Rušiť chcú len prázdne vlaky, črtá sa ich zoznam

Vlakové spoje sa majú rušiť a obmedzovať podľa toho, ako sa využívajú. Ozdravný plán železníc budú riešiť na ministerstve.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- SITA/AP)

BRATISLAVA. O osude niektorých vlakových spojov má dnes minister dopravy rokovať so zástupcami odborov, miest, obcí a samosprávnych krajov.

Súčasťou ozdravného plánu zadlžených železničných spoločností je totiž aj rušenie či obmedzovanie železničných tratí. Ktorých tratí sa bude týkať, ešte nie je jasné.

Na pracovnom zozname železničného prepravcu ZSSK je viac než tridsať spojov, ktorým hrozí obmedzenie či rušenie. Tých, čo majú úplne skončiť, má byť nakoniec menej – zrejme deväť.

Na kilometri strata 11 eur

Spomedzi tých spojení, o ktorých sa uvažuje, vytvára najvyššiu stratu spoj z Myjavy do Vrboviec. Za každým kilometrom, ktorý vlak prejde, ostáva strata 11,85 eura. Za ním mierne zaostáva trať z Čadce do Makova so stratou 10,83 eura na vlakokilometer.

Článok pokračuje pod video reklamou

Práve podľa stratovosti by sa mal štát rozhodovať, ktoré trate si ponechá, myslí si analytik INEKO Peter Goliaš: „Zrušiť by sa mali stratové linky, ktoré využíva najmenej cestujúcich.“ Na to by mal nadväzovať rast cestovného tak, aby lepšie zodpovedal skutočným nákladom.

Železničná spoločnosť Slovensko tvrdí, že pôvodne robila zoznamy ohrozených tratí najmä podľa stratovosti. Dnes dáva do popredia počty ľudí, ktorí vlak vyžívajú, a to, či existuje na trase súbežný autobusový spoj. „Až v treťom slede je ekonomický ukazovateľ,“ povedal hovorca spoločnosti Alexander Buzinkay.

Podobne vidí výber parametrov Ondrej Matej (SDKÚ), poradca premiérky pre dopravu. Pri posudzovaní sa podľa neho treba pýtať, na ktorej trase premáva nielen osobná, ale aj nákladná doprava.

Tvrdí, že by sa malo jasne povedať, ktorý dopravný systém bude nosný. Podľa Mateja by tu mali železnice zvíťaziť nad autobusmi.

Vlakové spoje by tak mali ubúdať len tam, kde by zrušenie súbežných autobusov neprinieslo dodatočné výnosy pre vlak. „Rušil by som trate, kde by v prípade zrušenia súbežných autobusových liniek neprešli cestujúci do vlakov,“ vraví Matej.

Regióny majú strach

Starostovia miest a obcí s teraz obávajú o osud spojov. „Je síce pravda, že na železničnej doprave ako takej by sa ušetrilo, ale malo by to vplyv na vývoj nezamestnanosti v regióne,“ bráni spoj do Šiah starosta Čaty Ján Varga.

Práve tento spoj asi zo zoznamu ohrozených vypadne. Nie je tu totiž súbežná cesta, po ktorej by ľudí vozil autobus.

Na Myjave sa boja o spoj do Vrboviec. „Spracovali sme výzvu za zachovanie trate,“ povedal hovorca Myjavy Marek Hrin. Mestu neprekáža len avizované rušenie tejto trate, ale hovorí sa aj o obmedzovaní spojov medzi Myjavou a Novým Mestom nad Váhom.

Zúženie zoznamu vyše 30 tratí na asi deväť podľa Železničnej spoločnosti Slovensko neznamená, že vypadnuté trate sa vyhnú zmenám. Doprava na nich sa asi obmedzí.

Okresanie ozdravných plánov prišlo po tom, ako do procesu zasiahla premiérka. Môže pritom ohroziť úsporné plány železníc. Niektoré železničné spoločnosti chceli už v marci hromadne prepúšťať, ale zatiaľ musia čakať.

Pre zväčšenie kliknite na obrázok.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. GoPass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  7. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  8. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  9. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  10. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 26 610
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 326
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 18 211
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 123
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 292
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 933
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 261
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 211
  9. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 2 999
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 007

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Tatry zasiahla povodeň, viaceré chodníky uzavreli

V severných dolinách Tatier platia obmedzenia.

Dnes píše Matúš Ritomský

Dnes už vieme, že kto nemá zbrojný pas, nie je skutočný Slovan

Maska pacifizmu padla.

Neprehliadnite tiež

Slovensko naďalej patrí medzi krajiny s najrýchlejším rastom úverov, tvrdí NBS

Dopyt po úveroch rástol najmä vďaka nízkym úrokovým sadzbám.

EÚ sa chystá na protiúder, zvažuje clá na uhlie, lieky a chemické výrobky z USA

Nové clá by začali platiť v prípade, ak by Trump zaviedol obmedzenia na dovoz európskych áut do USA.

Americká ekonomika ďalej rastie, informovala centrálna banka

Výrobcovia v celej krajine vyjadrili znepokojenie nad clami.

Google: Android rozširuje možnosti voľby, nie naopak

Internetový gigant dostal od Komisie rekordnú pokutu.

U.S.Steel neplánuje odchod z Košíc, plánuje investova

Raši hovoril s vedením v USA, trápia ho emisie a náklady na prevádzku.