NDS musí odstrániť protiprávny stav v diaľničnom tendri

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) čiastočne vyhovel námietkam stavebnej spoločnosti Doprastav, a.s. proti dodatočným úpravám podmienok v súťažných podkladoch v tendri na výstavbu prvého úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov.

BRATISLAVA. Ide o úsek od Spišského Štvrtka po Levoču.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. musí odstrániť protiprávny stav v postupe zadávania zákazky v 30-dňovej lehote od doručenia rozhodnutia. Vyplýva to z rozhodnutia ÚVO z 8. februára, zverejneného na jeho webovej stránke po nadobudnutí účinnosti.

"Pochybenie kontrolovaného spočívajúce v nedostatočnom vysvetlení súťažných podkladov predstavuje porušenie zákona o verejnom obstarávaní, ktoré však po preskúmaní konania kontrolovaného v predmetnom verejnom obstarávaní nemohlo mať zásadný vplyv na výsledok verejného obstarávania, vzhľadom na etapu, v ktorom sa verejné obstarávanie nachádza," zdôvodnil ÚVO svoje rozhodnutie. V takom prípade môže úrad nariadiť odstránenie protiprávneho stavu a nemusí tender zrušiť. Úrad vráti Doprastavu zloženú kauciu do 30 dní od nadobudnutia platnosti tohto rozhodnutia. Pre námietkové konanie padol pôvodný termín na predkladanie a otváranie ponúk v diaľničnom tendri, a to 8. februára. NDS teraz musí určiť nový dátum. Začiatok prác plánovaný v apríli je ohrozený, keďže diaľničiari musia potom ponuky vyhodnotiť a neúspešní uchádzači môžu podať ďalšie námietky.

Doprastav v námietkach, doručených vlani 27. decembra, žiadal úrad, aby zrušil diskriminačné podmienky alebo požiadavky v súťažných podkladoch. NDS, naopak, žiadala, aby úrad námietky zamietol a tvrdenia navrhovateľa označila za účelové a ničím nepodložené s tým, že podmienky v súťažných podkladoch sú primerané, transparentné, hospodárne a nediskriminujúce. Diaľničiari pripomenuli, že žiaden iný záujemca nepodal námietky proti súťažným podkladom, čo podľa nich znamená, že súťažné podklady sú v súlade s princípmi verejného obstarávania.

Diaľničiari sú povinní zaslať všetkým záujemcom vysvetlenie k časti súťažných podkladov týkajúcej sa požiadaviek na dodržanie platných technických noriem a predpisov pri realizácii stavby. Zároveň im majú vysvetliť v osobitných zmluvných podmienkach akceptovanú zmluvnú hodnotu. Úrad nevyhovel námietke Doprastavu proti neprimeranej výške možnej zmluvnej pokuty za neplnenie harmonogramu prác, a to 1,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Podľa rozhodnutia uvedená suma nie je zjavne neprimerane vysoká, keďže dosahuje 1,58 % z predpokladanej hodnoty zákazky. Doprastav označil stanovenú výšku zmluvnej pokuty za absolútne nevyváženú a jednostranne zameranú proti budúcemu zhotoviteľovi stavby. Stavebný dozor má podľa neho dosť iných nástrojov na nápravu pri neplnení termínov prác. NDS označila výšku možnej zmluvnej pokuty za primeranú, rovnako aj štandardnú výšku zadržaných platieb na úrovni 10 %.

Doprastav tiež namietal nesúlad súťažných podkladov so stavebným povolením pre dva objekty, mostov nad diaľnicou. V súťažných podkladoch sú podľa spoločnosti na tieto objekty naprojektované také zmeny, že jednoznačne vyžadujú zmenu stavebného povolenia, teda zmenu stavby pred dokončením. NDS odpovedala, že preverí, či ide skutočne o zmenu vyžadujúcu zmenu stavby pred dokončením a že konštatovanie navrhovateľa je neadekvátne a nepodložené.

