Za meškanie autobusu získate odškodné

Práva cestujúcich v autobusoch budú garantované. Brusel predpísal odškodné za meškanie aj za stratu a poškodenie batožiny.

Väčšina cestujúcich získa práva len na diaľkových linkách, hendikepovaní však aj na regionálnych.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Vyše tisíc eur za stratu či poškodenie batožiny počas cesty autobusom. Také odškodné predpísalo dopravcom nariadenie, ktoré včera schválil Európsky parlament.

Väčšina ustanovení sa vzťahuje len na diaľkové linky nad 250 kilometrov. No hendikepovaným cestujúcim garantujú práva aj v regionálnej doprave na krátke vzdialenosti.

Odškodné za meškanie aj stratu batožiny

Cestujúci v linkách nad 250 kilometrov budú mať právo na náhradu cestovného, ak spoj mešká viac ako 2 hodiny alebo sa zruší. Tiež vtedy, keď autobus vynechá grafikonom určený odchod.

Nové pravidlá
  • začnú platiť v roku 2013,
  • vzťahujú sa na diaľkové linky nad 250 kilometrov,
  • cestovné získate späť, ak bude spoj zrušený či bude meškať viac ako 2 hodiny,
  • občerstvenie získate, ak bude meškanie autobusu viac ako 90 minút,
  • za stratu alebo poškodenie batožiny bude až 1200 eur.

Pri 90-­minútovom meškaní bude musieť cestujúci dostať občerstvenie. Ak dopravca nevie zabezpečiť náhradnú dopravu pri meškaní alebo zrušení linky, musí vyplatiť 1,5­násobok cestovného.

V prípade nehody alebo dlhého zdržania do odchodu náhradného spoja musí dopravca zabezpečiť prenocovanie v hoteli. Ten má byť blízko autobusovej stanice a jedna noc v hoteli nesmie vyjsť na viac ako 80 eur.

Pri nehodách a zraneniach dostane pasažier odškodné až 220-tisíc eur, podľa závažnosti zranenia. Za poškodenie batožiny môže dostať 1200 eur.

Táto európska norma by nemala viesť k zdraženiu cestovného, hovorí šéf Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie. „Drvivá väčšina autobusov na diaľkových linkách už spĺňa štandardy, ktoré vyžaduje nové nariadenie."

Do budúcna si však Trabelssie nevie predstaviť, že by mali takýto rozsah práv aj cestujúci v regionálnej doprave na krátke vzdialenosti. Prvý návrh nariadenia pritom zahŕňal aj tieto linky.

„Na linkách do 100 kilometrov ste závislí od aktuálneho množstva cestujúcich, dopravnej situácie, počasia, výluk a podobne," povedal Trabelssie. Diaľkové linky sa s týmito faktormi podľa neho vyrovnávajú cez miestenkové systémy a podrobné plánovanie cesty.

Figeľ má rozhodnúť, či požiadame o odklad

Nariadenie začne platiť na jar 2013. Členské štáty Európskej únie ho môžu, ale nemusia dovtedy prebrať do vnútroštátneho právneho poriadku. Pri preberaní ho môžu sprísniť, platiť však bude v celej únii bez ohľadu na to, či ho krajina prebrala, alebo nie.

Napriek tomu, že platiť začne až o dva roky, štáty môžu požiadať ešte o ďalšie odklady. Maximálne však dvakrát po štyri roky.

Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) by sa malo k odkladu nariadenia vyjadriť dnes. Figeľov predchodca Ľubomír Vážny (Smer) tak pre nepripravenosť železničnej spoločnosti vyrokoval v Bruseli odklad nariadenia o právach cestujúcich na železniciach.

Trabelssie tvrdí, že na prípravu stačia dva roky. O predĺženie by teda Slovensko žiadať nemuselo. „Počas tohto obdobia vznikne tlak na úpravu autobusových staníc, aby spĺňali štandardy nariadenia," povedal.

Dnes nie je väčšina našich autobusových staníc upravená na bezbariérový prístup. Nespĺňajú tak ustanovania nového nariadenia.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  2. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  3. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  4. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  5. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  6. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  7. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  8. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  9. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  10. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 739
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 643
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 126
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 988
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 528
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 645
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 279
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 120
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 932
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 754

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

Neprehliadnite tiež

Neziskovkám dá štát štvrťmilióna eur, chce od nich pomoc

Dosiahnuté výsledky, pozitíva a negatíva pilotného projektu vyhodnotí úrad podpredsedu vlády po jednom roku.

Vláda podporí štyri firmy jedenástimi miliónmi eur

Vzniknúť by malo 500 nových pracovných miest.

Rast inflácie v eurozóne sa zrýchlil

Miera inflácie v 19 krajinách, ktoré zaviedli euro, sa v januári zvýšila o 1,8 percenta.

Kurz eura padol na 6-týždňové minimum

Euro neskôr zmazalo časť strát.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop