Železnice opäť hovoria o prepúšťaní a zdražovaní

Železnica predstavuje ozdravný plán. Nateraz však majú železničné firmy zákaz prepúšťať.

V budúcnosti má byť cestovné napríklad z Košíc do Bratislavy jednotné bez ohľadu na to, akou trasou cestujúci pôjde, tvrdí šéf železničnej firmy Pavel Kravec.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Predstavy o ozdravení železníc nadobúdajú jasnejšie kontúry. Železničná spoločnosť Slovensko by podľa jej šéfa Pavla Kraveca mohla byť tenšia o 200 až 250 ľudí. V minulosti sa hovorilo o maximálne 500 pracovných miestach.

Rušenie a obmedzovanie vlakových spojení by sa malo týkať oveľa menej spojov, než sa doteraz spomínalo. Podľa medializovaných informácií sa očakávalo, že sa zruší či obmedzí 25 spojov.

Kravec chce ozdravovať železnice aj zvyšovaním cestovného, detaily nespresnil. V plánoch, ktoré ešte nedávno firma predkladala premiérke Ivete Radičovej (SDKÚ), sa však píše o päť­percentnom náraste cien od augusta.

Čaká sa zrejme na Cargo

Najvážnejšie opatrenia, ktoré mali stratové železnice vytiahnuť do čiernych čísiel, pritom nedávno stroskotali na premiérke. Zastavila prepúšťanie a rušenie tratí, kým vláda neschváli ozdravný plán železníc.

Čo chce firma
  • Štát si má objednať o päť percent takzvaných vlakokilometrov menej než doteraz.
  • Objednávať len toľko kilometrov, koľko peňazí je vyčlenených v rozpočte.
  • Štát má tiež preplatiť neuhradené výkony, ktoré si objednal v minulých rokoch.
  • Nutné bude aj prepúšťanie.

Kravec vyčíslil každý mesiac oddialenia ozdravenia na 4,5 milióna eur, ktoré treba získať navyše. Ministerstvo dopravy, ktoré podľa jeho slov pracovný ozdravný plán predtým prijalo, dnes hovorí o vnútornej racionalizácii.

„K prepúšťaniu a rušeniu tratí pristúpime až potom, ako vyčerpáme všetky ostatné vnútorné racionalizačné opatrenia," povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

Dodal, že sa mu asi nebude dať vyhnúť. Priestor na vnútornú úsporu, ktorá by nezahŕňala prepúšťanie či rušenie tratí, je minimálny aj podľa Kravecových slov.
V SDKÚ sa hovorí, že tri železničné spoločnosti musia čakať jedna na druhú.

Dôležité by malo byť najmä to, či sa nákladný železničný prepravca Cargo bude aj ozdravovať, ako sa pôvodne plánovalo, alebo sa rovno predá.

„To je kľúč ku všetkému, od toho sa odvíja oživenie celého sektora," povedal poslanec Ondrej Matej (SDKÚ).

Tri železničné firmy sú totiž poprepájané, jedna od druhej odoberajú služby. Nie je však jasné, či by sa Cargo malo najprv ozdraviť a potom predať, alebo rovno predať, ako sa nateraz predpokladá.

„Cargo nie je v takom stave, že by sa mohlo najbližšie dva až štyri roky revitalizovať tak, aby bolo schopné vrátiť finančnú výpomoc štátu," povedal Matej.

Hovoril pritom o „pôžičke" 166 miliónov eur, ktorú bývalá vláda poskytla železničnému prepravcovi.

Odišlo takmer 600 ľudí

Kým trom firmám rastú s posúvaním termínu ozdravenia finančné problémy, čiastočne ich odbremeňuje odchod zamestnancov.

Najviac ľudí odišlo od nástupu nového vedenia z Carga. Prvého februára pracovalo u nákladného prepravcu 9285 zamestnancov.

„Za uvedené obdobie došlo k zníženiu stavu o 317 zamestnancov," povedala Monika Schmidtová, riaditeľka odboru komunikácie firmy. Dôvodom odchodu bola najmä nadbytočnosť.

