Rušiť chcú len prázdne vlaky, črtá sa ich zoznam

Vlakové spoje sa majú rušiť a obmedzovať podľa toho, ako sa využívajú. Ozdravný plán železníc budú riešiť na ministerstve.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- SITA/AP)

BRATISLAVA. O osude niektorých vlakových spojov má dnes minister dopravy rokovať so zástupcami odborov, miest, obcí a samosprávnych krajov.

Súčasťou ozdravného plánu zadlžených železničných spoločností je totiž aj rušenie či obmedzovanie železničných tratí. Ktorých tratí sa bude týkať, ešte nie je jasné.

Na pracovnom zozname železničného prepravcu ZSSK je viac než tridsať spojov, ktorým hrozí obmedzenie či rušenie. Tých, čo majú úplne skončiť, má byť nakoniec menej – zrejme deväť.

Na kilometri strata 11 eur

Spomedzi tých spojení, o ktorých sa uvažuje, vytvára najvyššiu stratu spoj z Myjavy do Vrboviec. Za každým kilometrom, ktorý vlak prejde, ostáva strata 11,85 eura. Za ním mierne zaostáva trať z Čadce do Makova so stratou 10,83 eura na vlakokilometer.

Práve podľa stratovosti by sa mal štát rozhodovať, ktoré trate si ponechá, myslí si analytik INEKO Peter Goliaš: „Zrušiť by sa mali stratové linky, ktoré využíva najmenej cestujúcich.“ Na to by mal nadväzovať rast cestovného tak, aby lepšie zodpovedal skutočným nákladom.

Železničná spoločnosť Slovensko tvrdí, že pôvodne robila zoznamy ohrozených tratí najmä podľa stratovosti. Dnes dáva do popredia počty ľudí, ktorí vlak vyžívajú, a to, či existuje na trase súbežný autobusový spoj. „Až v treťom slede je ekonomický ukazovateľ,“ povedal hovorca spoločnosti Alexander Buzinkay.

Podobne vidí výber parametrov Ondrej Matej (SDKÚ), poradca premiérky pre dopravu. Pri posudzovaní sa podľa neho treba pýtať, na ktorej trase premáva nielen osobná, ale aj nákladná doprava.

Tvrdí, že by sa malo jasne povedať, ktorý dopravný systém bude nosný. Podľa Mateja by tu mali železnice zvíťaziť nad autobusmi.

Vlakové spoje by tak mali ubúdať len tam, kde by zrušenie súbežných autobusov neprinieslo dodatočné výnosy pre vlak. „Rušil by som trate, kde by v prípade zrušenia súbežných autobusových liniek neprešli cestujúci do vlakov,“ vraví Matej.

Regióny majú strach

Starostovia miest a obcí s teraz obávajú o osud spojov. „Je síce pravda, že na železničnej doprave ako takej by sa ušetrilo, ale malo by to vplyv na vývoj nezamestnanosti v regióne,“ bráni spoj do Šiah starosta Čaty Ján Varga.

Práve tento spoj asi zo zoznamu ohrozených vypadne. Nie je tu totiž súbežná cesta, po ktorej by ľudí vozil autobus.

Na Myjave sa boja o spoj do Vrboviec. „Spracovali sme výzvu za zachovanie trate,“ povedal hovorca Myjavy Marek Hrin. Mestu neprekáža len avizované rušenie tejto trate, ale hovorí sa aj o obmedzovaní spojov medzi Myjavou a Novým Mestom nad Váhom.

Zúženie zoznamu vyše 30 tratí na asi deväť podľa Železničnej spoločnosti Slovensko neznamená, že vypadnuté trate sa vyhnú zmenám. Doprava na nich sa asi obmedzí.

Okresanie ozdravných plánov prišlo po tom, ako do procesu zasiahla premiérka. Môže pritom ohroziť úsporné plány železníc. Niektoré železničné spoločnosti chceli už v marci hromadne prepúšťať, ale zatiaľ musia čakať.

Pre zväčšenie kliknite na obrázok.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 072
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 274
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 891
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 3 273
  5. Kam do tepla v januári? 2 588
  6. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 2 461
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 310
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 251
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 235
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 792

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

KOMENTÁRE

Od mačiatok k ohrozeniu demokracie. Ňuňuňu

Sociálne siete už nie sú miestom, kde sa stretávajú priatelia.

EKONOMIKA

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Nie je živnostník ako živnostník.

Neprehliadnite tiež

Prečo zas meškajú tlačivá daňových priznaní a ako tomu predchádzať

Štát roky nerešpektuje vlastné pravidlá, aby zmeny zákonov plánoval dostatočne vopred.

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Index sociálneho rozvoja, ktorý vypracovala organizácia The Social Progress Imperative, hodnotí sociálne aspekty života, ale aj hospodárske výsledky.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.

Novým členom Rady pre rozpočtovú zodpovednosť má byť ekonóm Juraj Kotian

Kotian podľa hlavy štátu spĺňa všetky predpoklady na vykonávanie funkcie v RRZ.