NDS musí odstrániť protiprávny stav v diaľničnom tendri

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) čiastočne vyhovel námietkam stavebnej spoločnosti Doprastav, a.s. proti dodatočným úpravám podmienok v súťažných podkladoch v tendri na výstavbu prvého úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov.

BRATISLAVA. Ide o úsek od Spišského Štvrtka po Levoču.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. musí odstrániť protiprávny stav v postupe zadávania zákazky v 30-dňovej lehote od doručenia rozhodnutia. Vyplýva to z rozhodnutia ÚVO z 8. februára, zverejneného na jeho webovej stránke po nadobudnutí účinnosti.

"Pochybenie kontrolovaného spočívajúce v nedostatočnom vysvetlení súťažných podkladov predstavuje porušenie zákona o verejnom obstarávaní, ktoré však po preskúmaní konania kontrolovaného v predmetnom verejnom obstarávaní nemohlo mať zásadný vplyv na výsledok verejného obstarávania, vzhľadom na etapu, v ktorom sa verejné obstarávanie nachádza," zdôvodnil ÚVO svoje rozhodnutie. V takom prípade môže úrad nariadiť odstránenie protiprávneho stavu a nemusí tender zrušiť. Úrad vráti Doprastavu zloženú kauciu do 30 dní od nadobudnutia platnosti tohto rozhodnutia. Pre námietkové konanie padol pôvodný termín na predkladanie a otváranie ponúk v diaľničnom tendri, a to 8. februára. NDS teraz musí určiť nový dátum. Začiatok prác plánovaný v apríli je ohrozený, keďže diaľničiari musia potom ponuky vyhodnotiť a neúspešní uchádzači môžu podať ďalšie námietky.

Doprastav v námietkach, doručených vlani 27. decembra, žiadal úrad, aby zrušil diskriminačné podmienky alebo požiadavky v súťažných podkladoch. NDS, naopak, žiadala, aby úrad námietky zamietol a tvrdenia navrhovateľa označila za účelové a ničím nepodložené s tým, že podmienky v súťažných podkladoch sú primerané, transparentné, hospodárne a nediskriminujúce. Diaľničiari pripomenuli, že žiaden iný záujemca nepodal námietky proti súťažným podkladom, čo podľa nich znamená, že súťažné podklady sú v súlade s princípmi verejného obstarávania.

Diaľničiari sú povinní zaslať všetkým záujemcom vysvetlenie k časti súťažných podkladov týkajúcej sa požiadaviek na dodržanie platných technických noriem a predpisov pri realizácii stavby. Zároveň im majú vysvetliť v osobitných zmluvných podmienkach akceptovanú zmluvnú hodnotu. Úrad nevyhovel námietke Doprastavu proti neprimeranej výške možnej zmluvnej pokuty za neplnenie harmonogramu prác, a to 1,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Podľa rozhodnutia uvedená suma nie je zjavne neprimerane vysoká, keďže dosahuje 1,58 % z predpokladanej hodnoty zákazky. Doprastav označil stanovenú výšku zmluvnej pokuty za absolútne nevyváženú a jednostranne zameranú proti budúcemu zhotoviteľovi stavby. Stavebný dozor má podľa neho dosť iných nástrojov na nápravu pri neplnení termínov prác. NDS označila výšku možnej zmluvnej pokuty za primeranú, rovnako aj štandardnú výšku zadržaných platieb na úrovni 10 %.

Doprastav tiež namietal nesúlad súťažných podkladov so stavebným povolením pre dva objekty, mostov nad diaľnicou. V súťažných podkladoch sú podľa spoločnosti na tieto objekty naprojektované také zmeny, že jednoznačne vyžadujú zmenu stavebného povolenia, teda zmenu stavby pred dokončením. NDS odpovedala, že preverí, či ide skutočne o zmenu vyžadujúcu zmenu stavby pred dokončením a že konštatovanie navrhovateľa je neadekvátne a nepodložené.

Stavebná firma mala výhrady aj voči časovým a finančným míľnikom uvedeným v osobitných zmluvných podmienkach pri harmonograme prác. Argumentovala tým, že dodržanie určeného percenta finančného plnenia nie je závislé od budúceho zhotoviteľa. Vyjadrenie míľnikov vo finančnom a nie vo vecnom plnení podľa nej uľahčuje možnosť manipulácie s uznaním oprávnených fakturácií budúceho zhotoviteľa.

Doprastav to označil za neobvyklé a v rozpore s princípmi vyváženého a spravodlivého rozdelenia rizík. NDS považuje definovanie míľnikov vyjadrených vo finančnom plnení za vecne správne a odmietla obvinenia navrhovateľa o ich budúcom možnom manipulovaní s cieľom vystaviť ho vysokým sankciám.

Doprastav namietal aj to, že v súťažných podkladoch nie je ustanovenie o možnosti zlepšovacích návrhov. Diaľničiari k tomu uviedli, že stanovenie zmluvných podmienok je v ich plnej kompetencii a záujemcom neprislúcha to hodnotiť. Vypustenie zlepšovacieho návrhu v súťažných podkladoch označili za bežnú prax, ktorá doteraz nebola namietaná.

V prípade námietok Doprastavu proti podmienkam v tendri na výstavbu druhého úseku D1 Jánovce - Jablonov (medzi Levočou a Spišským Podhradím) úrad 3. februára prerušil konanie a požiadal o stanovisko expertov.

Výstavba dvoch úsekov D1 Jánovce - Jablonov by mohla podľa ich predpokladanej ceny stáť spolu 360,33 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Stavebné práce na prvom, 9-kilometrovom úseku vedúcom od Spišského Štvrtka po Levoču za predpokladanú cenu 94,65 mil. eur bez dane by mali trvať dva a pol roka, respektíve 914 dní.

Druhý úsek v dĺžke 9,5 kilometra, ktorý bude pokračovať po Spišské Podhradie, má predpokladanú cenu 265,68 mil. eur bez dane. Jeho výstavba je naplánovaná na viac ako tri a štvrť roka, alebo na 1 217 dní. Súčasťou druhého a zároveň drahšieho úseku diaľnice bude dvojrúrový tunel Šibenik dlhý 635,5 metra, ako aj mimoúrovňová križovatka a privádzač Levoča. NDS vyhlásila obe verejné súťaže vlani 26. novembra.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 978
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 886
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 641
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 251
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 773
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 677
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 447
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 874
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 866
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 848

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník, meškanie môže byť nakoniec aj rok.

Mladé páry zaskočila správa o zrušení lacných hypoték, VÚB už núka riešenie

Od januára mladí ľudia nedostanú nižšiu splátku, zľavu si budú môcť vybaviť inak.

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

ŽSR oznámili, že odstupujú od zmluvy s firmou Transprojekt.

Guvernér Wisconsinu odobril finančnú injekciu pre taiwanský Foxconn

Taiwanský výrobca elektroniky Foxconn Technology Group získa v hotovosti takmer tri miliardy dolárov.