Rušiť chcú len prázdne vlaky, črtá sa ich zoznam

Vlakové spoje sa majú rušiť a obmedzovať podľa toho, ako sa využívajú. Ozdravný plán železníc budú riešiť na ministerstve.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- SITA/AP)

BRATISLAVA. O osude niektorých vlakových spojov má dnes minister dopravy rokovať so zástupcami odborov, miest, obcí a samosprávnych krajov.

Súčasťou ozdravného plánu zadlžených železničných spoločností je totiž aj rušenie či obmedzovanie železničných tratí. Ktorých tratí sa bude týkať, ešte nie je jasné.

Na pracovnom zozname železničného prepravcu ZSSK je viac než tridsať spojov, ktorým hrozí obmedzenie či rušenie. Tých, čo majú úplne skončiť, má byť nakoniec menej – zrejme deväť.

Na kilometri strata 11 eur

Spomedzi tých spojení, o ktorých sa uvažuje, vytvára najvyššiu stratu spoj z Myjavy do Vrboviec. Za každým kilometrom, ktorý vlak prejde, ostáva strata 11,85 eura. Za ním mierne zaostáva trať z Čadce do Makova so stratou 10,83 eura na vlakokilometer.

Práve podľa stratovosti by sa mal štát rozhodovať, ktoré trate si ponechá, myslí si analytik INEKO Peter Goliaš: „Zrušiť by sa mali stratové linky, ktoré využíva najmenej cestujúcich.“ Na to by mal nadväzovať rast cestovného tak, aby lepšie zodpovedal skutočným nákladom.

Železničná spoločnosť Slovensko tvrdí, že pôvodne robila zoznamy ohrozených tratí najmä podľa stratovosti. Dnes dáva do popredia počty ľudí, ktorí vlak vyžívajú, a to, či existuje na trase súbežný autobusový spoj. „Až v treťom slede je ekonomický ukazovateľ,“ povedal hovorca spoločnosti Alexander Buzinkay.

Podobne vidí výber parametrov Ondrej Matej (SDKÚ), poradca premiérky pre dopravu. Pri posudzovaní sa podľa neho treba pýtať, na ktorej trase premáva nielen osobná, ale aj nákladná doprava.

Tvrdí, že by sa malo jasne povedať, ktorý dopravný systém bude nosný. Podľa Mateja by tu mali železnice zvíťaziť nad autobusmi.

Vlakové spoje by tak mali ubúdať len tam, kde by zrušenie súbežných autobusov neprinieslo dodatočné výnosy pre vlak. „Rušil by som trate, kde by v prípade zrušenia súbežných autobusových liniek neprešli cestujúci do vlakov,“ vraví Matej.

Regióny majú strach

Starostovia miest a obcí s teraz obávajú o osud spojov. „Je síce pravda, že na železničnej doprave ako takej by sa ušetrilo, ale malo by to vplyv na vývoj nezamestnanosti v regióne,“ bráni spoj do Šiah starosta Čaty Ján Varga.

Práve tento spoj asi zo zoznamu ohrozených vypadne. Nie je tu totiž súbežná cesta, po ktorej by ľudí vozil autobus.

Na Myjave sa boja o spoj do Vrboviec. „Spracovali sme výzvu za zachovanie trate,“ povedal hovorca Myjavy Marek Hrin. Mestu neprekáža len avizované rušenie tejto trate, ale hovorí sa aj o obmedzovaní spojov medzi Myjavou a Novým Mestom nad Váhom.

Zúženie zoznamu vyše 30 tratí na asi deväť podľa Železničnej spoločnosti Slovensko neznamená, že vypadnuté trate sa vyhnú zmenám. Doprava na nich sa asi obmedzí.

Okresanie ozdravných plánov prišlo po tom, ako do procesu zasiahla premiérka. Môže pritom ohroziť úsporné plány železníc. Niektoré železničné spoločnosti chceli už v marci hromadne prepúšťať, ale zatiaľ musia čakať.

Pre zväčšenie kliknite na obrázok.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. Už aj seniori presadajú do SUV
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  7. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  8. Bratislava gets a new public space and park
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 574
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 067
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 529
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 967
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 724
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 370
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 139
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 107
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 686
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 618

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polovojenská organizácia pýta peniaze na domobranu, končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia. Slovenskí branci tvrdia, že ide o dobrovoľné dary

KOMENTÁRE

Branci obchádzajú zákon a sú nebezpeční

Demokracia má právo brániť sa a je najvyšší čas, aby to v prípade brancov začala aktívne robiť.

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

Neprehliadnite tiež

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.

Americkému akciovému trhu sa nedarilo, klesli aj burzy v Európe

Akciový trh USA poškodili zlé správy o hospodárení firiem, európske akciové trhy oslabili v dôsledku teroristických útokov.