Slovensko zostane naďalej bez prepojenia vedení s Rakúskom

Slovensko naďalej zostane bez prepojenia elektrických vedení s Rakúskom.

BRATISLAVA. Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.s. (SEPS, a.s.), ako prevádzkovateľ slovenskej prenosovej sústavy, totiž nepočíta vo svojom pláne na roky 2012 až 2021 s výstavbou vedenia medzi krajinami.

V minulosti pritom spoločnosť uvažovala o vybudovaní prepojení medzi Stupavou a Viedňou a medzi Podunajskými Biskupicami a Viedňou. “Obidva projekty boli zo strany rakúskeho prevádzkovateľa prenosovej sústavy označené za nezrealizovateľné z dôvodov vplyvu na životné prostredie. Nakoľko viaceré opakované snahy o rokovania na tému výstavby vedení zlyhali, už neuvažujeme v tomto programe rozvoja s výstavbou nových vedení prenosovej sústavy na profile s Rakúskom,“ zdôvodnil svoj postoj prevádzkovateľ prenosovej sústavy.

Slovenská elektrizačná prenosová sústava však vo svojom investičnom pláne počíta s vybudovaním nových vedení medzi Slovenskom a Maďarskom. Už v roku 2014 by sa malo začať s realizáciou výstavby vedenia z Gabčíkova do Maďarska. Aj tento projekt však nie je istý.

“Doposiaľ nie je zo strany maďarského partnera určené miesto zaústenia tohto vedenia v maďarskej prenosovej sústavy,“ dodal prevádzkovateľ slovenskej prenosovej sústavy. Ak sa tento projekt podarí zrealizovať, Slovenská elektrizačná prenosová sústava ráta s ukončením realizácie projektu v roku 2016. Do roku 2021 by malo podľa plánov prenosovej sústavy Slovensko vybudovať s Maďarskom ešte dve elektrické vedenia, a to z Rimavskej Soboty a z Veľkých Kapušian.

“Vzhľadom na viaceré neurčitosti investičné akcie sú zatiaľ len predbežne zaradené do investičného plánu,“ spresnila spoločnosť.

Slovensko by malo v dlhodobom horizonte posilniť prepojenie elektrických sústav aj s Poľskom. Podľa plánov slovenského prevádzkovateľa prenosovej sústavy, v roku 2020 by sa mohlo začať s budovaním vedenia z Varínu do poľskej Byczyna. “Zo strany slovenského ako aj poľského prevádzkovateľa prenosovej sústavy je projekt skúmaný,“ dodal SEPS, a.s.

S Českou republikou má Slovensko v súčasnosti vybudované najsilnejšie elektrické vedenie. Slovenská elektrizačná prenosová sústava preto nepočíta vo svojom pláne rozvoja na roky 2012 až 2021 s posilňovaním profilu medzi krajinami. S Ukrajinou je Slovensko spojené existujúcim vedením z Veľkých Kapušian do Mukačeva. To by malo v budúcnosti nahradiť vedenie z Veľkých Kapušian na maďarsko-ukrajinské hranice.

Slovenská elektrizačná prenosová sústava v súčasnosti realizuje 24 investičných projektov týkajúcich sa rekonštrukcií elektrických staníc a vedení, či zavádzania diaľkových riadení elektrických staníc. V strednodobom a dlhodobom horizonte si spoločnosť naplánovala ďalších 50 projektov. Slovenský prevádzkovateľ sústavy sa chce zamerať hlavne na výmenu 220 kV vedení na 400 kV.

Spoločnosť výšku potrebných investícií na realizáciu projektov v pláne nezverejnila a nechcela ich z taktických dôvodov konkretizovať ani pre agentúru SITA. “Investičný program je odozvou na rozumne a pragmaticky očakávateľné stavy v rozvoji elektrizačnej prenosovej sústavy tak z pohľadu vývoja v oblasti zdrojov elektriny ako i z pohľadu očakávateľného vývoja v oblasti spotreby,“ konštatovala Slovenská elektrizačná prenosová sústava.

Slovenská elektrizačná prenosová sústava vznikla rozdelením spoločnosti Slovenské elektrárne k 21. januáru 2002 na tri samostatné akciové spoločnosti. Spoločnosť vykonáva činnosť prevádzkovateľa prenosovej sústavy a zabezpečuje prenos elektrickej energie prostredníctvom svojich 400 kV a 220 kV vedení na území Slovenska, ako aj dovoz, vývoz, tranzit elektrickej energie a jej presné meranie.

Balík 100 % akcií Slovenskej elektrizačnej prenosovej sústavy má vo svojom portfóliu Fond národného majetku SR, akcionárske práva k akciám však vykonáva Ministerstvo hospodárstva SR.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 791
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 405
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 409
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 949
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 972
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 807
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 605
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 474
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 506
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

PLUS

Ako pred sto rokmi vysvetľovali príchod tabaku do Európy

Ako sa tabak (dohán) dostal do Európy a ako sa ujalo fajčenie?

Neprehliadnite tiež

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop