Do 800 eur má byť skúšobná lehota mesiac

Vláda navrhuje, aby verní zamestnanci mali nárok na dlhšiu výpovednú lehotu. Zamestnávatelia ani odborári nechcú deliť pracovníkov podľa mzdy.

Skúšobná lehota sa má diferencovať. Otázne je, podľa čoho.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR)

BRATISLAVA. Ministerstvo práce tento týždeň odborárom a zamestnávateľom ukázalo prvý paragrafový návrh zmien Zákonníka práce.

Tí sa tak dozvedeli, ako si vláda predstavuje napojenie dĺžky skúšobnej lehoty a výpovednej lehoty, ale napríklad aj rozsahu nadčasov a pracovnej pohotovosti či zodpovednosti za škody na výšku platu zamestnanca.

Mesačnú skúšobnú lehotu by mali zamestnanci, ktorí zarábajú menej ako 2,5-násobok minimálnej mzdy, teda do 792,5 eura mesačne.

Ak zamestnanec zarába nad túto sumu, no do 5–násobku minimálnej mzdy, teda nie viac ako 1585 eur, mal by skúšobnú lehotu najviac tri mesiace. Takto určenú skúšobnú lehotu majú v súčasnosti všetci zamestnanci.

Firma by mu mohla prikázať do 200 hodín nadčasov za rok, teraz je to najviac 150. Jeho výpovedná lehota by bola najmenej jeden mesiac. Ešte viac možností by mal zamestnávateľ pri lepšie zarábajúcich zamestnancoch.

Podľa veľkosti podniku

Zamestnávatelia ani odborári s naviazaním dĺžky skúšobnej lehoty na minimálnu mzdu nesúhlasia. Každý z iných dôvodov.

Zamestnávatelia síce súhlasia s diferenciáciou skúšobnej lehoty, ale inak. „Dnes je minimálna mzda len politická hračka. Navyše mzdy sa regionálne líšia. A ako by sa riešila situácia, keď sa zamestnancovi dvihne mzda?“ pýta sa Juraj Borgula zo Zväzu strojárskeho priemyslu.

Viac by sa mu pozdávalo, keby sa ako kritérium určila veľkosť podniku. „Čím menší podnik, tým kratšia skúšobná lehota. Mohli by byť do toho zahrnuté aj iné kritériá,“ hovorí.

Ministerstvo práce zase kritérium veľkosti firmy považuje za nesystémové. Ako jedno z kritérií, o ktorých by sa dalo uvažovať, je podľa rezortu pracovná pozícia zamestnanca. Vlastné návrhy nepovažuje za konečné.

Odborári argumentujú, že rozdelenie zamestnancov podľa zárobkov je diskriminačné a v rozpore s Ústavou. Svoj návrh chcú dnes predstaviť premiérke a ministrovi práce, ktorých pozvali do odborárskej centrály.
Deliť zamestnancov podľa mzdy nemusí mať ani dostatočnú politickú podporu.

„Mne skôr vyhovuje terajší stav. Zamestnávatelia, ktorí chcú, aby skúšobná lehota bola dlhšia, to už aj dnes vedia vyriešiť prostredníctvom zmluvy na určitú lehotu,“ hovorí poslanec KDH Július Brocka.

Voľnejší odchod

Niektorým zamestnávateľom sa nepozdáva ani naviazanie výpovednej lehoty na počet odpracovaných rokov. Podľa návrhu ministerstva by napríklad zamestnanec, ktorý vo firme odpracoval aspoň jeden rok, no nie viac ako päť rokov, mohol mať výpovednú lehotu najmenej dva mesiace.

Kto pracoval pre jedného zamestnávateľa menej ako desať rokov, mal by výpovednú lehotu najmenej tri mesiace a ten, kto bol vo firme od 10 do 20 rokov, bol by vo výpovednej lehote aspoň štyri mesiace.

V návrhu sa píše, že zamestnávateľ môže namiesto prideľovania práce počas časti výpovednej lehoty poskytnúť za toto obdobie odstupné. To by sa mohlo rozumieť ako zrušenie súbehu výpovednej lehoty a odstupného, čo dnes platí.

Potešiť by to malo najmä zamestnávateľov. „V návrhu však nie je jasne povedané, že ak sa firma so zamestnancom dohodne na výpovednej lehote, nedostane odstupné,“ povedal Borgula.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 238
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 037
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 752
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 575
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 728
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 511
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 272
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 221
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 042
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 756

Téma: Zákonník práce


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.