SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Rušiť chcú len prázdne vlaky, črtá sa ich zoznam

Vlakové spoje sa majú rušiť a obmedzovať podľa toho, ako sa využívajú. Ozdravný plán železníc budú riešiť na ministerstve.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- SITA/AP)

BRATISLAVA. O osude niektorých vlakových spojov má dnes minister dopravy rokovať so zástupcami odborov, miest, obcí a samosprávnych krajov.

Súčasťou ozdravného plánu zadlžených železničných spoločností je totiž aj rušenie či obmedzovanie železničných tratí. Ktorých tratí sa bude týkať, ešte nie je jasné.

Na pracovnom zozname železničného prepravcu ZSSK je viac než tridsať spojov, ktorým hrozí obmedzenie či rušenie. Tých, čo majú úplne skončiť, má byť nakoniec menej – zrejme deväť.

Na kilometri strata 11 eur

Spomedzi tých spojení, o ktorých sa uvažuje, vytvára najvyššiu stratu spoj z Myjavy do Vrboviec. Za každým kilometrom, ktorý vlak prejde, ostáva strata 11,85 eura. Za ním mierne zaostáva trať z Čadce do Makova so stratou 10,83 eura na vlakokilometer.

Skryť Vypnúť reklamu

Práve podľa stratovosti by sa mal štát rozhodovať, ktoré trate si ponechá, myslí si analytik INEKO Peter Goliaš: „Zrušiť by sa mali stratové linky, ktoré využíva najmenej cestujúcich.“ Na to by mal nadväzovať rast cestovného tak, aby lepšie zodpovedal skutočným nákladom.

Železničná spoločnosť Slovensko tvrdí, že pôvodne robila zoznamy ohrozených tratí najmä podľa stratovosti. Dnes dáva do popredia počty ľudí, ktorí vlak vyžívajú, a to, či existuje na trase súbežný autobusový spoj. „Až v treťom slede je ekonomický ukazovateľ,“ povedal hovorca spoločnosti Alexander Buzinkay.

Podobne vidí výber parametrov Ondrej Matej (SDKÚ), poradca premiérky pre dopravu. Pri posudzovaní sa podľa neho treba pýtať, na ktorej trase premáva nielen osobná, ale aj nákladná doprava.

Skryť Vypnúť reklamu

Tvrdí, že by sa malo jasne povedať, ktorý dopravný systém bude nosný. Podľa Mateja by tu mali železnice zvíťaziť nad autobusmi.

Vlakové spoje by tak mali ubúdať len tam, kde by zrušenie súbežných autobusov neprinieslo dodatočné výnosy pre vlak. „Rušil by som trate, kde by v prípade zrušenia súbežných autobusových liniek neprešli cestujúci do vlakov,“ vraví Matej.

Regióny majú strach

Starostovia miest a obcí s teraz obávajú o osud spojov. „Je síce pravda, že na železničnej doprave ako takej by sa ušetrilo, ale malo by to vplyv na vývoj nezamestnanosti v regióne,“ bráni spoj do Šiah starosta Čaty Ján Varga.

Práve tento spoj asi zo zoznamu ohrozených vypadne. Nie je tu totiž súbežná cesta, po ktorej by ľudí vozil autobus.

Na Myjave sa boja o spoj do Vrboviec. „Spracovali sme výzvu za zachovanie trate,“ povedal hovorca Myjavy Marek Hrin. Mestu neprekáža len avizované rušenie tejto trate, ale hovorí sa aj o obmedzovaní spojov medzi Myjavou a Novým Mestom nad Váhom.

Skryť Vypnúť reklamu

Zúženie zoznamu vyše 30 tratí na asi deväť podľa Železničnej spoločnosti Slovensko neznamená, že vypadnuté trate sa vyhnú zmenám. Doprava na nich sa asi obmedzí.

Okresanie ozdravných plánov prišlo po tom, ako do procesu zasiahla premiérka. Môže pritom ohroziť úsporné plány železníc. Niektoré železničné spoločnosti chceli už v marci hromadne prepúšťať, ale zatiaľ musia čakať.

Pre zväčšenie kliknite na obrázok.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Aký dojazd s vaším autom reálne potrebujete? Praktická pomôcka
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  1. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  2. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  3. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  7. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  9. Behind every successful business lies a set of skilled people
  10. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 22 302
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 986
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 264
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 323
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 10 211
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 7 974
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 326
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 971
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 690
  10. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 5 265
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Členské štáty by mali dostať prvé peniaze v júli.


TASR 3 h
	
Na snímke rakúsky kancelár Sebastian Kurz (vľavo) a predseda vlády SR Eduard Heger.

Slovenský premiér vyzdvihol dôležitosť reforiem.


TASR 5 h
Časť úseku D4/R7.

Oprava bude stáť približne milión eur.


SITA 6 h
Marián Viskupič zo SaS. Strana naďalej trvá na daňovej brzde.

SaS trvá na daňovej brzde.


SITA 8 h