Sadzby mýta môžu byť od budúceho roka vyššie

Sadzby výberu mýta na Slovensku pre automobily nad 3,5 tony môžu byť od roku 2012 ešte vyššie a závislé od ekologickej triedy vozidiel i času.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ministerstvo dopravy vidí možný priestor na úpravu výšky mýta, pretože priemerné sadzby mýta prepočítané podľa dopravných intenzít boli v roku 2010 nižšie ako sadzby schválené Európskou komisiou.

BRATISLAVA. Európska komisia (EK) totiž odporúča meniť poplatky najskôr po dvoch rokoch prevádzky mýtneho systému, ktorý u nás funguje od začiatku roka 2010.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. uvažujú o zmene sadzieb mýta v snahe o ich optimalizáciu, pričom by mali byť diferencované podľa emisií vozidiel a časovo premenlivé. Mali by tak zohľadniť ekologické a ekonomické hľadiská a optimalizovať dopravu.

Ministerstvo dopravy vidí možný priestor na úpravu výšky mýta. "Z vyhodnotenia údajov vyplýva, že priemerné sadzby mýta prepočítané podľa dopravných intenzít boli v roku 2010 nižšie ako sadzby schválené Európskou komisiou," informuje ministerstvo dopravy v správe o situácii autodopravcov na Slovensku, o prehodnocovaní dopadov mýta na dopravcov a podmienok fungovania výberu mýta.

Dopravcovia horzia štrajkom

Úpravy a zmeny sadzieb mýta musí rezort dopravy prerokovať a nechať odsúhlasiť Európskou komisiou. Tá schvaľuje sadzby mýta na základe notifikačného listu, v ktorom musí SR predložiť navrhované sadzby mýta a dokladovať všetky oprávnené náklady, ktoré sú do sadzieb zahrnuté.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predkladá uvedenú informáciu na najbližšie zasadnutie vlády 9. februára. Nariadila mu to listom premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) koncom januára po tom, čo Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) vyhlásila 15. januára štrajkovú pohotovosť do 15. februára a predložila štyri požiadavky, pričom jedna z nich sa týka mýta.

Dopravcovia by chceli pozastavenie výberu mýta do prešetrenia mýtneho tendra nezávislým medzinárodným audítorom, pričom by mal byť dočasne zabezpečený náhradným spôsobom. Zastavenie výberu mýta je však podľa rezortu dopravy nereálne, pretože mýtny systém je napriek nedostatkom a nižšiemu výberu funkčný.

Pripravovaný nezávislý audit sa však bude týkať funkčnosti mýtneho systému, a nie bývalého tendra a nemusí ho vykonať zahraničná firma.

Vyberať môže aj NDS

V prípade, že navrhovaná optimalizácia a vylepšovanie mýtneho systému nesplnia predstavy prevádzkovateľa mýta SkyToll, a.s., respektíve ministerstva dopravy, výber mýta môže byť podľa materiálu prevedený na NDS. "Takýto krok si však vyžaduje veľmi detailnú prípravu a realizáciu všetkých relevantných analýz spolu s identifikáciou všetkých súvislosti takéhoto kroku," uvádza v správe rezort dopravy.

V súvislosti s prešetrovaním mýtneho tendra Európskou komisiou chce ministerstvo zabrániť ďalším škodám a pokutám, ktoré by mohli vyplynúť z jej konania voči SR. V spolupráci s NDS preto ministerstvo rokuje so zástupcami Európskej komisie s cieľom nájsť najvhodnejšie riešenie, ktoré bude prijateľné pre Brusel a zároveň minimalizuje škody pre SR.

"Je pravdepodobné, že závery prijaté Európskou komisiou budú mať vplyv aj na nastavenie systému," predpokladá rezort dopravy. Elektronický výber mýta je funkčný, vyžaduje si však ďalšie vylaďovanie, aby bola jeho prevádzka spoľahlivá, tvrdí ministerstvo dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. Už aj seniori presadajú do SUV
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  7. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  8. Bratislava gets a new public space and park
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 537
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 079
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 296
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 847
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 735
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 346
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 103
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 097
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 673
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 578

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polovojenská organizácia pýta peniaze na domobranu, končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia. Slovenskí branci tvrdia, že ide o dobrovoľné dary

KOMENTÁRE

Branci obchádzajú zákon a sú nebezpeční

Demokracia má právo brániť sa a je najvyšší čas, aby to v prípade brancov začala aktívne robiť.

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

Neprehliadnite tiež

Bratislavou prechádzal jedinečný polkilometrový vlak. Takto vyzeral

V osobnej železničnej doprave je taký dlhý vlak výnimočný, vypravila ho firma RegioJet na rumunský festival Banát.

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.