Ako funguje magnetická rýchlodráha

Frankfurt nad Mohanom 23. januára (TASR) - Dopravný prostriedok tohto tisícročia nemá kolesá, nepotrebuje koľajnice ani motor a napriek tomu sa pohybuje takmer rýchlosťou blesku - je to Transrapid. Pohybuje sa asi 10 milimetrov nad svojou dráhou. Technika

prepravy telies, ktorú v uplynulých 30 rokoch vyvíjali v Nemecku, spočíva v tom, že celý pohyb riadi magnet: je pohonom, vznášadlom a vodidlom. Výsledkom tohto procesu je rýchlosť vyše 400 kilometrov za hodinu. Jazdnou dráhou je 2,8 metra široký betónový panel. Pod jeho okrajmi sa zospodu na oboch stranách nachádza základ Transrapidu. Ťažné magnety ťahajú súpravu zo spodu po dráhe. Udržať súpravu asi 10 milimetrov nad povrchom panelu je pomerne zložitá záležitosť. V časoch objavu vynálezcu Hermana Kempera sa táto dôležitá stránka patentu nedala celkom doriešiť. Senzory skúšajú napätie 30 000-krát za sekundu. Ak sa vzdialenosť zmenší, pole sa zoslabí, ak sa zväčší, dôjde k opačnú vývoju.

Pri magnetickej dráhe dochádza k posunu pohonných jednotiek. Motor nie je v súprave ale v dráhe. Technické vzťahy: synchronický pozdĺžny stator-lineárny motor. Inžinieri ho porovnávajú s rozstrihnutým a rozvinutým elektromotorom. Stator a rotor sú ploché a ležia oproti sebe, magnetické otáčavé pole je putujúce. Vďaka tomu sa súprava pohybuje. Vedľajším produktom je úplná bezpečnosť súpravy. Možnosť zrážky nejestvuje. Pohon umožňuje pohyb len jedným smerom. Ako stator slúžia plechové prekrytia s integrovanými vinutiami z káblov v neprerušenom rade na pod vodiacou betónovou dráhou. Otáčavé pole pôsobí na magnety vozidla, pôsobí ako budič a umožňuje plynulý pohyb. Vozidlo sa ovláda bez problémov vďaka bočným magnetom.

Medzi mnoho vynálezov, ktoré sa urobili, aby pripravili schodnú cestu pre Transrapid, sú aj výhybky. Sú dlhé 1 metrov a hydraulicky ich možno nastaviť na správny smer. Hoci dráha potrebuje istú voľnosť, nemusí bezpodmienečne stáť na pylónoch, ako je to v prípade skúšobnej trasy v Emse. Trať môže byť ležať priamo na povrchu alebo môže viesť aj podzemím, ak si to vyžadujú podmienky veľkých miest.

V Nemecku za otca myšlienky magnetickej dráhy pokladajú Hermanna Kempera. Narodil sa v roku 1892 v Nortrupe (okres Osnabrück). Bol autorom mnohých vynálezov, ale bohatstvo mu nepriniesli. Novému spôsobu prepravy sa venoval od mladosti. Už v období prvej svetovej vojny sa začal zaoberať myšlienkou, ako vyriešiť problém hluku vlakov. Spomenul si na vynález z roku 1890, keď v jednom mestečku na Strednom západe USA vynálezca Albert Christian Albertson navrhol vybudovať električku na magnetický pohon. Po 40 rokoch sa jeho myšlienky chopil Kemper, ktorý vyštudoval elektrotechniku na Technickej vysokej škole v Hannoveri. V druhej polovici 30. rokov prihlasoval jeden patent za druhým, medzi nimi aj projekt superrýchlych vlakov. Podľa neho by sa to dalo dosiahnuť tak, že v trubici, v ktorej by bola magnetická dráha, by sa vypumpoval vzduch a potom by dopravný prostriedok dosiahol rýchlosť 1 000 až 3 000 kilometrov za hodinu. Kemper bol presvedčený, že sa dajú dosiahnuť ešte vyššie rýchlosti. Zomrel v roku 1977 tri roky pred začiatkom výstavby skúšobnej magnetickej dráhy v Emse.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 899
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 256
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 715
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 160
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 6 070
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 320
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 004
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 4 882
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 531
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 044

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

KOMENTÁRE

Brexit na princípoch úprimnej spolupráce

Dosahovanie kompromisov už akoby nebolo v móde. Je načase to zmeniť.

ŽENA

Čo si obliecť na maturitu a štátnice?

Skúšky sú formálnymi udalosťami, dospelosť prejavujeme aj oblečením.

Neprehliadnite tiež

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojojú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop