Výstavba na D1 sa môže pre námietky Doprastavu posunúť

Doprastav podal námietky potom, čo boli súťažné podklady v tendroch doplnené podmienkami o priebežnom plnení výstavby a prípadnom postihu za ich nedodržanie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- SITA)

BRATISLAVA. Začiatok výstavby dvoch úsekov diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči v celkovej dĺžke 18,5 kilometra, plánovaný pôvodne v apríli, sa môže oneskoriť.

Príčinou sú námietky spoločnosti Doprastav, a.s. proti podmienkam v súťažných podkladoch a s tým súvisiace konania na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO). Rozhodnutie malo padnúť do konca januára, ale úrad ho zatiaľ nezverejnil, pokiaľ nebude právoplatné.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. informovala agentúru SITA, že ešte nedostala oficiálne rozhodnutie úradu a preto sa k tomu nevie vyjadriť. Hovorca NDS Marcel Jánošík však potvrdil, že termín na predkladanie a otváranie ponúk, ktorý bol v oboch tendroch určený na 8. februára, bude zmenený, ale zatiaľ nie je stanovený.

"Podanie oboch námietok spoločnosti Doprastav bude mať vplyv na koniec lehoty na predkladanie ponúk stanovenej v oboch verejných súťažiach," potvrdil pre agentúru SITA predseda komisie ÚVO pre rozhodovanie v konaní o námietkach Matej Sliška.

Námietky po doplnení podmienok

Lehoty, ktoré určila NDS, totiž neplynú záujemcom alebo účastníkom, ktorí si vyžiadali súťažné podklady alebo súťažné podmienky až do doručenia rozhodnutia úradu o námietkach.

Doprastav podal námietky na úrad ešte 27. decembra minulého roka. Stalo sa tak potom, čo NDS doplnila súťažné podklady v oboch tendroch podmienkami o priebežnom plnení výstavby, jeho sledovaní a prípadnom postihu za ich nedodržanie.

Zdôvodnila to tým, aby mala reálnu možnosť a prostriedky riadiť aj časový vývoj stavby a prijímať náležité opatrenia pri ich nedodržiavaní. Generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský uviedol, že podmienky neumožňujú jednoznačné spracovanie cenovej ponuky, korektné vyhodnotenie súťaže a ani prípadné budúce riadenie zmluvy.

Ak by podľa neho mali takto v budúcnosti vyzerať súťažné podmienky, Doprastav sa plánuje obrátiť na príslušné európske inštitúcie so žiadosťou o nápravu. Podaním námietok Doprastav nechcel zastaviť súťaž, ale nastaviť súťažné podmienky tak, aby nebolo možné tender zrušiť po niekoľkomesačnom súťažení ako sa často stávalo v minulosti.

"Verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ môže za splnenia určitých podmienok a v závislosti od obsahu a rozsahu zmeny meniť podmienky uvedené v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania a tiež podmienky uvedené v súťažných podkladoch," uviedol ďalej Sliška.

Vzhľadom na to, že konania o oboch námietkach ešte pokračovali a komisie ich skúmali, úrad nechcel uviesť podrobnosti o obsahu námietok ani o priebehu konaní.

"V prípade, ak úrad rozhodne o merite oboch vecí, uverejní rozhodnutia po nadobudnutí ich právoplatnosti na svojej internetovej stránke. Zverejnené rozhodnutia budú obsahovať aj tvrdenia účastníkov oboch konaní," dodal Sliška.

Viac ako 50 uchádzačov

Diaľničiari ešte v januári informovali, že do oboch tendrov na výstavbu úsekov D1 Jánovce - Jablonov sa prihlásilo spolu vyše 50 uchádzačov.

Na spresňujúcu otázku o počte záujemcov v každej zo súťaží a koľkí z nich si prevzali súťažné podklady zároveň v oboch súťažiach, odmietli odpovedať. "V tomto čase trvá verejná súťaž, z tohto dôvodu NDS nemôže poskytnúť požadované informácie," zdôvodnil Jánošík.

Výstavba dvoch úsekov D1 Jánovce - Jablonov by mohla podľa ich predpokladanej ceny stáť spolu 360,33 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Stavebné práce na prvom, 9-kilometrovom úseku vedúcom od Spišského Štvrtka po Levoču za predpokladanú cenu 94,65 mil. eur bez dane by mali trvať dva a pol roka, respektíve 914 dní.

Druhý úsek v dĺžke 9,5 kilometra, ktorý bude pokračovať po Spišské Podhradie, má predpokladanú cenu 265,68 mil. eur bez dane. Jeho výstavba je naplánovaná na viac ako tri a štvrť roka, alebo na 1 217 dní.

Súčasťou druhého a zároveň drahšieho úseku diaľnice bude dvojrúrový tunel Šibenik dlhý 635,5 metra, ako aj mimoúrovňová križovatka a privádzač Levoča. NDS vyhlásila obe verejné súťaže vlani 26. novembra.

Stavbu zaplatia eurofondy a štát

Stavby oboch častí diaľnice chce štát financovať z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava. Záujemcovia mali požiadať o súťažné podklady do 20. decembra.

Ponuky budú viazané minimálne šesť mesiacov od uplynutia termínu na predkladanie ponúk. Záujemcovia musia predložiť zoznam uskutočnených stavebných prác na diaľniciach a rýchlostných cestách, vrátane mostov, za predchádzajúcich päť rokov.

Aspoň jedna stavba musí mať v prípade tendra na prvý, lacnejší úsek zmluvnú cenu najmenej 50 mil. eur a v tendri na druhý úsek minimálne 90 mil. eur bez dane.

Diaľnica Jánovce - Jablonov bola pôvodne súčasťou prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom, ktorý minister dopravy Ján Figeľ (KDH) vlani koncom augusta zastavil.

Tender na stavbu 15,2-kilometrového úseku D1 Hubová - Ivachnová pri Ružomberku mal byť podľa rezortu dopravy vyhlásený v januári, čo sa zatiaľ nestalo, a začiatok prác je plánovaný v máji. Súťaž na stavbu úseku Fričovce - Svinia pri Prešove v dĺžke 11,2 kilometra by mala začať vo februári a práce v júni. Aj tieto úseky boli súčasťou zastaveného prvého balíka PPP projektov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 940
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 758
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 189
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 706
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 304
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 265
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 122
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 362
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 315
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 199

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

KOMENTÁRE

Akékoľvek súkromné peniaze do zdravotníctva sú vítané

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

EKONOMIKA

Hranica s Ukrajinou sa môže otvoriť, clo zrušiť a roaming tiež

V najbližších rokoch by sa Ukrajina či Moldavsko mohli dostať do Schengenu.

Neprehliadnite tiež

Prečo u nás jazdia vlaky s menom Horalky a koľko to stojí

Firmy si môžu zaplatiť nielen názvy vlakov, ale aj autobusových zastávok.

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Írsko od Apple vyberie nezaplatenú daň, ako nariadil Brusel

Európska komisia nariadila Apple, aby doplatil daň vo výške 13 miliárd eur.

Ikea opäť sťahuje z trhu komody, ktoré usmrtili osem detí

Od roku 2015 Ikea reklamovala, refundovala alebo pomohla upevniť k stene viac ako jeden milión komôd.