Výstavba na D1 sa môže pre námietky Doprastavu posunúť

Doprastav podal námietky potom, čo boli súťažné podklady v tendroch doplnené podmienkami o priebežnom plnení výstavby a prípadnom postihu za ich nedodržanie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- SITA)

BRATISLAVA. Začiatok výstavby dvoch úsekov diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči v celkovej dĺžke 18,5 kilometra, plánovaný pôvodne v apríli, sa môže oneskoriť.

Príčinou sú námietky spoločnosti Doprastav, a.s. proti podmienkam v súťažných podkladoch a s tým súvisiace konania na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO). Rozhodnutie malo padnúť do konca januára, ale úrad ho zatiaľ nezverejnil, pokiaľ nebude právoplatné.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. informovala agentúru SITA, že ešte nedostala oficiálne rozhodnutie úradu a preto sa k tomu nevie vyjadriť. Hovorca NDS Marcel Jánošík však potvrdil, že termín na predkladanie a otváranie ponúk, ktorý bol v oboch tendroch určený na 8. februára, bude zmenený, ale zatiaľ nie je stanovený.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Podanie oboch námietok spoločnosti Doprastav bude mať vplyv na koniec lehoty na predkladanie ponúk stanovenej v oboch verejných súťažiach," potvrdil pre agentúru SITA predseda komisie ÚVO pre rozhodovanie v konaní o námietkach Matej Sliška.

Námietky po doplnení podmienok

Lehoty, ktoré určila NDS, totiž neplynú záujemcom alebo účastníkom, ktorí si vyžiadali súťažné podklady alebo súťažné podmienky až do doručenia rozhodnutia úradu o námietkach.

Doprastav podal námietky na úrad ešte 27. decembra minulého roka. Stalo sa tak potom, čo NDS doplnila súťažné podklady v oboch tendroch podmienkami o priebežnom plnení výstavby, jeho sledovaní a prípadnom postihu za ich nedodržanie.

Zdôvodnila to tým, aby mala reálnu možnosť a prostriedky riadiť aj časový vývoj stavby a prijímať náležité opatrenia pri ich nedodržiavaní. Generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský uviedol, že podmienky neumožňujú jednoznačné spracovanie cenovej ponuky, korektné vyhodnotenie súťaže a ani prípadné budúce riadenie zmluvy.

Ak by podľa neho mali takto v budúcnosti vyzerať súťažné podmienky, Doprastav sa plánuje obrátiť na príslušné európske inštitúcie so žiadosťou o nápravu. Podaním námietok Doprastav nechcel zastaviť súťaž, ale nastaviť súťažné podmienky tak, aby nebolo možné tender zrušiť po niekoľkomesačnom súťažení ako sa často stávalo v minulosti.

"Verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ môže za splnenia určitých podmienok a v závislosti od obsahu a rozsahu zmeny meniť podmienky uvedené v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania a tiež podmienky uvedené v súťažných podkladoch," uviedol ďalej Sliška.

Vzhľadom na to, že konania o oboch námietkach ešte pokračovali a komisie ich skúmali, úrad nechcel uviesť podrobnosti o obsahu námietok ani o priebehu konaní.

"V prípade, ak úrad rozhodne o merite oboch vecí, uverejní rozhodnutia po nadobudnutí ich právoplatnosti na svojej internetovej stránke. Zverejnené rozhodnutia budú obsahovať aj tvrdenia účastníkov oboch konaní," dodal Sliška.

Viac ako 50 uchádzačov

Diaľničiari ešte v januári informovali, že do oboch tendrov na výstavbu úsekov D1 Jánovce - Jablonov sa prihlásilo spolu vyše 50 uchádzačov.

Na spresňujúcu otázku o počte záujemcov v každej zo súťaží a koľkí z nich si prevzali súťažné podklady zároveň v oboch súťažiach, odmietli odpovedať. "V tomto čase trvá verejná súťaž, z tohto dôvodu NDS nemôže poskytnúť požadované informácie," zdôvodnil Jánošík.

Výstavba dvoch úsekov D1 Jánovce - Jablonov by mohla podľa ich predpokladanej ceny stáť spolu 360,33 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Stavebné práce na prvom, 9-kilometrovom úseku vedúcom od Spišského Štvrtka po Levoču za predpokladanú cenu 94,65 mil. eur bez dane by mali trvať dva a pol roka, respektíve 914 dní.

Druhý úsek v dĺžke 9,5 kilometra, ktorý bude pokračovať po Spišské Podhradie, má predpokladanú cenu 265,68 mil. eur bez dane. Jeho výstavba je naplánovaná na viac ako tri a štvrť roka, alebo na 1 217 dní.

Súčasťou druhého a zároveň drahšieho úseku diaľnice bude dvojrúrový tunel Šibenik dlhý 635,5 metra, ako aj mimoúrovňová križovatka a privádzač Levoča. NDS vyhlásila obe verejné súťaže vlani 26. novembra.

Stavbu zaplatia eurofondy a štát

Stavby oboch častí diaľnice chce štát financovať z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava. Záujemcovia mali požiadať o súťažné podklady do 20. decembra.

Ponuky budú viazané minimálne šesť mesiacov od uplynutia termínu na predkladanie ponúk. Záujemcovia musia predložiť zoznam uskutočnených stavebných prác na diaľniciach a rýchlostných cestách, vrátane mostov, za predchádzajúcich päť rokov.

Aspoň jedna stavba musí mať v prípade tendra na prvý, lacnejší úsek zmluvnú cenu najmenej 50 mil. eur a v tendri na druhý úsek minimálne 90 mil. eur bez dane.

Diaľnica Jánovce - Jablonov bola pôvodne súčasťou prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom, ktorý minister dopravy Ján Figeľ (KDH) vlani koncom augusta zastavil.

Tender na stavbu 15,2-kilometrového úseku D1 Hubová - Ivachnová pri Ružomberku mal byť podľa rezortu dopravy vyhlásený v januári, čo sa zatiaľ nestalo, a začiatok prác je plánovaný v máji. Súťaž na stavbu úseku Fričovce - Svinia pri Prešove v dĺžke 11,2 kilometra by mala začať vo februári a práce v júni. Aj tieto úseky boli súčasťou zastaveného prvého balíka PPP projektov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 137
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 676
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 728
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 976
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 229
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 994
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 704
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 585
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 356
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 742

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cinkota: Čím viac mi bolo dovolené, tým viac som hranice prekračoval

Verím, že som oveľa múdrejší, hovorí prepustený herec Dušan Cinkota.

Komentár Ondreja Podstupku

Pri pustenej klimatizácii by ste sa mali cítiť zle

Klíma nevyrába chlad, len robí z tepla problém niekoho iného.

Neprehliadnite tiež

Agentúra S&P zlepšila výhľad ratingu dlhodobých záväzkov Grécka

Predvídateľnosť politiky krajiny a tiež perspektíva jej ekonomiky sa podľa agentúry zlepšujú.

Šéf automobilky Fiat Chrysler skončil zo zdravotných dôvodov

Marchionne sa podrobil operácii ramena, prišlo však k nečakaným komplikáciám.

Eskalácia obchodnej vojny odkrýva ďalšie riziká

Eskalácia obchodného napätia je zlá správa pre svetové trhy.

Najnižšia miera nezamestnanosti bola v júni v okrese Galanta

Miera evidovanej nezamestnanosti v júni tohto roku vzrástla na 5,43 percenta.

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.