Ceny leteniek porastú. Vinou emisných kvót

Dopravcovia dostanú časť emisných povoleniek bezplatne, zvyšok budú nakupovať. Môže to mať dopad na ceny leteniek.

Emisie oxidu uhličitého, ktoré produkujú lietadlá, budú regulované. Nákup povoleniek na ich vypúšťanie môže zvýšiť ceny leteniek.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ PRE SME – RÓBERT ŠRAMO)

BRATISLAVA. Už od marca sa budú musieť svetové aerolínie vyrovnať s novou povinnosťou. Spoločnosti, ktoré pristávajú alebo odlietajú z členskej krajiny Európskej únie, budú musieť každý rok žiadať o pridelenie emisných kvót skleníkových plynov oxidu uhličitého (EUA).

Zatiaľ čo české či nemecké aerolínie mali na prípravu aj rok, slovenské spoločnosti sa budú musieť s normou vyrovnať za jediný mesiac. Novelu zákona o obchodovaní s emisiami totiž prijal parlament až minulý týždeň. Aj to až po nátlaku z Bruselu.

Zadarmo dostanú len časť

O emisné povolenky budú žiadať aerolínie, ktoré vlani uskutočnili viac ako 234 letov alebo produkujú ročne viac ako 10-tisíc ton emisií oxidu uhličitého (CO2). Druhú podmienku pritom spĺňa takmer každý dopravca.

Emisné povolenky EUA bude bezplatne prideľovať ministerstvo životného prostredia. Aerolínie musia o ich pridelenie požiadať do konca marca.

Podľa hovorkyne rezortu životného prostredia Beatrice Hudákovej dostane dopravca bezplatne len 85-percent emisných kvót. Časť povoleniek bude ministerstvo predávať formou aukcie. Keďže zatiaľ neexistuje trh s týmito povolenkami, nie je možné odhadnúť, koľko budú stáť.

„Ak dopravca výrazne neobmedzí počet letov v porovnaní s rokom 2010, nemal by dostať zadarmo viac povoleniek, ako bude potrebovať," povedal Pavel Vraštil z českej spoločnosti Verifikace CZ. Tá pre aerolínie overuje emisie skleníkových plynov CO2.

Ovplyvní ceny leteniek

Ak sa naopak aerolínie rozhodnú rozširovať ponuku, budú si musieť emisné kvóty nakúpiť.

Keby stála tona povoleniek EUA 10 eur, podľa finančného riaditeľa charterových aerolínií AirExplore Miroslava Polónyiho by sa zvýšili náklady na jednu letovú hodinu o 90 eur. „Nedalo by sa to zniesť bez prenesenia nákladov na koncového zákazníka."

Polonyi to však nepredpokladá. Hovorí, že dopravcovia by mali bezplatne získať dostatok kvót cez envirorezort.

Problém budú mať tie firmy, ktoré o povolenky nepožiadajú, aj keď majú. Neprídu síce o licencie, ale hrozí im zákaz činnosti na území únie.

Premiéra s emisiami čaká napríklad aj České aerolínie. „Otázka finančných dopadov je teraz predčasná," povedala hovorkyňa aerolínií Hana Hejsková.

Martin Sýkora z aerolínií OperaJet, ktoré prevádzkujú osem biznisjetov, však vraví, že to určite zdvihne náklady a tak aj ceny.

Zákon sa prijal neskoro

K žiadosti o emisné povolenky potrebujú dopravcovia výkazy o vyprodukovaných emisiách CO2 a tonokilometroch. Tie musia overiť autorizované osoby.

Vinou neskorého prijatia novely zákona však na Slovensku chýbajú, naši dopravcovia preto musia využiť služby českej firmy Verifikace CZ. „V Čechách trvá proces autorizácie firmy, ktorá môže overovať emisie, zhruba dva mesiace," povedal Vraštil.

Pre zdržanie v prijímaní zákona nás chcel Brusel pokutovať. Novela bola pripravená už v novembri 2009. „V roku 2010 bola dvakrát stiahnutá z rokovania vlády," povedala Hudáková. K predlžovaniu jej prijatia prispelo aj zrušenie envirorezortu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  2. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  5. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  8. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  10. Leto nekončí!
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 215
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 2 590
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 026
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 797
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 687
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 381
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 254
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 230
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 158
  10. Leto nekončí! 811

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan nedal Kiskovi na výber. Oznámil mu, kedy končí

Minister školstva za SNS chce skončiť vo funkcii až k 31. augustu. Premiér Fico naťahovanie času nekomentoval.

KOMENTÁRE

Macron chystá veľký trik

Koniec východoeurópskych zamestnancov je Macronov cukrík voličom.

KOMENTÁRE

Pavol sa oženil s Vladimírom. Obrúčku nosia s trémou

Jemma si brala svoju priateľku a Pavol priateľa.

DOMOV

Nechcú dať očkovať. Radia sa, ktorý lekár ich nenahlási

Za odmietnutie očkovania je pokuta 331 eur.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.