Vážny: Presunuté peniaze na diaľnice možno začneme čerpať o rok

Slovensko bude môcť čerpať 639 mil. eur z eurofondov, presunutých vo viacerých operačných programoch na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, približne o rok.

BRATISLAVA. Predpokladá to poslanec parlamentu a exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) s tým, že tieto peniaze nenahradia približne 3,5 mld. eur. Toľko podľa neho predstavovali investičné náklady dvoch zastavených PPP projektov na výstavbu okolo 100 kilometrov úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom.

"Je ešte ďaleko čas, kedy sa začnú zastavené PPP úseky stavať. Odhadujem, o jeden a pol roka a viac, pričom zastavené úseky diaľnic už mohli byť rozostavené. všetci vrcholoví predstavitelia SR tvrdili, že stavať sa môže hneď, najneskôr na jar 2011," uviedol Vážny v stanovisku pre agentúru SITA. Bývalý minister uviedol, že kvôli presunu finančných prostriedkov prídu železnice o 250 mil. eur na svoj rozvoj. Brusel to podľa neho nemusí schváliť, lebo železnice sú jednou z priorít Európskej komisie. Napriek výhradám Vážny ocenil, že vláda v stredu schválila presun 639 mil. eur na výstavbu diaľnic. Toto rozhodnutie, vrátane presných zmien využitia eurofondov, však musí ešte schváliť Európska komisia, a to môže trvať najviac päť mesiacov.

Vážny považuje za neetické, že rezort dopravy hovorí o neústavnosti zákona na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic, no pritom využíva príslušné úseky na výstavbu. "Je plne v kompetencii ministra Figeľa obnoviť tieto konania a zabezpečiť ich v ústavnom režime," informoval ďalej exminister dopravy. Rezortu dopravy odkázal, že by mal v záujme ústavnosti zrušiť stavebné povolenia na vyše 121 kilometrov nezačatých stavieb diaľnic a mal by ich zabezpečiť podľa starého zákona.

Zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a rýchlostných ciest z roku 2007, ktorý pripravil rezort dopravy pod vedením bývalého ministra Ľubomíra Vážneho, je podľa rozhodnutia Ústavného súdu SR z 26. januára neústavný. Zákon totiž umožňoval štátu stavať diaľnice na pozemkoch, ktoré mu nepatrili aj v prípade, že sa s ich vlastníkmi vopred nedohodol na majetkovo-právnom vyrovnaní.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. plánuje odškodniť vlastníkov pozemkov, u ktorých nebol proces vyvlastnenia ukončený, ak sa preukáže, že výstavbou diaľnic im vznikla skutočná škoda. Spomínaný zákon bol podľa NDS využitý pri vydávaní stavebných povolení pri 18 stavbách diaľnic a rýchlostných ciest. Dotkol sa 7 202 vlastníkov, z toho vyvlastnenie bolo realizované u 6 460 vlastníkov. Od účinnosti zákona NDS uzatvorila zmluvy o vyvlastnení s 26 038 vlastníkmi nehnuteľností. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja analyzuje nález Ústavného súdu o protiústavnosti spomínaného zákona. "Na základe toho prijmeme kroky, ktoré budú právne aj ekonomicky také, aby sme ďalšiu výstavbu dokázali dynamicky rozvíjať. Teraz ide skôr o to, ako pripraviť ďalšiu výstavbu," uviedol minister dopravy Ján Figeľ (KDH) pre agentúru SITA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 761
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 943
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 108
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 611
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 799
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 241
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 159
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 084
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 062
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 973

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

KULTÚRA

Star Trek mával smiešne masky a triky. Na nových častiach sa však nešetrilo

Na Netflixe sú prvé epizódy po desiatich rokoch.

EKONOMIKA

Pozrite sa, koľko rokov pracovného života vás čaká

Eurostat: Za 10 rokov stúpla dĺžka pracovného života v priemere o 1,8 roka.

Neprehliadnite tiež

Prešov sa blíži k časti svojho severného obchvatu, NDS chystá súťaž

Výstavbu rýchlostnej cesty neďaleko metropoly Šariša štát rozdelil na dve etapy. Kratšiu časť by chcel začať stavať budúci rok

Most-Híd pretláča odvodové úľavy, tentoraz pre seniorov

Ekonomike sa darí, nezamestnanosť klesá a rastie priemerný plat, preto môže vláda prichádzať s novými opatreniami, vysvetlil Bugár.

Nízke úroky v bankách vydržia ešte minimálne rok

Podľa odhadov ekonómov príde prvé väčšie zvyšovanie úrokov v polovici roka 2019.

V Dubaji otestovali lietajúci taxík bez posádky, vo vzduchu vydržal päť minút

Hybrid drona a vrtuľníka by mal v budúcnosti lietať podľa GPS.