Cestujúci diaľkových autobusových liniek budú mať nové práva

Európsky parlament (EP) dnes schválil nové nariadenia o právach pasažierov v cestnej doprave.

BRUSEL. Cestujúci môžu rátať v prípade neuskutočnenia prepravy s adekvátnou peňažnou alebo inou náhradou, pri poškodení batožiny sa bude musieť prepravca zodpovedať až do výšky 1200 eur.

Ide o ďalšiu dimenziu snahy Európskej únie (EÚ) o ochranu spotrebiteľa. Zahŕňa podmienky povinného odškodnenia cestujúcich diaľkových autobusov. Podľa neho by dostali kompenzáciu pasažieri diaľkových liniek (nad 250 kilometrov), ktorých batožina sa zničila alebo poškodila, až do výšky 1200 eur. Cestujúci budú mať nárok na odškodnenie aj v prípade zranenia alebo úmrtia. Horná hranica je v tomto prípade stanovená na 220.000 eur.

V prípade zrušenia dopravy alebo meškania autobusu o viac ako 120 minút budú mať cestujúci možnosť výberu medzi pokračovaním v ceste prípadne presmerovaním bez ďalších dodatočných nákladov, alebo sa takémuto pasažierovi vráti cestovné v plnej výške. Ak prepravca nebude schopný zabezpečiť cestujúcemu náhradnú dopravu, bude mať takto odmietnutý pasažier nárok na 1,5-násobok plnej sumy cestovného.

Prepravca bude povinný poskytnúť cestujúcim občerstvenie v prípade, ak meškanie autobusu prekročí 90 minút. Ak dôjde k prerušeniu cesty, k nehode či meškaniu, ktoré si vyžaduje prenocovanie na mieste, prepravca cestujúcim zabezpečí ubytovanie v hoteli v hodnote maximálne 80 eur na noc a osobu, a to na obdobie nie viac ako dve noci. Táto povinnosť sa nevzťahuje na prípady, keď dôjde k prerušeniu cesty v dôsledku prírodných katastrof alebo extrémnych poveternostných podmienok.

Pokrok sa dosiahol aj v zlepšení prepravy hendikepovaných osôb. S cieľom poskytnúť adekvátnu pomoc zdravotne postihnutým pasažierom, ktorí o ňu požiadajú aspoň 36 hodín pred odchodom, bude personál autobusov odborne zaškolený. V prípade, že dopravca nebude schopný poskytnúť adekvátnu starostlivosť, bude mať zdravotne postihnutý cestujúci právo zobrať si do autobusu sprevádzajúcu osobu, a to bez akýchkoľvek doplatkov k cene svojho lístka.

Text novej legislatívy ihneď vyvolal zmiešané reakcie z tábora frakcie liberálov (ALDE). "Nie je možné využívať trasu dlhú 250 km v legislatíve, ktorá má platiť pre celú úniu. Len pre začiatok, vnútroštátne linky na Cypre, v Luxembursku a na Malte budú oslobodené z legislatívy," reagovala poslankyňa Gesine Meissnerová, ktorá narážala na skutočnosť, že geografické dimenzie a charakteristiky nedovoľujú aplikáciu práva v tejto trojici členských štátov. Poslanci ALDE sa však napokon len zdržali hlasovania a nehlasovali proti návrhu.

Právny predpis pôjde teraz na odsúhlasenie pred členské štáty. Zvyčajne po publikovaní vo Vestníku EÚ plynie 2-ročné obdobie na jej zavedenie do národných legislatív, v tomto prípade však členská krajina môže požiadať o výnimku, po ktorej jej bude plynúť 4-ročné prechodné obdobie. Schválenie nariadenia je poslednou fázou dokončenia legislatívy týkajúcej sa ochrany práv cestujúcich vo všeobecnosti; v minulosti sa už prijali legislatívne zmeny na ošetrenie efektívnejšieho dodržania práv cestujúcich vlakom, loďou i lietadlom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 662
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 572
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 000
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 501
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 560
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 355
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 337
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 106
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 983
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 873

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Na testovanie potravín dá Brusel milión eur, zákony však meniť nebude

Sťažnosti Slovenska či Česka zobrala Európska komisia na vedomie. Zloženie potravín chce ďalej testovať.

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.