Sadzby mýta môžu byť od budúceho roka vyššie

Sadzby výberu mýta na Slovensku pre automobily nad 3,5 tony môžu byť od roku 2012 ešte vyššie a závislé od ekologickej triedy vozidiel i času.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ministerstvo dopravy vidí možný priestor na úpravu výšky mýta, pretože priemerné sadzby mýta prepočítané podľa dopravných intenzít boli v roku 2010 nižšie ako sadzby schválené Európskou komisiou.

BRATISLAVA. Európska komisia (EK) totiž odporúča meniť poplatky najskôr po dvoch rokoch prevádzky mýtneho systému, ktorý u nás funguje od začiatku roka 2010.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. uvažujú o zmene sadzieb mýta v snahe o ich optimalizáciu, pričom by mali byť diferencované podľa emisií vozidiel a časovo premenlivé. Mali by tak zohľadniť ekologické a ekonomické hľadiská a optimalizovať dopravu.

Ministerstvo dopravy vidí možný priestor na úpravu výšky mýta. "Z vyhodnotenia údajov vyplýva, že priemerné sadzby mýta prepočítané podľa dopravných intenzít boli v roku 2010 nižšie ako sadzby schválené Európskou komisiou," informuje ministerstvo dopravy v správe o situácii autodopravcov na Slovensku, o prehodnocovaní dopadov mýta na dopravcov a podmienok fungovania výberu mýta.

Dopravcovia horzia štrajkom

Úpravy a zmeny sadzieb mýta musí rezort dopravy prerokovať a nechať odsúhlasiť Európskou komisiou. Tá schvaľuje sadzby mýta na základe notifikačného listu, v ktorom musí SR predložiť navrhované sadzby mýta a dokladovať všetky oprávnené náklady, ktoré sú do sadzieb zahrnuté.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predkladá uvedenú informáciu na najbližšie zasadnutie vlády 9. februára. Nariadila mu to listom premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) koncom januára po tom, čo Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) vyhlásila 15. januára štrajkovú pohotovosť do 15. februára a predložila štyri požiadavky, pričom jedna z nich sa týka mýta.

Dopravcovia by chceli pozastavenie výberu mýta do prešetrenia mýtneho tendra nezávislým medzinárodným audítorom, pričom by mal byť dočasne zabezpečený náhradným spôsobom. Zastavenie výberu mýta je však podľa rezortu dopravy nereálne, pretože mýtny systém je napriek nedostatkom a nižšiemu výberu funkčný.

Pripravovaný nezávislý audit sa však bude týkať funkčnosti mýtneho systému, a nie bývalého tendra a nemusí ho vykonať zahraničná firma.

Vyberať môže aj NDS

V prípade, že navrhovaná optimalizácia a vylepšovanie mýtneho systému nesplnia predstavy prevádzkovateľa mýta SkyToll, a.s., respektíve ministerstva dopravy, výber mýta môže byť podľa materiálu prevedený na NDS. "Takýto krok si však vyžaduje veľmi detailnú prípravu a realizáciu všetkých relevantných analýz spolu s identifikáciou všetkých súvislosti takéhoto kroku," uvádza v správe rezort dopravy.

V súvislosti s prešetrovaním mýtneho tendra Európskou komisiou chce ministerstvo zabrániť ďalším škodám a pokutám, ktoré by mohli vyplynúť z jej konania voči SR. V spolupráci s NDS preto ministerstvo rokuje so zástupcami Európskej komisie s cieľom nájsť najvhodnejšie riešenie, ktoré bude prijateľné pre Brusel a zároveň minimalizuje škody pre SR.

"Je pravdepodobné, že závery prijaté Európskou komisiou budú mať vplyv aj na nastavenie systému," predpokladá rezort dopravy. Elektronický výber mýta je funkčný, vyžaduje si však ďalšie vylaďovanie, aby bola jeho prevádzka spoľahlivá, tvrdí ministerstvo dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  2. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  3. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  4. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  5. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  6. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  7. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  8. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  10. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 479
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 413
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 147
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 051
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 965
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 653
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 652
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 265
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 3 424
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 875

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

KOMENTÁRE

Dočkáme sa ešte koalície Smeru s ĽSNS?

Za čiarou sú nielen Mizíkove dávne i nedávne výroky.

KOMENTÁRE

Danko si v Národnej rade otvoril čitáreň (Schutzov týždeň)

Smernicu z rezortu vnútra vyvinul sám Kaliňák.

Neprehliadnite tiež

Posledná uránová baňa v strednej Európe definitívne ukončila ťažbu

Zásoby uránu v Rožnej boli objavené v roku 1956 a o rok neskôr sa tam začala ťažba.

Sinn: Za americké ekonomické problémy môže Wall Street a nie Nemecko

Podľa Sinna sú v pozadí slabšieho eura dva dôvody.

Prečo by otcovia mali spozornieť, keď sa od mája zvýšia materské dávky

Materská dávka dosiahne takmer čistú mzdu, získať ju môže aj otec.

Slováci počas členstva v Únii získali z rozpočtu viac ako 18,6 miliardy eur

Prostredníctvom európskych peňazí sa na Slovensku vybudovalo 155 km diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop