Do 800 eur má byť skúšobná lehota mesiac

Vláda navrhuje, aby verní zamestnanci mali nárok na dlhšiu výpovednú lehotu. Zamestnávatelia ani odborári nechcú deliť pracovníkov podľa mzdy.

Skúšobná lehota sa má diferencovať. Otázne je, podľa čoho.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR)

BRATISLAVA. Ministerstvo práce tento týždeň odborárom a zamestnávateľom ukázalo prvý paragrafový návrh zmien Zákonníka práce.

Tí sa tak dozvedeli, ako si vláda predstavuje napojenie dĺžky skúšobnej lehoty a výpovednej lehoty, ale napríklad aj rozsahu nadčasov a pracovnej pohotovosti či zodpovednosti za škody na výšku platu zamestnanca.

Mesačnú skúšobnú lehotu by mali zamestnanci, ktorí zarábajú menej ako 2,5-násobok minimálnej mzdy, teda do 792,5 eura mesačne.

Ak zamestnanec zarába nad túto sumu, no do 5–násobku minimálnej mzdy, teda nie viac ako 1585 eur, mal by skúšobnú lehotu najviac tri mesiace. Takto určenú skúšobnú lehotu majú v súčasnosti všetci zamestnanci.

Článok pokračuje pod video reklamou

Firma by mu mohla prikázať do 200 hodín nadčasov za rok, teraz je to najviac 150. Jeho výpovedná lehota by bola najmenej jeden mesiac. Ešte viac možností by mal zamestnávateľ pri lepšie zarábajúcich zamestnancoch.

Podľa veľkosti podniku

Zamestnávatelia ani odborári s naviazaním dĺžky skúšobnej lehoty na minimálnu mzdu nesúhlasia. Každý z iných dôvodov.

Zamestnávatelia síce súhlasia s diferenciáciou skúšobnej lehoty, ale inak. „Dnes je minimálna mzda len politická hračka. Navyše mzdy sa regionálne líšia. A ako by sa riešila situácia, keď sa zamestnancovi dvihne mzda?“ pýta sa Juraj Borgula zo Zväzu strojárskeho priemyslu.

Viac by sa mu pozdávalo, keby sa ako kritérium určila veľkosť podniku. „Čím menší podnik, tým kratšia skúšobná lehota. Mohli by byť do toho zahrnuté aj iné kritériá,“ hovorí.

Ministerstvo práce zase kritérium veľkosti firmy považuje za nesystémové. Ako jedno z kritérií, o ktorých by sa dalo uvažovať, je podľa rezortu pracovná pozícia zamestnanca. Vlastné návrhy nepovažuje za konečné.

Odborári argumentujú, že rozdelenie zamestnancov podľa zárobkov je diskriminačné a v rozpore s Ústavou. Svoj návrh chcú dnes predstaviť premiérke a ministrovi práce, ktorých pozvali do odborárskej centrály.
Deliť zamestnancov podľa mzdy nemusí mať ani dostatočnú politickú podporu.

„Mne skôr vyhovuje terajší stav. Zamestnávatelia, ktorí chcú, aby skúšobná lehota bola dlhšia, to už aj dnes vedia vyriešiť prostredníctvom zmluvy na určitú lehotu,“ hovorí poslanec KDH Július Brocka.

Voľnejší odchod

Niektorým zamestnávateľom sa nepozdáva ani naviazanie výpovednej lehoty na počet odpracovaných rokov. Podľa návrhu ministerstva by napríklad zamestnanec, ktorý vo firme odpracoval aspoň jeden rok, no nie viac ako päť rokov, mohol mať výpovednú lehotu najmenej dva mesiace.

Kto pracoval pre jedného zamestnávateľa menej ako desať rokov, mal by výpovednú lehotu najmenej tri mesiace a ten, kto bol vo firme od 10 do 20 rokov, bol by vo výpovednej lehote aspoň štyri mesiace.

V návrhu sa píše, že zamestnávateľ môže namiesto prideľovania práce počas časti výpovednej lehoty poskytnúť za toto obdobie odstupné. To by sa mohlo rozumieť ako zrušenie súbehu výpovednej lehoty a odstupného, čo dnes platí.

Potešiť by to malo najmä zamestnávateľov. „V návrhu však nie je jasne povedané, že ak sa firma so zamestnancom dohodne na výpovednej lehote, nedostane odstupné,“ povedal Borgula.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 868
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 322
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 151
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 465
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 034
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 981
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 548
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 217
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 810
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 032

Téma: Zákonník práce


Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: V akom stave sú slovenské autobusy, ak ich nepustia do Rakúska

Aká je kvalita autobusov na cestách.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Majstra populizmu nemá kto nahradiť

Skutočný talent vie škodiť aj z opozície.

Neprehliadnite tiež

Na dostavbu Mochoviec si elektrárne požičajú 700 miliónov eur

Akcionári majú záujem uviesť elektráreň do komerčnej prevádzky v čo najkratšom čase.

Ako môže pasažier skontrolovať autobus

Ročne neprejde technickou kontrolou každý desiaty autobus.

Ročne idú na technickú kontrolu tisícky autobusov. Desatina ňou neprejde

Rakúska polícia koncom júna zastavila spoj pre jeho zlý technický stav neďaleko Viedne.

Ryanair zrušil na budúci týždeň tristo letov

Dôvodom je hrozba štrajku členov palubného personálu.

Producenti ropy v USA zaznamenali rekordný týždeň

Motorom rastu je pokračujúci boom v oblasti ťažby z bridlíc.