Ako funguje magnetická rýchlodráha

Frankfurt nad Mohanom 23. januára (TASR) - Dopravný prostriedok tohto tisícročia nemá kolesá, nepotrebuje koľajnice ani motor a napriek tomu sa pohybuje takmer rýchlosťou blesku - je to Transrapid. Pohybuje sa asi 10 milimetrov nad svojou dráhou. Technika

prepravy telies, ktorú v uplynulých 30 rokoch vyvíjali v Nemecku, spočíva v tom, že celý pohyb riadi magnet: je pohonom, vznášadlom a vodidlom. Výsledkom tohto procesu je rýchlosť vyše 400 kilometrov za hodinu. Jazdnou dráhou je 2,8 metra široký betónový panel. Pod jeho okrajmi sa zospodu na oboch stranách nachádza základ Transrapidu. Ťažné magnety ťahajú súpravu zo spodu po dráhe. Udržať súpravu asi 10 milimetrov nad povrchom panelu je pomerne zložitá záležitosť. V časoch objavu vynálezcu Hermana Kempera sa táto dôležitá stránka patentu nedala celkom doriešiť. Senzory skúšajú napätie 30 000-krát za sekundu. Ak sa vzdialenosť zmenší, pole sa zoslabí, ak sa zväčší, dôjde k opačnú vývoju.

Pri magnetickej dráhe dochádza k posunu pohonných jednotiek. Motor nie je v súprave ale v dráhe. Technické vzťahy: synchronický pozdĺžny stator-lineárny motor. Inžinieri ho porovnávajú s rozstrihnutým a rozvinutým elektromotorom. Stator a rotor sú ploché a ležia oproti sebe, magnetické otáčavé pole je putujúce. Vďaka tomu sa súprava pohybuje. Vedľajším produktom je úplná bezpečnosť súpravy. Možnosť zrážky nejestvuje. Pohon umožňuje pohyb len jedným smerom. Ako stator slúžia plechové prekrytia s integrovanými vinutiami z káblov v neprerušenom rade na pod vodiacou betónovou dráhou. Otáčavé pole pôsobí na magnety vozidla, pôsobí ako budič a umožňuje plynulý pohyb. Vozidlo sa ovláda bez problémov vďaka bočným magnetom.

Medzi mnoho vynálezov, ktoré sa urobili, aby pripravili schodnú cestu pre Transrapid, sú aj výhybky. Sú dlhé 1 metrov a hydraulicky ich možno nastaviť na správny smer. Hoci dráha potrebuje istú voľnosť, nemusí bezpodmienečne stáť na pylónoch, ako je to v prípade skúšobnej trasy v Emse. Trať môže byť ležať priamo na povrchu alebo môže viesť aj podzemím, ak si to vyžadujú podmienky veľkých miest.

V Nemecku za otca myšlienky magnetickej dráhy pokladajú Hermanna Kempera. Narodil sa v roku 1892 v Nortrupe (okres Osnabrück). Bol autorom mnohých vynálezov, ale bohatstvo mu nepriniesli. Novému spôsobu prepravy sa venoval od mladosti. Už v období prvej svetovej vojny sa začal zaoberať myšlienkou, ako vyriešiť problém hluku vlakov. Spomenul si na vynález z roku 1890, keď v jednom mestečku na Strednom západe USA vynálezca Albert Christian Albertson navrhol vybudovať električku na magnetický pohon. Po 40 rokoch sa jeho myšlienky chopil Kemper, ktorý vyštudoval elektrotechniku na Technickej vysokej škole v Hannoveri. V druhej polovici 30. rokov prihlasoval jeden patent za druhým, medzi nimi aj projekt superrýchlych vlakov. Podľa neho by sa to dalo dosiahnuť tak, že v trubici, v ktorej by bola magnetická dráha, by sa vypumpoval vzduch a potom by dopravný prostriedok dosiahol rýchlosť 1 000 až 3 000 kilometrov za hodinu. Kemper bol presvedčený, že sa dajú dosiahnuť ešte vyššie rýchlosti. Zomrel v roku 1977 tri roky pred začiatkom výstavby skúšobnej magnetickej dráhy v Emse.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 755
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 096
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 948
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 108
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 465
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 380
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 279
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 269
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 122
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 107

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Neprehliadnite tiež

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.