Cargo do apríla zredukuje administratívu o 400 miest

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. plánuje k 1. aprílu uvoľniť do 400 z 1 500 administratívnych pracovníkov.

BRATISLAV. Pre agentúru SITA to v piatok potvrdil hovorca Carga Martin Halanda. Štátny nákladný prepravca, zápasiaci s dlhmi takmer 600 mil. eur, zamestnával začiatkom tohto mesiaca 9 285 pracovníkov.

"Výsledky štvrtkového rokovania o ozdravení železničného sektora na ministerstve dopravy sú podľa názoru vedenia ZSSK Cargo posunom vpred v revitalizačnom procese. Vítame najmä otvorenie možnosti redukcie pracovných miest v oblasti administratívy," uviedol ďalej Halanda.

Do konca júna by mohlo Cargo v rámci úsporných opatrení opustiť maximálne 700 pracovníkov a ďalších 200 ľudí má odísť v októbri a novembri. Informoval o tom Odborový zväz zamestnancov železníc (OZZŽ) na základe informácií generálneho riaditeľa Carga Pavla Ďuriníka na štvrtkovom rokovaní s odborármi.

Spomínaná odborová organizácia zastupuje najmä technicko-hospodárskych zamestnancov vo všetkých troch železničných spoločnostiach. Na zoštíhlení manažmentu firmy a optimalizácii zamestnancov chce Cargo ušetriť zhruba 25 mil. eur.

"Zatiaľ môžem oficiálne potvrdiť iba plán uvoľniť do 400 zamestnancov k 1. aprílu. Všetko ostatné je ešte predmetom analýz. Koľko sa zoštíhlením podarí ušetriť, bude jasné, až keď budeme poznať presné počty," reagoval Halanda. Najskôr podľa neho musí vláda schváliť program revitalizácie železníc a potom môže spoločnosť upraviť svoj podnikateľský plán.

"S ohľadom na optimalizáciu dohodli sa všetci prítomní na maximálnych číslach, ktoré nebudú prekročené a o ktorých sa bude rokovať. Optimalizáciu vedenie predloží podľa pracovných miest a menného zoznamu všetkým odborovým centrálam," informoval ďalej OZZŽ.

Na úprave splátok investícií do nákladných vozňov plánuje Cargo usporiť 53 mil. eur. Optimalizácia počtu dráhových vozidiel a ich racionalizácia majú firme ušetriť ďalších 10,6 mil. eur, využívanie hlavne vlastných opravovní a elektronické aukcie po 5 mil. eur. Tieto opatrenia sú súčasťou podnikateľského plánu Carga. Počet udržiavaných hnacích dráhových vozidiel by mal podľa spoločnosti dosiahnuť 580 a počet vlastných nákladných vozňov 9 177 a prenajatých 2 848.

"Zamestnávatelia a ministerstvo predložili určité námety. Odborové centrály s týmito námetmi vyslovili súhlas s tým, že sa uskutoční najneskôr do troch týždňov rokovanie a bude sa už konkrétne rokovať o tom, aké kroky jednotlivé spoločnosti urobia. Obidve strany vlastne vedia, akým spôsobom by to malo prebehnúť," povedal pre agentúru SITA po štvrtkových rokovaniach predseda OZZŽ Zdeněk Friedrich. Súčasná situácia si podľa neho vyžaduje chladnú hlavu a odborári by sa mali pričiniť, aby boli prehodnotené materiály, ktoré dostanú na ďalšie prerokovanie.

Ozdravný proces v Cargu podľa spoločnosti už začal. Firma tak reagovala na jeden zo záverov rokovaní o revitalizácii železníc, že rezort dopravy plánuje uzavrieť rokovania s odborármi do konca marca, aby sa ozdravný proces na železniciach mohol začať v apríli. "Redukcia počtu pracovných miest, o ktorej sa rokuje, je iba jednou zo súčastí ozdravenia. Veríme, že sa dohodu podarí uzavrieť čo najskôr," dodal v piatok Halanda pre agentúru SITA. Rozhodnutie o znížení súčasného počtu 5 členov predstavenstva a prípadne 6 členov dozornej rady spoločnosti je podľa nej v plnej kompetencii ministerstva dopravy, ktoré zastupuje štát pri výkone práv akcionára.

O sociálnom programe Cargo už rokovalo na úrovni troch železničných spoločností, s ministerstvom dopravy i so zástupcami zamestnancov. "Program je teda viac-menej hotový a treba upraviť a dotiahnuť už iba formálne záležitosti," doplnil Halanda. Rezort dopravy má sociálny program železničných spoločností poslať odborovým centrálam do konca tohto týždňa s tým, aby sa začal realizovať po vzájomnom dialógu do konca februára.

"Sociálny program ZSSK Cargo je zameraný pre dve kategórie zamestnancov. V prvom rade motivuje tých, ktorí by z vlastnej iniciatívy chceli skončiť pracovný pomer a zamestnávateľ ich žiadosti vyhovie. Tu je však podmienkou, že po skončení pracovného pomeru dohodou dôjde aj k zrušeniu príslušného pracovného miesta," informoval Halanda.

V tomto prípade získa zamestnanec sociálne kompenzácie podľa počtu odpracovaných rokov. Druhú kategóriu zamestnancov tvoria tí, ktorí sa stanú na základe organizačnej zmeny nadbytoční. "V tomto prípade sa poskytujú sociálne kompenzácie nad rámec odstupného podľa kolektívnej zmluvy vtedy, ak zamestnanec skončí pracovný pomer dohodou pred začiatkom plynutia výpovednej doby," dodal Halanda.

Výška týchto sociálnych kompenzácií podľa neho zodpovedá násobku priemernej mzdy zamestnanca a počtu mesiacov za nezotrvanie v pracovnom pomere u zamestnávateľa počas plynutia výpovednej doby na dva alebo tri mesiace.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  9. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  10. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 6 445
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 130
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 425
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 171
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 434
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 184
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 044
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 760
  9. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 654
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 571

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zbrane zo Slovenska znovu zabíjali v zahraničí

Hoci sa medzinárodná operácia začala už v marci, slovenského predajcu zbraní doteraz nikto nekontaktoval.

DOMOV

Rok 1994: Keď sa valec Mečiar naplno rozbehol krajinou

Vladimíra Mečiara z postup premiéra dvakrát odvolali a vždy sa vrátil.

DOMOV

Dobré ráno: Slovensko sa stalo zbraňovým rajom pre teroristov

Zbrane zo Slovenska zásobujú mafiánov.

KOMENTÁRE

Rusi odchádzajú, Sýria ďalej trpí

Účet za Sýriu sme už dostali a je ním vystrájanie dvoch veľmocí v úpadku.

Neprehliadnite tiež

Svetová banka prestane dotovať prieskum i ťažbu ropy a plynu

Svetová banka bude nahlasovať emisie skleníkových plynov z investičných projektov.

Érsekovi sa nepáči ďalší Počiatkov IT tender, dáva mu červenú

Informačný systém výstavby mala dodať spoločnosť Asseco za 64 miliónov eur.

Pellegrini: Základný problém Slovenska je veľký rezortizmus

Politici sa vraj musia prestať hašteriť o krátkodobých cieľoch a majú sa zaujímať o to, čo bude v roku 2030.

Časť skrachovanej nízkonákladovky Air Berlin prebral easyJet, dovolila to EÚ

Európska komisia uviedla, že táto akvizícia nevyvoláva obavy z narušenia hospodárskej súťaže.

Slovenského správcu domén SK-NIC kúpila britská firma

Britská firma avizuje, že v budúcnosti plánuje rozšíriť svoj slovenský tím.