Ministerstvo dopravy vidí možný priestor na úpravu výšky mýta, pretože priemerné sadzby mýta prepočítané podľa dopravných intenzít boli v roku 2010 nižšie ako sadzby schválené Európskou komisiou.
BRATISLAVA. Európska komisia (EK) totiž odporúča meniť poplatky najskôr po dvoch rokoch prevádzky mýtneho systému, ktorý u nás funguje od začiatku roka 2010.
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. uvažujú o zmene sadzieb mýta v snahe o ich optimalizáciu, pričom by mali byť diferencované podľa emisií vozidiel a časovo premenlivé. Mali by tak zohľadniť ekologické a ekonomické hľadiská a optimalizovať dopravu.
Ministerstvo dopravy vidí možný priestor na úpravu výšky mýta. "Z vyhodnotenia údajov vyplýva, že priemerné sadzby mýta prepočítané podľa dopravných intenzít boli v roku 2010 nižšie ako sadzby schválené Európskou komisiou," informuje ministerstvo dopravy v správe o situácii autodopravcov na Slovensku, o prehodnocovaní dopadov mýta na dopravcov a podmienok fungovania výberu mýta.
Dopravcovia horzia štrajkom
Úpravy a zmeny sadzieb mýta musí rezort dopravy prerokovať a nechať odsúhlasiť Európskou komisiou. Tá schvaľuje sadzby mýta na základe notifikačného listu, v ktorom musí SR predložiť navrhované sadzby mýta a dokladovať všetky oprávnené náklady, ktoré sú do sadzieb zahrnuté.
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predkladá uvedenú informáciu na najbližšie zasadnutie vlády 9. februára. Nariadila mu to listom premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) koncom januára po tom, čo Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) vyhlásila 15. januára štrajkovú pohotovosť do 15. februára a predložila štyri požiadavky, pričom jedna z nich sa týka mýta.
Dopravcovia by chceli pozastavenie výberu mýta do prešetrenia mýtneho tendra nezávislým medzinárodným audítorom, pričom by mal byť dočasne zabezpečený náhradným spôsobom. Zastavenie výberu mýta je však podľa rezortu dopravy nereálne, pretože mýtny systém je napriek nedostatkom a nižšiemu výberu funkčný.
Pripravovaný nezávislý audit sa však bude týkať funkčnosti mýtneho systému, a nie bývalého tendra a nemusí ho vykonať zahraničná firma.
Vyberať môže aj NDS
V prípade, že navrhovaná optimalizácia a vylepšovanie mýtneho systému nesplnia predstavy prevádzkovateľa mýta SkyToll, a.s., respektíve ministerstva dopravy, výber mýta môže byť podľa materiálu prevedený na NDS. "Takýto krok si však vyžaduje veľmi detailnú prípravu a realizáciu všetkých relevantných analýz spolu s identifikáciou všetkých súvislosti takéhoto kroku," uvádza v správe rezort dopravy.
V súvislosti s prešetrovaním mýtneho tendra Európskou komisiou chce ministerstvo zabrániť ďalším škodám a pokutám, ktoré by mohli vyplynúť z jej konania voči SR. V spolupráci s NDS preto ministerstvo rokuje so zástupcami Európskej komisie s cieľom nájsť najvhodnejšie riešenie, ktoré bude prijateľné pre Brusel a zároveň minimalizuje škody pre SR.
"Je pravdepodobné, že závery prijaté Európskou komisiou budú mať vplyv aj na nastavenie systému," predpokladá rezort dopravy. Elektronický výber mýta je funkčný, vyžaduje si však ďalšie vylaďovanie, aby bola jeho prevádzka spoľahlivá, tvrdí ministerstvo dopravy.