Do 800 eur má byť skúšobná lehota mesiac

Vláda navrhuje, aby verní zamestnanci mali nárok na dlhšiu výpovednú lehotu. Zamestnávatelia ani odborári nechcú deliť pracovníkov podľa mzdy.

Skúšobná lehota sa má diferencovať. Otázne je, podľa čoho.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR)

BRATISLAVA. Ministerstvo práce tento týždeň odborárom a zamestnávateľom ukázalo prvý paragrafový návrh zmien Zákonníka práce.

Tí sa tak dozvedeli, ako si vláda predstavuje napojenie dĺžky skúšobnej lehoty a výpovednej lehoty, ale napríklad aj rozsahu nadčasov a pracovnej pohotovosti či zodpovednosti za škody na výšku platu zamestnanca.

Mesačnú skúšobnú lehotu by mali zamestnanci, ktorí zarábajú menej ako 2,5-násobok minimálnej mzdy, teda do 792,5 eura mesačne.

Ak zamestnanec zarába nad túto sumu, no do 5–násobku minimálnej mzdy, teda nie viac ako 1585 eur, mal by skúšobnú lehotu najviac tri mesiace. Takto určenú skúšobnú lehotu majú v súčasnosti všetci zamestnanci.

Firma by mu mohla prikázať do 200 hodín nadčasov za rok, teraz je to najviac 150. Jeho výpovedná lehota by bola najmenej jeden mesiac. Ešte viac možností by mal zamestnávateľ pri lepšie zarábajúcich zamestnancoch.

Podľa veľkosti podniku

Zamestnávatelia ani odborári s naviazaním dĺžky skúšobnej lehoty na minimálnu mzdu nesúhlasia. Každý z iných dôvodov.

Zamestnávatelia síce súhlasia s diferenciáciou skúšobnej lehoty, ale inak. „Dnes je minimálna mzda len politická hračka. Navyše mzdy sa regionálne líšia. A ako by sa riešila situácia, keď sa zamestnancovi dvihne mzda?“ pýta sa Juraj Borgula zo Zväzu strojárskeho priemyslu.

Viac by sa mu pozdávalo, keby sa ako kritérium určila veľkosť podniku. „Čím menší podnik, tým kratšia skúšobná lehota. Mohli by byť do toho zahrnuté aj iné kritériá,“ hovorí.

Ministerstvo práce zase kritérium veľkosti firmy považuje za nesystémové. Ako jedno z kritérií, o ktorých by sa dalo uvažovať, je podľa rezortu pracovná pozícia zamestnanca. Vlastné návrhy nepovažuje za konečné.

Odborári argumentujú, že rozdelenie zamestnancov podľa zárobkov je diskriminačné a v rozpore s Ústavou. Svoj návrh chcú dnes predstaviť premiérke a ministrovi práce, ktorých pozvali do odborárskej centrály.
Deliť zamestnancov podľa mzdy nemusí mať ani dostatočnú politickú podporu.

„Mne skôr vyhovuje terajší stav. Zamestnávatelia, ktorí chcú, aby skúšobná lehota bola dlhšia, to už aj dnes vedia vyriešiť prostredníctvom zmluvy na určitú lehotu,“ hovorí poslanec KDH Július Brocka.

Voľnejší odchod

Niektorým zamestnávateľom sa nepozdáva ani naviazanie výpovednej lehoty na počet odpracovaných rokov. Podľa návrhu ministerstva by napríklad zamestnanec, ktorý vo firme odpracoval aspoň jeden rok, no nie viac ako päť rokov, mohol mať výpovednú lehotu najmenej dva mesiace.

Kto pracoval pre jedného zamestnávateľa menej ako desať rokov, mal by výpovednú lehotu najmenej tri mesiace a ten, kto bol vo firme od 10 do 20 rokov, bol by vo výpovednej lehote aspoň štyri mesiace.

V návrhu sa píše, že zamestnávateľ môže namiesto prideľovania práce počas časti výpovednej lehoty poskytnúť za toto obdobie odstupné. To by sa mohlo rozumieť ako zrušenie súbehu výpovednej lehoty a odstupného, čo dnes platí.

Potešiť by to malo najmä zamestnávateľov. „V návrhu však nie je jasne povedané, že ak sa firma so zamestnancom dohodne na výpovednej lehote, nedostane odstupné,“ povedal Borgula.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  6. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  7. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  9. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 15 671
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 429
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 3 995
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 049
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 214
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 114
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 998
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 907
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 341
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 122

Téma: Zákonník práce


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focus: Vládne strany oslabujú

Smer stratil takmer dve percentá. Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

BANSKÁ BYSTRICA

V Banskej Bystrici otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku

Dopravná časť je v testovacej prevádzke.

PRIMÁR

Šesť krokov, ktoré by ste mali urobiť, ak plánujete otehotnieť

Ako správne pripraviť telo na počatie a budúce tehotenstvo.

Neprehliadnite tiež

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu

Ekonomika má rásť 3,3-percentným tempom, v budúcom roku ešte zrýchli

Vyplýva to z dát, ktoré zverejnil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií.

Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018

Odhaduje to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.

Investície do verejných budov už nebudú zaťažovať verejné financie

Nové pravidlá umožnia podľa MF SR zapájanie know-how a financií súkromného sektora do takýchto investícií, a to bez vplyvu na verejné financie.