Cargo do apríla zredukuje administratívu o 400 miest

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. plánuje k 1. aprílu uvoľniť do 400 z 1 500 administratívnych pracovníkov.

BRATISLAV. Pre agentúru SITA to v piatok potvrdil hovorca Carga Martin Halanda. Štátny nákladný prepravca, zápasiaci s dlhmi takmer 600 mil. eur, zamestnával začiatkom tohto mesiaca 9 285 pracovníkov.

"Výsledky štvrtkového rokovania o ozdravení železničného sektora na ministerstve dopravy sú podľa názoru vedenia ZSSK Cargo posunom vpred v revitalizačnom procese. Vítame najmä otvorenie možnosti redukcie pracovných miest v oblasti administratívy," uviedol ďalej Halanda.

Do konca júna by mohlo Cargo v rámci úsporných opatrení opustiť maximálne 700 pracovníkov a ďalších 200 ľudí má odísť v októbri a novembri. Informoval o tom Odborový zväz zamestnancov železníc (OZZŽ) na základe informácií generálneho riaditeľa Carga Pavla Ďuriníka na štvrtkovom rokovaní s odborármi.

Článok pokračuje pod video reklamou

Spomínaná odborová organizácia zastupuje najmä technicko-hospodárskych zamestnancov vo všetkých troch železničných spoločnostiach. Na zoštíhlení manažmentu firmy a optimalizácii zamestnancov chce Cargo ušetriť zhruba 25 mil. eur.

"Zatiaľ môžem oficiálne potvrdiť iba plán uvoľniť do 400 zamestnancov k 1. aprílu. Všetko ostatné je ešte predmetom analýz. Koľko sa zoštíhlením podarí ušetriť, bude jasné, až keď budeme poznať presné počty," reagoval Halanda. Najskôr podľa neho musí vláda schváliť program revitalizácie železníc a potom môže spoločnosť upraviť svoj podnikateľský plán.

"S ohľadom na optimalizáciu dohodli sa všetci prítomní na maximálnych číslach, ktoré nebudú prekročené a o ktorých sa bude rokovať. Optimalizáciu vedenie predloží podľa pracovných miest a menného zoznamu všetkým odborovým centrálam," informoval ďalej OZZŽ.

Na úprave splátok investícií do nákladných vozňov plánuje Cargo usporiť 53 mil. eur. Optimalizácia počtu dráhových vozidiel a ich racionalizácia majú firme ušetriť ďalších 10,6 mil. eur, využívanie hlavne vlastných opravovní a elektronické aukcie po 5 mil. eur. Tieto opatrenia sú súčasťou podnikateľského plánu Carga. Počet udržiavaných hnacích dráhových vozidiel by mal podľa spoločnosti dosiahnuť 580 a počet vlastných nákladných vozňov 9 177 a prenajatých 2 848.

"Zamestnávatelia a ministerstvo predložili určité námety. Odborové centrály s týmito námetmi vyslovili súhlas s tým, že sa uskutoční najneskôr do troch týždňov rokovanie a bude sa už konkrétne rokovať o tom, aké kroky jednotlivé spoločnosti urobia. Obidve strany vlastne vedia, akým spôsobom by to malo prebehnúť," povedal pre agentúru SITA po štvrtkových rokovaniach predseda OZZŽ Zdeněk Friedrich. Súčasná situácia si podľa neho vyžaduje chladnú hlavu a odborári by sa mali pričiniť, aby boli prehodnotené materiály, ktoré dostanú na ďalšie prerokovanie.

Ozdravný proces v Cargu podľa spoločnosti už začal. Firma tak reagovala na jeden zo záverov rokovaní o revitalizácii železníc, že rezort dopravy plánuje uzavrieť rokovania s odborármi do konca marca, aby sa ozdravný proces na železniciach mohol začať v apríli. "Redukcia počtu pracovných miest, o ktorej sa rokuje, je iba jednou zo súčastí ozdravenia. Veríme, že sa dohodu podarí uzavrieť čo najskôr," dodal v piatok Halanda pre agentúru SITA. Rozhodnutie o znížení súčasného počtu 5 členov predstavenstva a prípadne 6 členov dozornej rady spoločnosti je podľa nej v plnej kompetencii ministerstva dopravy, ktoré zastupuje štát pri výkone práv akcionára.

