inštitútu dokáže čiastočne znížiť ceny.

Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj navrhuje v najnovšom ekonomickom pohľade na Slovensko použiť na zníženie cien elektriny takzvané nákladové benchmarky. Čiastočne by sa tak zmenil systém regulácie, ich tvorba by závisela aj od cien v okolitých krajinách.

„Neviem, či benchmarky sú správna cesta pre Slovensko,“ povedal Marčan. Nedajú sa totiž podľa neho porovnávať náklady na údržbu prenosovej sústavy u nás a v rovinatom teréne, ako je Maďarsko.

IFP_Pridraha elektrina

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 115
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 200
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 641
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 128
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 436
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 385
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 335
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 168
  9. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 136
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 120

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.