Stavebná firma mala výhrady aj voči časovým a finančným míľnikom uvedeným v osobitných zmluvných podmienkach pri harmonograme prác. Argumentovala tým, že dodržanie určeného percenta finančného plnenia nie je závislé od budúceho zhotoviteľa. Vyjadrenie míľnikov vo finančnom a nie vo vecnom plnení podľa nej uľahčuje možnosť manipulácie s uznaním oprávnených fakturácií budúceho zhotoviteľa.

Doprastav to označil za neobvyklé a v rozpore s princípmi vyváženého a spravodlivého rozdelenia rizík. NDS považuje definovanie míľnikov vyjadrených vo finančnom plnení za vecne správne a odmietla obvinenia navrhovateľa o ich budúcom možnom manipulovaní s cieľom vystaviť ho vysokým sankciám.

Doprastav namietal aj to, že v súťažných podkladoch nie je ustanovenie o možnosti zlepšovacích návrhov. Diaľničiari k tomu uviedli, že stanovenie zmluvných podmienok je v ich plnej kompetencii a záujemcom neprislúcha to hodnotiť. Vypustenie zlepšovacieho návrhu v súťažných podkladoch označili za bežnú prax, ktorá doteraz nebola namietaná.

V prípade námietok Doprastavu proti podmienkam v tendri na výstavbu druhého úseku D1 Jánovce - Jablonov (medzi Levočou a Spišským Podhradím) úrad 3. februára prerušil konanie a požiadal o stanovisko expertov.

Výstavba dvoch úsekov D1 Jánovce - Jablonov by mohla podľa ich predpokladanej ceny stáť spolu 360,33 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Stavebné práce na prvom, 9-kilometrovom úseku vedúcom od Spišského Štvrtka po Levoču za predpokladanú cenu 94,65 mil. eur bez dane by mali trvať dva a pol roka, respektíve 914 dní.

Druhý úsek v dĺžke 9,5 kilometra, ktorý bude pokračovať po Spišské Podhradie, má predpokladanú cenu 265,68 mil. eur bez dane. Jeho výstavba je naplánovaná na viac ako tri a štvrť roka, alebo na 1 217 dní. Súčasťou druhého a zároveň drahšieho úseku diaľnice bude dvojrúrový tunel Šibenik dlhý 635,5 metra, ako aj mimoúrovňová križovatka a privádzač Levoča. NDS vyhlásila obe verejné súťaže vlani 26. novembra.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  2. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  3. Leto nekončí!
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  7. Už aj seniori presadajú do SUV
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  10. Bratislava gets a new public space and park
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 473
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 096
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 162
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 699
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 466
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 329
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 066
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 039
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 651
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 556

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

Predseda SNS vraj esemeskou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu. Matečná prísť ani neplánovala.

DOMOV

Soták nie je jediným podnikateľom, ktorý zachraňoval politikov

Podnikateľ sa k školstvu vyjadrovať nechce.

KOMENTÁRE

Spotený Plavčan, Kysučan v maskáčoch. To je výsmech

Pričasto sa na úvod diskusie dozvieme, že niekto ráčkuje.

EKONOMIKA

Penta bude v Petit Presse slabšia

Akcionári spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka SME, sa dohodli na novom usporiadaní vzťahov.

Neprehliadnite tiež

Smrť blízkeho majú platiť poisťovne, rozhodol súd. Tie nesúhlasia

Spor, či majú poisťovne platiť blízkym bolestné, sa na Slovensku vlečie už desať rokov.

Nemecká Arriva kúpila väčšinu v chorvátskej autobusovej spoločnosti

Arriva považuje dopravný trh strednej a juhovýchodnej Európy za rastový.

Vysoké odmeny v automobilkách nie sú spravodlivé, myslí si Merkelová

Kancelárka pripomenula, že nie je na politikoch, aby určovali strop pre odmeny vedúcim pracovníkom v súkromných firmách.

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.