O sociálnom programe Cargo už rokovalo na úrovni troch železničných spoločností, s ministerstvom dopravy i so zástupcami zamestnancov. "Program je teda viac-menej hotový a treba upraviť a dotiahnuť už iba formálne záležitosti," doplnil Halanda. Rezort dopravy má sociálny program železničných spoločností poslať odborovým centrálam do konca tohto týždňa s tým, aby sa začal realizovať po vzájomnom dialógu do konca februára.

"Sociálny program ZSSK Cargo je zameraný pre dve kategórie zamestnancov. V prvom rade motivuje tých, ktorí by z vlastnej iniciatívy chceli skončiť pracovný pomer a zamestnávateľ ich žiadosti vyhovie. Tu je však podmienkou, že po skončení pracovného pomeru dohodou dôjde aj k zrušeniu príslušného pracovného miesta," informoval Halanda.

V tomto prípade získa zamestnanec sociálne kompenzácie podľa počtu odpracovaných rokov. Druhú kategóriu zamestnancov tvoria tí, ktorí sa stanú na základe organizačnej zmeny nadbytoční. "V tomto prípade sa poskytujú sociálne kompenzácie nad rámec odstupného podľa kolektívnej zmluvy vtedy, ak zamestnanec skončí pracovný pomer dohodou pred začiatkom plynutia výpovednej doby," dodal Halanda.

Výška týchto sociálnych kompenzácií podľa neho zodpovedá násobku priemernej mzdy zamestnanca a počtu mesiacov za nezotrvanie v pracovnom pomere u zamestnávateľa počas plynutia výpovednej doby na dva alebo tri mesiace.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  2. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  4. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  5. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  6. Noc architektúry 2018
  7. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  8. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  9. Talent - vzdelanie - úspech
  10. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 27 732
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 19 750
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 13 168
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 498
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 434
  6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 5 659
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 634
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 437
  9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 3 128
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 113

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Hovorili sme s Babindolčanmi: Bohatí susedia ich prekvapili

Ľuďom v Babindole sa nepáči, ak sa o nich hovorí ako o bohatej dedine. Zbohatlo podľa nich len pár jednotlivcov.

KOMENTÁRE

Snaha o minimalizáciu škody

Hlavní aktéri babindolskej kauzy nasadili špecialistov na krízovú komunikáciu.

ŠPORT

Za megapodvod minidištanc? Rusov možno na olympiáde omilostia

Rusi túžia kráčať pod svojou vlajkou.

Neprehliadnite tiež

Ako vyzerá bratislavský nadjazd, ktorý končí v poli

Z nadjazdu, ktorý mal pomôcť doprave vo východnej časti hlavného mesta, vznikol kopec so zábradlím.

Brusel bude pozorne sledovať presun firmy Embraco z Talianska na Slovensko

Eurokomisárka Vestagerová prijala talianskeho ministra priemyslu Calendu, ktorý sa snaží dokázať, že to, čo Slovensko firme Embraco ponúka, je nelegálna štátna pomoc.

Kiska podpísal zákon o regionálnej investičnej pomoci

K zásadným zmenám pri poskytovaní investičnej pomoci oproti súčasnosti patrí vypustenie požiadavky tvorby pracovných miest v priemyselnej výrobe.

Prezident: Štát môže vyvlastňovať súkromné pozemky s envirozáťažami

Novela reaguje aj na situáciu s plánovanou sanáciou skládky v bratislavskej Vrakuni, kde je problém pri stavebnom konaní pri troch pozemkoch.

Zamýšľané vysoké clá na európsku oceľ dráždia Brusel. Na USA chcú tlačiť cez Harley Davidson

Zástupcovia EÚ údajne naznačili, že Brusel by mohol clá zaviesť aj na dovoz motocyklov Harley Davidson.