Zmena poplatkov za vodu má pomôcť vodohospodárom

Ministerstvo životného prostredia uvažuje o zmene poplatkov za odber podzemnej vody a za vypúšťanie odpadových vôd do riek.

BRATISLAVA.

Týmto krokom by sa malo pomôcť napätej situácii v štátnom Slovenskom vodohospodárskom podniku, ktorý má nedostatok pracovných síl na novoprevádzkovaných stavbách.

Návrh na zlepšenie efektívnosti fungovania Slovenského vodohospodárskeho podniku, š.p. a Vodohospodárskej výstavby, š.p. v procese protipovodňovej ochrany dal envirorezort v stredu do medzirezortného pripomienkového konania.

Slovenský vodohospodársky podnik, š.p. má štyri odštepné závody - v Bratislave, Piešťanoch, Banskej Bystrici a Košiciach.

"Zabezpečuje správu a údržbu vodných tokov, ktorých dĺžka k 31. decembru 2009 je 32 149,4 km, z čoho je dĺžka upravených vodných tokov 8 306,1 km. Ďalej prevádzkuje 3 135,88 km ochranných hrádzí, 1 604,60 km odvodňovacích kanálov, 42 km umelých kanálov a privádzačov, 25 km plavebných kanálov, 73 čerpacích a prečerpávacích staníc, 272 vodných nádrží, 38 vodných elektrární, 215 hatí," uvádza sa v materiáli.

Podľa envirorezortu je potrebné, aby spomenuté stavby a prevádzky fyzicky kontrolovali príslušní pracovníci. Tí majú za úlohu tiež odstraňovať prípadné prekážky obmedzujúce prirodzený odtok vody a pod. "U plavebných ciest ide hlavne o údržbu plavebných znakov, ich osadzovanie, úpravu brehov, zabezpečovanie osvetlenia a pod. K ďalším činnostiam okrem iných patrí aj správa hydroenergetických kanálov, správa priehrad, hrádzí, ďalej zabezpečuje prevádzkové činnosti atď.," píše sa v návrhu.

Prevádzku vodných diel zabezpečuje podľa údaja z 31. decembra 2009 3 673 pracovníkov. "V tejto súvislosti treba podotknúť, že každoročne realizovanými akciami SVP, š.p. pribúda investičný majetok, dlhodobý hmotný majetok. To znamená, že je neustály tlak na nárast nových pracovných síl v závislosti od novoprevádzkovaných stavieb," tvrdí sa v návrhu.

Vodohospodári nemôžu použiť na pokrytie nákladov na nevyhnutnú prevádzkovú činnosť SVP, š.p . finančné prostriedky poskytované z fondov Európskej únie. Tie sa dajú použiť len na realizáciu nových investícií.

"Tieto investície si naopak vyžadujú ďalšie prevádzkové náklady, najmä náklady na energiu, mzdy, materiál a ostatné služby. Disproporcia medzi spoplatňovanými a nespoplatňovanými činnosťami a potrebou krytia nákladov na prevádzku a údržbu tohto majetku sa prejavuje v neustálom prehlbovaní finančného nedostatku, ktorý podnik musí riešiť na úkor redukcie prevádzkových činností," píše sa v materiáli.

Riešenie situácie vidí envirorezort aj v spoplatnení neregulovaných činností. Za tie považuje udržiavanie splavnosti vodných ciest a vytyčovanie plavebnej dráhy na plavbu na vodných cestách na účely používania vôd na plavbu.

Envirorezort konštatuje, že za vzniknutú situáciu nesie svoju zodpovednosť aj štát, ktorý v minulých rokoch nevyčlenil pre potrebu podniku požadované finančné zdroje na krytie potrebných nákladov na zabezpečovanie činnosti a protipovodňovej ochrany tak, ako mu to vyplýva z platnej právnej úpravy.

"Za účelom zlepšenia činnosti a prípadne možnosti vytvárať samostatné investície, je potrebné vykonať úpravu, príp. zmenu finančných tokov pre SVP, š.p. zo strany štátu, z ktorých sa budú hradiť náklady na samotnú činnosť a prípadne možné investície protipovodňovej ochrany. V prípade, že tieto činnosti nebudú kryté zo štátneho rozpočtu, je potrebné hľadať iné cenové nástroje, ktoré umožnia vytváranie dostatočných finančných zdrojov," konštatuje envirorezort v predloženom materiáli.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 102
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 219
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 160
  4. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 1 883
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 631
  6. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 436
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 424
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 125
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 084
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 803

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma či nedošlo k systematickému sociálnemu dumpingu.

TRENČÍN

Strelcovi zo Smeru potvrdil súd 20 rokov za pokus o vraždu

Krajský súd zamietol odvolanie Jaroslava Baču.

ŠPORT

Zomrela bývala wimbledonská víťazka Jana Novotná

Češka zomrela vo veku 49 rokov.

Neprehliadnite tiež

Nemecké firmy protestujú proti zvyšovaniu príplatkov za prácu v noci a cez víkend

Vyššie príplatky za prácu v noci a počas víkendu môžu ohroziť jednu z najsilnejších výhod Slovenska.

Británia chce samoriadené autá na cestách do štyroch rokov

Britská vláda v rámci svojich investičných plánov chce podľa ministra financií Philipa Hammonda dosiahnuť, aby sa úplne samoriadené autá v krajine používali od roku 2021.

Sólymos ukázal, ako chce postaviť tunel popod Dunaj

Prestavba priepustov na tunel má stáť 20 miliónov eur.

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma, či nedošlo k systematickému sociálnemu dumpingu.