O niečo menej ľudí – 235 – ubudlo správcovi koľajníc – Železniciam Slovenskej republiky. „Ide o pokles z dôvodu prirodzeného odchodu," povedala zástupkyňa riaditeľa firmy Dana Hurtová. Celkovo zamestnávajú tri firmy asi 30­tisíc ľudí.

Železničiarov chráni svätá Katarína

Patrónku železníc namaľovali za 200 eur. Teraz jej obraz visí vo vchode železničnej firmy. Z čias bývalej vlády zostali aj sochy.

BRATISLAVA. Keď do kresla ministra dopravy zasadol Ján Figeľ (KDH), oslavoval sa deň železničiarov po prvý raz aj v kostole.

Teraz majú železničiari svätú aj v sídle Železničnej spoločnosti Slovensko. „Tak ako majú iné remeslá – baníci Barboru, hasiči Floriána, vodiči Krištofa, cukrári Vavrinca, tak aj nám sa videlo dobré, aby sme mali takúto patrónku, Katarínu," vraví šéf osobného prepravcu Pavel Kravec.

Osobný prepravca si obraz patrónky objednal koncom minulého roka. Stál 200 eur.

Obraz začiatkom tohto roka požehnal biskup. Kravec však spojitosť medzi obrazom patrónky a KDH vylučuje. Popiera aj, že by sa na železnici zavádzali modlitby.

Podobizeň tej istej svätice má aj nákladný prepravca – Cargo. Tá však nemá podobu obrazu, ale sochy a je ešte z čias bývalej vlády. Firme ju poslali poľskí železničiari. „Sochu svätej Kataríny sme dostali v lete 2008.

Nachádza sa v zasadačke predstavenstva spoločnosti," tvrdí hovorca Carga Martin Halanda. Ďalšia je v múzeu dopravy.

Konferencia biskupov Slovenska ešte v decembri 2009 v liste Ľubomírovi Vážnemu napísala, že vyhlásenie svätej Kataríny Alexandrijskej za patrónku železničiarov otvára nové možnosti ľudskej i duchovnej formácie, ktorej výsledkom budú spokojnejší zamestnanci i cestujúci.

„Svätá Katarína je patrónkou železničiarov presne tak, ako svätý Michal je patrónom policajtov a za ministra Roberta Kaliňáka ho umiestnili do vestibulu ministerstva vnútra," povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  2. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  5. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  8. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 762
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 968
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 444
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 563
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 268
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 968
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 918
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 800
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 604
  10. Inteligencia vo všetkom 1 533

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Le Penová nie je Trump. Prečo sa prieskumy tentoraz nezmýlia

Agentúry nepredpovedali víťazstvo Trumpa ani brexit, vo Francúzsku by sa však už nemali mýliť.

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko.

ŠPORT

Brilantný súboj rozhodol génius. A provokoval gestami

Messi zatienil Ronalda. Barcelona vyhrala na pôde Realu Madrid 3:2.

KOMENTÁRE

Prečo prežívame v napätí francúzske voľby

O čo pôjde v druhom kole prezidentských volieb?

Neprehliadnite tiež

Slovenská pošta spustila novú službu BalíkoBox, schránok je zatiaľ dvadsaťdva

Terminály sú umiestnené vo väčších mestách na strategických miestach.

Euro po francúzskych voľbách poskočilo na päťmesačné maximum

V prvom kole francúzskych prezidentských volieb zvíťazil centristický kandidát a stúpenec Európskej únie Emmanuel Macron.

Ekonomický potenciál pre Slovensko je v Ázii, Afrike aj Južnej Amerike

Vyplýva to zo slov štátneho tajomníka ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Lukáša Parízka.

Šéf LafargeHolcimu v júli odstúpi pre podozrenia z financovania terorizmu

Skupina LafargeHolcim priznala, že jej pobočka v Sýrii platila ozbrojeným extrémistom za "ochranu".


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop