Agentúrne články sme o 21:05 nahradili autorským textom denníka SME.
BRATISLAVA. Vláda našla peniaze na zrušené projekty diaľnic, ktoré mali pôvodne stavať súkromníci. Na diaľničné prepojenie Košíc s Bratislavou chce vyzbierať peniaze pôvodne určené na vzdelávanie či výskum a vývoj.
Eurofondy
Úrad vlády
- Informatizácia spoločnosti: 156,6 milióna eur
Ministerstvo školstva
- Výskum a vývoj: 118,8 milióna eur,
- Vzdelávanie: 60, 6 milióna eur,
Ministerstvo práce
- Zamestnanosť: 22,9 milióna eur,
Ministerstvo hospodárstva
- Konkurencieschopnosť: 30 miliónov eur.
Niektoré programy sa čiastočne týkajú aj iných rezortov.
Zdroj: Úrad vlády
Zo „svojich“ eurofondov prispejú aj minister hospodárstva Juraj Miškov z SaS a jeho stranícky kolega minister práce Jozef Mihál. Ten má prispieť asi 20 miliónmi eur, hoci ešte nedávno tvrdil, že to nie je možné.
Peniaze majú ísť z oblastí, kde ich je najviac voľných, ale najmä z tých, kde hrozilo, že sa neminú.
„Rozhodujúcim kritériom bola reálna schopnosť vyčerpať zostávajúce peniaze,“ povedal hovorca premiérky Rado Baťo. Návrh dala premiérka, ktorú nedávno vláda poverila, aby zabezpečila prerozdelenie eurofondov.
Ministerstvo dopravy získa takmer 400 miliónov z iných ministerstiev a 250 miliónov z eurofondov určených napríklad na železnice či prekladiská.
Peňazí by tak malo byť dosť na začatie výstavby zrušeného balíka PPP diaľnic, ktoré plánovala bývalá vláda medzi Žilinou a Martinom.
Na jeho nevýhodnosť poukázala SaS. Použiť by sa mali aj na stavbu 75 kilometrov ciest medzi Martinom a Prešovom, ktoré tiež pôvodne mali stavať súkromníci. Financovanie z eurofondov namiesto PPP má ušetriť štátu 3,5 miliardy eur.
Vláda včera tiež poverila ministra dopravy Jána Figeľa z KDH, aby rokoval s Bruselom o presune preňazí v Národnom strategickom referenčnom rámci na roky 2007 až 2013. Brusel by mal o zmenách rozhodnúť do piatich mesiacov.