Radičová chce dohliadnuť na Figeľovu kontrolu mýta

Požiadavky nespokojných dopravcov si včera vypočula premiérka. Daň z áut možno prejde zo žúp na štát a zníži sa.

Pre mýto hrozí štrajk. Zástupcov dopravcov (na snímke zľava Rudolf Páleš, Jaroslav Polaček) včera prijala premiérka.(Zdroj: ARCHÍV SITA)

BRATISLAVA. Štyri požiadavky dopravcov, ktorí sú nespokojní s fungovaním mýta, si vzala pod patronát premiérka Iveta Radičová (SDKÚ). „Pani premiérka predstavila konkrétne návrhy," povedal Jaroslav Polaček z Únie autodopravcov Slovenska.

Dopravcovia tvrdia, že im dala dostatočné záruky, že bude riešiť mýto. Vyžiadala si dva týždne na to, aby podnikla potrebné kroky.

O problémoch s mýtom rokovali dopravcovia mesiace na ministerstve dopravy. Napokon vstúpili do štrajkovej pohotovosti. Ukončiť ju mali 15. februára rozhodnutím ísť či neísť štrajkovať. Teraz počkajú o pár dní dlhšie aj na premiérkine kroky.

Zistia, či funguje

Dopravcovia tvrdia, že mýto nefunguje a má ho preveriť medzinárodný audit. Nezávislý audit na mýto ohlásilo pár hodín pred stretnutím dopravcov s premiérkou ministerstvo dopravy.

Čo chcú od vlády
  • Medzinárodný audit na mýto, dovtedy ho nevyberať.
  • Výber dane z motorových vozidiel presunúť na štát.
  • Vratku spotrebnej dane.
  • Zmluvu o spolupráci s rezortom dopravy.

Radičová sľúbila, že na audit pod taktovkou rezortu dopravy dohliadne. „Dala nám záruky, že audit bude s podporou úradu vlády, alebo pod jeho dohľadom," vraví Polaček.

Župy majú prísť o daň z áut

Nie je však jedno, kto bude mýto v audite kontrolovať. Združenie dopravcov Česmad navrhuje vyhnúť sa drahej zahraničnej kontrole a využiť pomoc Žilinskej univerzity.

Únia autodopravcov, ktorá vstúpila do štrajkovej pohotovosti, tvrdí, že univerzitu sponzoruje prevádzkovateľ mýta – firma SkyToll. „Spôsob výberu nezávislého audítora a uskutočnenia auditu analyzujeme," tvrdí Ľubomír Tuchscher z rezortu dopravy.

Česmad podľa svojho prezidenta Pavla Jančoviča nepredpokladá, že sa v audite objavia zásadné chyby v mýte. Podobne je na tom rezort dopravy. „Elektronický výber mýta funguje na Slovensku rok a môžeme konštatovať, že je funkčný," píše rezort v materiáli, ktorý predkladá na zasadnutie vlády.

Ak by všetko išlo podľa plánov dopravcov, okrem auditu by došlo aj k zmenám v dani z áut. Po tom, čo ich tento rok väčšina žúp zdvihla, dopravcovia chcú, aby ich spravoval a aj znížil štát. „Múdrejší budeme potom ako sa uskutoční rokovanie so županmi," povedal premiérkin hovorca Rado Baťo.

Pre zväčša opozičných županov je daň z áut dôležitým príjmom. „Nebránim sa tomu, aby túto daň prevzal štát. Výpadok nám však bude musieť nahradiť," povedal banskobystrický župan Vladimír Maňka.

Premiérka už podľa dopravcov rokovala aj s ministrom financií – zrejme o profesijnej vratke spotrebnej dane. Dopravcom môžu klesnúť aj náklady na pevnú montáž palubných jednotiek. Robí ju Česmad za cenu asi 134 eur. Únia dopravcov hovorí, že reálna cena je 40 až 50 eur.

Podľa Jančoviča sa o tom musí rokovať predovšetkým so servismi. Povedal tiež, že požiadavky Česmadu sú totožné s požiadavkami Únie autodopravcov Slovenska.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 497
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 422
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 252
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 113
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 866
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 642
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 641
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 233
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 991
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 866

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.