Železnice opäť hovoria o prepúšťaní a zdražovaní

Železnica predstavuje ozdravný plán. Nateraz však majú železničné firmy zákaz prepúšťať.

V budúcnosti má byť cestovné napríklad z Košíc do Bratislavy jednotné bez ohľadu na to, akou trasou cestujúci pôjde, tvrdí šéf železničnej firmy Pavel Kravec.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Predstavy o ozdravení železníc nadobúdajú jasnejšie kontúry. Železničná spoločnosť Slovensko by podľa jej šéfa Pavla Kraveca mohla byť tenšia o 200 až 250 ľudí. V minulosti sa hovorilo o maximálne 500 pracovných miestach.

Rušenie a obmedzovanie vlakových spojení by sa malo týkať oveľa menej spojov, než sa doteraz spomínalo. Podľa medializovaných informácií sa očakávalo, že sa zruší či obmedzí 25 spojov.

Kravec chce ozdravovať železnice aj zvyšovaním cestovného, detaily nespresnil. V plánoch, ktoré ešte nedávno firma predkladala premiérke Ivete Radičovej (SDKÚ), sa však píše o päť­percentnom náraste cien od augusta.

Čaká sa zrejme na Cargo

Najvážnejšie opatrenia, ktoré mali stratové železnice vytiahnuť do čiernych čísiel, pritom nedávno stroskotali na premiérke. Zastavila prepúšťanie a rušenie tratí, kým vláda neschváli ozdravný plán železníc.

Čo chce firma
  • Štát si má objednať o päť percent takzvaných vlakokilometrov menej než doteraz.
  • Objednávať len toľko kilometrov, koľko peňazí je vyčlenených v rozpočte.
  • Štát má tiež preplatiť neuhradené výkony, ktoré si objednal v minulých rokoch.
  • Nutné bude aj prepúšťanie.

Kravec vyčíslil každý mesiac oddialenia ozdravenia na 4,5 milióna eur, ktoré treba získať navyše. Ministerstvo dopravy, ktoré podľa jeho slov pracovný ozdravný plán predtým prijalo, dnes hovorí o vnútornej racionalizácii.

„K prepúšťaniu a rušeniu tratí pristúpime až potom, ako vyčerpáme všetky ostatné vnútorné racionalizačné opatrenia," povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

Dodal, že sa mu asi nebude dať vyhnúť. Priestor na vnútornú úsporu, ktorá by nezahŕňala prepúšťanie či rušenie tratí, je minimálny aj podľa Kravecových slov.
V SDKÚ sa hovorí, že tri železničné spoločnosti musia čakať jedna na druhú.

Dôležité by malo byť najmä to, či sa nákladný železničný prepravca Cargo bude aj ozdravovať, ako sa pôvodne plánovalo, alebo sa rovno predá.

„To je kľúč ku všetkému, od toho sa odvíja oživenie celého sektora," povedal poslanec Ondrej Matej (SDKÚ).

Tri železničné firmy sú totiž poprepájané, jedna od druhej odoberajú služby. Nie je však jasné, či by sa Cargo malo najprv ozdraviť a potom predať, alebo rovno predať, ako sa nateraz predpokladá.

„Cargo nie je v takom stave, že by sa mohlo najbližšie dva až štyri roky revitalizovať tak, aby bolo schopné vrátiť finančnú výpomoc štátu," povedal Matej.

Hovoril pritom o „pôžičke" 166 miliónov eur, ktorú bývalá vláda poskytla železničnému prepravcovi.

Odišlo takmer 600 ľudí

Kým trom firmám rastú s posúvaním termínu ozdravenia finančné problémy, čiastočne ich odbremeňuje odchod zamestnancov.

Najviac ľudí odišlo od nástupu nového vedenia z Carga. Prvého februára pracovalo u nákladného prepravcu 9285 zamestnancov.

„Za uvedené obdobie došlo k zníženiu stavu o 317 zamestnancov," povedala Monika Schmidtová, riaditeľka odboru komunikácie firmy. Dôvodom odchodu bola najmä nadbytočnosť.

O niečo menej ľudí – 235 – ubudlo správcovi koľajníc – Železniciam Slovenskej republiky. „Ide o pokles z dôvodu prirodzeného odchodu," povedala zástupkyňa riaditeľa firmy Dana Hurtová. Celkovo zamestnávajú tri firmy asi 30­tisíc ľudí.

Železničiarov chráni svätá Katarína

Patrónku železníc namaľovali za 200 eur. Teraz jej obraz visí vo vchode železničnej firmy. Z čias bývalej vlády zostali aj sochy.

BRATISLAVA. Keď do kresla ministra dopravy zasadol Ján Figeľ (KDH), oslavoval sa deň železničiarov po prvý raz aj v kostole.

Teraz majú železničiari svätú aj v sídle Železničnej spoločnosti Slovensko. „Tak ako majú iné remeslá – baníci Barboru, hasiči Floriána, vodiči Krištofa, cukrári Vavrinca, tak aj nám sa videlo dobré, aby sme mali takúto patrónku, Katarínu," vraví šéf osobného prepravcu Pavel Kravec.

Osobný prepravca si obraz patrónky objednal koncom minulého roka. Stál 200 eur.

Obraz začiatkom tohto roka požehnal biskup. Kravec však spojitosť medzi obrazom patrónky a KDH vylučuje. Popiera aj, že by sa na železnici zavádzali modlitby.

Podobizeň tej istej svätice má aj nákladný prepravca – Cargo. Tá však nemá podobu obrazu, ale sochy a je ešte z čias bývalej vlády. Firme ju poslali poľskí železničiari. „Sochu svätej Kataríny sme dostali v lete 2008.

Nachádza sa v zasadačke predstavenstva spoločnosti," tvrdí hovorca Carga Martin Halanda. Ďalšia je v múzeu dopravy.

Konferencia biskupov Slovenska ešte v decembri 2009 v liste Ľubomírovi Vážnemu napísala, že vyhlásenie svätej Kataríny Alexandrijskej za patrónku železničiarov otvára nové možnosti ľudskej i duchovnej formácie, ktorej výsledkom budú spokojnejší zamestnanci i cestujúci.

„Svätá Katarína je patrónkou železničiarov presne tak, ako svätý Michal je patrónom policajtov a za ministra Roberta Kaliňáka ho umiestnili do vestibulu ministerstva vnútra," povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 694
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 969
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 119
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 849
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 694
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 489
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 087
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 060
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 854
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 476

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

KĽDR sa vracia ku Kube, môže jej pomôcť so zbraňami

Spolupráca z čias Studenej vojny sa opakuje, Severná Kórea sa vracia k dávnemu spojencovi.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.