Ako funguje magnetická rýchlodráha

Frankfurt nad Mohanom 23. januára (TASR) - Dopravný prostriedok tohto tisícročia nemá kolesá, nepotrebuje koľajnice ani motor a napriek tomu sa pohybuje takmer rýchlosťou blesku - je to Transrapid. Pohybuje sa asi 10 milimetrov nad svojou dráhou. Technika

prepravy telies, ktorú v uplynulých 30 rokoch vyvíjali v Nemecku, spočíva v tom, že celý pohyb riadi magnet: je pohonom, vznášadlom a vodidlom. Výsledkom tohto procesu je rýchlosť vyše 400 kilometrov za hodinu. Jazdnou dráhou je 2,8 metra široký betónový panel. Pod jeho okrajmi sa zospodu na oboch stranách nachádza základ Transrapidu. Ťažné magnety ťahajú súpravu zo spodu po dráhe. Udržať súpravu asi 10 milimetrov nad povrchom panelu je pomerne zložitá záležitosť. V časoch objavu vynálezcu Hermana Kempera sa táto dôležitá stránka patentu nedala celkom doriešiť. Senzory skúšajú napätie 30 000-krát za sekundu. Ak sa vzdialenosť zmenší, pole sa zoslabí, ak sa zväčší, dôjde k opačnú vývoju.

Pri magnetickej dráhe dochádza k posunu pohonných jednotiek. Motor nie je v súprave ale v dráhe. Technické vzťahy: synchronický pozdĺžny stator-lineárny motor. Inžinieri ho porovnávajú s rozstrihnutým a rozvinutým elektromotorom. Stator a rotor sú ploché a ležia oproti sebe, magnetické otáčavé pole je putujúce. Vďaka tomu sa súprava pohybuje. Vedľajším produktom je úplná bezpečnosť súpravy. Možnosť zrážky nejestvuje. Pohon umožňuje pohyb len jedným smerom. Ako stator slúžia plechové prekrytia s integrovanými vinutiami z káblov v neprerušenom rade na pod vodiacou betónovou dráhou. Otáčavé pole pôsobí na magnety vozidla, pôsobí ako budič a umožňuje plynulý pohyb. Vozidlo sa ovláda bez problémov vďaka bočným magnetom.

Medzi mnoho vynálezov, ktoré sa urobili, aby pripravili schodnú cestu pre Transrapid, sú aj výhybky. Sú dlhé 1 metrov a hydraulicky ich možno nastaviť na správny smer. Hoci dráha potrebuje istú voľnosť, nemusí bezpodmienečne stáť na pylónoch, ako je to v prípade skúšobnej trasy v Emse. Trať môže byť ležať priamo na povrchu alebo môže viesť aj podzemím, ak si to vyžadujú podmienky veľkých miest.

V Nemecku za otca myšlienky magnetickej dráhy pokladajú Hermanna Kempera. Narodil sa v roku 1892 v Nortrupe (okres Osnabrück). Bol autorom mnohých vynálezov, ale bohatstvo mu nepriniesli. Novému spôsobu prepravy sa venoval od mladosti. Už v období prvej svetovej vojny sa začal zaoberať myšlienkou, ako vyriešiť problém hluku vlakov. Spomenul si na vynález z roku 1890, keď v jednom mestečku na Strednom západe USA vynálezca Albert Christian Albertson navrhol vybudovať električku na magnetický pohon. Po 40 rokoch sa jeho myšlienky chopil Kemper, ktorý vyštudoval elektrotechniku na Technickej vysokej škole v Hannoveri. V druhej polovici 30. rokov prihlasoval jeden patent za druhým, medzi nimi aj projekt superrýchlych vlakov. Podľa neho by sa to dalo dosiahnuť tak, že v trubici, v ktorej by bola magnetická dráha, by sa vypumpoval vzduch a potom by dopravný prostriedok dosiahol rýchlosť 1 000 až 3 000 kilometrov za hodinu. Kemper bol presvedčený, že sa dajú dosiahnuť ešte vyššie rýchlosti. Zomrel v roku 1977 tri roky pred začiatkom výstavby skúšobnej magnetickej dráhy v Emse.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 267
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 505
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 767
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 543
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 075
  6. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 043
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 890
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 605
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 157
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 734

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

ŠPORT

Liga dostala nový formát, podľa kouča Trnavy bude vyhovovať Slovanu

Prečo sa oplatí sledovať Fortuna ligu?

TECH

S partnerom nezdieľate iba posteľ, máte rovnaké baktérie

Mikroflóra z vnútra stehien odhalí vaše pohlavie.

Neprehliadnite tiež

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.

Získať hypotéku je čoraz ťažšie. Čo sa zmenilo?

Banky sa musia pri schvaľovaní hypotéky viac zameriavať a skúmať finančnú situáciu klientov.

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.