Za meškanie autobusu získate odškodné

Práva cestujúcich v autobusoch budú garantované. Brusel predpísal odškodné za meškanie aj za stratu a poškodenie batožiny.

Väčšina cestujúcich získa práva len na diaľkových linkách, hendikepovaní však aj na regionálnych.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Vyše tisíc eur za stratu či poškodenie batožiny počas cesty autobusom. Také odškodné predpísalo dopravcom nariadenie, ktoré včera schválil Európsky parlament.

Väčšina ustanovení sa vzťahuje len na diaľkové linky nad 250 kilometrov. No hendikepovaným cestujúcim garantujú práva aj v regionálnej doprave na krátke vzdialenosti.

Odškodné za meškanie aj stratu batožiny

Cestujúci v linkách nad 250 kilometrov budú mať právo na náhradu cestovného, ak spoj mešká viac ako 2 hodiny alebo sa zruší. Tiež vtedy, keď autobus vynechá grafikonom určený odchod.

Nové pravidlá
  • začnú platiť v roku 2013,
  • vzťahujú sa na diaľkové linky nad 250 kilometrov,
  • cestovné získate späť, ak bude spoj zrušený či bude meškať viac ako 2 hodiny,
  • občerstvenie získate, ak bude meškanie autobusu viac ako 90 minút,
  • za stratu alebo poškodenie batožiny bude až 1200 eur.

Pri 90-­minútovom meškaní bude musieť cestujúci dostať občerstvenie. Ak dopravca nevie zabezpečiť náhradnú dopravu pri meškaní alebo zrušení linky, musí vyplatiť 1,5­násobok cestovného.

V prípade nehody alebo dlhého zdržania do odchodu náhradného spoja musí dopravca zabezpečiť prenocovanie v hoteli. Ten má byť blízko autobusovej stanice a jedna noc v hoteli nesmie vyjsť na viac ako 80 eur.

Pri nehodách a zraneniach dostane pasažier odškodné až 220-tisíc eur, podľa závažnosti zranenia. Za poškodenie batožiny môže dostať 1200 eur.

Táto európska norma by nemala viesť k zdraženiu cestovného, hovorí šéf Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie. „Drvivá väčšina autobusov na diaľkových linkách už spĺňa štandardy, ktoré vyžaduje nové nariadenie."

Do budúcna si však Trabelssie nevie predstaviť, že by mali takýto rozsah práv aj cestujúci v regionálnej doprave na krátke vzdialenosti. Prvý návrh nariadenia pritom zahŕňal aj tieto linky.

„Na linkách do 100 kilometrov ste závislí od aktuálneho množstva cestujúcich, dopravnej situácie, počasia, výluk a podobne," povedal Trabelssie. Diaľkové linky sa s týmito faktormi podľa neho vyrovnávajú cez miestenkové systémy a podrobné plánovanie cesty.

Figeľ má rozhodnúť, či požiadame o odklad

Nariadenie začne platiť na jar 2013. Členské štáty Európskej únie ho môžu, ale nemusia dovtedy prebrať do vnútroštátneho právneho poriadku. Pri preberaní ho môžu sprísniť, platiť však bude v celej únii bez ohľadu na to, či ho krajina prebrala, alebo nie.

Napriek tomu, že platiť začne až o dva roky, štáty môžu požiadať ešte o ďalšie odklady. Maximálne však dvakrát po štyri roky.

Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) by sa malo k odkladu nariadenia vyjadriť dnes. Figeľov predchodca Ľubomír Vážny (Smer) tak pre nepripravenosť železničnej spoločnosti vyrokoval v Bruseli odklad nariadenia o právach cestujúcich na železniciach.

Trabelssie tvrdí, že na prípravu stačia dva roky. O predĺženie by teda Slovensko žiadať nemuselo. „Počas tohto obdobia vznikne tlak na úpravu autobusových staníc, aby spĺňali štandardy nariadenia," povedal.

Dnes nie je väčšina našich autobusových staníc upravená na bezbariérový prístup. Nespĺňajú tak ustanovania nového nariadenia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 18 604
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 520
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 521
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 8 785
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 343
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 6 539
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 5 016
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 809
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 680
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 290

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan sa v cieli pýtal: A kto dnes vyhral?

Prvý deň v Alpách nepriniesol žiadne zmeny.

EKONOMIKA

Pozrite si nové vozne, železnice sľubujú modernejšie cestovanie

Vozne nasadia na najvyťaženejšie linky.

Neprehliadnite tiež

Kauzou Dieselgate je postihnutá ešte pätina vozidiel Volkswagen

Spoločnos splnila sľúbený akčný plán, to však bolo všetko.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje

Prestavba prináša zmeny. Vodiči sa musia vyzbrojiť trpezlivosťou.

Šefčovič dohodol rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom o tranzite plynu

Treba oddeliť staré problémy od nových, bude sa rokovať o novej zmluve.

Britská Banka Lloyds bude mať po brexite v Európe tri pobočky

Predpokladalo sa, že banka bude svoje kontinentálne podnikanie riadiť iba z Berlina.

Ukrajina a Rusko rokujú o tranzite plynu do EÚ po roku 2020

Tranzit ruského plynu cez Ukrajinu do EÚ znamená pre Kyjev príjmy.