Rezort dopravy analyzuje spôsob auditu a výberu audítora pre mýto

Nezávislý audit sa bude týkať fungovania mýtneho systému a nie bývalého tendra na elektronický výber mýta.

BRATISLAVA. Ten totiž už preveruje Európska komisia.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja v súčasnosti analyzuje spôsob výberu nezávislého audítora a realizácie auditu, ako aj všetkých aspektov, ktoré s nim súvisia.

"Urobíme všetko preto, aby sa audit začal čo najskôr. Jeho trvanie ovplyvní to, ktoré všetky záležitosti sa stanú predmetom nezávislého preverovania fungovania mýtneho systému na Slovensku," informoval agentúru SITA riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy Ľubomír Tuchscher.

Ministerstvo bude podľa neho o forme auditu funkčnosti mýta včas informovať. "V záujme ministerstva dopravy je, aby mýtny systém fungoval čo najkvalitnejšie a najefektívnejšie," dodal Tuchscher.

Ministerstvo dopravy informovalo o tom, že sa rozhodlo podrobiť elektronický mýtny systém nezávislému auditu, v stredu 2. februára po ďalšom zasadnutí komisie pre efektívnosť mýta.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá 15. januára vyhlásila štrajkovú pohotovosť do 15. februára, vzniesla štyri požiadavky, z toho jednu ohľadom mýta.

Dopravcovia by chceli pozastavenie výberu mýta do prešetrenia mýtneho tendra nezávislým medzinárodným audítorom, pričom by mal byť dočasne zabezpečený náhradným spôsobom.

Zastavenie výberu mýta je však podľa rezortu dopravy nereálne, pretože mýtny systém je napriek nedostatkom a nižšiemu výberu funkčný.

Po štvrtkovom stretnutí s premiérkou Ivetou Radičovou (SDKÚ-DS) prezident Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Pavol Jančovič vyhlásil, že audit fungovania mýta nemusí byť medzinárodný a môže ho vykonať aj domáca firma. Predsedníčka vlády prisľúbila dopravcom, že na audit mýta, ktorý pripravuje rezort dopravy, dohliadne Úrad vlády SR.

Ministerstvo dopravy chápe situáciu autodopravcov, odmieta však jej riešenie štrajkom.

"Nemyslíme si, že v tomto prípade je to najšťastnejšia forma riešenia problémov. Nedostatky v mýtnom systéme sme zdedili od minulej vlády. Spôsob organizácie tendra, ako aj následné zavádzanie elektronického mýta sme niekoľkokrát kritizovali," uviedol ďalej Tuchscher pre agentúru SITA.

Rezort dopravy si podľa neho uvedomuje nedostatky mýtneho systému a snaží sa ich odstraňovať v spolupráci so všetkými zainteresovanými stranami, vrátane dopravcov.

Z tohto dôvodu bola vlani zriadená komisia pre efektívnosť mýta. V nej majú zastúpenie popri rezorte dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s., prevádzkovateľovi mýta SkyToll, a.s. a Mýtnej polície aj dopravcovia.

"Tá sa už niekoľkokrát stretla, a to vždy za účasti štátneho tajomníka ministerstva dopravy (Arpád Érsek), v ktorého kompetencii je táto problematika. To svedčí o tom, že ministerstvo s plnou vážnosťou a zodpovednosťou pristupuje k riešeniu problémov spôsobených vinou zle pripraveného mýtneho systému," dodal Tuchscher. Pripomenul, že komisia navrhla výrazné zníženie pokút za porušenie mýtnych pravidiel.

Zverejnenie utajenej prílohy zmluvy medzi NDS a SkyToll-om, týkajúcej sa ponuky, čo požaduje UNAS, by mohlo podľa rezortu dopravy vyvolať pre NDS a ministerstvo negatívne dôsledky a konzekvencie.

"Tento krok je preto potrebné podrobiť detailnej právnej analýze, ktorá by identifikovala všetky potenciálne riziká a negatívne dôsledky," uviedol ďalej Tuchscher. Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva SkyToll Matej Okáli nedávno zopakoval, že firma utajenú časť zmluvy o ponuke nezverejní, pretože ide o jej know-how a obchodné tajomstvo.

Ministerstvo dopravy odmietlo skoršie výhrady UNAS, že minister dopravy Ján Figeľ (KDH) neprejavil záujem stretnúť sa s jej zástupcami.

"Môžeme potvrdiť, že so zástupcami autodopravcov (Česmad aj UNAS) sa stretol minister dopravy osobne a diskutoval o ich otázkach," dodal Tuchscher. Figeľ sa napríklad zúčastnil na štvrtom zasadnutí komisie pre mýto v stredu 2. februára.

"Zástupcovia autodopravcov aj iných profesijných a záujmových združení majú dvere na ministerstve dopravy vždy otvorené a máme záujem pokračovať v tomto dialógu," odpovedal Tuchscher na otázku, či má rezort dopravy záujem podpísať zmluvu o spolupráci s UNAS.

Uzavretie tejto zmluvy bolo jednou zo štyroch požiadaviek únie. Zároveň chce zníženie a zjednotenie dane z motorových vozidiel, ktorú väčšina krajov začiatkom tohto roka zvýšila. Zvýšené nákladov autodopravcov by chcela kompenzovať v podobe profesijnej vratky spotrebnej dane z minerálnych palív.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 501
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 311
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 008
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 991
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 2 974
  6. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 389
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 294
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 221
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 464
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 240

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

SVET

Mariňák: Ak ponorku nájdu, námorníkov aj tak nezachránia

Stratenú argentínsku ponorku by mohol nájsť sonar, hovorí Ross Hall.

KOMENTÁRE

Poplatky za objednanie? Nápad sa tvári životaschopne

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

Neprehliadnite tiež

Prečo u nás jazdia vlaky s menom Horalky alebo Lišiak a koľko to stojí

Firmy si môžu zaplatiť nielen názvy vlakov, ale aj autobusových zastávok.

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Írsko od Apple vyberie nezaplatenú daň, ako nariadil Brusel

Európska komisia nariadila Apple, aby doplatil daň vo výške 13 miliárd eur.

Ikea opäť sťahuje z trhu komody, ktoré usmrtili osem detí

Od roku 2015 Ikea reklamovala, refundovala alebo pomohla upevniť k stene viac ako jeden milión komôd.