Cestujúci diaľkových autobusových liniek budú mať nové práva

Európsky parlament (EP) dnes schválil nové nariadenia o právach pasažierov v cestnej doprave.

BRUSEL. Cestujúci môžu rátať v prípade neuskutočnenia prepravy s adekvátnou peňažnou alebo inou náhradou, pri poškodení batožiny sa bude musieť prepravca zodpovedať až do výšky 1200 eur.

Ide o ďalšiu dimenziu snahy Európskej únie (EÚ) o ochranu spotrebiteľa. Zahŕňa podmienky povinného odškodnenia cestujúcich diaľkových autobusov. Podľa neho by dostali kompenzáciu pasažieri diaľkových liniek (nad 250 kilometrov), ktorých batožina sa zničila alebo poškodila, až do výšky 1200 eur. Cestujúci budú mať nárok na odškodnenie aj v prípade zranenia alebo úmrtia. Horná hranica je v tomto prípade stanovená na 220.000 eur.

Článok pokračuje pod video reklamou

V prípade zrušenia dopravy alebo meškania autobusu o viac ako 120 minút budú mať cestujúci možnosť výberu medzi pokračovaním v ceste prípadne presmerovaním bez ďalších dodatočných nákladov, alebo sa takémuto pasažierovi vráti cestovné v plnej výške. Ak prepravca nebude schopný zabezpečiť cestujúcemu náhradnú dopravu, bude mať takto odmietnutý pasažier nárok na 1,5-násobok plnej sumy cestovného.

Prepravca bude povinný poskytnúť cestujúcim občerstvenie v prípade, ak meškanie autobusu prekročí 90 minút. Ak dôjde k prerušeniu cesty, k nehode či meškaniu, ktoré si vyžaduje prenocovanie na mieste, prepravca cestujúcim zabezpečí ubytovanie v hoteli v hodnote maximálne 80 eur na noc a osobu, a to na obdobie nie viac ako dve noci. Táto povinnosť sa nevzťahuje na prípady, keď dôjde k prerušeniu cesty v dôsledku prírodných katastrof alebo extrémnych poveternostných podmienok.

Pokrok sa dosiahol aj v zlepšení prepravy hendikepovaných osôb. S cieľom poskytnúť adekvátnu pomoc zdravotne postihnutým pasažierom, ktorí o ňu požiadajú aspoň 36 hodín pred odchodom, bude personál autobusov odborne zaškolený. V prípade, že dopravca nebude schopný poskytnúť adekvátnu starostlivosť, bude mať zdravotne postihnutý cestujúci právo zobrať si do autobusu sprevádzajúcu osobu, a to bez akýchkoľvek doplatkov k cene svojho lístka.

Text novej legislatívy ihneď vyvolal zmiešané reakcie z tábora frakcie liberálov (ALDE). "Nie je možné využívať trasu dlhú 250 km v legislatíve, ktorá má platiť pre celú úniu. Len pre začiatok, vnútroštátne linky na Cypre, v Luxembursku a na Malte budú oslobodené z legislatívy," reagovala poslankyňa Gesine Meissnerová, ktorá narážala na skutočnosť, že geografické dimenzie a charakteristiky nedovoľujú aplikáciu práva v tejto trojici členských štátov. Poslanci ALDE sa však napokon len zdržali hlasovania a nehlasovali proti návrhu.

Právny predpis pôjde teraz na odsúhlasenie pred členské štáty. Zvyčajne po publikovaní vo Vestníku EÚ plynie 2-ročné obdobie na jej zavedenie do národných legislatív, v tomto prípade však členská krajina môže požiadať o výnimku, po ktorej jej bude plynúť 4-ročné prechodné obdobie. Schválenie nariadenia je poslednou fázou dokončenia legislatívy týkajúcej sa ochrany práv cestujúcich vo všeobecnosti; v minulosti sa už prijali legislatívne zmeny na ošetrenie efektívnejšieho dodržania práv cestujúcich vlakom, loďou i lietadlom.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 707
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 718
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 16 996
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 417
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 560
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 562
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 519
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 486
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 020
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 655

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Po hrade jazdili na trojkolkách, aj robili omše. Boli sme u posledného grófa Šternberka

Súkromný hrad patrí takmer osemsto rokov jednému rodu.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.

Rakúski hydinári zápasia s cenovým dumpingom zo zahraničia

V Rakúsku sa počet spracovateľských podnikov v priebehu 15 rokov znížil na polovicu.

Česko zažíva karavanový rozmach, dopyt rastie

Česi si čoraz viac volia dovolenku na domácom trhu namiesto zahraničnej.

Hirošima straší Ružinov už vyše desaťročie

Z projektu Yosaria Plaza zostal len železobetónový skelet.

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.