Za meškanie autobusu získate odškodné

Práva cestujúcich v autobusoch budú garantované. Brusel predpísal odškodné za meškanie aj za stratu a poškodenie batožiny.

Väčšina cestujúcich získa práva len na diaľkových linkách, hendikepovaní však aj na regionálnych.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Vyše tisíc eur za stratu či poškodenie batožiny počas cesty autobusom. Také odškodné predpísalo dopravcom nariadenie, ktoré včera schválil Európsky parlament.

Väčšina ustanovení sa vzťahuje len na diaľkové linky nad 250 kilometrov. No hendikepovaným cestujúcim garantujú práva aj v regionálnej doprave na krátke vzdialenosti.

Odškodné za meškanie aj stratu batožiny

Cestujúci v linkách nad 250 kilometrov budú mať právo na náhradu cestovného, ak spoj mešká viac ako 2 hodiny alebo sa zruší. Tiež vtedy, keď autobus vynechá grafikonom určený odchod.

Nové pravidlá
  • začnú platiť v roku 2013,
  • vzťahujú sa na diaľkové linky nad 250 kilometrov,
  • cestovné získate späť, ak bude spoj zrušený či bude meškať viac ako 2 hodiny,
  • občerstvenie získate, ak bude meškanie autobusu viac ako 90 minút,
  • za stratu alebo poškodenie batožiny bude až 1200 eur.

Pri 90-­minútovom meškaní bude musieť cestujúci dostať občerstvenie. Ak dopravca nevie zabezpečiť náhradnú dopravu pri meškaní alebo zrušení linky, musí vyplatiť 1,5­násobok cestovného.

V prípade nehody alebo dlhého zdržania do odchodu náhradného spoja musí dopravca zabezpečiť prenocovanie v hoteli. Ten má byť blízko autobusovej stanice a jedna noc v hoteli nesmie vyjsť na viac ako 80 eur.

Pri nehodách a zraneniach dostane pasažier odškodné až 220-tisíc eur, podľa závažnosti zranenia. Za poškodenie batožiny môže dostať 1200 eur.

Táto európska norma by nemala viesť k zdraženiu cestovného, hovorí šéf Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie. „Drvivá väčšina autobusov na diaľkových linkách už spĺňa štandardy, ktoré vyžaduje nové nariadenie."

Do budúcna si však Trabelssie nevie predstaviť, že by mali takýto rozsah práv aj cestujúci v regionálnej doprave na krátke vzdialenosti. Prvý návrh nariadenia pritom zahŕňal aj tieto linky.

„Na linkách do 100 kilometrov ste závislí od aktuálneho množstva cestujúcich, dopravnej situácie, počasia, výluk a podobne," povedal Trabelssie. Diaľkové linky sa s týmito faktormi podľa neho vyrovnávajú cez miestenkové systémy a podrobné plánovanie cesty.

Figeľ má rozhodnúť, či požiadame o odklad

Nariadenie začne platiť na jar 2013. Členské štáty Európskej únie ho môžu, ale nemusia dovtedy prebrať do vnútroštátneho právneho poriadku. Pri preberaní ho môžu sprísniť, platiť však bude v celej únii bez ohľadu na to, či ho krajina prebrala, alebo nie.

Napriek tomu, že platiť začne až o dva roky, štáty môžu požiadať ešte o ďalšie odklady. Maximálne však dvakrát po štyri roky.

Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) by sa malo k odkladu nariadenia vyjadriť dnes. Figeľov predchodca Ľubomír Vážny (Smer) tak pre nepripravenosť železničnej spoločnosti vyrokoval v Bruseli odklad nariadenia o právach cestujúcich na železniciach.

Trabelssie tvrdí, že na prípravu stačia dva roky. O predĺženie by teda Slovensko žiadať nemuselo. „Počas tohto obdobia vznikne tlak na úpravu autobusových staníc, aby spĺňali štandardy nariadenia," povedal.

Dnes nie je väčšina našich autobusových staníc upravená na bezbariérový prístup. Nespĺňajú tak ustanovania nového nariadenia.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 075
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 036
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 428
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 822
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 367
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 186
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 826
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 002
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 665
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 725

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.