NDS musí odstrániť protiprávny stav v diaľničnom tendri

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) čiastočne vyhovel námietkam stavebnej spoločnosti Doprastav, a.s. proti dodatočným úpravám podmienok v súťažných podkladoch v tendri na výstavbu prvého úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov.

BRATISLAVA. Ide o úsek od Spišského Štvrtka po Levoču.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. musí odstrániť protiprávny stav v postupe zadávania zákazky v 30-dňovej lehote od doručenia rozhodnutia. Vyplýva to z rozhodnutia ÚVO z 8. februára, zverejneného na jeho webovej stránke po nadobudnutí účinnosti.

"Pochybenie kontrolovaného spočívajúce v nedostatočnom vysvetlení súťažných podkladov predstavuje porušenie zákona o verejnom obstarávaní, ktoré však po preskúmaní konania kontrolovaného v predmetnom verejnom obstarávaní nemohlo mať zásadný vplyv na výsledok verejného obstarávania, vzhľadom na etapu, v ktorom sa verejné obstarávanie nachádza," zdôvodnil ÚVO svoje rozhodnutie. V takom prípade môže úrad nariadiť odstránenie protiprávneho stavu a nemusí tender zrušiť. Úrad vráti Doprastavu zloženú kauciu do 30 dní od nadobudnutia platnosti tohto rozhodnutia. Pre námietkové konanie padol pôvodný termín na predkladanie a otváranie ponúk v diaľničnom tendri, a to 8. februára. NDS teraz musí určiť nový dátum. Začiatok prác plánovaný v apríli je ohrozený, keďže diaľničiari musia potom ponuky vyhodnotiť a neúspešní uchádzači môžu podať ďalšie námietky.

Doprastav v námietkach, doručených vlani 27. decembra, žiadal úrad, aby zrušil diskriminačné podmienky alebo požiadavky v súťažných podkladoch. NDS, naopak, žiadala, aby úrad námietky zamietol a tvrdenia navrhovateľa označila za účelové a ničím nepodložené s tým, že podmienky v súťažných podkladoch sú primerané, transparentné, hospodárne a nediskriminujúce. Diaľničiari pripomenuli, že žiaden iný záujemca nepodal námietky proti súťažným podkladom, čo podľa nich znamená, že súťažné podklady sú v súlade s princípmi verejného obstarávania.

Diaľničiari sú povinní zaslať všetkým záujemcom vysvetlenie k časti súťažných podkladov týkajúcej sa požiadaviek na dodržanie platných technických noriem a predpisov pri realizácii stavby. Zároveň im majú vysvetliť v osobitných zmluvných podmienkach akceptovanú zmluvnú hodnotu. Úrad nevyhovel námietke Doprastavu proti neprimeranej výške možnej zmluvnej pokuty za neplnenie harmonogramu prác, a to 1,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Podľa rozhodnutia uvedená suma nie je zjavne neprimerane vysoká, keďže dosahuje 1,58 % z predpokladanej hodnoty zákazky. Doprastav označil stanovenú výšku zmluvnej pokuty za absolútne nevyváženú a jednostranne zameranú proti budúcemu zhotoviteľovi stavby. Stavebný dozor má podľa neho dosť iných nástrojov na nápravu pri neplnení termínov prác. NDS označila výšku možnej zmluvnej pokuty za primeranú, rovnako aj štandardnú výšku zadržaných platieb na úrovni 10 %.

Doprastav tiež namietal nesúlad súťažných podkladov so stavebným povolením pre dva objekty, mostov nad diaľnicou. V súťažných podkladoch sú podľa spoločnosti na tieto objekty naprojektované také zmeny, že jednoznačne vyžadujú zmenu stavebného povolenia, teda zmenu stavby pred dokončením. NDS odpovedala, že preverí, či ide skutočne o zmenu vyžadujúcu zmenu stavby pred dokončením a že konštatovanie navrhovateľa je neadekvátne a nepodložené.

Stavebná firma mala výhrady aj voči časovým a finančným míľnikom uvedeným v osobitných zmluvných podmienkach pri harmonograme prác. Argumentovala tým, že dodržanie určeného percenta finančného plnenia nie je závislé od budúceho zhotoviteľa. Vyjadrenie míľnikov vo finančnom a nie vo vecnom plnení podľa nej uľahčuje možnosť manipulácie s uznaním oprávnených fakturácií budúceho zhotoviteľa.

Doprastav to označil za neobvyklé a v rozpore s princípmi vyváženého a spravodlivého rozdelenia rizík. NDS považuje definovanie míľnikov vyjadrených vo finančnom plnení za vecne správne a odmietla obvinenia navrhovateľa o ich budúcom možnom manipulovaní s cieľom vystaviť ho vysokým sankciám.

Doprastav namietal aj to, že v súťažných podkladoch nie je ustanovenie o možnosti zlepšovacích návrhov. Diaľničiari k tomu uviedli, že stanovenie zmluvných podmienok je v ich plnej kompetencii a záujemcom neprislúcha to hodnotiť. Vypustenie zlepšovacieho návrhu v súťažných podkladoch označili za bežnú prax, ktorá doteraz nebola namietaná.

V prípade námietok Doprastavu proti podmienkam v tendri na výstavbu druhého úseku D1 Jánovce - Jablonov (medzi Levočou a Spišským Podhradím) úrad 3. februára prerušil konanie a požiadal o stanovisko expertov.

Výstavba dvoch úsekov D1 Jánovce - Jablonov by mohla podľa ich predpokladanej ceny stáť spolu 360,33 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Stavebné práce na prvom, 9-kilometrovom úseku vedúcom od Spišského Štvrtka po Levoču za predpokladanú cenu 94,65 mil. eur bez dane by mali trvať dva a pol roka, respektíve 914 dní.

Druhý úsek v dĺžke 9,5 kilometra, ktorý bude pokračovať po Spišské Podhradie, má predpokladanú cenu 265,68 mil. eur bez dane. Jeho výstavba je naplánovaná na viac ako tri a štvrť roka, alebo na 1 217 dní. Súčasťou druhého a zároveň drahšieho úseku diaľnice bude dvojrúrový tunel Šibenik dlhý 635,5 metra, ako aj mimoúrovňová križovatka a privádzač Levoča. NDS vyhlásila obe verejné súťaže vlani 26. novembra.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 13 387
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 938
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 5 114
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 834
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 314
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 035
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 948
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 585
  9. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 516
  10. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 458

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

ŠPORT

Dvaja hráči dali hetrik. Diváci v Bratislave videli 22 gólov

Oba tímy delia dve miesta v tabuľke.

Neprehliadnite tiež

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.

Siemens plánuje zrušiť takmer sedemtisíc pracovných miest na celom svete

Spoločnosť Siemens konštatovala, že zisk z produkcie elektriny a plynu prudko klesol.

Fico ustupuje pekárom pri nočnej práci, najsilnejší je Babiš

Na Slovensku pracuje v noci štvrť milióna ľudí.