Rušiť chcú len prázdne vlaky, črtá sa ich zoznam

Vlakové spoje sa majú rušiť a obmedzovať podľa toho, ako sa využívajú. Ozdravný plán železníc budú riešiť na ministerstve.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- SITA/AP)

BRATISLAVA. O osude niektorých vlakových spojov má dnes minister dopravy rokovať so zástupcami odborov, miest, obcí a samosprávnych krajov.

Súčasťou ozdravného plánu zadlžených železničných spoločností je totiž aj rušenie či obmedzovanie železničných tratí. Ktorých tratí sa bude týkať, ešte nie je jasné.

Na pracovnom zozname železničného prepravcu ZSSK je viac než tridsať spojov, ktorým hrozí obmedzenie či rušenie. Tých, čo majú úplne skončiť, má byť nakoniec menej – zrejme deväť.

Na kilometri strata 11 eur

Spomedzi tých spojení, o ktorých sa uvažuje, vytvára najvyššiu stratu spoj z Myjavy do Vrboviec. Za každým kilometrom, ktorý vlak prejde, ostáva strata 11,85 eura. Za ním mierne zaostáva trať z Čadce do Makova so stratou 10,83 eura na vlakokilometer.

Práve podľa stratovosti by sa mal štát rozhodovať, ktoré trate si ponechá, myslí si analytik INEKO Peter Goliaš: „Zrušiť by sa mali stratové linky, ktoré využíva najmenej cestujúcich.“ Na to by mal nadväzovať rast cestovného tak, aby lepšie zodpovedal skutočným nákladom.

Železničná spoločnosť Slovensko tvrdí, že pôvodne robila zoznamy ohrozených tratí najmä podľa stratovosti. Dnes dáva do popredia počty ľudí, ktorí vlak vyžívajú, a to, či existuje na trase súbežný autobusový spoj. „Až v treťom slede je ekonomický ukazovateľ,“ povedal hovorca spoločnosti Alexander Buzinkay.

Podobne vidí výber parametrov Ondrej Matej (SDKÚ), poradca premiérky pre dopravu. Pri posudzovaní sa podľa neho treba pýtať, na ktorej trase premáva nielen osobná, ale aj nákladná doprava.

Tvrdí, že by sa malo jasne povedať, ktorý dopravný systém bude nosný. Podľa Mateja by tu mali železnice zvíťaziť nad autobusmi.

Vlakové spoje by tak mali ubúdať len tam, kde by zrušenie súbežných autobusov neprinieslo dodatočné výnosy pre vlak. „Rušil by som trate, kde by v prípade zrušenia súbežných autobusových liniek neprešli cestujúci do vlakov,“ vraví Matej.

Regióny majú strach

Starostovia miest a obcí s teraz obávajú o osud spojov. „Je síce pravda, že na železničnej doprave ako takej by sa ušetrilo, ale malo by to vplyv na vývoj nezamestnanosti v regióne,“ bráni spoj do Šiah starosta Čaty Ján Varga.

Práve tento spoj asi zo zoznamu ohrozených vypadne. Nie je tu totiž súbežná cesta, po ktorej by ľudí vozil autobus.

Na Myjave sa boja o spoj do Vrboviec. „Spracovali sme výzvu za zachovanie trate,“ povedal hovorca Myjavy Marek Hrin. Mestu neprekáža len avizované rušenie tejto trate, ale hovorí sa aj o obmedzovaní spojov medzi Myjavou a Novým Mestom nad Váhom.

Zúženie zoznamu vyše 30 tratí na asi deväť podľa Železničnej spoločnosti Slovensko neznamená, že vypadnuté trate sa vyhnú zmenám. Doprava na nich sa asi obmedzí.

Okresanie ozdravných plánov prišlo po tom, ako do procesu zasiahla premiérka. Môže pritom ohroziť úsporné plány železníc. Niektoré železničné spoločnosti chceli už v marci hromadne prepúšťať, ale zatiaľ musia čakať.

Pre zväčšenie kliknite na obrázok.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 8 465
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 688
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 683
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 208
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 030
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 580
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 339
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 305
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 187
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 932

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

PLUS

Prečo je dobré nájsť si architekta

Len rozumný architekt vymyslí dom, v ktorom budete naozaj šťastní.

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický

Češka bola roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour z motorky.

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Za dva roky dali prácu 80 ľuďom.

Neprehliadnite tiež

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.

Španielsko zažíva turistický boom. Útoky ho ohroziť nemusia

Krajinu vlani navštívilo 75 miliónov turistov.