SME
Sobota, 16. október, 2021 | Meniny má VladimíraKrížovkyKrížovky

Ako funguje magnetická rýchlodráha

Frankfurt nad Mohanom 23. januára (TASR) - Dopravný prostriedok tohto tisícročia nemá kolesá, nepotrebuje koľajnice ani motor a napriek tomu sa pohybuje takmer rýchlosťou blesku - je to Transrapid. Pohybuje sa asi 10 milimetrov nad svojou dráhou. Technika

prepravy telies, ktorú v uplynulých 30 rokoch vyvíjali v Nemecku, spočíva v tom, že celý pohyb riadi magnet: je pohonom, vznášadlom a vodidlom. Výsledkom tohto procesu je rýchlosť vyše 400 kilometrov za hodinu. Jazdnou dráhou je 2,8 metra široký betónový panel. Pod jeho okrajmi sa zospodu na oboch stranách nachádza základ Transrapidu. Ťažné magnety ťahajú súpravu zo spodu po dráhe. Udržať súpravu asi 10 milimetrov nad povrchom panelu je pomerne zložitá záležitosť. V časoch objavu vynálezcu Hermana Kempera sa táto dôležitá stránka patentu nedala celkom doriešiť. Senzory skúšajú napätie 30 000-krát za sekundu. Ak sa vzdialenosť zmenší, pole sa zoslabí, ak sa zväčší, dôjde k opačnú vývoju.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri magnetickej dráhe dochádza k posunu pohonných jednotiek. Motor nie je v súprave ale v dráhe. Technické vzťahy: synchronický pozdĺžny stator-lineárny motor. Inžinieri ho porovnávajú s rozstrihnutým a rozvinutým elektromotorom. Stator a rotor sú ploché a ležia oproti sebe, magnetické otáčavé pole je putujúce. Vďaka tomu sa súprava pohybuje. Vedľajším produktom je úplná bezpečnosť súpravy. Možnosť zrážky nejestvuje. Pohon umožňuje pohyb len jedným smerom. Ako stator slúžia plechové prekrytia s integrovanými vinutiami z káblov v neprerušenom rade na pod vodiacou betónovou dráhou. Otáčavé pole pôsobí na magnety vozidla, pôsobí ako budič a umožňuje plynulý pohyb. Vozidlo sa ovláda bez problémov vďaka bočným magnetom.

Medzi mnoho vynálezov, ktoré sa urobili, aby pripravili schodnú cestu pre Transrapid, sú aj výhybky. Sú dlhé 1 metrov a hydraulicky ich možno nastaviť na správny smer. Hoci dráha potrebuje istú voľnosť, nemusí bezpodmienečne stáť na pylónoch, ako je to v prípade skúšobnej trasy v Emse. Trať môže byť ležať priamo na povrchu alebo môže viesť aj podzemím, ak si to vyžadujú podmienky veľkých miest.

Skryť Vypnúť reklamu

V Nemecku za otca myšlienky magnetickej dráhy pokladajú Hermanna Kempera. Narodil sa v roku 1892 v Nortrupe (okres Osnabrück). Bol autorom mnohých vynálezov, ale bohatstvo mu nepriniesli. Novému spôsobu prepravy sa venoval od mladosti. Už v období prvej svetovej vojny sa začal zaoberať myšlienkou, ako vyriešiť problém hluku vlakov. Spomenul si na vynález z roku 1890, keď v jednom mestečku na Strednom západe USA vynálezca Albert Christian Albertson navrhol vybudovať električku na magnetický pohon. Po 40 rokoch sa jeho myšlienky chopil Kemper, ktorý vyštudoval elektrotechniku na Technickej vysokej škole v Hannoveri. V druhej polovici 30. rokov prihlasoval jeden patent za druhým, medzi nimi aj projekt superrýchlych vlakov. Podľa neho by sa to dalo dosiahnuť tak, že v trubici, v ktorej by bola magnetická dráha, by sa vypumpoval vzduch a potom by dopravný prostriedok dosiahol rýchlosť 1 000 až 3 000 kilometrov za hodinu. Kemper bol presvedčený, že sa dajú dosiahnuť ešte vyššie rýchlosti. Zomrel v roku 1977 tri roky pred začiatkom výstavby skúšobnej magnetickej dráhy v Emse.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať
  3. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  6. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  7. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  8. ŠFRB:Výstavbu a kúpu nájomných bytov podporujeme reálnymi krokmi
  9. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus
  1. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  7. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  10. Projekt „Zdravé oči už v škôlke“ pomáha zachrániť zrak deťom
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 9 783
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 433
  3. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 5 885
  4. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 5 513
  5. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 4 636
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 4 217
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 700
  8. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 639
  9. Chceš sa podieľať na tvorbe novín? Pridaj sa k nám 3 390
  10. Z takmer päťsto pláží v Mexiku vyberáme tie najkrajšie 3 069
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Europoslanec Martin Hojsík.

Gazprom škrtí kohútiky a cena plynu stúpa, tvrdí europoslanec.


12 h
Predseda Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ)

Ozdravovanie rozpočtu sa tak má podľa návrhu posunúť až na ďalšie roky.


TASR 13 h
Ilustračný obrázok

Arriva má na území Bratislavského kraja začať jazdiť od 15. novembra.


TASR 13 h
Prezidentka Zuzana Čaputová vystúpila so správou o stave republiky.

Určuje vykonávateľov zodpovedných za jednotlivé komponenty plánu obnovy.


TASR 15 h

Blogy SME

  1. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  2. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 17 280
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 8 584
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 928
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 144
  5. Karol Labaš: S čím sa Richard Raši verejne nechváli 6 038
  6. Peter Chudý: Pribudnú ďalšie „biele kone“ v policajnej uniforme, prečo vyšetrovateľka Santusová neabsolvovala detektor lži, aké sú dôvody jej konca na inšpekcii? 3 666
  7. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 3 600
  8. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som. 3 346
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu