BRATISLAVA, KYJEV. Je to hotová vec a teraz ide už iba o realizáciu, povedal o projekte širokorozchodnej železničnej trate naprieč Slovenskom ukrajinský premiér Mykola Azarov v rozhovore pre denník SME.
Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) na tieto slová reagovalo vyhýbavo. „Pre túto tému absolvujeme ešte rokovania a do konca februára predložíme materiál na rokovanie vlády," reagoval šéf tlačového oddelenia rezortu Ľubomír Tuchscher. Definitívne rozhodnutie vraj nepadlo.
Vláda projekt odmietla
Kabinet Ivety Radičovej (SDKÚ) sa v svojom programe zaviazal projekt ruských koľajníc analyzovať, vláda ho však nepodporuje.
Ukrajinský premiér nie je jedinou významnou osobou, ktorá potvrdila, že ministerstvo projekt ruských koľají podporuje. Koncom januára poďakoval šéf ruských železníc Vladimir Jakunin „za podporu, ktorú vláda vyjadrila tomuto projektu".
Figeľ bol včera na Ukrajine, kde rokoval aj o širokorozchodnej. Postoj Slovenska k projektu podľa Tuchschera rokovania nezmenili. Okrem železníc rokoval Figeľ aj o využití letiska v Užhorode či otvorení ďalších hraničných priechodov.
„Predniesol záujem urobiť v Dobrej prekladisko, kde by mohli kamióny nastúpiť na vlak a previezť sa naprieč krajinou," povedal Tuchscher.
Analýzu nezverejnili
Ministerstvo má od decembra v rukách analýzu projektu širokorozchodnej od nemeckej firmy Roland Berger. Koncom roka sľúbilo, že ju v januári zverejní. Dosiaľ to neurobilo. Štúdiu vtedy rezort komentoval len skromne.
Predĺženie trate o 450 kilometrov má podľa nej stáť 6,3 miliardy eur a vytvorí vraj 11-tisíc pracovných miest, uviedlo v informácii ministerstvo.
Analýza podľa ministerstva konštatuje „právnu a technickú realizovateľnosť" výstavby trate.
Poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ) hovorí, že projekt je pre Slovensko nevýhodný. „Zatiaľ ma žiadny dokument nepresvedčil o opaku."