Vážny: Presunuté peniaze na diaľnice možno začneme čerpať o rok

Slovensko bude môcť čerpať 639 mil. eur z eurofondov, presunutých vo viacerých operačných programoch na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, približne o rok.

BRATISLAVA. Predpokladá to poslanec parlamentu a exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) s tým, že tieto peniaze nenahradia približne 3,5 mld. eur. Toľko podľa neho predstavovali investičné náklady dvoch zastavených PPP projektov na výstavbu okolo 100 kilometrov úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom.

"Je ešte ďaleko čas, kedy sa začnú zastavené PPP úseky stavať. Odhadujem, o jeden a pol roka a viac, pričom zastavené úseky diaľnic už mohli byť rozostavené. všetci vrcholoví predstavitelia SR tvrdili, že stavať sa môže hneď, najneskôr na jar 2011," uviedol Vážny v stanovisku pre agentúru SITA. Bývalý minister uviedol, že kvôli presunu finančných prostriedkov prídu železnice o 250 mil. eur na svoj rozvoj. Brusel to podľa neho nemusí schváliť, lebo železnice sú jednou z priorít Európskej komisie. Napriek výhradám Vážny ocenil, že vláda v stredu schválila presun 639 mil. eur na výstavbu diaľnic. Toto rozhodnutie, vrátane presných zmien využitia eurofondov, však musí ešte schváliť Európska komisia, a to môže trvať najviac päť mesiacov.

Vážny považuje za neetické, že rezort dopravy hovorí o neústavnosti zákona na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic, no pritom využíva príslušné úseky na výstavbu. "Je plne v kompetencii ministra Figeľa obnoviť tieto konania a zabezpečiť ich v ústavnom režime," informoval ďalej exminister dopravy. Rezortu dopravy odkázal, že by mal v záujme ústavnosti zrušiť stavebné povolenia na vyše 121 kilometrov nezačatých stavieb diaľnic a mal by ich zabezpečiť podľa starého zákona.

Zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a rýchlostných ciest z roku 2007, ktorý pripravil rezort dopravy pod vedením bývalého ministra Ľubomíra Vážneho, je podľa rozhodnutia Ústavného súdu SR z 26. januára neústavný. Zákon totiž umožňoval štátu stavať diaľnice na pozemkoch, ktoré mu nepatrili aj v prípade, že sa s ich vlastníkmi vopred nedohodol na majetkovo-právnom vyrovnaní.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. plánuje odškodniť vlastníkov pozemkov, u ktorých nebol proces vyvlastnenia ukončený, ak sa preukáže, že výstavbou diaľnic im vznikla skutočná škoda. Spomínaný zákon bol podľa NDS využitý pri vydávaní stavebných povolení pri 18 stavbách diaľnic a rýchlostných ciest. Dotkol sa 7 202 vlastníkov, z toho vyvlastnenie bolo realizované u 6 460 vlastníkov. Od účinnosti zákona NDS uzatvorila zmluvy o vyvlastnení s 26 038 vlastníkmi nehnuteľností. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja analyzuje nález Ústavného súdu o protiústavnosti spomínaného zákona. "Na základe toho prijmeme kroky, ktoré budú právne aj ekonomicky také, aby sme ďalšiu výstavbu dokázali dynamicky rozvíjať. Teraz ide skôr o to, ako pripraviť ďalšiu výstavbu," uviedol minister dopravy Ján Figeľ (KDH) pre agentúru SITA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 550
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 433
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 241
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 126
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 865
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 633
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 609
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 223
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 961
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 865

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.