BRATISLAVA. Štyri požiadavky dopravcov, ktorí sú nespokojní s fungovaním mýta, si vzala pod patronát premiérka Iveta Radičová (SDKÚ). „Pani premiérka predstavila konkrétne návrhy," povedal Jaroslav Polaček z Únie autodopravcov Slovenska.
Dopravcovia tvrdia, že im dala dostatočné záruky, že bude riešiť mýto. Vyžiadala si dva týždne na to, aby podnikla potrebné kroky.
O problémoch s mýtom rokovali dopravcovia mesiace na ministerstve dopravy. Napokon vstúpili do štrajkovej pohotovosti. Ukončiť ju mali 15. februára rozhodnutím ísť či neísť štrajkovať. Teraz počkajú o pár dní dlhšie aj na premiérkine kroky.
Zistia, či funguje
Dopravcovia tvrdia, že mýto nefunguje a má ho preveriť medzinárodný audit. Nezávislý audit na mýto ohlásilo pár hodín pred stretnutím dopravcov s premiérkou ministerstvo dopravy.
Čo chcú od vlády
- Medzinárodný audit na mýto, dovtedy ho nevyberať.
- Výber dane z motorových vozidiel presunúť na štát.
- Vratku spotrebnej dane.
- Zmluvu o spolupráci s rezortom dopravy.
Radičová sľúbila, že na audit pod taktovkou rezortu dopravy dohliadne. „Dala nám záruky, že audit bude s podporou úradu vlády, alebo pod jeho dohľadom," vraví Polaček.
Župy majú prísť o daň z áut
Nie je však jedno, kto bude mýto v audite kontrolovať. Združenie dopravcov Česmad navrhuje vyhnúť sa drahej zahraničnej kontrole a využiť pomoc Žilinskej univerzity.
Únia autodopravcov, ktorá vstúpila do štrajkovej pohotovosti, tvrdí, že univerzitu sponzoruje prevádzkovateľ mýta – firma SkyToll. „Spôsob výberu nezávislého audítora a uskutočnenia auditu analyzujeme," tvrdí Ľubomír Tuchscher z rezortu dopravy.
Česmad podľa svojho prezidenta Pavla Jančoviča nepredpokladá, že sa v audite objavia zásadné chyby v mýte. Podobne je na tom rezort dopravy. „Elektronický výber mýta funguje na Slovensku rok a môžeme konštatovať, že je funkčný," píše rezort v materiáli, ktorý predkladá na zasadnutie vlády.
Ak by všetko išlo podľa plánov dopravcov, okrem auditu by došlo aj k zmenám v dani z áut. Po tom, čo ich tento rok väčšina žúp zdvihla, dopravcovia chcú, aby ich spravoval a aj znížil štát. „Múdrejší budeme potom ako sa uskutoční rokovanie so županmi," povedal premiérkin hovorca Rado Baťo.
Pre zväčša opozičných županov je daň z áut dôležitým príjmom. „Nebránim sa tomu, aby túto daň prevzal štát. Výpadok nám však bude musieť nahradiť," povedal banskobystrický župan Vladimír Maňka.
Premiérka už podľa dopravcov rokovala aj s ministrom financií – zrejme o profesijnej vratke spotrebnej dane. Dopravcom môžu klesnúť aj náklady na pevnú montáž palubných jednotiek. Robí ju Česmad za cenu asi 134 eur. Únia dopravcov hovorí, že reálna cena je 40 až 50 eur.
Podľa Jančoviča sa o tom musí rokovať predovšetkým so servismi. Povedal tiež, že požiadavky Česmadu sú totožné s požiadavkami Únie autodopravcov Slovenska.