Vážny: Presunuté peniaze na diaľnice možno začneme čerpať o rok

Slovensko bude môcť čerpať 639 mil. eur z eurofondov, presunutých vo viacerých operačných programoch na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, približne o rok.

BRATISLAVA. Predpokladá to poslanec parlamentu a exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) s tým, že tieto peniaze nenahradia približne 3,5 mld. eur. Toľko podľa neho predstavovali investičné náklady dvoch zastavených PPP projektov na výstavbu okolo 100 kilometrov úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom.

"Je ešte ďaleko čas, kedy sa začnú zastavené PPP úseky stavať. Odhadujem, o jeden a pol roka a viac, pričom zastavené úseky diaľnic už mohli byť rozostavené. všetci vrcholoví predstavitelia SR tvrdili, že stavať sa môže hneď, najneskôr na jar 2011," uviedol Vážny v stanovisku pre agentúru SITA. Bývalý minister uviedol, že kvôli presunu finančných prostriedkov prídu železnice o 250 mil. eur na svoj rozvoj. Brusel to podľa neho nemusí schváliť, lebo železnice sú jednou z priorít Európskej komisie. Napriek výhradám Vážny ocenil, že vláda v stredu schválila presun 639 mil. eur na výstavbu diaľnic. Toto rozhodnutie, vrátane presných zmien využitia eurofondov, však musí ešte schváliť Európska komisia, a to môže trvať najviac päť mesiacov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vážny považuje za neetické, že rezort dopravy hovorí o neústavnosti zákona na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic, no pritom využíva príslušné úseky na výstavbu. "Je plne v kompetencii ministra Figeľa obnoviť tieto konania a zabezpečiť ich v ústavnom režime," informoval ďalej exminister dopravy. Rezortu dopravy odkázal, že by mal v záujme ústavnosti zrušiť stavebné povolenia na vyše 121 kilometrov nezačatých stavieb diaľnic a mal by ich zabezpečiť podľa starého zákona.

Zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a rýchlostných ciest z roku 2007, ktorý pripravil rezort dopravy pod vedením bývalého ministra Ľubomíra Vážneho, je podľa rozhodnutia Ústavného súdu SR z 26. januára neústavný. Zákon totiž umožňoval štátu stavať diaľnice na pozemkoch, ktoré mu nepatrili aj v prípade, že sa s ich vlastníkmi vopred nedohodol na majetkovo-právnom vyrovnaní.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. plánuje odškodniť vlastníkov pozemkov, u ktorých nebol proces vyvlastnenia ukončený, ak sa preukáže, že výstavbou diaľnic im vznikla skutočná škoda. Spomínaný zákon bol podľa NDS využitý pri vydávaní stavebných povolení pri 18 stavbách diaľnic a rýchlostných ciest. Dotkol sa 7 202 vlastníkov, z toho vyvlastnenie bolo realizované u 6 460 vlastníkov. Od účinnosti zákona NDS uzatvorila zmluvy o vyvlastnení s 26 038 vlastníkmi nehnuteľností. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja analyzuje nález Ústavného súdu o protiústavnosti spomínaného zákona. "Na základe toho prijmeme kroky, ktoré budú právne aj ekonomicky také, aby sme ďalšiu výstavbu dokázali dynamicky rozvíjať. Teraz ide skôr o to, ako pripraviť ďalšiu výstavbu," uviedol minister dopravy Ján Figeľ (KDH) pre agentúru SITA.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 26 159
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 192
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 933
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 464
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 425
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 742
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 923
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 356
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 112
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 882

Téma: Diaľnice


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gajdoš podáva trestné oznámenie vo veci Slovenských brancov

Minister chce, aby prokuratúra preskúmala činnosť organizácie.

Autorská strana Matúša Krčmárika

K riešeniu utečencov sme neprispeli ničím a ešte sa tým chválime

Po rokoch hovoríme stále to isté.

PRIEVIDZA

V Zemianskych Kostoľanoch sa zrazil vlak s nákladiakom

Vo vlaku bolo takmer šesťdesiat cestujúcich.

Neprehliadnite tiež

Na Slovensku sa vlani spotrebovalo najviac elektriny v histórii

Slovensko zaznamenalo vysoký dovoz elektriny zo zahraničia.

Pracovníci zabezpečujúci potravinovú bezpečnosť chcú zmeny v odmeňovaní

Petíciu Za dôstojné platy podali 8. februára tohto roka.

Ryanair prepravil cestujúcich z Budapešti na Kanárske ostrovy bez batožiny

Dôvodom prepravy bez batožiny malo byť preťažené lietadlo.

Slovensko je siedmou najlacnejšou krajinou Európskej únie

Ceny tovarov a služieb v únii sú až o 45 percent vyššie ako na Slovensku.

Čína vyšetruje oceliarov z Európskej únie a ďalších krajín

Dôvodom vyšetrovania sú sťažnosti čínskych výrobcov z nadmerného dovozu.