Ceny leteniek porastú. Vinou emisných kvót

Dopravcovia dostanú časť emisných povoleniek bezplatne, zvyšok budú nakupovať. Môže to mať dopad na ceny leteniek.

Emisie oxidu uhličitého, ktoré produkujú lietadlá, budú regulované. Nákup povoleniek na ich vypúšťanie môže zvýšiť ceny leteniek.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ PRE SME – RÓBERT ŠRAMO)

BRATISLAVA. Už od marca sa budú musieť svetové aerolínie vyrovnať s novou povinnosťou. Spoločnosti, ktoré pristávajú alebo odlietajú z členskej krajiny Európskej únie, budú musieť každý rok žiadať o pridelenie emisných kvót skleníkových plynov oxidu uhličitého (EUA).

Zatiaľ čo české či nemecké aerolínie mali na prípravu aj rok, slovenské spoločnosti sa budú musieť s normou vyrovnať za jediný mesiac. Novelu zákona o obchodovaní s emisiami totiž prijal parlament až minulý týždeň. Aj to až po nátlaku z Bruselu.

Zadarmo dostanú len časť

O emisné povolenky budú žiadať aerolínie, ktoré vlani uskutočnili viac ako 234 letov alebo produkujú ročne viac ako 10-tisíc ton emisií oxidu uhličitého (CO2). Druhú podmienku pritom spĺňa takmer každý dopravca.

Emisné povolenky EUA bude bezplatne prideľovať ministerstvo životného prostredia. Aerolínie musia o ich pridelenie požiadať do konca marca.

Podľa hovorkyne rezortu životného prostredia Beatrice Hudákovej dostane dopravca bezplatne len 85-percent emisných kvót. Časť povoleniek bude ministerstvo predávať formou aukcie. Keďže zatiaľ neexistuje trh s týmito povolenkami, nie je možné odhadnúť, koľko budú stáť.

„Ak dopravca výrazne neobmedzí počet letov v porovnaní s rokom 2010, nemal by dostať zadarmo viac povoleniek, ako bude potrebovať," povedal Pavel Vraštil z českej spoločnosti Verifikace CZ. Tá pre aerolínie overuje emisie skleníkových plynov CO2.

Ovplyvní ceny leteniek

Ak sa naopak aerolínie rozhodnú rozširovať ponuku, budú si musieť emisné kvóty nakúpiť.

Keby stála tona povoleniek EUA 10 eur, podľa finančného riaditeľa charterových aerolínií AirExplore Miroslava Polónyiho by sa zvýšili náklady na jednu letovú hodinu o 90 eur. „Nedalo by sa to zniesť bez prenesenia nákladov na koncového zákazníka."

Polonyi to však nepredpokladá. Hovorí, že dopravcovia by mali bezplatne získať dostatok kvót cez envirorezort.

Problém budú mať tie firmy, ktoré o povolenky nepožiadajú, aj keď majú. Neprídu síce o licencie, ale hrozí im zákaz činnosti na území únie.

Premiéra s emisiami čaká napríklad aj České aerolínie. „Otázka finančných dopadov je teraz predčasná," povedala hovorkyňa aerolínií Hana Hejsková.

Martin Sýkora z aerolínií OperaJet, ktoré prevádzkujú osem biznisjetov, však vraví, že to určite zdvihne náklady a tak aj ceny.

Zákon sa prijal neskoro

K žiadosti o emisné povolenky potrebujú dopravcovia výkazy o vyprodukovaných emisiách CO2 a tonokilometroch. Tie musia overiť autorizované osoby.

Vinou neskorého prijatia novely zákona však na Slovensku chýbajú, naši dopravcovia preto musia využiť služby českej firmy Verifikace CZ. „V Čechách trvá proces autorizácie firmy, ktorá môže overovať emisie, zhruba dva mesiace," povedal Vraštil.

Pre zdržanie v prijímaní zákona nás chcel Brusel pokutovať. Novela bola pripravená už v novembri 2009. „V roku 2010 bola dvakrát stiahnutá z rokovania vlády," povedala Hudáková. K predlžovaniu jej prijatia prispelo aj zrušenie envirorezortu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 171
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 464
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 661
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 018
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 744
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 849
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 409
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 894
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 496
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 272

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Američania spozorneli. Slovenský princ je hodný Oscara

Veľký šľachtiteľský príbeh sa začal celkom nenápadne.

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

Neprehliadnite tiež

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.