Slovensko zostane naďalej bez prepojenia vedení s Rakúskom

Slovensko naďalej zostane bez prepojenia elektrických vedení s Rakúskom.

BRATISLAVA. Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.s. (SEPS, a.s.), ako prevádzkovateľ slovenskej prenosovej sústavy, totiž nepočíta vo svojom pláne na roky 2012 až 2021 s výstavbou vedenia medzi krajinami.

V minulosti pritom spoločnosť uvažovala o vybudovaní prepojení medzi Stupavou a Viedňou a medzi Podunajskými Biskupicami a Viedňou. “Obidva projekty boli zo strany rakúskeho prevádzkovateľa prenosovej sústavy označené za nezrealizovateľné z dôvodov vplyvu na životné prostredie. Nakoľko viaceré opakované snahy o rokovania na tému výstavby vedení zlyhali, už neuvažujeme v tomto programe rozvoja s výstavbou nových vedení prenosovej sústavy na profile s Rakúskom,“ zdôvodnil svoj postoj prevádzkovateľ prenosovej sústavy.

Slovenská elektrizačná prenosová sústava však vo svojom investičnom pláne počíta s vybudovaním nových vedení medzi Slovenskom a Maďarskom. Už v roku 2014 by sa malo začať s realizáciou výstavby vedenia z Gabčíkova do Maďarska. Aj tento projekt však nie je istý.

“Doposiaľ nie je zo strany maďarského partnera určené miesto zaústenia tohto vedenia v maďarskej prenosovej sústavy,“ dodal prevádzkovateľ slovenskej prenosovej sústavy. Ak sa tento projekt podarí zrealizovať, Slovenská elektrizačná prenosová sústava ráta s ukončením realizácie projektu v roku 2016. Do roku 2021 by malo podľa plánov prenosovej sústavy Slovensko vybudovať s Maďarskom ešte dve elektrické vedenia, a to z Rimavskej Soboty a z Veľkých Kapušian.

“Vzhľadom na viaceré neurčitosti investičné akcie sú zatiaľ len predbežne zaradené do investičného plánu,“ spresnila spoločnosť.

Slovensko by malo v dlhodobom horizonte posilniť prepojenie elektrických sústav aj s Poľskom. Podľa plánov slovenského prevádzkovateľa prenosovej sústavy, v roku 2020 by sa mohlo začať s budovaním vedenia z Varínu do poľskej Byczyna. “Zo strany slovenského ako aj poľského prevádzkovateľa prenosovej sústavy je projekt skúmaný,“ dodal SEPS, a.s.

S Českou republikou má Slovensko v súčasnosti vybudované najsilnejšie elektrické vedenie. Slovenská elektrizačná prenosová sústava preto nepočíta vo svojom pláne rozvoja na roky 2012 až 2021 s posilňovaním profilu medzi krajinami. S Ukrajinou je Slovensko spojené existujúcim vedením z Veľkých Kapušian do Mukačeva. To by malo v budúcnosti nahradiť vedenie z Veľkých Kapušian na maďarsko-ukrajinské hranice.

Slovenská elektrizačná prenosová sústava v súčasnosti realizuje 24 investičných projektov týkajúcich sa rekonštrukcií elektrických staníc a vedení, či zavádzania diaľkových riadení elektrických staníc. V strednodobom a dlhodobom horizonte si spoločnosť naplánovala ďalších 50 projektov. Slovenský prevádzkovateľ sústavy sa chce zamerať hlavne na výmenu 220 kV vedení na 400 kV.

Spoločnosť výšku potrebných investícií na realizáciu projektov v pláne nezverejnila a nechcela ich z taktických dôvodov konkretizovať ani pre agentúru SITA. “Investičný program je odozvou na rozumne a pragmaticky očakávateľné stavy v rozvoji elektrizačnej prenosovej sústavy tak z pohľadu vývoja v oblasti zdrojov elektriny ako i z pohľadu očakávateľného vývoja v oblasti spotreby,“ konštatovala Slovenská elektrizačná prenosová sústava.

Slovenská elektrizačná prenosová sústava vznikla rozdelením spoločnosti Slovenské elektrárne k 21. januáru 2002 na tri samostatné akciové spoločnosti. Spoločnosť vykonáva činnosť prevádzkovateľa prenosovej sústavy a zabezpečuje prenos elektrickej energie prostredníctvom svojich 400 kV a 220 kV vedení na území Slovenska, ako aj dovoz, vývoz, tranzit elektrickej energie a jej presné meranie.

Balík 100 % akcií Slovenskej elektrizačnej prenosovej sústavy má vo svojom portfóliu Fond národného majetku SR, akcionárske práva k akciám však vykonáva Ministerstvo hospodárstva SR.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 968
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 160
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 726
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 114
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 414
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 412
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 307
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 169
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 148
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 119

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.