Vážny: Presunuté peniaze na diaľnice možno začneme čerpať o rok

Slovensko bude môcť čerpať 639 mil. eur z eurofondov, presunutých vo viacerých operačných programoch na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, približne o rok.

BRATISLAVA. Predpokladá to poslanec parlamentu a exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) s tým, že tieto peniaze nenahradia približne 3,5 mld. eur. Toľko podľa neho predstavovali investičné náklady dvoch zastavených PPP projektov na výstavbu okolo 100 kilometrov úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom.

"Je ešte ďaleko čas, kedy sa začnú zastavené PPP úseky stavať. Odhadujem, o jeden a pol roka a viac, pričom zastavené úseky diaľnic už mohli byť rozostavené. všetci vrcholoví predstavitelia SR tvrdili, že stavať sa môže hneď, najneskôr na jar 2011," uviedol Vážny v stanovisku pre agentúru SITA. Bývalý minister uviedol, že kvôli presunu finančných prostriedkov prídu železnice o 250 mil. eur na svoj rozvoj. Brusel to podľa neho nemusí schváliť, lebo železnice sú jednou z priorít Európskej komisie. Napriek výhradám Vážny ocenil, že vláda v stredu schválila presun 639 mil. eur na výstavbu diaľnic. Toto rozhodnutie, vrátane presných zmien využitia eurofondov, však musí ešte schváliť Európska komisia, a to môže trvať najviac päť mesiacov.

Vážny považuje za neetické, že rezort dopravy hovorí o neústavnosti zákona na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic, no pritom využíva príslušné úseky na výstavbu. "Je plne v kompetencii ministra Figeľa obnoviť tieto konania a zabezpečiť ich v ústavnom režime," informoval ďalej exminister dopravy. Rezortu dopravy odkázal, že by mal v záujme ústavnosti zrušiť stavebné povolenia na vyše 121 kilometrov nezačatých stavieb diaľnic a mal by ich zabezpečiť podľa starého zákona.

Zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a rýchlostných ciest z roku 2007, ktorý pripravil rezort dopravy pod vedením bývalého ministra Ľubomíra Vážneho, je podľa rozhodnutia Ústavného súdu SR z 26. januára neústavný. Zákon totiž umožňoval štátu stavať diaľnice na pozemkoch, ktoré mu nepatrili aj v prípade, že sa s ich vlastníkmi vopred nedohodol na majetkovo-právnom vyrovnaní.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. plánuje odškodniť vlastníkov pozemkov, u ktorých nebol proces vyvlastnenia ukončený, ak sa preukáže, že výstavbou diaľnic im vznikla skutočná škoda. Spomínaný zákon bol podľa NDS využitý pri vydávaní stavebných povolení pri 18 stavbách diaľnic a rýchlostných ciest. Dotkol sa 7 202 vlastníkov, z toho vyvlastnenie bolo realizované u 6 460 vlastníkov. Od účinnosti zákona NDS uzatvorila zmluvy o vyvlastnení s 26 038 vlastníkmi nehnuteľností. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja analyzuje nález Ústavného súdu o protiústavnosti spomínaného zákona. "Na základe toho prijmeme kroky, ktoré budú právne aj ekonomicky také, aby sme ďalšiu výstavbu dokázali dynamicky rozvíjať. Teraz ide skôr o to, ako pripraviť ďalšiu výstavbu," uviedol minister dopravy Ján Figeľ (KDH) pre agentúru SITA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 635
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 279
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 523
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 831
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 071
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 949
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 948
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 499
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 486
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 461

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop