Zmena poplatkov za vodu má pomôcť vodohospodárom

Ministerstvo životného prostredia uvažuje o zmene poplatkov za odber podzemnej vody a za vypúšťanie odpadových vôd do riek.

BRATISLAVA.

Týmto krokom by sa malo pomôcť napätej situácii v štátnom Slovenskom vodohospodárskom podniku, ktorý má nedostatok pracovných síl na novoprevádzkovaných stavbách.

Návrh na zlepšenie efektívnosti fungovania Slovenského vodohospodárskeho podniku, š.p. a Vodohospodárskej výstavby, š.p. v procese protipovodňovej ochrany dal envirorezort v stredu do medzirezortného pripomienkového konania.

Slovenský vodohospodársky podnik, š.p. má štyri odštepné závody - v Bratislave, Piešťanoch, Banskej Bystrici a Košiciach.

"Zabezpečuje správu a údržbu vodných tokov, ktorých dĺžka k 31. decembru 2009 je 32 149,4 km, z čoho je dĺžka upravených vodných tokov 8 306,1 km. Ďalej prevádzkuje 3 135,88 km ochranných hrádzí, 1 604,60 km odvodňovacích kanálov, 42 km umelých kanálov a privádzačov, 25 km plavebných kanálov, 73 čerpacích a prečerpávacích staníc, 272 vodných nádrží, 38 vodných elektrární, 215 hatí," uvádza sa v materiáli.

Podľa envirorezortu je potrebné, aby spomenuté stavby a prevádzky fyzicky kontrolovali príslušní pracovníci. Tí majú za úlohu tiež odstraňovať prípadné prekážky obmedzujúce prirodzený odtok vody a pod. "U plavebných ciest ide hlavne o údržbu plavebných znakov, ich osadzovanie, úpravu brehov, zabezpečovanie osvetlenia a pod. K ďalším činnostiam okrem iných patrí aj správa hydroenergetických kanálov, správa priehrad, hrádzí, ďalej zabezpečuje prevádzkové činnosti atď.," píše sa v návrhu.

Prevádzku vodných diel zabezpečuje podľa údaja z 31. decembra 2009 3 673 pracovníkov. "V tejto súvislosti treba podotknúť, že každoročne realizovanými akciami SVP, š.p. pribúda investičný majetok, dlhodobý hmotný majetok. To znamená, že je neustály tlak na nárast nových pracovných síl v závislosti od novoprevádzkovaných stavieb," tvrdí sa v návrhu.

Vodohospodári nemôžu použiť na pokrytie nákladov na nevyhnutnú prevádzkovú činnosť SVP, š.p . finančné prostriedky poskytované z fondov Európskej únie. Tie sa dajú použiť len na realizáciu nových investícií.

"Tieto investície si naopak vyžadujú ďalšie prevádzkové náklady, najmä náklady na energiu, mzdy, materiál a ostatné služby. Disproporcia medzi spoplatňovanými a nespoplatňovanými činnosťami a potrebou krytia nákladov na prevádzku a údržbu tohto majetku sa prejavuje v neustálom prehlbovaní finančného nedostatku, ktorý podnik musí riešiť na úkor redukcie prevádzkových činností," píše sa v materiáli.

Riešenie situácie vidí envirorezort aj v spoplatnení neregulovaných činností. Za tie považuje udržiavanie splavnosti vodných ciest a vytyčovanie plavebnej dráhy na plavbu na vodných cestách na účely používania vôd na plavbu.

Envirorezort konštatuje, že za vzniknutú situáciu nesie svoju zodpovednosť aj štát, ktorý v minulých rokoch nevyčlenil pre potrebu podniku požadované finančné zdroje na krytie potrebných nákladov na zabezpečovanie činnosti a protipovodňovej ochrany tak, ako mu to vyplýva z platnej právnej úpravy.

"Za účelom zlepšenia činnosti a prípadne možnosti vytvárať samostatné investície, je potrebné vykonať úpravu, príp. zmenu finančných tokov pre SVP, š.p. zo strany štátu, z ktorých sa budú hradiť náklady na samotnú činnosť a prípadne možné investície protipovodňovej ochrany. V prípade, že tieto činnosti nebudú kryté zo štátneho rozpočtu, je potrebné hľadať iné cenové nástroje, ktoré umožnia vytváranie dostatočných finančných zdrojov," konštatuje envirorezort v predloženom materiáli.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 521
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 479
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 460
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 276
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 831
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 680
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 881
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 807
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 909
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 787

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

KOMENTÁRE

S Tureckom sa dá iba bartrovať, nie kádrovať

Únia by nemala teraz zmeniť zvyk a povedať Ankare, že ju nikdy neľúbila.

KULTÚRA

Orhan Pamuk: Nie sme radi otrokmi autoritatívnych režimov

Exkluzívny rozhovor s nositeľom Nobelovej ceny.

Neprehliadnite tiež

Banky menia od augusta poplatky, pobočkám sa radšej vyhnite

Za pravidelným zvyšovaním poplatkov môžu byť nízke úroky na úveroch, ako aj silná konkurencia.

Cestujete do Egypta? Štát upozorňuje na rizikové miesta

V krajine platí výnimočný stav, ktorý spustili po aprílových teroristických útokoch.

Nestlé stavia nový závod, vyrobí v ňom aj wasabi či čajový Kit Kat

Spoločnosť Nestlé chce na ostrove Honšú vybudovať továreň na výrobu cukroviniek.

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.