SME
Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Ako funguje magnetická rýchlodráha

Frankfurt nad Mohanom 23. januára (TASR) - Dopravný prostriedok tohto tisícročia nemá kolesá, nepotrebuje koľajnice ani motor a napriek tomu sa pohybuje takmer rýchlosťou blesku - je to Transrapid. Pohybuje sa asi 10 milimetrov nad svojou dráhou. Technika

prepravy telies, ktorú v uplynulých 30 rokoch vyvíjali v Nemecku, spočíva v tom, že celý pohyb riadi magnet: je pohonom, vznášadlom a vodidlom. Výsledkom tohto procesu je rýchlosť vyše 400 kilometrov za hodinu. Jazdnou dráhou je 2,8 metra široký betónový panel. Pod jeho okrajmi sa zospodu na oboch stranách nachádza základ Transrapidu. Ťažné magnety ťahajú súpravu zo spodu po dráhe. Udržať súpravu asi 10 milimetrov nad povrchom panelu je pomerne zložitá záležitosť. V časoch objavu vynálezcu Hermana Kempera sa táto dôležitá stránka patentu nedala celkom doriešiť. Senzory skúšajú napätie 30 000-krát za sekundu. Ak sa vzdialenosť zmenší, pole sa zoslabí, ak sa zväčší, dôjde k opačnú vývoju.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri magnetickej dráhe dochádza k posunu pohonných jednotiek. Motor nie je v súprave ale v dráhe. Technické vzťahy: synchronický pozdĺžny stator-lineárny motor. Inžinieri ho porovnávajú s rozstrihnutým a rozvinutým elektromotorom. Stator a rotor sú ploché a ležia oproti sebe, magnetické otáčavé pole je putujúce. Vďaka tomu sa súprava pohybuje. Vedľajším produktom je úplná bezpečnosť súpravy. Možnosť zrážky nejestvuje. Pohon umožňuje pohyb len jedným smerom. Ako stator slúžia plechové prekrytia s integrovanými vinutiami z káblov v neprerušenom rade na pod vodiacou betónovou dráhou. Otáčavé pole pôsobí na magnety vozidla, pôsobí ako budič a umožňuje plynulý pohyb. Vozidlo sa ovláda bez problémov vďaka bočným magnetom.

Medzi mnoho vynálezov, ktoré sa urobili, aby pripravili schodnú cestu pre Transrapid, sú aj výhybky. Sú dlhé 1 metrov a hydraulicky ich možno nastaviť na správny smer. Hoci dráha potrebuje istú voľnosť, nemusí bezpodmienečne stáť na pylónoch, ako je to v prípade skúšobnej trasy v Emse. Trať môže byť ležať priamo na povrchu alebo môže viesť aj podzemím, ak si to vyžadujú podmienky veľkých miest.

Skryť Vypnúť reklamu

V Nemecku za otca myšlienky magnetickej dráhy pokladajú Hermanna Kempera. Narodil sa v roku 1892 v Nortrupe (okres Osnabrück). Bol autorom mnohých vynálezov, ale bohatstvo mu nepriniesli. Novému spôsobu prepravy sa venoval od mladosti. Už v období prvej svetovej vojny sa začal zaoberať myšlienkou, ako vyriešiť problém hluku vlakov. Spomenul si na vynález z roku 1890, keď v jednom mestečku na Strednom západe USA vynálezca Albert Christian Albertson navrhol vybudovať električku na magnetický pohon. Po 40 rokoch sa jeho myšlienky chopil Kemper, ktorý vyštudoval elektrotechniku na Technickej vysokej škole v Hannoveri. V druhej polovici 30. rokov prihlasoval jeden patent za druhým, medzi nimi aj projekt superrýchlych vlakov. Podľa neho by sa to dalo dosiahnuť tak, že v trubici, v ktorej by bola magnetická dráha, by sa vypumpoval vzduch a potom by dopravný prostriedok dosiahol rýchlosť 1 000 až 3 000 kilometrov za hodinu. Kemper bol presvedčený, že sa dajú dosiahnuť ešte vyššie rýchlosti. Zomrel v roku 1977 tri roky pred začiatkom výstavby skúšobnej magnetickej dráhy v Emse.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  4. Študuj v malom a ži vo veľkom
  5. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  6. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  9. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  10. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 20 353
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 16 194
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 410
  4. Aká je chémia vôní 11 895
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 313
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 797
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 602
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 272
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 712
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 857
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Haščák strávil noc za mrežami. Môže tam pobudnúť dlhšie

Po zásahu sa vzdal výkonných funkcií v Pente. Ostáva spolumajiteľom.

V bratislavskom Digital Parku, kde sídli finančná skupina Penta, zasahovali ozbrojení policajti. Na snímke podnikateľ Jaroslav Haščák počas zadržania.
Boris Beňa, Daniel Čech a Milan Lučanský.
Špecializovaný trestný súd odsúdil Miroslava Marčeka na 23 rokov väzenia.
Komentár Zuzany Kepplovej

Veď nám to hovoril, on už iný nebude

Prečo sa treba rozlúčiť s narušiteľom Kollárom.

Zuzana Kepplová.

Neprehliadnite tiež

Biden nepodnikne okamžité kroky proti Trumpovej dohode s Čínou

Čína v rámci prvej fázy dohody súhlasila so zvýšením nákupu amerických výrobkov.

Budúci prezident Joe Biden.

Štátny rozpočet dosiahol viac ako päťmiliardový deficit

Výdavky na obsluhu štátneho dlhu zaznamenali medziročný pokles

Minister financií SR Eduard Heger (OĽaNO).

Sulík: Oddlženie nemocníc je nešťastné riešenie

Minister hospodárstva sa obáva, že dlhy nemocníc budú rásť tak, ako doteraz.

Minister hospodárstva Richard Sulík (SaS).